is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:57

140509 schreef:
mijn moeder wil het nog max een half jaar aankijken of het beter gaat met haar
zo niet gaat ze naar de slacht

Dan zou ik haar dat komend half jaar ergens onderbrengen in 'de opfok' op de wei.

Mioux

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:58

Ik denk dat de TS enigzins nog wel de hoop heeft om het paard als rijpaard te gebruiken, aangezien elke keer die vraag ontweken is...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:06

Moet zeggen dat ik dat ook wel snap als het zo is. Maar het is geen schande om dat te zeggen.. Als mijn veulen zo zou zijn dan zou ik dat ook hopen, maar ik ben misschien net een klein stukje ouder en misschien meer ervaring dat ik weet dat dat niet gaat lukken. Al zijn de wonderen de wereld nog niet uit :)

Dus TS hoop je dat ze ooit nog rijbaar word?

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:34

Als ze het paard op bute zet kan het niet meer geslacht worden en inslapen kost geld. Ik denk dat de financiën een heel grote rol spelen in dit verhaal, jammer dat de ts niet eerlijk is, we willen alleen maar helpen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:40

Als het idd met geld te maken heeft dan hoor je nog wel het belang van het paard voorop te stellen.
Wat ik hier zie is gewoon vreselijk zielig en dit dier had al veel eerder de juiste zorg horen te krijgen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 21:39

We willen die supplement geven waar alles in zit
als het puur door tekort koming is dan zal je snel verbetering zien
komt het door pijn zal je geen verschil zien
Heeft ze pijn zal ze uit haar leiden worden verlost

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:40

En de rest van de vragen? waarvoor wil je uiteindelijk haar inzetten? rijpaard? weide paard?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:43

En mijn vraag mbt trainen, zou daar de rug niet wat sterker van kunnen worden bijv. Dan moet je wel van een ervaren persoon weten wat je moet doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:46

140509 schreef:
We willen die supplement geven waar alles in zit
als het puur door tekort koming is dan zal je snel verbetering zien
komt het door pijn zal je geen verschil zien
Heeft ze pijn zal ze uit haar leiden worden verlost

je denkt toch hopelijk niet dat de rug met een supplement weer recht word?
Ik geloof dat ik aan je verstandelijke vermogens ga twijfelen...sorry.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:47

vind ook wel opvallend dat ze bewust niet antwoord op de vraag wat wil je met je paardje gaan doen in de toekomst als in rijden of weidepaard of welke training etc... valt wel beetje op...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:30

Mioux schreef:
vind ook wel opvallend dat ze bewust niet antwoord op de vraag wat wil je met je paardje gaan doen in de toekomst als in rijden of weidepaard of welke training etc... valt wel beetje op...

Misschien omdat ze daar NU geen antwoord op heeft??

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:37

Ts heeft daar al 2 jaar geen antwoord op. Ze wil niet onnodig wachten maar een definitieve beslissing nemen ook niet. Dit komt niet meer goed rug is vergroeid en wat wil je er dan mee?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:44

Ik ben blij dat ze foto's plaatst ondanks de pittige reactie's.
Ze is niemand een antwoord verschuldigd of een vervolg :).

Ja, ik schrok ook van de foto's. En ook dat het er erger uitziet dan de eerdere foto's.
Maar ik vind het paard niet extreem mager wel rank en niet al te bespierd.
En ook niet doodongelukkig.

Mijn paard staat omringd door al die paarden van de paardenkamp en kan je vertellen dat het nog vééél erger kan en ze dat met 30 jaar oud ook nog laten leven en ze echt nog wel happy rond scharrelen.

Ik denk ook niet dat dit nog goed komt, ook niet om te rijden (zoek daar maar een zadel voor). Maar dat betekend niet dat ze geen gelukkig leven kan hebben op het land, en evt wat aan de longe aan het werk kan, mee als handpaard?

En er is een verschil in pijn hebben en lijden. Wij zijn wel erg van het "hij heeft pijn dus inslapen".
Of "Je kan er niet op rijden, dus inslapen".
Ja, ik ben wel voorstander voor inslapen ipv weggeven en ook een voorstander om in te slapen ipv egoïstisch geen afscheid kunnen nemen.
Maar áls je de ruimte hebt om een paard gewoon te houden vind ik het mooi dat het kan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:17

140509 schreef:
ik wil zoveel voor haar doen maar ik heb ook mensen die me tegenhouden ik ben nog geen 18

Als goede bedoelingen dit paard konden helpen was het allang genezen. Ik vind het heel vervelend voor je. :(:)

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:32

Moeilijk hoor TS. Ik begrijp er uit dat je afhankelijk bent van je ouders. Waarschijnlijk is je paard door je ouders aangeschaft en betalen zij ook alle kosten. Tja, als jij er dan anders over denkt wordt het wel moeilijk om te kunnen doen wat zij financieel niet zien zitten.

Vind het ook lastig om zo van foto's te zeggen wat het zou kunnen worden, maar dikker is echt een must. En spieren ook maar daar kan pas aan gewerkt worden als ze aangesterkt is. Geef haar naast de supplementen, eten wat aanzet: merriebrok/veulenbrok/lucerne. Dat soort dingen denk ik dan b.v. aan. Geen mais want dat is vulling maar zit geen voedingswaarde in.
Wat heb je tot nu toe gedaan qua training/beweging/oefeningen? Ben ik wel benieuwd naar.
En ga je dagelijks naar je paard, wordt het gevoerd of moet je dat zelf doen? Als dat soort dingen zijn ook afhankelijk voor wat je voor je paard kunt doen om de situatie beter te maken.

En een zadel? Ik had het over een korte rug, maar dat heeft er mee te maken dat de schoft/rug verhouding anders is. De ene foto denk ik het is de rug die anders is, de andere foto denk ik het is de schoft die niet goed is. Heb je van recent nog bewegende beelden of alleen foto's?
Ik hoop ergens dat als ze dikker word, het bij de schoft ook beter wordt zodat het zadel beter kan liggen, want op dit moment zie ik dat ook niet zitten. Daarom hoop ik ook dat je je paard in een betere conditie krijgt en dan ziet wat de mogelijkheden zijn.

Ben het met Succubi eens v.w.b. het inslapen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:13

Rijden zal ik niet gaan doen
alleen longeren om de sterker te maken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:05

Supplementen zijn duurder dan twee weken buut proberen.. Waarom perse supplementen proberen terwijl het de vraag is of die dingen gaan helpen (mijn ervaring met bijv hoefbevangenheid is dat het niets deed. Heb er meerdere voor lange tijd geprobeerd). Als je de dierenarts wat buut laat brengen of je haalt het op dan weet je toch meteen of ze pijn heeft of niet. Ik denk dat die kennis een mogelijke beslissing makkelijker kan maken. Iig sterkte met je paardje. En hopelijk heeft ze idd geen pijn en heb je er een leuke knuffelmaatje aan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:14

persoonlijk vind ik dat er heel onverantwoordelijk met het paard om is gegaan.. Alleen maar afwachten gaat het dier niet goed doen. En snap echt niet dat er geen actie wordt ondernomen.

En wat het nut van supplementen opeens is? Weer zoiets wat lekker laat is. Ga om de tafel met een dierenarts en overleg daarmee wat te doen. Niet zomaar poedertjes gaan geven en wéér een half jaar afwachten.

Kom op voor het paard en alleen maar naar zitten kijken heeft de afgelopen 2 jaar ook niks goed gedaan.

En ik kan het mij niet voorstellen dat artsen een paard willen laten inslapen als deze geen last heeft van zijn/haar aandoening en ook geen pijn heeft.
Heb zelf ook een zorgkindje en weet hoe lastig dit soort dingen kunnen zijn... Alleen het schil tussen jou en mij is, dat ik wel actie onderneem i.p.v. alleen maar goeie bedoelingen heb en afwacht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:21

Ik weet niet hoe oud de ts is en hoe haar financiën eruit zien (hoef ik ook niet te weten). Maar dan is het wel lastiger om iets te ondernemen als het paard van je ouders is en zij beslissen. Dt was bij mij vroeger ook zo. Al was ik wel super eigenwijs als het om mijn dieren ging. Ik heb altijd wel gespaard dus op een gegeven moment heb ik eens zelf de dierenarts gebeld. Mijn pa vond het toen ook niet nodig. Maar daar moet je wel het geld voor hebben. Al vind ik 2 jaar ook wel erg lang om niets te doen.

Ts kun je niet eens een goed gesprek aangaan met je ouders? Supplementen zijn ook duur. Mss kun je ze overtuigen om de dierenarts een second opinion te laten doen of een pijntest?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:22

OVer het aankomen. Dit dier heeft een skelet/rug dat niet veel aankan, hoe dikker ze wordt hoe groter de last. Hoe tegen intuitief het ook moge klinken voor haar is het beter om schraal gehouden te worden, zeker niet dikker voeren dus!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:26

Je hebt natuurlijk dikker en dikker.. Als je de foto's ziet in de eerste post van TS, dan ziet ze er erg goed uit vind ik persoonlijk. Dikker hoeft het niet. Maar om het paard nou te laten vermageren (kreeg te weinig ruwvoer op vorige stal), is ook niet echt eerlijk tegen over het dier.. Denk o.a. maar aan maagzweren en dergelijke.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:56

Wat betreft dat "oud kunnen worden met zo'n rug" dat is nogal logisch, zolang het hart blijft kloppen en hij blijft eten gaat ie echt niet zomaar dood hoor.
Vind dat zulke kulpraat, hij kan er oud mee worden...
Maar of ie ook pijnvrij is weet geen mens, en 2 weken bute proberen is geen optie want dan ga je uitstellen, ts?
NEEEEEEE, je gaat dan niet uitstellen, je gaat pijn uitsluiten en als blijkt dat je paard positief veranderd met de bute, kun je een keuze gaan maken.
En je paard mag heus nog wel geslacht worden als ie bute heeft gehad, kijk even op de slacht-termijn op de verpakking.
Elk paard mag geslacht worden, alleen dan niet meer voor menselijke consumptie.
Een supplement gaan geven is echt geld weggooien, dat had je vanaf jaarling moet gaan voeren, in de groei- en uithardingsperiode van het skelet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:08

svdijk schreef:
Wat betreft dat "oud kunnen worden met zo'n rug" dat is nogal logisch, zolang het hart blijft kloppen en hij blijft eten gaat ie echt niet zomaar dood hoor.
Maar of ie ook pijnvrij is weet geen mens, en 2 weken bute proberen is geen optie want dan ga je uitstellen, ts?
NEEEEEEE, je gaat dan niet uitstellen, je gaat pijn uitsluiten en als blijkt dat je paard positief veranderd met de bute, kun je een keuze gaan maken.
En je paard mag heus nog wel geslacht worden als ie bute heeft gehad, kijk even op de slacht-termijn op de verpakking.
Een supplement gaan geven is echt geld weggooien, dat had je vanaf jaarling moet gaan voeren, in de groei- en uithardingsperiode van het skelet.

Helaas, paard dat ooit buut heeft gehad mag niet naar de slacht. Dit wordt in het paspoort aangegeven dat het paard niet meer geschikt is voor de menselijke consumptie. Er zijn wel pijnstillers die gegeven mogen als een paard nog geslacht zou worden maar die zijn een stuk duurder dan buut

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:22

MarjanB schreef:
svdijk schreef:

Helaas, paard dat ooit buut heeft gehad mag niet naar de slacht. Dit wordt in het paspoort aangegeven dat het paard niet meer geschikt is voor de menselijke consumptie. Er zijn wel pijnstillers die gegeven mogen als een paard nog geslacht zou worden maar die zijn een stuk duurder dan buut

Een paard mag dan alsnog geslacht worden maar wordt alleen niet verwerkt voor de consumptie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:28

goeroe schreef:
140509 schreef:
ik wil zoveel voor haar doen maar ik heb ook mensen die me tegenhouden ik ben nog geen 18

Als goede bedoelingen dit paard konden helpen was het allang genezen. Ik vind het heel vervelend voor je. :(:)

o.k...ts is nog geen 18...zij doet dus alles wat in haar vermogen ligt.
Nu begrijp ik het iets beter.Sorry TS als ik in sommige posten wat onaardig overkwam :o