Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 20:06

Ik heb nog nooit bij Abler besteld met de extra snelle levering; de normale leveringen zijn tussen de 10 en 30 dagen.

Bij Abler is er ook een combinatie van omeprazol en probiotica die ben ik nu aan het 'testen' en volgens mij reageren de paardjes er goed op.

Mist

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:36

Via chronohorse forum heb ik de test gevolgd van de abler+ probiotica....die probiotica doet niets extra's. Er zit/zat daar een chemicus die die testen uitgevoerd heeft.

Ik heb zelf ook een paar testen gedaan ivm de coating met citroenzuur (zelfde ph als een paarden maag 2-3) De coating van abler is goed, zonder twijfel. Maar eigenlijk wist ik dit al omdat het bij mijn paard werkt.

Bestelling heeft bij mij ( nu 5x) nog nooit langer dan 15 dagen geduurd.

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:29

ik heb ze gelukkig net binnen gehad joepie!! de kosten van die gastrogard spuiten gaan anders wel erg oplopen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:01

PartOulOver schreef:
ik heb ze gelukkig net binnen gehad joepie!! de kosten van die gastrogard spuiten gaan anders wel erg oplopen...

Fijn dat het binnen is, dat is een opluchting! Heb jij de korrels besteld of heb jij hun spuiten met omeprazole besteld?

Ik zie dat hun spuiten ook een stuk goedkoper zijn, zeker als je de "stalvariant" neemt waarmee je 5 paarden kunt doen, dus met andere woorden 4 of 5 dagen vooruit kunt..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:02

Mist schreef:
Via chronohorse forum heb ik de test gevolgd van de abler+ probiotica....die probiotica doet niets extra's. Er zit/zat daar een chemicus die die testen uitgevoerd heeft.

Ik heb zelf ook een paar testen gedaan ivm de coating met citroenzuur (zelfde ph als een paarden maag 2-3) De coating van abler is goed, zonder twijfel. Maar eigenlijk wist ik dit al omdat het bij mijn paard werkt.

Bestelling heeft bij mij ( nu 5x) nog nooit langer dan 15 dagen geduurd.

Ze hebben zelf ook een testje in een video op you-tube staan dan zie je dat de korrels niet oplossen in azijn (maag) maar wel in water (darmen).

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:51

Ik heb het vermoeden dat mijn arabiertje ook last heeft van een maagzweer.Hij is ineens heel zuur met aansingelen, wil eigenlijk niet draven, heeft veel gasvorming en heeft al een lichte vorm van koliek gehad. Heb zijn voer aangepast, minder krachtvoer en meer ruwvoer en lucerne maar nu zou ik op zich heel graag via abler een bestelling voor de abprazole doen maar dat gaat vanaf 100 zakjes en die heb je natuurlijk ook niet zo snel binnen. Het liefst begin ik er vandaag al mee! Is er een bokker die mij een aantal zakjes wil verkopen, die ik dan eventueel weer terug kan geven op het moment dat bij mij de bestelling binnen is? Of misschien is er nog iemand die het niet meer gebruikt en het kwijt wil?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:38

Hi allemaal, inmiddels heb ik dit hele topic gelezen.

Tweety heeft nu de hele dag en nacht ruwvoer ter beschikking, en krijgt 1 spuit Gastrogard per dag.
Daar leek/lijkt hij van op te knappen, naar het eind van de week toe werd hij allerter, en weer meer zichzelf. Haast fris, met wat gedribbel tijdens het wandelen.

Gisterochtend heeft hij voor het eerst weer een kleine kwart-schep krachtvoer gehad.
Sanequi Colon oa speciaal geschikt voor paarden met darmklachten, en volgens de site ook voor paarden met maagzweren.
Overdag leek hij prima, savonds rond 21.30 bij de late voerbeurt was hij weer niet in orde, kreeg weer een berichtje van de pensionhoudster.

Zelf -uiteraard- weer gaan kijken. Tweety lag, en kwam niet overeind toen ik zijn stal in ging. Heb er even bijgezeten. Enorm heftige darmgeluiden, alsof er een gootsteen gorgelend leeg loopt.
De veearts gebeld, deze keer had er iemand weekenddienst die ik verder niet ken. Verhaal van de afgelopen weken uitgelegd. Zolang Tweet verder redelijk rustig was, kon hij er eigenlijk niet zo veel aan doen, en moest ik hem maar rustig laten, het genezen van maagzweren gaat nu eenmaal langzaam, daar kwam het op neer. Kan me er iets bij voorstellen, maar fijn voelt dat niet. De oorzaak kon volgens hem deze keer goed in het krachtvoer zitten. (vorig weekend, voordat we wisten dat hij maagzweren had, had hij ook savonds een pijnaanval, nadat hij voor het eerst in een week weer wat krachtvoer had gehad.)
Ik moest in ieder geval maandag wel weer contact opnemen met de kliniek/behandelend veearts, om te overleggen, en te zorgen dat ze daar weten hoe dingen verlopen.

Toen ik klaar was met het telefoontje, stond Tweety op.
Op zich redelijk rustig, maar wel echt duidelijk pijnklachten.
Achterom kijken
Rondje lopen
Weer achterom kijken
Luchtzuigen
Achter in de stal gaan staan, benen iets uit elkaar (voor wat ver naar voren, achter wat ver naar achter) en met zijn hoofd heel laag, oortjes wat hangend opzij
Even later hals naar boven door strekken.
Het leek ook even of hij moest plassen, maar deed dat niet.

In de loop van de nacht ben ik nog een keer gaan controleren, en toen stond hij, gelukkig, rustig, leek te staan slapen.
Vanochtend om half 8 was hij rustig. (ik rij steeds even op en neer om te kijken hoe hij is)

Nu heb ik een paar vragen, en ik hoop hier alvast wat antwoorden of tips te krijgen. Maandag uiteraard ook contact met de behandelend arts!

-Zijn er mensen die deze pijnsignalen herkennen bij hun paard?
-In hoeverre mag/kan ik verwachten dat Tweety nog dit soort heftige pijnaanvallen krijgt, tijdens de "genezing"? Blijft dit steeds terug komen, of is het alleen nu in de nog vrij acute fase, en wordt dat minder als de zweren weg zijn?
-Wat doen jullie tijdens zo'n pijnaanval? Met rust laten, of zijn er dingen die op zo'n acuut moment helpen?
Ik denk zelf in de richting van iets dat het zuur snel neutraliseert (rennie-achtig) of iets om de pijn tegen te gaan?
- Herkent iemand de heftige reacties op krachtvoer, en zo ja hoe veel uur na dat ze het kregen? (bij Tweet zat er beide keren ong 10 tot 12 uur tussen dat hij het at, en de pijnklachten)
- Zijn jullie paarden zodanig pijn en klachtenvrij dat ze een prettig leven hebben? Ik neem uiteraard volledig aan van wel, anders zouden jullie niet doormodderen. Maar voor Tweet is het op dit moment eigenlijk niet echt fijn/fair. Ik hoop gruwelijk dat we door deze fase heen komen.
-Hoe vaak en hoe heftig hebben jullie paarden nog klachten, en hoe snel zijn ze daar weer van af?
- Blijft ieder paard dat zulke heftige klachten gehad heeft, gevoelig voor herhaling?

Ik weet dat het heel veel vragen zijn, en ik hoop wat antwoorden te krijgen.

Ik vind het heel naar om te zien hoeveel pijn Tweety lijkt te hebben, en tegelijk zo machteloos te zijn.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:53

Hmm, bijzonder Femke_Tweety. wat vervelend. Flip was toendertijd ook behandeld bij de Lingehoeve, Flip had precies hetzelfde, zodra er krachtvoer in werd gestopt ging het totaal mis. heb hem erna ook een lange tijd geen krachtvoer bijgegeven (stond toch op het land en kreeg sowieso al haast niets) en ook aan de slag gegaan met gastroguard. ik moest daarbij ook zandweg gaan geven, dit moest dus wel met een beetje voer dus ben dat denk ik na een week gaan geven (handje voer per dag). maar flip heeft na die aanvallen en na de eerste behandelingen met gastroguard nergens meer last van gehad... Ik voer hem trouwens nu ook sanequi colon ivm heel veel mestwater, denk dat dat nog een naslag is van de maagzweren. hij doet het er echt super op.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:57

Goh, ik wist wel dat Flip toen in Lienden stond (Heb hem zien staan toen ik er met Tweety voor zijn been was) maar ik wist niet waarvoor.

In ieder geval fijn om te lezen dat hij het goed doet, geeft me weer een beetje hoop.

Tweet heeft ook snel last van mestwater, afgelopen dagen weer meer. De gastroguard schijnt wel echt goed spul te zijn. Maar gisteravond was het dus toch weer mis met Tweety. Tijdens zo'n aanval ziet het er uit alsof hij wel echt pittig veel pijn heeft.

Morgen sowieso weer overleg met de Lingehoeve. Wie heeft Flip toen behandeld? Peter Wiemer is degene waar ik het meest contact mee heb, ook degene die de gastroscopie gedaan heeft. (Spoedgevallen in het weekend soms een ander uiteraard)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:54

Ohja, dat was waar ook! ;) Ik weet eigenlijk niet meer wie hem behandeld heeft, iets van henk? hans? :')
Hoop voor je dat het snel goed komt. het is echt verschrikkelijk om te zien als je paard weer zo'n aanval krijgt en er hulpeloos bijstaat.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:57

Zijn er meer mensen die momenteel leveringsproblemen hebben bij Abler? Ik wacht al bijna drie weken op een bestelling (via de snelle, 30 dollar kostende verzending nota bene :( ). Communicatie verloopt erg moeizaam. Heb al vaker besteld, maar nog niet eerder problemen gehad.

@Odetje92 en @PartOulOver, hebben jullie je bestellingen Abprazole al binnen?
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 28-01-14 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:02

Vervelend Xanne, ik heb er geen ervaring mee.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:07

Xanne schreef:
Zijn er meer mensen die momenteel leveringsproblemen hebben bij Abler? Ik wacht al bijna drie weken op een bestelling (via de snelle, 30 dollar kostende verzending nota bene :( ). Communicatie verloopt erg moeizaam. Heb al vaker besteld, maar nog niet eerder problemen gehad.

@Odetje92 en @PartOulOver, hebben jullie je bestellingen Abprazole al binnen?

Nog niks binnen, heb het 6 dagen geleden besteld met snelle levering, eerste keer dat ik er besteld heb

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:58

Wat staat er bij jouw orderstatus, Odetje92? Processing of Complete?
Mijn bestelling blijkt na 18 dagen nog niet eens verzonden te zijn, terwijl ik wel direct betaald heb :( Gisteren heb ik met Abler gebeld, vanmiddag gechat, vorige week al een bericht gestuurd via het contactformulier, maar ik ben nog steeds niets wijzer.

PartOulOver heeft de bestelling wel binnen gekregen, daar had ik eerder overheen gelezen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:35

Xanne schreef:
Wat staat er bij jouw orderstatus, Odetje92? Processing of Complete?
Mijn bestelling blijkt na 18 dagen nog niet eens verzonden te zijn, terwijl ik wel direct betaald heb :( Gisteren heb ik met Abler gebeld, vanmiddag gechat, vorige week al een bericht gestuurd via het contactformulier, maar ik ben nog steeds niets wijzer.

PartOulOver heeft de bestelling wel binnen gekregen, daar had ik eerder overheen gelezen.

geen idee, ik heb zonder account aan te maken besteld. ik meende uit het order mailtje op te maken dat ik een mail zou ontvangen met track&trace code zodra het pakketje aangeboden werd bij de pakketdienst

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:05

Heb je dat mailtje ook ontvangen? Ik heb het zojuist in mijn mailbox gekregen: mijn pakketje is na 19 dagen eindelijk onderweg. Gewoon het standaardmailtje, niets over de vertraging en niets over de 30 dollar die ik heb betaald om het spul snel in huis te hebben. Ik ga maar weer contact proberen op te nemen, ik vind dit echt slechte service.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:28

ik heb op moment van bestellen 2 mails gehad, de eerste over 'New Order' en de volgende ochtend een met 'Invoice for Order ##' wat ik aanneem als bestelling aangemaakt en bestelling ontvangen op kantoor
verder niks

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:00

Nog geen "shipment" dus? Dan zou ik contact met Abler opnemen, voordat je net als ik tevergeefs op je bestelling zit te wachten.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:11

Er is nu een kleine week voorbij, ik wacht nog even af

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:15

Ik heb zojuist het shipment mailtje ontvangen

hummer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:46

Weet iemand, of wortels slecht zijn voor een paard met een maagzweer?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:59

Het is niet per definitieve slecht Femmetje, je kunt denk ik beter wortels geven(niet teveel) dan brok. Brok kan de maagwand aantasten in de maagzweer fase.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:51

Brok is geconcentreerd voer en vaak rijk aan zetmeel, dit gaat de maag nog verder verzuren. Bovendien kan brok ook nog is uitzetten. => het "brandt" in op de maagwand.

wortels bevatten ook suikers, minder geconcentreerd, en pectines die in grote hoeveelheden zelfs maagwand beschermend kunnen werken (principe van pronutrin met z'n appelpectines)

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:22

Odetje92 schreef:
Ik heb zojuist het shipment mailtje ontvangen

Fijn!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:54

Hoi Hoi,

Ik meld me ook effe!!
IK verdenk mijn paard ook van een maagzweer/maagzweren.
Vandaag trof ik haar aan met een gaskoliek dunne mest winderig en suffig.
DA laten komen maar kon niet echt direct iets vinden omdat mevrouw ineens heel blij was om de DA te zien!!!
Opgevoeld getempt algehele checkup uitgevoerd maar niet echt iets gevonden.
Maar de DA stelde me een aantal vragen zoals is ze stress gevoelig:ja
laat ze der eten wel eens staan : ja heeft ze singelnijd: ja
En wat krijg ze te eten?
Ik : meusli bietenpulp lijnzaadbrok en lucerne en onbeperkt weidehooi en voordroog voor paarden.
Hij zei ik denk dat ze last heeft van maagzweren en na het lezen van deze toppic komen er wel veel dingen overheen!!
Hij advieseerde me om geen meusli meer te geven maar alleen bietenpulp en lucerne en onbeperkt hooi.
Daarnaast medicijnen voor maagzweren.
Nou druist het tegen mijn gevoel in medicijnen te geven als ik niet zeker weet dat ze het heeft (hoewel ze alle symptomen heeft).
Dus dacht ik toch eerst een maagscopie te laten doen en uiteraard mijn voer aan te passen.
Maar nu lees ik ook weer dat het een verschrikkelijk onderzoek is!!
En uiteraard moet het op de kliniek dus meer stress...
Maar nu is er een onderzoek gaande bij kliniek Visdonk in Roosendaal voor maarzweren.
Paarden gezocht voor Maagscopie!
http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/p ... ieuws.aspx
Maar wat is wijsheid en wat is het beste voor mijn paardje!!
Zelf heb ik ook last van mijn maag en heb hier medicijnen voor omeprazol.
Kan je humanen medicijnen ook aan paarden geven?
Ik vraag het ook na aan mijn DA hoor!!!
Daarnaast zou ik ook de gedroogde goudsbloem willen proberen,
Niet dat ik tegen medicijnen ben hoor maar liever natuurlijk zeg maar.
Ook komt de 22ste een osteopaat en acupunturist dus ben benieuwd.

Daarnaast ben ik ook benieuwd of haar gedrag gaat veranderen want ze is zo high-sensetief stress gevoelig en ontzettend snel alsof ze vlucht!!

Graag advies gevraagd wat moet ik doen en wat zouden jullie doen??

Gr Lonneke