Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:41

8 bijna 9 .
Er zijn minimale symptomen maar meer in de vorm van Insuline resistentie .
Er zijn thermografie opnamen gemaakt . En omdat er dus op de beelden te zien is
Dat er problemen zijn met lever . En bepaalde blokkades plus een oplichting ter hoogte van de hypofyse
Werd het advies gegeven om een bloed onderzoek te laten doen .
Maar heb nooit gehoord van cushing bij zo, n jong paard en kan er niks over vinden .
Verder is ze wel gezond althans verhaart normaal , bovenlijn is goed .
Vindt het beeld geen cushing beeld ...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:01

Even wat dingen die je tegen zou kunnen komen die door cushings of door de weerstandsproblemen van cushing kunnen komen
Heeft ze huidproblemen?
Hoe zijn haar ogen en neus, mooi schoon?
Hoe is het drink en plasgedrag? > verstoorde suikerhuishouding kan zeker door cushings worden veroorzaakt en later ook weer normaliseren door pergolide (tegenwoordig Prascend = merknaam) te geven
Zweet ze makkelijk? Heeft ze het snel warm terwijl je dat niet zou verwachten?
Heeft ze rare vetverdelingen of ophopingen op haar lijf?
Hoe is haar bespiering?
Heeft ze een vette en/of harde manenkam?
Hoe is haar achterhand, is die soms nu iets minder sterk of een van achterbenen minder rap/rad dan normaal?
Is ze gevoelig op haar hoeven
Is ze gevoelig voor mok of dat soort zaken?

De verharing is iets die komt pas na ongeveer 3 jaar met cushings onder de leden naar voren. Dus stel dat je er nu vroeg bij bent dan zit je nog binnen die 3 jaar en zie je dus aan de vacht ook niet veel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 06:53

Ze is lange tijd gevoelig geweest voor mok , gaat nu beter nu de darmweerstand hoger wordt.
Manenkam is harder als wenselijk . En ze vervet makkelijk . Rond schoft schouders rug buik en kont .
Zweten doet ze normaal . Bespiering is wel oke ... niet dat het ergens heel weinig is ofzo .
Achterhand is niet echt sterk maar is dat niet een training kwestie ?
Ze was ruim 1, 5 week geleden niet zuiver RA en LV vandaar nu oa de thermografie . In de benen is niks te zien op de thermografie .
Mijn trainer gaf aan ook al eerder iets te zien vanuit achter . Maar we dachten meer aan de artrose die er zit . Maar opmde thermografie zien we dat het niet actief is ...
Maak me toch wel zorgen . Want het lijkt zo wel een never ending story met de kwaaltjes .
Aan de andere kant wordt de puzzel wel steeds completer .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:54

Er bestaat ook een zgn. 'pre-Cushing' fase en dat is lastig om te diagnostiseren. Er is niet veel klinisch onderzoek, met name omdat bepaalde symptomen niet in een vroeg stadium gezien of herkend worden. En, er zijn meestal meer dingen aan de hand. Het meest waarschijnlijk is Insuline Resistentie of een vergelijkbare metabole of orgaanstoornis. Dat laatste betekent overigens niet dat het één persé het ander veroorzaakt, maar de relatie komt vaak voor. Bij de gemiddelde Nederlandse DA's is er weinig expertise op dit gebied helaas.
Dat je er weinig over kunt vinden, kan kloppen. Er is via het 'gewone' google weinig naar boven te halen. je zult daarvoor de wetenschappelijke literatuur in moeten duiken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:08

Het paard is 3 geleden IR gediagnostiseerd . Maar de bekendere IR middelen en het houden als een IR paard doen zo weinig af . En dan nu dat oa de plaats waar hypofyse zo oplicht deden dus denken naar cushing .
Zou dat dan wel aantoonbaar zijn in bloed ?
Heb een DA gevonden in Belgie die een onderzoek aan het doen is naar cushing . En hij doet bloedonderzoek kosteloos .
Hij belt mij terug over de inns and outs aangezien hij zojuist druk was ...
Maar zou mijn paard verdacht kunnen zijn met de dingen die ik noem .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:20

wat bedoel je met 'de plaats waar de hypofyse oplicht'? Wat voor onderzoek is dat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:29

Allround thermografie onderzoek . Zagen dus meer plaatsen met blokkades en andere problemen .
Maar de combi van die dingen maakt dat hij haar verdacht van cushing .
Bloedonderzoek is dan nodig voor bewijs .
Ze is wel IR . Maar een vervolg kan dus cushing zijn ...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:46

Welke dierenarts in Belgie zou zich hierin verdiepen?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:47

Heb je een ACTH test ondertussen al laten uitvoeren door jou DA?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:58

Zinzi_jewel schreef:
Allround thermografie onderzoek . Zagen dus meer plaatsen met blokkades en andere problemen .
Maar de combi van die dingen maakt dat hij haar verdacht van cushing .
Bloedonderzoek is dan nodig voor bewijs .
Ze is wel IR . Maar een vervolg kan dus cushing zijn ...

Thermografisch onderzoek is niet bedoeld om dit soort diagnoses te stellen. Een 'oplichtende plek' kan talloze oorzaken hebben en je mag van mij wel aannemen dat een hypofyse niet te traceren is met een thermoscan. Thermografie is in bepaalde gevallen behoorlijk controversieel: ook als je het gebruikt waar het voor bedoeld is, spier- en peesblokkades. Vaak zijn het momentopnamen die door beweging en houding beïnvloed kunnen worden.
Als je wilt weten of het paard Cushing heeft dan is bloedonderzoek de aangewezen weg.

Overigens, nogmaals, een paard met IR hoeft niet een Cushingpatient te worden of te zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:21

Hij zei ook dat de plaats die oplichten en blokkade aangaf een kenmerk kan zijn voor cushing paarden icm de andere blokkades . En bloedonderzoek wenselijk is om het werkelijk vast te stellen .
Maar goed via de thermografie is het een aanname dat het zo zou kunnen zijn .
Heb DA gebeld voor bloedonderzoek ...
Zal wel zien . Het zou de puzzel wel compleet maken

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:24

dookia schreef:
Heb je een ACTH test ondertussen al laten uitvoeren door jou DA?

Nee , weet pas sinds gisteren dat ze verdacht wordt . De DA die dit onderzoek zou doen belt me nog terug . Hoe het precies zit weet ik niet . Hoor ik later vandaag en zal dan wel even uitweiden

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:26

Kan je mij meegeven wie die DA is die zich in cushing verdiept (mag ook via pb)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:57

Zinzi_jewel schreef:
Het paard is 3 geleden IR gediagnostiseerd . Maar de bekendere IR middelen en het houden als een IR paard doen zo weinig af . En dan nu dat oa de plaats waar hypofyse zo oplicht deden dus denken naar cushing .
Zou dat dan wel aantoonbaar zijn in bloed ?
Heb een DA gevonden in Belgie die een onderzoek aan het doen is naar cushing . En hij doet bloedonderzoek kosteloos .
Hij belt mij terug over de inns and outs aangezien hij zojuist druk was ...
Maar zou mijn paard verdacht kunnen zijn met de dingen die ik noem .

Jazeker de meeste zaken kloppen en het zwakker in de achterhand of in 1 achterbeen zijn dat gebeurd veel cushing paarden in de fase dat je de eerste kwaaltjes tegenkomt. Bij willy was dat ook en bij paard bij mij op stal en hier ook meerdere in het topic. Dat verdwijnt weer als ze op medicijnen gaan.
ACTH test is een goede indicatie.
De mokgevoeligheid, de manekam en het makkelijke vervetten en het feit dat het een merrie is, geven meer kans op cushing ook op latere leeftijd. De achterhand wordt (als eerste) zwakker omdat een cushing paard door de overproductie van stresshormoon cortisol inteert op zijn spieren en dan merk je het eerst in (een van de) achterbenen.
De kwaaltjes kun je goed voorkomen door de weerstand extra te ondersteunen. Dan kun je veel voorkomen en pergolide/Prascend heeft ook een antioxidantwerking zodat je ook minder problemen hebt als ze eenmaal op medicijnen zal staan.

Geef je al magnesium ivm het vervetten en de harde manekam?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:10

Zinzi_jewel schreef:
Hij zei ook dat de plaats die oplichten en blokkade aangaf een kenmerk kan zijn voor cushing paarden icm de andere blokkades ...... Het zou de puzzel wel compleet maken

Tja blokkades... hoeveel oorzaken kunnen daar niet voor zijn. :roll:
De puzzel is pas compleet als je een onomstoten vaststelling via bloedonderzoek hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:28

Jannepauli schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Hij zei ook dat de plaats die oplichten en blokkade aangaf een kenmerk kan zijn voor cushing paarden icm de andere blokkades ...... Het zou de puzzel wel compleet maken

Tja blokkades... hoeveel oorzaken kunnen daar niet voor zijn. :roll:
De puzzel is pas compleet als je een onomstoten vaststelling via bloedonderzoek hebt.

Dat weet ik . Maar daarom informeer ik ook even hier . Geld uitgeven doe ik al genoeg aan deze merrie .
En wilde de kosten voor mezelf kunnen rijmen . Snap je .
Iedereen roept van alles . En als ik alles doe wat een ander zeg of adviseert dan was ik nog armer als dat ik al ben .
Daarom hoor ik graag meningen van mensen met ervaring .

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:44

Zinzi_jewel : zou je mij ook een pb kunnen sturen over welke DA dat dan is ? :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:54

Dat zal ik doen zodra hij mij terug gebeld heeft over of het klopt en wat het inhoudt .
Lijkt me handiger . Oke ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:04

Ik vind het wel bijzonder dat zo een onnauwkeurige vorm van diagnostiek als thermografie zoiets nauwkeurigs als een verhoogde temperatuur van de hypofyse kan meten, waarbij we dan dus ook de aanname moeten maken dat een verhoogde activiteit van pars intermedia van de hypofyse een meetbare, verhoogde temperatuur geeft.

Met Naomi gaat alles z'n gangetje. Blijft veel drinken (15 tot 20 liter buiten, en dan weet ik niet wat ze 's nachts binnen drinkt. Al drinkt ze daar het zelfde zit ze toch al weer op 30-40 liter.....), manenkam blijft wat hard. Verharing is op de hals zo goed als klaar, echter vind ik het haar daar nog vrij lang en dik voor een zomervacht. Op de buik en kont gaat het nog lekker door.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 12-04-13 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:11

Ja maar vergeet niet Focussed dat de winter er lang is geweest en lang echt koud. Dit zal ook invloed hebben op haar vacht. Shamrock zijn vacht is ook nog behoorlijk dik en lang maar hij is goed aan het ruiven

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:14

Ja, daar hoop ik dan ook op! We zullen over een maand wel zien hoe ze in haar vacht zit, ik duim voor nog wat dunner. Maar heeft de laatste jaren altijd al een wat lange zomervacht gehad. Niet dik, maar gewoon lang. Ik weet niet of dit een teken is van Cushing die destijds al sluimerde of dat het gewoon bij haar hoort.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:15

@focussed , het is de plaats van de hypofyse . Icm andere symptomen zou dat dus " kunnen " duiden op .
Het is hierdoor helemaal niet zeker . Dat gaat vervolgonderzoek uitmaken ...
De merrie is sowieso een warboel wat beteft haar nieren ed.
En stel dat het cushing is , maakt dat wel een hele hoop duidelijk ...
Ben toch blij dat ik hier een balletje heb opgegooid . Heb al eea gelezen waarvan ik denk .
Aha , dat komt bekend voor

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:23

Focussed schreef:
Ja, daar hoop ik dan ook op! We zullen over een maand wel zien hoe ze in haar vacht zit, ik duim voor nog wat dunner. Maar heeft de laatste jaren altijd al een wat lange zomervacht gehad. Niet dik, maar gewoon lang. Ik weet niet of dit een teken is van Cushing die destijds al sluimerde of dat het gewoon bij haar hoort.

jij staat ook van net na de zumer op prascend zeker he? (net als shamrock als ik mij niet vergis)

Heb je ondertussen haar ACTH weer laten testen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:24

Ja, uit mijn hoofd zijn we ergens in september begonnen met medicatie.

ACTH is half maart gemeten op 12, dus dat is helemaal prima. Desondanks blijf ik toch twijfelen over de dosis door de kleine symptomen die ze nog heeft.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:41

ja dan was haar waarde super, ik snap dat je nog twijfel, maar voor de vacht moet je haar beetje tijd geven denk ik