[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:32

Weet wel dat hengsten minder snel dik worden. Je ziet het ook bij gecastereerde honden, die kunnen soms ook dik worden van lucht.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:08

Ik meld mij hier ook maar, moet nog wel veel lezen!
Ik heb een Haflinger met HB.
Meike genaamd. ze loopt sinds eind mei erg stijf en stram in eerste instandsie zij de DA dat het geen HB was maar dat ze waarschijnlijk was vernageld! Nadat de ijzers eraf gingen heeft ze een poos op rust gestaan op een gegeven moment ging het beter mijn dochter reed weer voorzichtig met haar en later heb ik haar weer 2x voor de kar gezet en op t land gereden dit ging goed!
Tot een paar dagen later het was weer mis toen de hoefsmit erbij kwam zag hij gelijk dat ze HB heeft. Ze is speciaal bekapt en hij komt als hij hier op Texel is even kijken hoe t gaat.
Ik ga het bein stuk lezen en kijken of ik haar ga laten testen op IR.
Want wie weet!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:29

He Marall, welkom hier..
Jammer al die problemen met je paardje!
Heeft ze meer kenmerken van IR? Dus een harde manenkam of vetophopingen bij de staart etc?
Misschien heb je nog goede recente foto's van haar. Bij sommige paarden is duidelijk te zien dat er iets 'mis' is en kunnen velen hier je adviseren in wat voor onderzoek je goed zou kunnen laten doen...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:17

Ik heb net de uitslag van het IR onderzoek binnen, hij is dus niet IR (glucose 4,7 en insuline < 2,0). Aan de ene kant heel goed nieuws, aan de andere kant moeten we nu dus maar weer verder gaan zoeken waar die spierbevangenheid vandaan komt...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:31

Marije, gelukkig geen IR, maar wat wel dan he..
Was hij ook al getest op tekorten van magnesium, selenium of vitamine E? Of dat nog niet?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:46

Magnesium was prima, selenium en vit. E zijn nog niet getest. Bij een volgend bloedonderzoek wil ik dat ze dat wel testen idd.
Straks maar eens overleggen met de DA wat de volgende stap is.
Ik zie nu kleine verbeteringen vergeleken met een maand geleden en ik weet dat het lang kan duren voordat het veranderde voer gaat werken. Gelukkig lukt het bij geven van olie steeds beter, hij valt iig niet meer zo af. Maar hij staat me nog vaak aan te kijken van heb je echt niets te eten wat ik wel lekker vind???

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:06

Marije, dat is ergens wel fijn nieuws!
Maar nu verder zoeken, hopelijk is het eenvoudig op te lossen :j
(vind je avatar geweldig overigens :)) )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:35

Roos, weet jij toevallig hoe lang het ongeveer duurt voor zo'n milde reinigingskuur uit het lichaam is? Mijn potje sup is op, dus ik wil nu even wachten met geven en eerst bloedonderzoek doen. De hele rataplan, dus van leververvetting t/m IR. Ze moet ook meteen haar enting hebben, dus eerst bloedje trekken en dan enten, zijn we mooi gelijk klaar. :D

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:26

Breghje schreef:
Roos, weet jij toevallig hoe lang het ongeveer duurt voor zo'n milde reinigingskuur uit het lichaam is? Mijn potje sup is op, dus ik wil nu even wachten met geven en eerst bloedonderzoek doen. De hele rataplan, dus van leververvetting t/m IR. Ze moet ook meteen haar enting hebben, dus eerst bloedje trekken en dan enten, zijn we mooi gelijk klaar. :D

Ik heet dan wel geen Roos, maar staat er op het potje of bij de fabrikant niet wat meer informatie over hoe het allemaal werkt? Op Pub med misschien iets te vinden? Hoe heet die kuur, wat zit er in?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:29

Even je hele verhaal weer boven halen bij mij...
Ehm, welke reiniging kreeg zij ook alweer? Kan namelijk best even 3 weken wachten denk ik.. (ik heb zelfs 6 weken gewacht..)
Hoe 'ziek' schat je haar lichaam nu in? Enting is echt een trigger van IR he! Is Fiek bijna fataal geworden..
(mocht je bloed ontdooid aankomen, dan moet opnieuw geprikt worden wanneer ze al geënt is, even iets om bij na te denken omdat het toch vaak mis lijkt te gaan..)
Wanneer ik Fiek nu wil laten enten moet hij van tevoren aan de drainage en dan even langer doorgaan erna

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:13

Ze heeft nu van Marstall Excem Plus gehad. Daar zit 91% bentonit montimorillonot (een soort klei) in, calcium carbonaat en magnesium oxide in. Het is niet te vergelijken met een Groene Leem of Drainagecompositum, daar hebben we expres nog niet voor gekozen omdat ze nogal koliekgevoelig is/was.

Enten gaat meteen na het bloed trekken gebeuren zodat als het fout gaat er wel opnieuw geprikt zou kunnen worden theoretisch gesproken dan, ze heeft er (tot nu toe) nog nooit last van gehad gelukkig, maar we staan op pension en gaan ook naar buiten het bos in en komen soms op een vreemde stal,dus helemaal niet enten ... vind ik best link eigenlijk. Heb me er ook verder nog niet echt in verdiept eerlijk gezegd.

Hoe ziek schat ik haar.... dat is nou eigenlijk een beetje het probleem... Ze reageerde dus wel op de reiniging door rustiger te worden, de beetje blokjes die er zitten in haar manenkam werden duidelijk nog zachter(zijn niet hard geweest maar zitten er wel), en dat er IR zit is door iemand van de Silverlinde vastgesteld, alleen de mate van ziek zijn weet ik niet, en die zou ik graag weten. Dan is het makkelijker balans zoeken denk ik ook wbt evt sups.

De reiniging is heel erg mild volgens zeggen dus drie weken zou moeten kunnen denk ik dan, ze moet de 9e sep weer geent zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:18

Breghje schreef:
Ze heeft nu van Marstall Excem Plus gehad. Daar zit 91% bentonit montimorillonot (een soort klei) in, calcium carbonaat en magnesium oxide in. Het is niet te vergelijken met een Groene Leem of Drainagecompositum, daar hebben we expres nog niet voor gekozen omdat ze nogal koliekgevoelig is/was.

Owja, sorry stom, teveel verhalen hier gewoon dat ik alle behandelingen niet meer kan linken aan de paarden..

Enten gaat meteen na het bloed trekken gebeuren zodat als het fout gaat er wel opnieuw geprikt zou kunnen worden theoretisch gesproken dan, ze heeft er (tot nu toe) nog nooit last van gehad gelukkig, maar we staan op pension en gaan ook naar buiten het bos in en komen soms op een vreemde stal,dus helemaal niet enten ... vind ik best link eigenlijk. Heb me er ook verder nog niet echt in verdiept eerlijk gezegd.

Dat snap ik heel goed hoor, helemaal niet enten is bij mij ook geen optie maar ik bedoelde meer van als het slecht in te schatten is, kun je mogelijk even de testen afwachten om aan de hand daarvan te bepalen, of ze er nu niet te ziek voor is zeg maar.. Ik heb bij Fiek daarna 1,5 jaar tussen de enting gelaten tot hij stabiel genoeg was.. Ik weet niet of je stal erg groot is en er dus vaak een dierenarts is zodat je niet met dubbele voorrijkosten zit..

Hoe ziek schat ik haar.... dat is nou eigenlijk een beetje het probleem... Ze reageerde dus wel op de reiniging door rustiger te worden, de beetje blokjes die er zitten in haar manenkam werden duidelijk nog zachter(zijn niet hard geweest maar zitten er wel), en dat er IR zit is door iemand van de Silverlinde vastgesteld, alleen de mate van ziek zijn weet ik niet, en die zou ik graag weten. Dan is het makkelijker balans zoeken denk ik ook wbt evt sups.

De reiniging is heel erg mild volgens zeggen dus drie weken zou moeten kunnen denk ik dan, ze moet de 9e sep weer geent zijn.

(In je quote heb ik schuin gedrukt gereageerd) Misschien kun je overleggen met je dierenarts. Op die 2 weekjes komt het niet aan dus als je nu 3 weken zou wachten met bloed trekken (of misschien wat minder, het is echt een zeer mild middel wat je hebt gebruikt, en dan even 2 weekjes wachten op de uitslag zodat je weet of haar lichaam de enting aankan.. Als je het op die manier overlegt met je dierenarts kan hij in de boekjes misschien wel gewoon de uiterste datum opschrijven in je paspoort zodat je niet in problemen komt met wedstrijden en dergelijke..
Als je dierenarts het probleem van IR of eventuele andere leveraandoeningen serieus neemt zal hij hiervoor open moeten staan :-)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:29

Op zich denk ik wel dat ze de enting aan zal kunnen. Vraag me niet waarom, maar ze zit lekker in haar vel en de mate van IR is vrij licht zover nu in te schatten. Ik betaal iets van 30 euro voorrijkosten, dus als het effe kán.... ;) De stal is heel erg klein (gelukkig) dus de da komt niet echt wekelijks of maandelijks over de vloer. Aan de ene kant gelukkig, maar ik snap jou insteek en wat dat betreft is het dan idd jammer dat er niet vaker een da rondhobbelt, dan kan je kosten delen met elkaar. Maar goed, het is niet anders.

Dat je alle verhalen niet bij elkaar kan houden kan ik me voorstellen hoor, ik moest zelfs mijn eigen berichten scannen omdat ik ook totaaaaal niet meer wist hoe het mineraal heet dat ze kreeg :+ :D

Ik ga morgen zo i zo de da even bellen, ook om te vragen hoe vroeg hij een afspraak kan plannen, zodat ik zelf de paarden kan voeren als hij geweest is. Dan krijgt niet alleen Bregh geen voer die ochtend, want dat is vragen om een te hoog stress level. Morgen zal ik erachter komen hoe ze tov IR en bloedtrekken staan, zijn er nog dingen (mochten ze nog niet vaak daarop geprikt hebben) waar ik ze op kan wijzen? -> bloed bevroren op het lab afleveren is er in elk geval al ééntje?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:42

Slim van je met dat voeren inderdaad, als zij de enige is die even niets krijgt kan dat bij sommige paarden stress opleveren en dus verhoogd insuline..

Op de site van de GD deventer staat het allemaal goed uitgelegd, die link staat ook in de opening. Misschien die nog even doorlezen en vragen of je dierenarts werkt met het pakket van de GD?

Laat je ook gelijk testen op magnesium, selenium en vitamine E (omdat dit vaak gelijksoortige symptomen met zich meebrengt wanneer hier tekorten in bestaan, die vaak erg simpel zijn op te lossen..)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:57

Bedankt voor de tip van de GD Deventer, ga die morgen meteen eens uitspitten voor ik ga bellen.

Ik ga laten testen op (met dank aan Pien, die een uitslagen lijstje neerzette) selenium, magnesium, glucose, nierfunctie, leverfunctie en leververvetting, insuline (of dat moet hetzelfde zijn als glucose?) en vit E. Mocht er nog meer zijn dat meteen meekan, dan hoor ik het graag.

Edit: Bregh als enige niet voeren is echt geen optie, die schiet dan totaaaaal in de stress... want zien we niet hoe ondervoed ze wel niet is.... :+

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:10

insuline en glucose zijn niet hetzelfde, hebben wel veel met elkaar te maken (staan in de openingspost ook wel goede linken van, van hoe dit werkt met de pancreas enzo!)

succes met doorspitten, als iets onduidelijk is horen we het wel!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:59

Zo. Gebeld, ze werken idd samen met Deventer voor de dingen die daar gedaan worden, ook met een lab dichterbij voor de huis tuin en keuken gevallen.

Het hele pakketje bij elkaar zou ongeveer 130 euro gaan kosten. Waren jullie ook zo mega veel kwijt? Er staat nu een optionele afspraak alvast voor de vroege ochtend, die kan ik een week tevoren nog bevestigen of annuleren, dus dat is an sich wel fijn.

Hij zou het ook nog even bespreken met de chirurg die Bregh haar ok heeft gedaan, of er dingen zijn die hij eventueel ook wij acht om te laten prikken, of juist te laten vallen.

Maw, ze staan er bij mijn kliniek absoluut voor open gelukkig, en denken zelfs mee. :D Nadeel is dat ie ook alles meteen helemaal uitlegt, en dat niet in Jip en Janneke taal doet hihihi, dus ik bleeef vragen hoe eea zat. Hij gaf trouwens wel aan, dat blokjes in de manen niet per defenitie IR gerelateerd zijn.... en laat ik het daar nou net op hebben gebaseerd... afijn, ben dus heel erg benieuwd wat er uit het onderzoek zal gaan komen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:53

Ik was 130 euro alleen al kwijt voor insuline en glucose, maar jij hebt daarvoor zo te horen een algeheler beeld! Dit is wel normaal dus..
Succes!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:32

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:55

Whaaa, die paardjes die als voorbeeld gebruik worden zijn hopelijk uitzonderingen waarbij het allemaal extra goed te zien is?

[***] doet het super nu :) Hij krijgt een ruime hoeveelheid graszaadhooi en hij mag ´s avonds 1 a 2 uurtjes op de wei. Eerder deze week hebben we geprobeerd om naast graszaadhooi ook wat gewoon hooi te voeren (en dan geen weidegang), maar je zag hem binnen 1-2 dagen gewoon groeien. Dus dat gewone hooi bewaren we maar voor de winter ofzo..
Ik zou hem uit nieuwsgierigheid nog wel willen testen op IR, vit E, magnesium, selenium etc, maar dat is wel een kostbare ´grap´ zeg... en dan weet je nog niet precies met welke behandeling je hem het beste helpt?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:35

Is dat dezelfde presentatie als uit de openingspost? Ik kan hem zo niet openen namelijk..

Laura, goed onderzoek is wel belangrijk, helemaal naar magnesium, vit E en selenium want als de oorzaak van IR daar ligt heb je binnen een half jaar weer een gezond paard als je het goed doet..
Ook de insuline en glucose zijn wel belangrijk om te weten omdat enkel die cijfers echt laten zien hoe het gaat..
Als Frodo al zo extreem reageert op 2 daagjes rijker voedsel dan is hij duidelijk niet stabiel en ben je op deze manier eigenlijk alleen bezig met symptoom bestrijding (niet aanvallend bedoeld he ;-) maar misschien kun je met onderzoek dus nog meer naar de oorzaak zoeken)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:52

SuperRoos schreef:
Is dat dezelfde presentatie als uit de openingspost? Ik kan hem zo niet openen namelijk..

Nee dit is een nieuwe presentatie speciaal voor paardenhouders.
Ik begreep al dat sommige mensen hem niet kunnen openen want dan heb je microsoft powerpoint nodig.
Een gratis en goede oplossing is dat je open office gebruikt. Open office lijkt wat op het microsoft office pakket maar is open source en is legaal en gratis te downloaden.
http://nl.openoffice.org/
De presentatie is wat minder theoretisch en meer praktisch gericht. Staan goede foto 's in en wat tips voor management.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:43

SuperRoos Ja ik snap je beredenatie ook.. Als je het zo zegt dan is testen toch zinvoller dan het me in eerste instantie leek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 03:26

laura waar haal jij graszaadhooi vandaan?
het is momenteel wel wat moeilijk om goed hooi te krijgen.

heel veel eerste snee,maar dat willen we eigenlijk niet voor onze paarden hebben.
voor appie en zijn weide genootje wil ik eigenlijk heel graag mooie kwaliteit voordroogkuil hebben.
ap mag geen hooi meer vanwege zijn allergie en goede voordroog zou voor hem net goed zijn.

breghje:
toen jouw paard zoveel zand at he, kreeg het toen ook onbeperkt hooi of niet?

appie gaat voor het eerst in 4 jaar echt goed!!
ik ben zo blij. :D :D
hij staat snachts op een kaal stuk en overdag op het pad tussen de weilanden in waar nog flink gras staat.
en ik vind hem echt mooi nu!
http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TG6zk ... CT0005.JPG
charmante foto,kun je mooi zien dat hij overbouwd is
http://lh6.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TG6zj ... CT0001.JPG

valt me trouwens dit jaar echt heel erg op dat het gras heel rijk is aan voedingsstof en de paarden bij ons op stal allemaal flink jeukerig zijn.
weten jullie hoe het zit met bemesten met drijfmest?
is dat wel of niet goed?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 08:06

appie is mooi!
is het een haflinger?