Waar geven jullie de voorkeur aan? Zo'n masker als geheel of eentje die je vastmaakt aan een halster?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leedebee schreef:Gewoon om laten en wat gras er doorheen proppen of een beetje naar de grond toe lokken en er dan doorheen proppen. Ze krijgen vanzelf honger en dan gaat ze echt wel wat uitproberen...
StalNollie schreef:Nu vertelde iemand mijn dat het afslijten niet erg is ze slijten niet verder. En groeien uiteindelijk weer aan. Dit had zij van een paarden tandarts. Zodra het gras weer langer word haar paard staat zonder korf op kort gras en slijtte zo zijn tanden. Werd het gras langer konden de tanden weer groeien. Iemand ervaring mee? Als dit zo is ga ik voor greenguard
Leedebee schreef:Sommige paarden zullen ook helemaal geen last hebben van het afslijten, maar voor zover ik het nu mee heb gekregen hebben zeker 8 van de 10 paarden afgesleten tanden door de GG in die mate dat het niet meer hersteld.
Over de "bloempot" heb ik persoonlijk het zelfs nog geen 1x gehoord!
Focussed schreef:Leedebee schreef:Sommige paarden zullen ook helemaal geen last hebben van het afslijten, maar voor zover ik het nu mee heb gekregen hebben zeker 8 van de 10 paarden afgesleten tanden door de GG in die mate dat het niet meer hersteld.
Over de "bloempot" heb ik persoonlijk het zelfs nog geen 1x gehoord!
Want jij doet grootschalig onderzoek naar paarden met de graasmaskers en hebt deze tot hun dood gevolgd? Gezien het feit dat je met zulke cijfers komt en weet dat het nooit meer herstelt...
Ik denk dat het sterk afhangt van een aantal factoren:
-Past het masker goed (te klein = meer frictie tussen korf en tanden)
-Is het masker goed afgesteld? (Wanneer hij te hoog zit komen de tanden meer tegen het masker aan)
-Hoe eet het paard? Is het een schrokker of een rustige eter? Snel gefrustreerd of met veel geduld?
Afhankelijk daarvan moet je ook beslissen wat het beste bij je paard past. Beiden hebben voor- en nadelen. De een geeft meer vrijheid voor de ademhaling en mondbewegingen, is slijtvaster en gaat langer mee, de ander slijt meer maar geeft minder slijtage aan de tanden.
Daarnaast heb je het enkel over de voortanden van het paard. Een paard kan zelfs leven en eten zonder voortanden. Het is niet zo dat het gehele gebit compleet verwoest raakt. (Ik praat het niet goed, maar denk dat er vooral erg veel paniek wordt veroorzaakt. Lijkt bijna wel of enkelen hier aandelen hebben in de bloempotmodellen).