[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:23

Ow sorry Blond Maar waar hebben jullie precies op laten testen.
Want ik had even met m'n moeder gebeld, die werkt namelijk bij een dierenarts, maar die zegt dat als je een algehele allergie test laat doen dat je dan wel tegen de 100 euro aan zit Verward[/quote]

staat ook al op de vorige pagina met een link erbij naar het topic waar de bloeduitslag van mijn pony instaat.
beter lezen?[/quote]

Had het topic al doorgelezen, maar begrijp al die afkortingen niet. En jij hebt alleen op organen laten testen, maar ik wil ook graag reacties van mensen die een allergietest hebben gedaan. Wat je daarvan kunt verwachten e.d.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:36

bel een da en je weet het.
ik zou ook organen zoals lever laten testen, want daaruit kun je zien of die goed werkt. dat kan nl ook een oorzaak zijn. dat je paard teveel afvalstoffen in zijn lichaam heeft en ze niet kwijt kan. en als je dan toch al een visite en voorrijkosten betaald kun je het makkelijker in 1 keer doen Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:02

kaatje89 schreef:
Had het topic al doorgelezen, maar begrijp al die afkortingen niet. En jij hebt alleen op organen laten testen, maar ik wil ook graag reacties van mensen die een allergietest hebben gedaan. Wat je daarvan kunt verwachten e.d.

Ik weet van een goede kennis met een inmiddels ex-eczemer die ook een bloedtest heeft laten doen.
Dat paard is ook getest op het Magnesium en Seleniumgehalte.
Beide bleken te laag. Alhoewel de Magnesium nog niet eens zo laag was in het bloedonderzoek.
Maar als het iets onder de norm aangeeft schijnt het al behoorlijk tever te zijn bij Magnesium.
Het paard is inmiddels bij gesupplementeerd op advies van de DA, samen met vit. E en een voeding die hoog in de mineralen en vitaminen staat.
Ze gebruikt geen eczeemdeken.
Verder laat ze het paard nog maar heel gerantsoeneerd in het gras ipv. de hele dag.

Het paard is alweer 2 jaar eczeemvrij.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:53

henny_w schreef:
kaatje89 schreef:

Ik weet van een goede kennis met een inmiddels ex-eczemer die ook een bloedtest heeft laten doen.
Dat paard is ook getest op het Magnesium en Seleniumgehalte.
Beide bleken te laag. Alhoewel de Magnesium nog niet eens zo laag was in het bloedonderzoek.
Maar als het iets onder de norm aangeeft schijnt het al behoorlijk tever te zijn bij Magnesium.
Het paard is inmiddels bij gesupplementeerd op advies van de DA, samen met vit. E en een voeding die hoog in de mineralen en vitaminen staat.
Ze gebruikt geen eczeemdeken.
Verder laat ze het paard nog maar heel gerantsoeneerd in het gras ipv. de hele dag.

Het paard is alweer 2 jaar eczeemvrij.

Oke! Heel erg bedankt voor je reactie. Bel m'n DA wel even en ga daar even naar vragen!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:21

Hebben meer mensen het probleem bij de rambo sweet itch hoody dat de oren uit de gaten gaan?
Ik heb mijn pony al 2x uit het land kunnen vissen dat ze niks zag.
Bij haar gaat het nek gedeelte voor haar ogen hangen, en ze ziet dan niks meer Ach gut

Ze heeft wel haar hele hoofd geschuurt, vandaag weer een masker om gedaan.
Maar ze krijgt altijd plekken van het masker. Dus het is altijd kiezen, of schuur plekken, of brandplekjes Hamer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:12

bij ap is wel gekeken naar magnesium en calcium gehalte in het bloed.
beiden waren goed( staat ook wel in die bloeduitslag)

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:17

Steffie89 schreef:
Hebben meer mensen het probleem bij de rambo sweet itch hoody dat de oren uit de gaten gaan?
Bij haar gaat het nek gedeelte voor haar ogen hangen, en ze ziet dan niks meer Ach gut

Maar ze krijgt altijd plekken van het masker. Dus het is altijd kiezen, of schuur plekken, of brandplekjes Hamer

De oren gaan wel eens uit de gaten, maar de hals is bij die van mij niet zo lang dat hij over de ogen gaat hangen. Is jou deken niet veel te groot dan?? Sigaar

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:32

Bij mij is het nog amar 1x gebeurd in de 2/3 maanden dat ze hem al op heeft Lachen
Misschien inderdaad wat te groot. Ik weet niet of jee een halster om hebt dat kan namelijk ook wel helpen Lachen

Heeft iemand misschien een site voor mij waar je liberate kan kopen?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:06

daar ben ik ook weer eens! Lachen
Den bleek ong anderhalve week geleden hoefbevangen te zijn, iets waar hij totaal niet gevoelig voor is, en nog nooit heeft gehad... Nu staat hij op boxrust en standaard dieet (oud hooi + zemelen + wortelen) en veel medicijnen. Gelukkig heeft hij momenteel geen jeuk (miss mede door dieet?) door zomereczeem, staat wel met eczeemdeken op.
Nu vraag ik me af of er een 'link' is tussen hoefbevangenheid en zomereczeem...
Heeft iemand hier een paard die ook voor beide gevoelig is? Denken jullie dat het nuttig is een bloedtest te laten uitvoeren voor slecht functie organen oid zodat ik herhaling kan voorkomen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:20

DAK schreef:
Heb vanochtend ook even in een ruitersportzaak gekeken naar een exceemdeken. Daar zijn volgens mij heel veel verschillen in. Waar moet ik bij aanschaf op letten? En wat maakt een Boetdeken (heb ik ergens iets over gelezen) bijzonder?

wat maakt hem bijzonder, sja
ik heb een fly free en een boett
weidegenootje heeft een fly free en een antieke boett
en net een nieuwe everline gekocht
kennisje van me heeft vorig jaar een equitheme , pagony een merkloos ding en iteindelijk een boett gehad

de fly free kreeg ik bij paard, is drie keer gerepareerd door vorige eigenaar en is 1 seizoen gebruikt

weidegenootje heeft een fly free die nu echt dood is, heeft een aantal seizoenen meegedraait
de boett is echt al errug oud (sowieso meer dna 7)
de boett is helaas ook stuk nu, maar dat komt door een shethengstje wat er vorig jaar bij heeft gestaan , daar kan geen enkele deken tegenop

nu heeft ze een everline, 3 dagen en het stuk tussen de voorbenen was al stuk

de equitheme , het merkloze ding en de pagony van een kennisje bleven minder goed liggen en waren binnen een tijdsbestek van een paar weken allebei in zoverre stuk dat de persoon in kwestie uiteindelijk alsnog een boett heeft gekocht
die is tot nu toe , na 1 seizoen nog steeds helemaal heel en blijft perfect liggen op haar paard

ik heb nu de boett op mijn merrie liggen, die ligt iedere keer dat ik kom exact zo als ik hem de dag ervoor heb opgedaan
ik ben inmiddels 1 keer twee dagen niet geweest
de deken lag na drie draag dagen nog exact zoals ik hem op heb gedaan , hals blijft omhoog zitten
hij verschuift vrijwel niet , schuurt en trekt niet , hij is nog helemaal heel

en zo ken ik meer mensen die de boett hebben
van nieuw, tot een seizoen tot het extreemste geval , 8 jaar
en die dekens liggen allemaal heel netjes, schuiven niet, bljven goed heel , zijn makkelijk te repareren als ze dan toch een keer kapot gaan (doordat de stof niet stretch is , is het heel simpel om een reparatie uit te voeren Ja )

voor mezelf heb ik besloten dat ik dan liever 200 euro neerleg voor een goede deken kwa pas en materiaal
en er met reparaties een flink aantal seizoenen mee doe
dan dta ik ieder seizoen en nieuwe pagony, equitheme of ander goedkopere deken moet gaan kopen
ook aan het comfort voor mijn paard denkend en de veiligheid
(schuivende dekens kunnen heel wat ellende veroorzaken )

paard heeft trouwens ook geen halster aan op de wei of waar dan ook als ik niet met haar bezig ben , het risico op ergens aan blijven hangen etc wil ik niet lopen
die deken daar wint paard het wel van als die ergens aan vast haakt, die gaat in stukken
maar een halster en een hek+paard, dat is me een risico te veel ook ivm adembeperking/ophangen als ze met haar halster ergens aan vast hangt

en de boett blijft prima zitten (halsdeel)zonder dat ik het ergens aan vast maak

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:56

zijn er ook nog mensen waarvan pony/paard altijd schuurt maar nu nog steeds niet

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:42

Dendie schreef:
daar ben ik ook weer eens! Lachen
Den bleek ong anderhalve week geleden hoefbevangen te zijn, iets waar hij totaal niet gevoelig voor is, en nog nooit heeft gehad... Nu staat hij op boxrust en standaard dieet (oud hooi + zemelen + wortelen) en veel medicijnen. Gelukkig heeft hij momenteel geen jeuk (miss mede door dieet?) door zomereczeem, staat wel met eczeemdeken op.
Heeft iemand hier een paard die ook voor beide gevoelig is? Denken jullie dat het nuttig is een bloedtest te laten uitvoeren voor slecht functie organen oid zodat ik herhaling kan voorkomen?

Er kan wel een link zijn, beide 'ziekten' kunnen ontstaan door een overmaat aan afvalstoffen in het lichaam wat het dier niet meer kan afvoeren zo even in grote lijn verteld.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:07

Afbeelding

De pyama van Indy. Volgens mij vind ze hem wel fijn!
Hij is ook lekker luchtig en koel, hij zit perfect en is makkelijk om te krijgen!!
Heb die bandjes wel ingekort.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:11

booster schreef:
zijn er ook nog mensen waarvan pony/paard altijd schuurt maar nu nog steeds niet

Ja, mijn zeer ernstig eczeem paard heeft nog niet geschuurd! Ik weet niet wat me overkomt. Ze heeft haar eczeem deken nog niet aangehad. Ik voer wel een speciaal dieet ( bietenpulp, zemelen, biergist, witte thee, olie. En daarnaast appelazijn door het drinkwater ) Daarnaast was ik de manen en staart 1 keer in de week met teershampoo en smeer ik de manen en staart elke dag in met een zelf gemaakt mengsel van olijfolie met wat druppels eterische olie van knoflook, lavendel, patchouli, teatree en lemongrass. Toch heb ik het idee dat niet alleen dat smeersel werkt want ze had het ook altijd vreselijk op haar hoofd en buiknaad. Ik denk dat het dieet de grote succesfactor is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 18:41

Dendie schreef:

Kinke is 2x hoefbevangen geweest in de 5 jaar dat ik haar heb en heeft ook eczeem.
Lijkt mij niet toevallig. Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:16

indi is nog nooit hoefbevangen geweest (*klopt het af*)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:28

Steffie89 schreef:

huh nee dat heb ik niet, wel dat de oren er uit gaan, maar dan blijven ze gewoon achter de oren zitten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:32

Sodeletuut schreef:
Steffie89 schreef:

huh nee dat heb ik niet, wel dat de oren er uit gaan, maar dan blijven ze gewoon achter de oren zitten.

Ik heb inmiddels twee paarden onder de rambo. De oren gaan er idd wel eens uit maar daar blijft het bij. Is jou deken niet te groot, halsstuk te lang dus?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:37

booster schreef:

Hier is ook nog niks aan de hand Go jij! Go jij! Beide eczemers onder de Rambo sweet itch hoody, en ik heb ze op rantsoen. Klein streepje gras per dag, en geen krachtvoer meer. Ik hou ze 's avonds goed in de gaten. Zodra ik vliegjes in de lucht zie of ze worden onrustig gaan ze naar binnen. De pony houdt haar deken 's nachts op stal ook op. Ze staan eigenlijk elke dag tot een uur of acht buiten. Was vorig jaar ondenkbaar (zonder eczeemdeken toen..)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:44

indi had wel weer plekjes op haar rug die dunner behaard zijn en wat kale rondjes. zou dat t begin zijn? :'(

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:44

Ik heb een fjord en zij heeft qua boeg en schoudermaat echt de 6.3 nodig.
Maar ze heeft relatief een kort nekje tot de rest van haar lichaam, dus de nek is idd wat langer.
Ik zet haar niet met het halster op het land omdat ze daar niet tegen kan.
Ze krijgt dan allemaal schuurplekken op haar hoofd, ze heeft een super dun en gevoelige vacht.
Ze heeft ook schuurplekken van de deken Ach gut

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:01

ik heb grote fjord met kleine nek en ook 6.3 wil prima!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:02

Ja de deken past verder prima, alleen de nek is te lang helaas.
Ik zal morgen eens een foto maken Ja

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:08

bij mijn pony ook maar dat niks uit.
alleen soms vliegt 1 oortje eruit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 20:18

secondelijm Knipoog