[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:35

hoe staat het met de paarden van iedereen?
appie schud weer wat en ik zag dat zijn ogen wat vochtiger waren en vond hem wat kortademig af en toe.
na het rollen stond hij ook flink lang te proesten :j

singasong

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:19

Ellepel, hij gaat ieder jaar eerder beginnen hè?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:55

ja klopt, en appie begint zodra de hazelaar bloeit :j
en die is dit jaar erg vroeg.
maar ja het gras groeit ook al, de duiven zijn hier in de tuin een nest aan het bouwen, dus alles is vroeger. :P

we zien wel weer hoe het gaat allemaal.
hoorde nog wel dat er een nieuw middel zou komen voor paarden met dit soort problemen?
moet alleen nog uitzoeken via mijn veearts wat dat dan is,die kan er vast wel achter komen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 00:38

Hier ook schudden vanavond! Hoesten! Dus ligt niet aan mijn gekke powny..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 08:27

Janouk knikt ook al een paar weken weer. Helaas.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:41

Balen voor jullie allemaal en de paarden natuurlijk :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:11

Hier ook al weer wat schudden gespot.. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:14

Hi allemaal,

Misschien kennen sommigen van jullie me nog, ik postte in 2012 vrij fanatiek in dit topic omdat mijn jonge paard van de ene op de andere dag begon met headshaken (na vaccinatie en behandeling door de tandarts). Ik heb van alles geprobeerd (cranio, kruiden, druppels, voedingssupplementen, werken aan de hand, neusspray, etc.) en ben uiteindelijk uitgekomen bij het rechtrichten, waarmee het shaken vrijwel verdwenen is (buiten reed ik hem wel nog altijd met een neusnetje).

Helaas bleven we tegen problemen aanlopen: weinig voorwaarts, moeite met onderplaatsen, blokkeren met schoudervoor en uiteindelijk bokken, staken en knarsetanden. Naar de DA geweest en daar is hij volledig afgekeurd. Waarschijnlijk was het een vergroeid gewricht in zijn rug. Omdat hij altijd zoveel moeite heeft gehad met bewegen en omdat geen van de behandelingen (massage/chiro/cranio/osteo) ooit enig effect heeft gehad, heb ik op aanraden van de DA besloten om hem (op 5-jarige leeftijd) te laten inslapen. Enorm moeilijke beslissing, maar waarschijnlijk heeft mijn paardje altijd pijn gehad.

Terugkijkend heeft het headshaken zeker te maken gehad met de problemen in zijn rug en de pijn/stress bij het bewegen, hoewel de symptomen echt op allergie/overgevoeligheid leken te wijzen (shaken bij stof, regen, etc.). Wie weet heeft een van jullie er iets aan.

Sterkte!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:22

Oei wat herkenbaar, sterkte! Voor mij gaan er voortaan wel snel alarmbellen denk. Mijn merrie ging de laatste jaren ook veel heftiger shaken en daarna kwamen de andere klachten als stijf, slecht voorwaarts lijken te kunnen, etc.
Ook zij shakete meer met regen, stof, losse pluisjes, maar ook midden winter als het zonnig was bijvoorbeeld.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:00

FCSA, dat weet ik nog heel goed. We zaten samen in hetzelfde schuitje. Wat vervelend dat jouw paardje er ook niet meer is. Heel veel sterkte. Bij mijn paardje zijn we er ook nooit helemaal achter gekomen maar het was te erg, het shaken.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:56

Wat erg FCSA

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 13:12

wat een vreselijk nieuws, ik weet het inderdaad ook nog goed dat je hier alles vertelde wat je allemaal probeerde.
heel veel strekte gewenst met het verlies van je paard :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:53

Heh FCSA, wat naar ... Sterkte!

Verder, spijtig genoeg, wel heel herkenbaar.
Wilde eigenlijk nog niks posten omdat ik het even wil bekijken wat het echt in de zomer doet, maar [***] blijkt dus ook he-le-maal niet goed te zijn in de rug .. Om die reden rijd ik ook niet meer op hem, en hij is helemaal opengebloeid. Tot nu toe nog niks van schudden, niet tijdens longeren, niet tijdens de lange lijnen, niet voor de koets, ... Maarja, het is dan ook nog geen zomer, dus het is even afwachten.. Ook wat zijn ZE gaan doen nu hij niet meer op gras staat bv. ... Ben wel benieuwd :)

Gelukkig is [***] verder wel nog happy, en is echt vrolijker dan ik hem ooit gezien heb.. Hij is zo verandert qua karakter, en ik denk dat een groot deel te wijten is aan het niet meer op die rug gaan zitten .. Qua behandeling ofzo heeft niks nog zin, omdat hij "al" 17 jaar is en er waarschijnlijk al een groot deel van zijn leven mee rondloopt .. (verklaart in ieder geval alles van de laatste jaren). Maar zolang hij happy is dan is het goed voor mij, we hebben wel plezier zonder rijden :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:42

ik rijd ook niet meer hoor, vind er ook niet zoveel meer aan.

video van vandaag

hij schud dus wel weer :j

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:04

Hier nog geen last.

Ik zelf wel (hooikoorts). Volgens mij heeft die van mij het alleen van de vliegen. Of als ze heel druk was (begin met rijden), aanleuning was toen nog niet goed. Hopen dat het wegblijft

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:53

merrieveulen schreef:
@ Binkie_Eline, als je beide pony's het doen/ deden is de kans aanzienlijk dat het in jouw rijden zit, wellicht ben je zelf onvoldoende rechtgericht. Een paard dat naar binnen valt zit vaak in contrabuiging, indien zo, rij dan ook de contrabuiging, stel het paard om en rij dan pas de wending. Verder zijn professionals als fysiotherapeuten en osteopaten mensen die wel weten hoe ze met moeilijke dieren moeten omgaan. Ik denk haast dat je pony best door andere mensen te benaderen is, het lijkt me onwaarschijnlijk dat een tienjarig meisje de enige is die met de pony kan omgaan, aangezien hij toch grootgebracht en zadelmak gemaakt zal zijn door, of met behulp van, volwassenen. Inentingen zullen toch ook door de dierenarts gedaan moeten worden, evenals hoefsmidbezoekjes door de smid.

Anyway, hier gaat het supergoed, nog altijd geen HS.

Ze is mishandeld tijdens het inrijden, en de inentingen en hoefsmidbezoekjes kunnen net aan. Dan moet ik haar eerst helemaal rustig krijgen, en dan nog is ze erg gespannen...

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:03

Ja, ik zie het schudden/proesten nu ook weer beginnen.Vooral als zoals nu de zon schijnt. Ik heb er nog nooit iets voor gegeven, maar wilde toch deze zomer er iets aan gaan doen. Iemand een tip? Ik dacht zelf aan Puur Pollen. Eigenlijk weet ik helemaal niet of er ook andere middelen zijn (buiten netjes/maskers).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:04

Hier ook weer stilletjes schudden :j Ben er nog niet uit of het nu door de zon of beestjes is. Ben het nog in de gaten aan het houden maar voorlopig lijkt het vanuit zijn lichaam te komen, met de zon/ongedierte als dé druppel. Als hij éénmaal lekker aan het werk is (en dus opgewarmd, zijn rug opgewarmd) dan schudt hij niet meer, het is enkel met wandelen/slenteren (van en naar de piste bv., in de weide ook niet maar daar staat hij vooral stil :P ) en in de binnenpiste is het ook zowat meteen voorbij (vandaar dat ik eerst dacht zonlicht, maar misschien zitten er ook gewoon minder beestjes onder de tent :Y) ).

Ik hou het verder in de gaten, voorlopig doe ik er niks mee omdat het niet storend is, het hoort gewoon bij hem zeg maar.. Moest hij nu echt voor de koets ofzo last gaan krijgen dan ga ik eens zien of ik een netje kan proberen, maar verder heb ik niet meteen opties/ervaringen..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:29

Wat een verschrikkelijke beslissing om te moeten nemen FCSA. Ik hoop dat het bij ons niet zo ver komt.
Nilay is wel weer flink aan het schudden bij regen en zonneschijn. Alleen als het droog en bewolkt (of donker) is heeft hij helemaal geen last. Binnen dus ook niet. Helaas hebben we geen binnenbak. Ik rijd dus ook bijna niet.

De tandarts moet wel nodig komen. Daarna maar eens verder zien hoe het gaat en eventueel weer cranio.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:55

Hoi meiden,

Ik hoop dat ik hier mag binnen vallen met een vraag?
Ik vermoed nl dat het paard wat ik rijd last heeft van het hss..
vorig jaar vermoedde ik dit al maar ik heb het probleem enigszins genegeerd en aangezien hetniet mijn eeigen paard is heb ik het er maar mee gedaan.
Het voorjaar is echter vroeg dit jaar en hij begint nu al de eerste symptomen te vertonen. Weer een paar maanden ellende wil ik m eigenlijk besparen. Ben daarnaast ook bang dat het erger zou kunnen worden.

Zouden jullie mij kunnen vertellen welke stappen ik het beste kan ondernemen?
Want ik begreep altijd dat er niet veel aan te doen is maar op de site van dap Bodegraven lees ik toch eea over onderzoeken en oplossingen.

In het kort:
Het betreft een ruin van 10 jaar.
- tot 2 jaar geleden in voorjaar bulten over heel zijn lijf
-vorig jaar ook bulten maar niet zo heel veel gelukkig.
- schudt vooral met zijn neus
-soms met heel zijn hoofd.
-hoofdschudden vooral na aandraven
-wil neus overal aan kriebelen
-wat meer jeuk dan anders over heel zijn lijf
-wil het liefst om de zoveel meter zn neus afvegen aan zn been
- symptomen vooral in voorjaar
-begint bij warm weer erger te worden
-staat binnen in stal, wordt wel 5 dagen in de week erg lang buiten gereden

heb een filmpje van zijn neus schudden:
https://www.youtube.com/watch?v=W0zpSWp ... ata_player

Nogmaals het is niet mijn paard dus wil wel met een duidelijk verhaal aankomen.
Hij is nog prima te rijden, vooral aangezien het vooral bij het neus bewegen blijft.
Wat kan ik het beste doen?
Kan iedere da hiermee helpen?
Is onderzoek nodig?
Heeft onderzoek überhaupt nut?

Sorry als ik info uit dit topic gemist heb, 370 pagina's is wat veel.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie advies!!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:20

Zodiacje, waarom rijd je met martingaal? En wat is er al uitgesloten?

Kijk ook even het filmpje van proff. Knottenbelt in de openingspost!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:59

Er is nog niets uitgesloten want er is nog niet eerder wat mee gedaan.
Daarom wil ik vooral weten hoe ik het beste kan beginnen.
het fimpje in de openingspost kan ik niet kijken, hij zegt bij mij onbekende username of password...

edit: via google vind ik wel veel info van die proffesor dus zal dat vandaag gaan lezen, bedankt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:19

En waarom rijdt je martingaal?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:49

Omdat dat nodig is.... stuur je wel ff een pb

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:40

ik zie hem wat gaperig doen..even kijken of hij eventueel last kan hebben van een maagzweer.
moeilijk om van dit filmpje wat te zeggen, persoonlijk vind het eerder wat overkomen als een paard wat het niet prettig vind om op die manier vast te staan en zo zijn ongenoegen kenbaar maakt.
zet hem eens aan een koeienband en kijk of hij dan rustiger staat?

die bulten kan komen van voorjaarsgras, en ook insecten.. zou er dan een goede vliegendeken op doen.
heb vroeger een stalgenootje gehad wiens paard dit had en daar kwam het van combi voorjaarsgras en insecten...

heb je ook een filmpje van wat hij doet onder het rijden?