[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:04

Heeft er iemand ervaring met pony die enkel zijn hoofd schuurt ? als ik onze pony uit de weide haal momenteel zit hij continu zijn hoofd te krabben, zijn neus staat vol wondjes gisteren zelfs stond hij gewoon naast me te bloeden.
Het is een haf en hij is zo goed als helemaal verhaart dus anders dacht ik dat het misschien daaraan lag.

hij is ook gevoelig aan hb, maar dat is hij niet integendeel is super fit. dus weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben en dan nog enkel aan zijn hoofd ??

moest iemand een idee hebben..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:05

Mijn tinker had het voor de winter, overleg met de veearts gehad en we dachten toch aan een mijt soort.
Dus het hoofd en hals behandeld met sebacil en toen trok het weg.
Schimmel zou kunnen, geeft op het hoofd ook vaak jeuk, dan kan imaverol afdoende werken.
Zou dus wel kijken naar een middel tegen een van deze 2 :j

Idifix

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:22

Imaverol heb ik nog liggen staan. Bedankt voor de tip

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:13

Heeft iemand trouwens een foto van hoe knutten eruit zien op een paard? Ik zag gisteren heel veel piep kleine zwarte mugjes op mijn pony zitten, ze is een schimmel dus er is veel contrast. Kunnen dit knutten zijn? Ik kan verder geen foto op Google vinden, dus misschien zijn ze te klein om ze te kunnen zien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:10

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:14

ellepel schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Culicoides

Je moet culicoides in typen,dan vind je zat foto's :j

Zoiets had ik ook gedaan maar dan zie ik nog niet hoe het eruit ziet als ze op mijn paard zitten, heb geen microscoop thuis :')

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:47

@Azmay, haha inderdaad

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:20

Dan vang je er een , doe die in een potje,en thuis onder de microscoop bekijken :D
Of je neemt een vergootglas mee naar je paard, kun je ter plekke kijken welke soort het is *\o/*

Serieus, heb al dik 18 jaar een eczeempaard, geen idee hoe die knutten er uit zien en hoef het ook niet te weten eigenlijk.
Er zijn wereldwijd een 120.000 soorten aan muggen en vliegen, en hier dus een 100 soorten culicoides.
Alles wat klein is en vliegt is voor mij zo'n beest waar appie allergisch voor is :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 17-04-17 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:21

Je hebt allerlei soorten...variërend van 1 tot 4 mm.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 20:24

papagroom schreef:
Je hebt allerlei soorten...variërend van 1 tot 4 mm.

Ik heb ze hier van 2 a 3 mm op de buik zitten, als het inderdaad knutten zijn.
Zwarte langwerpige beestjes die veel groter zijn dan dat ik me voor had gesteld bij knutten.
Het lijkt of ze drinken als een teek, met de kop op de huid en het lijf naar buiten gestoken.

Gelukkig zijn die van mij er (nog) niet allergisch op dus hebben ze geen ZE.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:18

Ik heb 10 jaar lang een paard met eczeem en eigenlijk lijkt me het wel handig om ze te kunnen herkennen. Had haar even zonder deken staan en toen ik ze zag heb ik er meteen de eczeem deken opgegooid, maar misschien was het wel niet nodig geweest. Het leken me wel culicoides omdat ze zo klein waren, schrok ervan hoeveel het er waren! Heb het nog nooit zo gezien, was ook tijdens de schemering.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:29

Hier is t gelukkig alleen bij wat gestamp en gezwiep gebleven. Maar goed, vanmorgen was mn voorruit bevroren en dat staat ons voor de komende twee dagen ook te wachten. Gunstig voor onze eczeempaardjes :D

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:01

Azmay schreef:
ellepel schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Culicoides

Je moet culicoides in typen,dan vind je zat foto's :j

Zoiets had ik ook gedaan maar dan zie ik nog niet hoe het eruit ziet als ze op mijn paard zitten, heb geen microscoop thuis :')

Ik herken ze wel makkelijk, ze zijn echt klein, redelijk fijn (fijner dan een fruitvlieg bv) en meestal echt in zwermen rond je paard, ze kruipen overal op en onder, ook in je eigen haar... Het kan inderdaad wel zijn dat wij hier een andere 'soort' hebben dan bij jou, en deze makkelijker te herkennen zijn.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:37

Ik kom even binnen vallen.. pony is vorig jaar begonnen met het schuren van zijn staart, daar is hij in de winter mee opgehouden en nu sinds een tijdje weer mee begonnen.. zijn staart ziet er nu zo uit en het word steeds erger:
Afbeelding
Afbeelding

In het midden van de staart wordt de staartwortel weer steeds kaler.. hij schuurt op stal, in de trailer heeft hij een staartbeschermer om aangezien hij zijwaarts vervoerd word. Grote kans dat het door gevoeligheid voor eiwitten komt, maar op dit moment staat hij maar 4 uur per dag op het gras en krijgt hij onbeperkt hooi op stal, daarnaast krijgt hij zo'n 250 gram Pavo Topsport (125 s'ochtends + s'avonds) per dag en vrijwel geen snoepjes/wortels/appels of ander spul. Ik wil hem liever niet van het gras af halen en op dit voer loopt hij erg goed, daar haal ik hem dus ook liever niet van af. Ik was zijn staart regelmatig met betadine shampoo en voorheen ook wel eens met tea tree shampoo, maar helaas werkt dat niet. Wellicht heeft iemand hier dé tip, zonder dat ik hem van het gras af hoef te halen of hoef te switchen van voer..?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:06

Geen eiwitten maar suiker of fructaanovergevoeligheid is vaak de boosdoener.
En zeker nu zit er in het gras veel door de koudere nachten.
Eiwitten zijn juist nodig voor het lichaam.
Maar als het alleen de staart is zou ik ook goed ontwormen op aarsmade,die kan flink jeuk geven daar.

Is je pony verder goed op gewicht en niet te zwaar?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:31

Hier gaat het nog steeds goed met de kriebels. Merrie staat ook nog steeds naakt. Ze staat wel op anti jeuk kruiden van Dodson and Horrel en op Finecto. Ik hou haar wel heel erg goed in de gaten. Zodra ik ook maar iets van onrust op het land zie of zie dat ze jeukt krijgt ze haar deken op.

We zijn afgelopen jaar wel gewisseld van stal en waar ze normaal te dik was als ze de zomer in ging (later in het jaar wel mooi op slank) is ze nu mooi op gewicht. Ook krijgen ze echt fijn hooi en heeft ze nog geen grasjes tot haar beschikking. We wachten het nog rustig af maar zolang zij naakt kan staan ben ik heel erg blij :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 01:06

Ayla schreef:
In het midden van de staart wordt de staartwortel weer steeds kaler.. hij schuurt op stal, in de trailer heeft hij een staartbeschermer om aangezien hij zijwaarts vervoerd word. Grote kans dat het door gevoeligheid voor eiwitten komt, maar op dit moment staat hij maar 4 uur per dag op het gras en krijgt hij onbeperkt hooi op stal, daarnaast krijgt hij zo'n 250 gram Pavo Topsport (125 s'ochtends + s'avonds) per dag en vrijwel geen snoepjes/wortels/appels of ander spul. Ik wil hem liever niet van het gras af halen en op dit voer loopt hij erg goed, daar haal ik hem dus ook liever niet van af. Ik was zijn staart regelmatig met betadine shampoo en voorheen ook wel eens met tea tree shampoo, maar helaas werkt dat niet. Wellicht heeft iemand hier dé tip, zonder dat ik hem van het gras af hoef te halen of hoef te switchen van voer..?

Nu het gras echt in een rijkelijke groeispurt zit zou je kunnen proberen om in plaats van 4 uur naar 2 uur per dag te gaan voor het grazen in de wei.

Wat de jeuk van de staart betreft zou je appelazijn kunnen proberen. Doe in een spuit of sprayfles een kwart tot een derde appelazijn en vul verder de fles aan met water.

Masseer het azijnmengsel op de huid van de staartwortel om de 2 á 3 dagen.
Als je het dagelijks doet heb je kans dat het de huid teveel uitdroogt vandaar om de 2 á 3 dagen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:07

Ik heb de eczemer hier al een aantal weken onder de deken staan.
Ik weet nu eigenlijk niet of het van het gras komt of van de knutten, want het begon toen ze heel veel last van beestjes onder hun buiken hadden (bij alle 3 de paarden waren de buiken kapot geprikt.)
Maar op datzelfde moment stonden ze ook al wat meer op de wei.

Om hooi uit te sparen, zet ik ze nu s'morgens op de wei, haal ze er een uur of 2-3 later er weer af. De eczemer gaat dan in haar stal of los in de verharde uitloop. Na ons avondeten, rond 19 uur, zet ik ze er dan weer even op tot ca. half 10. En dan staat de eczemer voor de nacht op stal.

Ik vraag me af of men al eens een hyposensibilisatiekuur heeft geprobeerd op een paard. Moet het toch eens mijn paardenarts vragen als hij komt enten.

Wij hebben een hond gehad met een allergie voor 4 soorten huisstofmijt + voedselallergie. Die krabde zich helemaal kaal.
Met het juiste voer en een hyposensibilisatiekuur is ze er helemaal bovenop gekomen. Af en toe een spuit zetten en geen brokken meer, maar vers vlees, zorgde ervoor dat ze de rest van haar leven jeukvrij heeft kunnen doorbrengen.

Als ze echt allergisch zijn voor die knutten, dan zou je daar toch ook een kuur voor moeten kunnen maken?
Of in elk geval middels een bloedtest kunnen bekijken waarvoor ze nu eigenlijk allergisch zijn? Net zoals ze bij onze hond hebben gedaan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:20

O, en dan heb ik nog een vraagje: doen jullie een regendeken over de eczeemdeken bij slecht weer?

Nu de wintervacht er ver af is en het weer opeens weer verslechterd (waterkoud tegen de avond) heb ik het idee dat mijn paardje het ook fris begint te krijgen.
Ik hoorde haar vorige week opeens kuchen. Met wat warm avondeten (gekookte zemelen met lijnzaad met daaroverheen hoestsiroop en honing) is het kuchen weer opgehouden, maar ik denk dat het kwam door de plotselinge omslag in weer.

Ik kan de eczeemdeken niet aflaten, want zodra de zon een beetje uitbreekt (zoals nu), zie je de beestjes al weer over de wei dansen. Maar in de schaduw is het gewoonweg nog koud, rond de 5-8 graden.

Als het gaat regenen, wordt de eczeemdeken nat en door die kou erbij ben ik bang dat ze verkouden wordt, zoals van de week dus (minimaal) het geval was.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:25

Isabonny schreef:
Als ze echt allergisch zijn voor die knutten, dan zou je daar toch ook een kuur voor moeten kunnen maken?
Of in elk geval middels een bloedtest kunnen bekijken waarvoor ze nu eigenlijk allergisch zijn? Net zoals ze bij onze hond hebben gedaan.

Ik heb mijn dierenarts ook al meerdere malen om een bloedtest gevraagd en geinformeerd over zulke behandelingen. Maar volgens hun is dit echt nog niet mogelijk. Bloedonderzoeken zijn niet voldoende betrouwbaar en bij die kuren is het volgens hun helemaal niet zeker of het gaat werken, en zijn wel mega duur...
Dus volgens hun kunnen bloedonderzoeken (allergie testen) nog niet. En die kuren raden zij niet aan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:26

De mijne begon te jeuken, dus naar een paddock zonder ook maar een spriet gras. Ging een stuk beter, maar nu na drie weken toch maar een dekentje opgedaan. Of het echt SME is of de verharing weet ik niet, maar ik baal echt. Had zo gehoopt dat het weghouden van het gras net zo goed zou werken als vorig jaar. Hoop dus dat het de verharing is, maar ik ben sceptisch.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 09:28

Ik was € 500 kwijt aan de hond. € 100 voor het bloedonderzoek en de rest voor de 1e kuur. Als het helpt, ben ik het graag kwijt.

Gek dat ze bij een hond wel aan de hand van het bloed kunnen zien voor welke huisstofmijten ze allergisch is (terwijl ze niet eens wisten op welke allergie ze moesten testen) en ze bij een paard dat niet kunnen. Terwijl je daar redelijk gericht op knutten kunt testen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:16

Isabonny schreef:
O, en dan heb ik nog een vraagje: doen jullie een regendeken over de eczeemdeken bij slecht weer?

Ik kan de eczeemdeken niet aflaten, want zodra de zon een beetje uitbreekt (zoals nu), zie je de beestjes al weer over de wei dansen. Maar in de schaduw is het gewoonweg nog koud, rond de 5-8 graden.

Als het gaat regenen, wordt de eczeemdeken nat en door die kou erbij ben ik bang dat ze verkouden wordt, zoals van de week dus (minimaal) het geval was.

Yep, ik doe een regendeken over de eczeemdeken.
Onze ruin schuurt gelukkig nog niet maar heeft 's avonds wel zodanig last van de mugjes dat ik hem voor in de avond een eczeemdeken op doe en 's ochtends vroeg weer af. Kan hij toch overdag volop genieten van het zonnetje :)
De afgelopen dagen met de kou en winterse buien gaat er een regendeken bij overheen. Zo'n eczeemdeken wordt kleddernat en met de kou lijkt me dat nu niet prettig laat staan gezond.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:21

Isabonny schreef:
Ik vraag me af of men al eens een hyposensibilisatiekuur heeft geprobeerd op een paard. Moet het toch eens mijn paardenarts vragen als hij komt enten.

Volgens mij heeft Wendy1987 in dit topic vorig jaar een soort van hyposensibilisatiekuur geprobeerd?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:38

Die van mij staat alleen onder regendeken. Is inmiddels wel enorm aan t veharen, maar geen knuttenjeuk meer gespot.
In de zomer doe ik bij regendagen een regenliner onder de rsih.