[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:59

flappie2 schreef:
Nou ik was weer te positief, het gaat dus toch minder goed als dat ik dacht. Vanmorgen stond mijn paard in de padock. Hij stond gewoon stil en stond flink te hoesten, na iedere kuch ging hij flamen en op gegeven moment bleeft hij er in hangen en stikte hij er zowat in.

Zit er nu aan te denken om een longspoeling te laten doen, zodat z'n longen schoon gespoelt worden en al het slijm er uit komt. Iemaman hier ervaring mee???? Wat zijn de rissico's en helpt het ook echt???

Een longspoeling haalt helaas niet al het slijm uit de longen. Het is ook niet echt een spoeling maar ze proberen wat slijm uit de longen te halen en gaan dat onderzoeken. Soms lukt het ook niet om genoeg slijm mee te pakken.
Bij mijn pony heb ik het 2 keer laten doen, eerste keer was er een hoop gepruts van de dierenartsen, er kwam ook niks uit. De tweede keer ben ik naar een andere kliniek gegaan en daar kwam uit dat ze ergens allergisch voor is.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:10

Het moet het paard dus hebben gezien om de juiste dossering te kunnen vast stellen? Dat word dan wel wat lastig want hij zit niet bepaald bij mij in de buurt. Hoe lang heb je gedaan met 1paket, en hoeveel heb je tot nu toe gebruikt. Weet je ook wat er in zit, kan daar op de site niks over vinden.

@jessicachico: ben je ook te weten gekomen waar je pard allergische voor is, of kunnen ze alleen maar zien dat het een allergie is of een infectie enz. Weet je ook nog wat het gekost heeftt.

heimenke

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:23

@flappie, nee geen idee wat erin zit. dat bepaalt hij na de info die hij krijgt en/of als ie het paard gezien heeft, wat het paard nodig heeft. hoestpoeder weet ik ook niet wat erin zit, maar weet wel dat die altijd hetzelfde is, omdat ik daar twee zakken van heb gehad. en mede pensionklanten hebben die ook gewoon op voorraad. ik weet dat ie ook consulten doet, staat ook op zijn site en omdat hij ook bij mijn paard is geweest. voor zover ik weet zit dat consult dan qua prijs ook in dat pakket. ik heb nooit meer dan 50 euro hoeven betalen, ook als ie kwam. via zijn site kun je hem een mail sturen (dat heb ik ook al eens gedaan) en hij reageert vrij vlug terug. het is ook niet echt bij ons in de buurt waar hij vandaan komt. maar hij combineert het vaker met andere plaatsen waar ie moet zijn zover ik weet. stuur hem anders eerst een mail met jouw verhaal en geef je nummer en dan zie je zijn reactie wel tegemoet. maar in jouw geval zou ik een consult zeker doen. het kan ook zijn dat ie jouw paard iets moet geven voor de energie, omdat ie zo sloom is. maar wat daar dan de kosten van zijn geen idee. maar je kan het in die mail toch ook eerst vragen wat ongeveer de kosten zouden zijn. hij zal je een eerlijk antwoord geven. kan je dan nog altijd beslissen.

de eerste keer was ik 50 euro kwijt voor 1 zak poeder + 1 flesje druppels, maar tussentijds dus met da aan de gang gegaan, wel met die poeder door blijven gaan. maar na overleg met hem dat ik dat gedaan had was dat eigenlijk verkeerd geweest (want ventipulmin onderdrukt de hoest en zijn spul zorgt juist ervoor dat het los komt en het lichaam uitgaat, dus die twee werkten niet samen, eigenlijk juist tegenstrijdig). dus die eerste keer heb ik eigenlijk die 50 euro weggegooid.
tweede keer na da heb ik dus nog 1 zak hoestpoeder gehad (sinds gisteren dus op, daar doe je wel even mee hoor, dan zou ik hier even terug moeten gaan lezen wanneer ik daarmee voor de tweede keer weer mee begonnen ben, maar denk ongeveer een maand of 2) + 1 flesje druppels. toen dat flesje op was heb ik hem gebeld dat die op waren en na mijn verhaal aangehoord te hebben is ie nog eens gekomen en mijn paard nog eens bekeken. daarop heeft hij mij die twee flesjes gegeven (die ik nu dus op moet maken, zijn nog halfvol). kosten van die twee flesjes waren 40 euro.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:39

@flappie, ben even terug gegaan in dit topic en als je teruggaat naar pagina 33 dan heb ik het weer over het beginnen van die hoestpoeder. staan een paar berichten van mij. ben begonnen op 26 sept. toen is de homeopaat weer gekomen. dus je doet een maand of twee met die zak hoestpoeder en ongeveer 1 tot 1,5 maand met die druppels dan.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:41

heimenke schreef:
@flappie, ben even terug gegaan in dit topic en als je teruggaat naar pagina 33 dan heb ik het weer over het beginnen van die hoestpoeder. staan een paar berichten van mij. ben begonnen op 26 sept. toen is de homeopaat weer gekomen. dus je doet een maand of twee met die zak hoestpoeder en ongeveer 1 tot 1,5 maand met die druppels dan.

Oke bedankt voor je info. Zal hem van de week eens mailen.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:43

hou je me op de hoogte? ben benieuwd wat zijn bevindingen dan zijn.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:45

flappie2 schreef:
Het moet het paard dus hebben gezien om de juiste dossering te kunnen vast stellen? Dat word dan wel wat lastig want hij zit niet bepaald bij mij in de buurt. Hoe lang heb je gedaan met 1paket, en hoeveel heb je tot nu toe gebruikt. Weet je ook wat er in zit, kan daar op de site niks over vinden.

@jessicachico: ben je ook te weten gekomen waar je pard allergische voor is, of kunnen ze alleen maar zien dat het een allergie is of een infectie enz. Weet je ook nog wat het gekost heeftt.

Nee helaas moesten we daar zelf achterkomen. Heb nog wel navraag gedaan of het mogelijk was om testen te laten doen, maar allergietesten in de longen, zijn niet betrouwbaar, kan dus iets anders uitkomen dan het eigenlijk kan zijn.

Voor 99% zeker is het het hooi wat we gaven. Zijn bij de boer geweest waar we het kochten, en toen kwamen we erachter dat daar nog een paardje erg hoestte en benauwd had etc. Ik geef me pony nu kuilgras en het ging toen gelijk al een stuk beter.

Heeft iemand nog interesse in Luchtweg Compositum van de Groene Os???

[EA-TK-AP] Luchtweg Compositum

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:09

@jessicachico: dan heb ik dus niet zo veel aan een longspoeling ben ik bang. Als je er dan nog niet achter kan komen waar hij nou last van heeft. Een virus of bacterie zal het niet zijn denk ik, hij heeft geen koorts gehad de afgelopen maanden, en een virusje duur ook geen maanden denk ik. Dus het zal al een allergie zijn, maar als je er niet achter kan komen voor wat precies dan schiet dat ook niet echt op. Een schimmel infectie zou het ook nog kunnen zijn, maar is dat te zien met een longspoeling.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:39

@flappie, de diagnose van jouw paard was toch ook chronische bronchitis of niet? zou het niet eerder astmatische bronchitis zijn?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:50

heimenke schreef:
@flappie, de diagnose van jouw paard was toch ook chronische bronchitis of niet? zou het niet eerder astmatische bronchitis zijn?

Mijn DA heeft een paar jaar terug gezegd dat het chronische bronchitus is. Maar astmatische bronchtis zou het nu ook wel eens kunnen zijn. Maar is het niet zo dat ze met asmatische bronchitus meer benauwd zijn dan dat ze hoesten? Hij is in het begin zo nu en dan wel benauwd geweest, maar heeft daar nu niet meer zo'n last van. Het is nu voornamelijk nog het hoesten waar hij last van heeft. Aan de andere kant lijkt er wel een trigger te zijn die het hoesten veroorzaakt en dat zie je vaak weer bij astma. Ik zal eens ff goohle hier naat. Hoe kan dat worden vast gesteld, met een longfunctie test of zo?

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:56

Dat van die longfunctietest dat weet ik niet. Geen idee wat ze daar allemaal uit kunnen halen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:31

Longfunctietest is puur inhoud van de longen= capaciteit kunnen ze zien hoeveel er beschadigd is en of het nog zin heeft om te behandelen.

BALspoeling (Broncho Alveole Long of zoiets voluit) in de volksmond longspoeling genoemd- brengen ze brengen ze vloeistof direct in de longen (kleine hoeveelheid) en zuigen ze deze weer af. Deze vloeistof word in een lab onderzocht hieruit kunnen ze opmaken wat voor bacterien er zitten, en hierop de antibiotica soort aanpassen als het inderdaad een bacteriologisch ontsteking is. Kunnen ze wel een ontsteking aantonen (leukocyten) maar geen overheersende bacterie dan wordt de ontsteking veroorzaakt door een allergie. Ook longwormen zijn een mogelijkheid voor het verhogen van de witte bloedlichaampjes in het spoelsel.

Echte longspoeling weinig over te vinden op internet maar zal ook wel een medische term voor zijn.
Heb een keer ergens iets gelezen maar kan dat nu niet meer zo snel vinden. Wordt met een normaal infuus een zeer grote hoeveelheid vloeistof toegedient een aantal dagen achter elkaar dit om ervoor te zorgen dat er zogenaamd vocht achter de longen komt en dit het vastzittende materiaal (ingedroogd ontstekings spul) zou losmaken.

Allergie test vind niet plaats via de BAL spoeling maar d.m.v. bloedafname. Bloed wordt in een lab onderzocht heeft het meeste zin op momenten dat de allergie het ergst is, het bloed wordt op zeer veel dingen getest en er is nog een verdere uitsplitsing mogelijk. Ik vind dit als je paard bepaalde periodes last heeft zeker zinvol. Heeft mij zoals ik al eerder aangaf best veel duidelijk gemaakt.
Wil het misschien binnenkort nogmaals laten doen en dan verder laten uitsplitsen.

Veel dierenartsen roepen stofallergie maar voor welke stof blijkt uit het bloedonderzoek.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:52

@jobamara: Bedankt voor je uitleg. Als ik dit zo hoor kan ik beter wachten tot volgend jaar als hij weer zo'n last krijgt en het op z'n ergst is, en dan een longspoeling en allergie test via het bloed laten doen. Nu hoest hij nog steeds maar is niet meer op z'n ergst, de van benauwdheid heeft hij gelukkig nu geen last meer. Heb net mijn DA gebeld naar aanleiding van jouw verhaal en hij zegt ook dat deze onderzoeken het beste resultaat geven als het op z'n ergst is. Wel krjjg ik nu sputelysin dat ik moet gaan geven in combinatie met de pufjes. De sputelysin moet ik 15 dagen gaan geven 2x daags. Zie ik na die 15 dagen verbetering dan moet ik 10 dagen stoppen met de sputelysin en daarna nog eens 15 dagen gaan geven. Maar als ik na de eerste 15 dagen geen verbetering zie dan heeft het geen zin om er nog een 2de kuur achter aan de doen. Hij zei dat het dan zinvol is om het homeopatische middel van, van der spek wat hier eerder genoemt is te gaan proberen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:21

Ik meld me hier ook, maar gelukkig is het probleem bij mij opgelost.

Mijn vorige paard had een hooiallergie.
Ik heb bij de kliniek geweest en medicijnen heeft ze gehad maar het hielp allemaal even en wanneer het op was kwam het hoesten terug.

Nadat ik van een DA op een wedstrijd ( die mijn paard kende) een tip kreeg om al het hooi uit de stal te halen en het stro en mijn paard op vlas zette en haar nat hooi ( min. 24 uur in het water leggen) of kuilvoer voerde was het probleem over.

Wel moest ik er goed op letten dat wanneer ik ergens op concours ging het paard niet in aanraking kwam met hooi en stro. Dan begon het zo weer.

1 stofdeeltje werkt 6 weken lang door.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:05

6weken??? Hoe weet je dat? Ook dus als het hooi in de buurt is?

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:05

@HBZ dat is dus wat ik laatst hier al schreef, de symptomen worden weggenomen of door medicatie of we gaan vanalles qua stalbedekking, of stalling zelf veranderen. maar uiteindelijk als je paard dan weer in aanraking komt hiermee, dan komt het ook weer net zo hard terug en het probleem is nog niet echt opgelost. alleen soms kun je idd niet meer dan alleen maar zorgen dat de symptomen niet terug komen door de triggers weg te halen. maar is je paard echt genezen? nee. en niet alle paarden zullen ook genezen.

het probleem bij mij is ook opgelost, mijn paardje hoest nu ook niet meer ( bijna 3 weken, is nog wel kort) en zover ik kan beoordelen is het over. maar niet door de triggers weg te halen, maar door homeopatisch middel van een zeer bekwame man. waar de da bij de standaard dingen bleef qua medicatie en zoveel mogelijk de trigger (zoveel mogelijk buiten, hooi nat maken, stof zoveel mogelijk vermijden) weghalen, heeft deze man daar toch weer een ander middel voor. ik ben 6 maanden bezig geweest met zijn hoest. maar had in eerste instantie gewoon door moeten gaan met deze homeopaat en niet tussentijds nog de da erbij moeten halen. denk dat de hoest dan een tijd eerder al verdwenen zou zijn geweest. mijn paard is altijd op stro blijven staan en is niet altijd van even beste kwaliteit (qua stof enzo), alleen hooi heb ik 4 maanden vervangen door compact gras, maar heb hem laatst nog eens een paar dagen achter elkaar hooi (van geen beste kwaliteit) gegeven om te testen. en is geen reactie meer op gekomen. dus ik weet nu dat mijn paard helemaal beter is en stof uit hooi of stro ook niet meer triggert. ik ben mijn staleigenaren zo dankbaar voor het aanbevelen van die man. en o ja mijn paard kreeg en krijgt nog steeds schwarzkummelolie. maar dat ben ik hem zelf gaan geven toen ik dit topic helemaal gelezen had.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:17

Kan je wat meer vertellen over hoe hij het probleem oplost? Kan hij de long blaasjes weer helen? Wat voor spul gebruikte jij? Ik ben ook erg voor homepatische middelen.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:25

@jessicachico, hij doet dit met een hoestpoeder icm druppels. hoestpoeder is altijd hetzelfde van samenstelling (wat er allemaal inzit geen idee, maar in ieder geval kruiden die paarden zelf tot zich toe zouden nemen), maar de druppels worden aangepast op in welke staat het paard verkeerd, zo heb ik het ervaren. hij kan het beste je paard zien. of ie weer longblaasjes kan helen weet ik niet, denk ik niet want als die kapot zijn normaal gesproken heb ik begrepen dat ie niet meer te herstellen zijn. ik weet wel uit verhalen van mijn staleigenaren (zij hebben al 20 jaar ervaring met hem) dat ie vele paarden heeft geholpen wat betreft hoest. ook paarden die er heel slecht aan toe waren, maar die ie toch weer heeft kunnen oplappen. niet dat ze dan nog echt sport konden beoefenen, maar wel dat ze nog recreatief gereden konden worden. hij zal ook eerlijk zeggen wat de verwachting van het herstel is en hoeveel herstel er nog plaats kan vinden.
tja en ik heb nu mijn eigen ervaring met hem.

zoals ik flappie ook heb gezegd hij heeft een site, vanderspekhomeopathie.nl, en daar kan je ook contact met hem opnemen dmv een mail sturen. daarin kan je de hele situatie van je paard uitleggen en je vragen in stellen, bijv. of ie op basis van je verhaal een consult kan doen. consulten doet ie, dat staat ook op zijn site. maar hoe hij dat normaal aanpakt bij anderen weet ik dus niet. bij ons komt ie weleens vaker omdat ie dan nog op andere plaatsen in de buurt moet zijn en dan combineert ie dat.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:29

Heeft hij een website of email? Ben er wel benieuwd naar.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:45

haha even bovenstaande goed lezen, daar heb ik het in gezet.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:27

Oooh hahah weer te snel gelezen :p

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:09

Ff een update. Zins afgelopen dinsdag krijgt mijn paard sputolysin 2x daags in combinatie met de pufjes. De eerste 3 dagen was het hoesten nog het zelfde. Maar het viel me wel op dat er meer snot in z'n neus zat en tijdens het longeren liep het snot uit z'n neus. Woensdag gaf hij een flinke kuch en toen vloog er een dikke klodder snot uit z'n neus en hing er een klodder uit z'n mondhoek. Gister heeft hij slechts 1 kuch gegeven bij het aandraven aan de longe, ook was hij behoorlijk actief. Vandaag heeft hij geen enkele kuch gegeven en was hij weer flink actief, hij trok zich los van de longe en is vervolgens heel hard bokkend door de bak gegaan. Hij was lekker vrolijk en allert, vandaag herkende ik mijn paard weer terug. Was er erg blij mee om hem zo vrolijk en allert te zien, i.p.v zo sloom en deprie.

Het lijkt er op dat de combie van pufjes en sputolysin werkt. Maar eerst maar eens afwachten wat er gebeurt als de kuur sptolysin op is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:17

Sputolysin is natuurlijk een slijmoplosser, dus het kan heel goed dat het slijm daardoor beter loskomt en hij het eruit kan hoesten. Super hor!!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:52

Jibbel schreef:
Sputolysin is natuurlijk een slijmoplosser, dus het kan heel goed dat het slijm daardoor beter loskomt en hij het eruit kan hoesten. Super hor!!

Dat het een slijmoplosser is wist ik. Het gekke is dat hij dit afgelopen jaren wel vaker heeft gehad maar toen deed het helemaal niks.

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:11

Misschien dan toch de combi van die twee. Laten we het hopen. Zou mooi zijn.