[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:06

Als ze zoveel pijn heeft dat ze niet wil lopen is dit géén kwestie van snel weer de oude, dát weet ik wel ;) .

Weinig geld is kl*te, maar als je niet meer hebt heb je het gewoon niet. Ze eet je nu in elk geval niet arm...

Ik ken het hoor, mensen van de oude stempel die nog nooit met hb te maken hebben gehad kunnen erg stug en niet-begrijpend reageren. Frustrerend!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 05:41

Heel frustrerend zeker als je dan ook nog voor gek verklaart word. En geen geld hebben werk ook niet echt mee weet ik helaas ook alles van ben dan ook heel blij met mijn part-time baan. Beter iets dan niets en nu hard aan het hopen op contract verlenging.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:21

Zoals verwacht totaal geen begrip van mijn stalbazin.. Ze heeft Lianne voor ik op stal was al buiten gezet, terwijl ik gisteren uitdrukkelijk gevraagd heb om het niet te doen, en gezegd heb dat ik haar hoeven ging koelen en haar stal in orde ging maken. Ze werd boos op mij en zei dat ik mijn paard alleen maar liet afzien en egoïstisch was, omdat volgens haar hb niet te genezen valt.

Ik ga nu een muilkorf halen zodat ze in ieder geval al geen gras meer eet, want haar nu terug naar binnen halen was echt geen optie.. Ga ook vanmiddag pijnstillers halen voor nog 2 weken, zodat ze toch al zeker pijnvrij is tot haar prascend begint aan te slaan.

Het probleem is dat ik 1. de financiële mogelijkheid niet heb om haar op een andere stal te zetten, 2. er geen andere stal in de buurt is, en 3. ik haar op dit moment ook absoluut niet kan vervoeren. Anders was ik daar al lang weg :(:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:40

Jasmine_ schreef:
Dus jij raadt aan om haar binnen te laten staan? Dat is ook wat de bokt wiki pagina zegt, maar dat is dan weer absoluut niet wat andere sites zeggen.. En dat is volledig waar, maar ik ben hier een absolute leek in, dus ik weet niet hoe ik dit allemaal het best kan aanpakken.

Ze krijgt 1.5 - 2 kg hooi.

In het HB topic had ik het ook gevraagd: jij geeft een paard van 600-700 kg 1,5-2 kg hooi? Is dat alles?
Een paard van dat gewicht moet zeker 1,5% van het lichaamsgewicht hebben, dus in jouw geval 9 kg als hij 600 kg weegt.
Leg 's uit svp?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:49

Ze krijgt elke dag 3 tot 4 plakken hooi, en ik heb opgezocht op internet hoeveel 1 plak hooi ongeveer weegt, maar het kan dus zijn dat dit niet helemaal correct is.

De vorige dagen ook nog 1 schepje bietenpulp waarin we haar pijstillers onder mengden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:12

OK, da's een ander ( en duidelijker) verhaal.
Ik begrijp dat het geven van Prascend een financieel probleem kan zijn voor je. Misschien moet je dan in eerste instantie proberen om de hoefbevangenheid onder controle te krijgen.
Het is niet zo dat een paard met Cushing altijd te maken krijgt met HB - als het management van het paard niet optimaal is, is de kans dat het één naar het ander leidt wel groter.

Voor de HB zou ik nu meteen extra Vitamine E geven en Omega 3 - dat is ontstekingsremmend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:47

Ik mag toch hopen dat je met muilkorf een graas masker bedoelt he?!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:55

[quote="Jasmine_" ik heb opgezocht op internet hoeveel 1 plak hooi ongeveer weegt, maar het kan dus zijn dat dit niet helemaal correct is.

.[/quote]

de ene plak hooi is de andere niet en dat kun je echt niet op internet vinden. Bij de action verkopen ze van die weegdingetjes om koffers te wegen voor echt heel weinig geld.
Echt heel handig om te weten, je vergist je zo snel in gewichten.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:10

ohjajoh6 schreef:
Ik mag toch hopen dat je met muilkorf een graas masker bedoelt he?!

Een graasmasker maar met heel kleine gaatjes, zodat ze (zo goed als) geen gras meer kan eten

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:41

Jeetje, wat vervelend dat de stalbaas niet wil meewerken. Ze zal het echt met de beste bedoelingen doen maar het is wel lastig.

Toen Megan de eerste keer hb was heb ik ook een korte tijd slechts twee plakken hooi per dag gevoerd, maar na een week ongeveer langzaam opgebouwd naar meer.

Heeft ze nog evenveel pijn als een paar dagen terug? Wat zegt de dierenarts hier over?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:55

Update: Lianne lag in de wei en heeft terwijl ze lag gemest.. Ze hangt ook constant achteruit, we zijn terug begonnen met pijnstilling maar ik begin meer en meer te denken dat het een betere oplossing is om haar zo snel mogelijk van de pijn te verlossen..
DA zegt geduld hebben, maar ze ziet echt heel hard af..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:58

Jemig, dit is inderdaad wel heel nijpend. Hoeveel pijnstiller krijgt ze nu?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:59

Nu heeft ze deze ochtend eentje gehad, en vanavond haar tweede. Ze krijgt er 2 per dag, meer kan mijn portemonnee niet aan :(:) heb al een extra weekendjob gevonden, maar dan nog is het allemaal krap..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:06

Eentje, een zakje buut bedoel je?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:07

Butagran equi ja. 's Ochtends een zakje en 's avonds een zakje

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:08

En dan nog zo'n pijn? Jeetje. Heeft ze geen sinkers? Heb je de DA al gesproken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:25

Ze moet echt van de wei af meis!

Was de stalhoudster erbij?
Vreselijk om je dier zo te moeten zien. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:36

Paard moet per direct van de wei af!!! Geen discussie over mogelijk en stalbaas of niet, jouw paard, betaalt zij dan ook de DA kosten nu het dier zo dodelijk ziek word van haar weide?
Neem anders iemand mee die wel een grote mond heeft , maar je laat toch het kaas niet zo van je brood eten als het je dier betreft? En dan nog zo eens wat; laat een andere DA komen met spoed! Ik zou die rekening mooi in stalbaas haar strot douwen met geweld, oeh wat kan ik hier kwaad om worden zeg!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:11

Jasmine_ schreef:
Update: Lianne lag in de wei en heeft terwijl ze lag gemest.. Ze hangt ook constant achteruit, we zijn terug begonnen met pijnstilling maar ik begin meer en meer te denken dat het een betere oplossing is om haar zo snel mogelijk van de pijn te verlossen..
DA zegt geduld hebben, maar ze ziet echt heel hard af..

och jee...dit klinkt niet goed hoor.Inderdaad geen weidegang.Alhoewel ik mij afvraag of ze nog wel graast?
Dit is ernstig bevangen,hier ben je niet zomaar klaar mee.Hopelijk doen de pijnstillers iets.
De vraag is wil je je paard dit aandoen om haar hier nog door te krijgen.
De mijn was (vermoedelijk)ook bevangen,liep niet meer,hing ook.Maar lag niet.En als hij lag stond hij soepel weer op.Gezien zijn leeftijd en zijn cushing en IR vond ik dat het genoeg was.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:51

Advies van mijn DA was bij heftige pijn beginnen met 2x 2 zakjes bute, dan bouw je een spiegel op en dan kun je wat minderen. Bij mijn merrie heb ik dat 3 dagen gedaan en daarna afgebouwd naar 2x 1 zakje. Met 2x 1 zakje beginnen deed niet genoeg voor haar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:10

Ik kon die van mijn toen hij bevangen was geweest serieus Nog geen 20min op het land zetten. De dag er na liep hij dan weer niet goed.
Dat was voor de pergolide.

Ik denk dat jouw paard in die hele dag toch echt teveel gras binnenkrijgt.
Als je haar toch overdag op t land laat (of stalhoudster doet dat, is ze nou helemaal gek, wie bepaalt dat?)kan je haar misschien beter uit haar lijden verlossen idd.. Klinkt heel hard maar dit kan ook niet zo.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:24

Hoe is het nu?

Even een Megan-update: ze loopt weer prima. We wandelen elke dag een stukje en dat ziet er keurig uit. Ook een (per ongeluk) klein stukje draf is weer rad.
Inmiddels krijgt ze nog maar een halve pil.

Hoe lang zou het duren voordat je verschil kan merken?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:57

Jasmine, staat je paard blootvoets? Dan zou je naast de pijnstilling SOS therapeutic hoof pads kunnen gebruiken http://www.lindsaydaep-equinepodiatrysu ... 4559852482
Ik heb daar erg goede ervaringen mee, ze verlichten de pijn aanzienlijk. Ze kunnen met ducttape aan de hoef worden geplakt of in een hoefschoen gedaan worden.
Verder van het gras af en het hooi een paar uur weken. Kloteziekte is het.
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 19-03-15 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:28

Hier een postieve update. Dierenarts heeft gebeld voor de uitslag van de bloerwaarde en die is momenteel 11. Is toch wel een teken dat het homopatisch product zijn werk doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:31

Zo zeker is dat niet Moonlight - vergeet niet dat de zgn Seasonal Rise nu sterk naar beneden loopt. Ook dat heeft invloed op de waarden.