Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunau

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 22:34

Daar staat ze al twee jaar fulltime (met inloopstal) mee buiten, tot nu toe nooit problemen :)
Waar geven jullie de voorkeur aan? Zo'n masker als geheel of eentje die je vastmaakt aan een halster?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:12

Ik heb zelf goede ervaringen met de "bloempot" van Imperial Riding, maar dan wel met uitgeknipte neusgaten ;)
Over de Greenguard hoor ik te veel slechte verhalen over het afslijten van de tanden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:49

Leedebee schreef:
Gewoon om laten en wat gras er doorheen proppen of een beetje naar de grond toe lokken en er dan doorheen proppen. Ze krijgen vanzelf honger en dan gaat ze echt wel wat uitproberen... ;)

Geprobeerd maar ze raakte helemaal in paniek :') Ik heb 'm gisteren een uur om gedaan maar ze eet dan gewoon niet. Morgen maar even wat langer proberen. := Het is trouwens wel een oudere merrie hoor dus ze 'vreet' al heel der leven, dan is dit natuurlijk wel heel vreemd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:59

Die van mij kreeg hem voor het eerst om toen ze een jaar of 16 was en leerde nog prima! Ze schrok eerst wel heel erg steeds als er gras door kwam, maar kwestie van volhouden... Nu is het geen enkel probleem meer.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:57

Precies, die van mij was 12, maar het heeft echt wel een paar dagen geduurd eer dat hij zich er echt aan over gaf. Dan stond hij heel zielig te staan en mij aan te kijken met een blik van "hou je dan niet meer van me" en dan voelde ik me zoooo slecht!
Tot ik een keer onverwacht langs liep en hij er gewoon mee stond te eten :') Busted!

Nu duwt hij zelf zn neus er in, want korf = weiland.

Paarden zijn prima in staat zich aan te passen als ze doorhebben dat het gewoon niet anders is... Je kan er beter ook niet bij blijven staan, want dan voelt ze aan jou ook dat het "vreselijk" is :D Het mooiste zou zijn om gewoon uit het zicht te blijven, maar dat je haar wel stiekem in de gaten kan houden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:08

Ik was er ook niet bij en keek vanuit huis door het raam en zag der heel zielig staan wachten tot ze naar binnen mocht :')
Maar ik hou ook maar gewoon vol :Y)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:12

Oh haha, ja gewoon volhouden hoor! Steeds bij jezelf denken dat het veeeeeelllll zieliger is als hij bijv. bevangen wordt of zo ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:28

Hier hielp het goed om aan de hand te grazen en dan steeds een lange stengel erdoor te steken. Net zo vaak dat ze niet meer schrok en doorhad dat er gras doorheen kwam.. Vanaf dat EUREKA moment ging ze zelf proberen te eten!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:47

Leedebee schreef:
Dan stond hij heel zielig te staan en mij aan te kijken met een blik van "hou je dan niet meer van me" en dan voelde ik me zoooo slecht!
Tot ik een keer onverwacht langs liep en hij er gewoon mee stond te eten :') Busted!

Hier precies het zelfde :')

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:01

Ik heb de Greenguard omdat die mij fijner leek voor mijn paard, maar nu deed ik vandaag een tandencheck en ja hoor tanden afgesleten.. Ik heb nu maar gelijk een bloempot model besteld!
Voor de rest wel positieve ervaring met dat ding. Zo kan mijn insuline resistente paard die ook al een keer hoefbevangen is geweest toch een aantal uren op de wei.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:40

welke heb je nu besteld soraja?

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:48

maat L ik heb die van imperalriding besteld

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:59

ok, wil je laten weten of hij past ed?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:17

Nu vertelde iemand mijn dat het afslijten niet erg is ze slijten niet verder. En groeien uiteindelijk weer aan. Dit had zij van een paarden tandarts. Zodra het gras weer langer word haar paard staat zonder korf op kort gras en slijtte zo zijn tanden. Werd het gras langer konden de tanden weer groeien. Iemand ervaring mee? Als dit zo is ga ik voor greenguard

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:25

De tanden van een paard groeien niet zo hard hoor, als ze eenmaal zijn afgesleten is dit tekenend voor de rest van zijn leven! Een paarden tand groeit inderdaad wel maar niet zo snel dat het het onnatuurlijk afslijten bij kan houden....

Ik heb 2 pony's. 1 daarvan staat al 4 jaar met korf ivm insulineresistentie. andere pony, ook veel te dik, kan er absoluut niet aan wennen. Heb hem een keer 24 uur om gehad bij dr en nog steeds vertikte ze het om ermee te eten. Dus dat heb ik maar opgegeven. Mijn insulineresistente pony kan met korf toch lekker 24/7 op het land staan zonder dik te worden. Ideaal!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:19

Hier 3 van de 4 de korf alweer om. Fries en Haf al ruim een week, mijn ene uk sinds gisteren.
Gras begint hier nu eindelijk te groeien.

Ik vind het ideaal die korfjes, kunnen ze overdag toch lekker buiten, zonder dat ze zich helemaal klem vreten.

@ Crista: de meeste paarden wennen er echt wel aan hoor. Als het nodig is dat ze een korf dragen, moet je gewoon doorzetten.

Sunau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:46

Binnenkort dan toch maar eens omdoen... Kan ik het beste beginnen met een paar uurtjes wennen? Of meteen de hele dag om laten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:00

hele dag omdoen is het beste. paar uurtjes heeft geen nut wachten ze toch tot hij afgaat en vreten zich in een keer vol
hier nog niet om begint net te groeien en word volgende week eerst besproeid. dus ze moeten het nog even met kuilvoer doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:30

Inderdaad gewoon gelijk de hele dag om doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:37

StalNollie schreef:
Nu vertelde iemand mijn dat het afslijten niet erg is ze slijten niet verder. En groeien uiteindelijk weer aan. Dit had zij van een paarden tandarts. Zodra het gras weer langer word haar paard staat zonder korf op kort gras en slijtte zo zijn tanden. Werd het gras langer konden de tanden weer groeien. Iemand ervaring mee? Als dit zo is ga ik voor greenguard

Mijn paard heeft vorige zomer de hele zomer met een Greenguard om gestaan zo'n 12 uur per dag. Toen waren de tanden lichtjes scheef afgesleten, maar niet bijzonder. In november kwam de tandarts (Daan Staller) en die kon er al niks meer aan zien, toen waren de tanden alweer recht bijgegroeid en goed afgesleten. Dus ik ervaar er helemaal geen probleem mee.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:42

Sommige paarden zullen ook helemaal geen last hebben van het afslijten, maar voor zover ik het nu mee heb gekregen hebben zeker 8 van de 10 paarden afgesleten tanden door de GG in die mate dat het niet meer hersteld.

Over de "bloempot" heb ik persoonlijk het zelfs nog geen 1x gehoord!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:47

Leedebee schreef:
Sommige paarden zullen ook helemaal geen last hebben van het afslijten, maar voor zover ik het nu mee heb gekregen hebben zeker 8 van de 10 paarden afgesleten tanden door de GG in die mate dat het niet meer hersteld.

Want jij doet grootschalig onderzoek naar paarden met de graasmaskers en hebt deze tot hun dood gevolgd? Gezien het feit dat je met zulke cijfers komt en weet dat het nooit meer herstelt...

Ik denk dat het sterk afhangt van een aantal factoren:
-Past het masker goed (te klein = meer frictie tussen korf en tanden)
-Is het masker goed afgesteld? (Wanneer hij te hoog zit komen de tanden meer tegen het masker aan)
-Hoe eet het paard? Is het een schrokker of een rustige eter? Snel gefrustreerd of met veel geduld?

Afhankelijk daarvan moet je ook beslissen wat het beste bij je paard past. Beiden hebben voor- en nadelen. De een geeft meer vrijheid voor de ademhaling en mondbewegingen, is slijtvaster en gaat langer mee, de ander slijt meer maar geeft minder slijtage aan de tanden.
Daarnaast heb je het enkel over de voortanden van het paard. Een paard kan zelfs leven en eten zonder voortanden. Het is niet zo dat het gehele gebit compleet verwoest raakt. (Ik praat het niet goed, maar denk dat er vooral erg veel paniek wordt veroorzaakt. Lijkt bijna wel of enkelen hier aandelen hebben in de bloempotmodellen).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:22

Focussed schreef:
Leedebee schreef:

Want jij doet grootschalig onderzoek naar paarden met de graasmaskers en hebt deze tot hun dood gevolgd? Gezien het feit dat je met zulke cijfers komt en weet dat het nooit meer herstelt...

Ik denk dat het sterk afhangt van een aantal factoren:
-Past het masker goed (te klein = meer frictie tussen korf en tanden)
-Is het masker goed afgesteld? (Wanneer hij te hoog zit komen de tanden meer tegen het masker aan)
-Hoe eet het paard? Is het een schrokker of een rustige eter? Snel gefrustreerd of met veel geduld?

Afhankelijk daarvan moet je ook beslissen wat het beste bij je paard past. Beiden hebben voor- en nadelen. De een geeft meer vrijheid voor de ademhaling en mondbewegingen, is slijtvaster en gaat langer mee, de ander slijt meer maar geeft minder slijtage aan de tanden.
Daarnaast heb je het enkel over de voortanden van het paard. Een paard kan zelfs leven en eten zonder voortanden. Het is niet zo dat het gehele gebit compleet verwoest raakt. (Ik praat het niet goed, maar denk dat er vooral erg veel paniek wordt veroorzaakt. Lijkt bijna wel of enkelen hier aandelen hebben in de bloempotmodellen).

Relax 8-) Ik deel gewoon mijn ervaring... en die is dat het enige voordeel van de GG is dat hij langer mee zou gaan, omdat hij slijtvaster is. (wat dat weer ten kosten kán gaan van de tanden). Van de bloempot neem ik een ruime maat en knip de neusgaten er uit, dus dat geeft genoeg ruimte en lucht.

Vaak zat komen mensen achteraf pas achter de slijtage. Ik zou het dan ook fijn vinden als ik van te voren zou weten dat het kán afslijten. Dan kan je daarna zelf de afweging maken of je wel of geen GG neemt.
En of het "erg" is of niet dat de voortanden slijten, waarom zou je dat laten gebeuren als het niet hoeft?

We zitten in dit topic om elkaar te informeren over de ervaring met graaskorven, niet over wie wel of geen gelijk heeft ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:08

Juist, we zitten hier om elkaar te informeren, en niet om spookverhalen met uit de lucht gegrepen statistieken rond te laten gaan.

Uiteindelijk gaat het inderdaad niet om kwesties van "gelijk" , maar om kwesties van correcte informatie.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:28

Ik breng zeker geen spookverhalen de lucht in, want nogmaals, het is mijn ervaring. Voor jou wil ik best mijn "cijfers" terug trekken als jij daardoor weer beter kan slapen ;)
Iedereen kan verder zelf wel zijn conclusies trekken over de verschillende soorten korven en daar hun keuze op maken. Blijkbaar ben jij een tevreden gebruiker van GG, wat fijn voor jou is, en daar zullen andere ook naar kijken en hun mening op baseren. Prima toch...

Ik laat het hier bij, want dit is niet het doel van dit topic. :)