[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:04

@ mondriaan: haha inderdaad beetje kleine pyama bij je pony.. heb jij geen last van schuurplekken onder de buik? Of pastte de buikflap helemaal niet meer dat je hem er niet om had?

Oja, zie hier ook klitwortel voorbij komen.. Vorige eigenaar gebruikte dat altijd bij mijn pony voor de plekken. Dacht zelf dat het niet veel uithaalt op de ontsmettende werking van het alcohol na? Wil graag horen waarom jullie het spul gebruiken..

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:09

[quote="zwelgje27"]@ mondriaan: haha inderdaad beetje kleine pyama bij je pony.. heb jij geen last van schuurplekken onder de buik? Of pastte de buikflap helemaal niet meer dat je hem er niet om had?

De buikflap paste niet en daardoor kreeg hij wel jeuk aan zijn buik, was erg sneu.
Nu met een maat groter past de buikflap wel gelukkig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:19

klitwortel lotion bevat resorcinol,
uitleg:

Wat doet resorcinol op de huid en waarbij wordt het gebruikt?
Resorcinol werkt in op de hoornlaag van de huid en is jeukstillend. De hoornlaag is het bovenste laagje van de huid. Resorcinol verweekt dit laagje van de huid waardoor een normale groei van de huid wordt bevorderd. Bovendien remt het enigszins de groei van schimmels en bacteriën.
Artsen schrijven resorcinol op de huid voor bij acne en bij eczeem op de handen.

dus daarom kan het heel goed werken bij eczeem bij paarden.
soms hebben die namelijk ook een schimmel er bij zitten wat de jeuk nog meer bevorderd.
door het schuren gaat de huid immers kapot en kan een bacterie beter zijn gang gaan.

enige nadeel in de klitwortel is de alcohol..op open plekjes gaat dat dan weer prikken.

maar er zijn wel andere middeltje die je gebruiken kunt, berkenwater schijnt ook een goede te zijn

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:23

Hier ook nog steeds geen jeuk!

Ze staat s`nachts binnen zonder deken, als ze naar buiten gaat krijgt ze de rambo sweet itch hoody op. Ideale deken. Ik ben er zeer goed over te spreken. Hij is super makkelijk in gebruik, juist doordat het halsstuk vast zit.

Hij begint wel al een natuurlijk kleurtje te krijgen. ;)

Die klitwortel ga ik denk ik vandaag even kopen. Hopelijk kan ik zo de schilvers van vorig jaar weghalen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:26

opisop_shop schreef:
ik heb hem al op vanaf half februari.
Morgen komt de DA langs, ik ga vragen hoeveel Cavalesse kost bij hem.
Ik heb hem ook al zo lang op. Wel heb ik alleen de hals bedenkt (ik heb de deken door de midden geknipt) omdat mijn paard alleen de manenkam schijnt te schuren.
Zijn hals is nu weer rustig, maar vorige week had hij geschuurd. De stagiare had hem per ongeluk de eczeemhals afgedaan en ik denk dat hij toen toch geprikt was. Erg jammer, maar het is nu weer even goed. Ik heb het ook weer gewassen met kerato-shampoo en dat werkt bij hem wel goed. De huid wordt weer minder rood en schilferig en verder zit ik er niet meer aan.
Staart is ook nog niets aan te zien en ik hoop dat het zo blijft zodat hij met alleen de hals rond kan blijven lopen.

Die deken bij de shet zit wel gek trouwens zeg! Heel kort als je de buik ziet, maar hij lijkt wel aan de achterkant over te hangen?

nathalie25

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:11

mm klitwortek ga ik ook halen bij de kruidvat.
In welk vak staat dat (voor dat ik een hele speurtocht door de winkel uitzet)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:29

Die speurtocht heb ik ook gedaan, uiteindelijk toch maar gevraagd. Staat bij de haarverzorging (cremespoeling e.d.) onderaan ergens, bij ons tenminste. Is een rechte plastic fles met brede paarse dop.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:32

kijk daar is een mooi beschrijving ik ga als ik klaar ben met mijn suffe curcus op speurtocht

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:54

Annetje heb je een foto van de eczeemhals die jij hebt gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:50

Flint heeft zijn nieuwe fijnmazige vliegendeken voor de zeer warme dagen of de erg winderige dagen. De buikflap zit vast, dus geen losse buikflap meer, heb de eczeemdeken er ook van besteld. Hij zit hier en daar nog wat strakjes, maar meestal gaat het nog wel wat rekken.
Je moet je zonnebril op als je naar hem wilt kijken met zonnig weer :D
Afbeelding
Afbeelding

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:12

Ellepel: Thanks voor de uitleg over de klitwortel, dit was mij niet bekend! Toch maar even zo'n fles kopen, altijd handig om te hebben staan dus!

Annetje: ben ook erg benieuwd hoe je dat doet met alleen de hals en hoe je het halsstuk dan op zijn plek houd?

Mindim: mooie deken! Erg wit inderdaad! 8-) van welk merk is ie? Lijkt me handig met de hete zomer op komst die ze voorspellen.. De gewone eczeemdekens zijn dan nog best dik..

Wat ik ook goed vind helpen tegen de vliegjes, is wassen met teatree shampoo . Dit houd vliegen ook een poos op afstand. Wat ik vaak doe met de warme dagen, is regelmatig onder haar buik en uiers met de shampoo wassen, dat is namelijk nog de enige plek waar ze last heeft dan.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:55

ziet er goed uit Renate!
Is het dezelfde stretchie stof als een normale eczeemdeken?? Of meer gewone vliegendeken?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:56

opisop_shop schreef:
Annetje heb je een foto van de eczeemhals die jij hebt gemaakt?

Ja hoor. Ding is geen kunstwerk en ik heb niets afgewerkt. Ik heb enkel de deken afgeknipt achter de eerste lus van de buikflap. Het voorste elastiek van de buikflap afgehaald en die door de lus heengehaald die er nog zat, ook het ding tussen de voorbenen zit er nog aan. Om schuiven echt te voorkomen heb ik het elastiek later toch nog met wat steekjes echt helemaal vastgezet. Aan de voorkant zit uiteraard nog steeds het aansnoer geval en dat gaat bij mij altijd best strak, anders glijdt de deken naar achteren en piept het voorste gedeelte van de hals eruit.
Afbeelding
Ohja, ik had er ook nog lusjes aangezet zodat de deken er niet onderuit kan schuiven, bovenop zit hij namelijk vastgestikt maar de zijkanten zijn dus los van het elastiek.
En ja, dit was mijn mooie gepatchworkte deken :+ prachtig zo he? :P
Andere kant:
Afbeelding
Meestal vouw ik nu de uitstekende delen terug en onder het elastiek, dan blijft alles nog mooier liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:04

IndianaJones schreef:
ziet er goed uit Renate!
Is het dezelfde stretchie stof als een normale eczeemdeken?? Of meer gewone vliegendeken?

Dit is echt een vliegendeken en voelt als een vitrage van stevige stof :D Niet stijf, maar ook niet superstretchie. Het grootste probleem was om het uiteinde van het halsstuk om over zijn kaak te krijgen :roll:
Maar dat rekt vaak behoorlijk, het is gewoon elastiek. Ik heb het echt voor de hete dagen. Dan ga ik inderdaad ook eerst wassen met shampoo, drogen, inspuiten met veerust en dan deze erop.
Flint doet het enorm goed en heeft nog helemaal niet geschuurd.

Ik krijg donderdag de gewone eczeemdeken. Van het merk Pfiff. Ik heb hem bij suusje1972 besteld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:20

Ze zouden die deken moeten maken maar dan met voering op manen en staart, lijkt me ideaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:31

opisop_shop schreef:
Ze zouden die deken moeten maken maar dan met voering op manen en staart, lijkt me ideaal :)

Tegen schuurplekken bedoel je? Misschien dat ik er wel een laag satijnstof in ga naaien wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:32

Het is trouwens geen stugge stof, vind ik. Niet zoals ik wel eens bij andere vliegendekens zie.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:36

hebben jullie dat nou niet...ik zie er tegenaan iedere keer om die eczeemdeken op en af te doen. Bah. Normale deken voor mijn gevoel (qua doen enzo) gewoon stuk eenvoudiger en sneller. Oooow tis toch wat hahhaha
Zat vanmorgen in de auto te denken..ik koop me in de aanbieding nog zo'n Pagony eczema...laat hem "verbouwen" gewoon...voor onder hals de zoom open en rits ofzo erin (hihih) dat ie als normale deken om kan. En dan kap op andere manier aan hals vast maken.
Hmmm...ga ik nog eens goed overdenken! haahaha

Is de Pfiff eczeemdeken een "speciale/andere" eczeemdeken ofzo Renate?? Kan 'm nergens vinden (lijk momenteel wel beetje dom blondje)

Hier ook nog geen tot weinig jeukerij. Moet eerlijk zijn...ook nog nageneog geen vliegjes.
Ennn...ben natuurlijk wel bezig met GlucoBalance enzo. Z'n hals is nog steeds zacht. Zullen het avonturen komende tijd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:43

Ik heb hem hier besteld Annemarie, bij Suzanne, woont hier ook lekker vlakbij :D

http://amazonexl.damster.nl/index.php?item=diversen&action=page&group_id=12&lang=NL

de andere ook trouwens.
De middelste komt donderdag, er is ook nog een seashell en een van die is op maat te maken helemaal, ik heb maat 145/195
De eczeemdeken lijkt op de foto wat vreemd te zitten, maar dat valt mee, dat lijkt het bij die witte ook. De eczeemdeken gaan we donderdag passen, ik zal even weer een foto maken.

Ik heb op een of andere manier ook een hekel eraan om die deken op te doen, tis zo'n gedoe. Ik had ook het liefste eentje met een rits voorin. En aan Flint ligt het niet, hij is altijd zoooo braaf, als ik dat ding om doe. Staat echt als een banketstaaf rozewater er bij te kijken. Maar ik vind het altijd zo'n gepruts.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:55

Ik had een vraagje, ik moet dit jaar voor het eerst aan een exzeemdeken met mijn hafje, alleen heb ik er niet echt kaas van gegeten.. Ik vind hem zelf achter te groot.. Zou hij een maat kleiner moeten? Of wordt hij dan weer te klein?
Alvast bedankt!
http://img96.imageshack.us/img96/6448/002qke.jpg

Afbeelding

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:59

Ben wel benieuwd hoe de groene pfiff bij jouw pony zit Mindim :)

Ik bedoelde met een laagje stof erin bij die witte, omdat de gaatjes groot genoeg zijn om alsnog geprikt te worden door knutjes want die zijn echt ienimini-klein immers. Een voering op de hals en staart zou daarom fijner zijn, zodat de deken mooi luchtig is, maar wel beschermd waar het nodig is.

Tess, ik ben bang dat een maat kleiner te straks zal komen te zitten en hij schuurplekken op de schpuider krijgt.
Misschien even wassen zodat hij ietsjes krimpt?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:14

Tessxschatje: nee hoor, naar mijn mening zit ie gewoon prima!
Niet alle pony's hebben een dikke kont ;)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:16

Ja het deken erop en eraf halen vind ik ook altijd een gedoe.. Even poetsen, poeh eerst dat gevaarte eraf. Heb trouwens ergens wel een deken gezien die niet over het hoofd gaat, maar met sluitingen vastgemaakt word, leek handig! Maar leek wel enorm veel sluitingen te hebben.. Weet even de link niet meer.. Het was er ook een met uierflap, zit nog steeds in twijfel die te bestellen.. Maar wil eerst kijken of de nieuwe pony die erbij staat in de wei, de deken zal slopen, want dan mag hij eerst nog even oefenen met mijn aan elkaar genaaide pagony met lapjes hier en daar..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:17

TS: ik denk dat je de schuifjes bij de schoft wat strakker moet doen. Een maat kleiner zal hem niet passen bij de hals en de schouders, hij is alleen nét wat te lang.

Mijn halsdeken is echt veel fijner dan de hele deken. Ik kan nu ook al poesten terwijl de halsdeken er nog opzit, wel zo handig :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:29

klopt, halsdekens zijn superhandig!

Ik had deze voor Storm gemaakt vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wisse is een stuk groter/breder dus hij past hem net niet lekker. Moet een stuk stof bij in zodat hij niet te strak om de hals en schoft zit, ook moet hij iets langer.
Eerst maar de EJ op, deze hoeft pas klaar als het heel warm is ;)