Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:49

Heeeel errruuug rustig hier in dit topic :j
Vermoed ook dat geen nieuws, goed nieuws is !
Hier met mijn Pandora alles ok so far...we gaan nu week 3 in met de pergolide volledig tabletje.
Het gezwollen traanoogje komt nog maar af en toe de kop es opsteken, maar verdwijnt ook weer snel terug. Benen worden nog altijd iets dikker in de stal. De '' moraal '' van het beessie is goed tot uitstekend, maarrrrr.....ze verhaart tot nu toe enkel op haar koppie.. :( Beter als niks natuurlijk, maar ik hoop wel dat het zich zo langzamerhand gaat doorzetten of ik moet mij een tondeuse aanschaffen om de winterjas eraf te halen. :j

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:51

Met Illo gaat het ook goed. Tandarts is vandaag geweest, hij is wat bijgeveild en zijn kies die afgebroken was hoeft er gelukkig niet uit!
Ik heb 10 november voor het laatst geschoren, vorig jaar moest ik veel vaker scheren. Dus dat is ook weer een verbetering.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:13

Vandaag is mij al hulp aangeboden bij het scheren van Gwendolyn. Ze is al wel begonnen met verharen, dus ik hoop dat ik haar niet hoef te scheren!
Scheren jullie allemaal of redden jullie het ook zonder?

Verder gaat het goed met haar. Vorige week is ze 2 keer mee geweest op een rondje bos. Ik had vanavond ook een rondje in de planning, maar heb zoooo slecht geslapen dat ze vrij heeft gehad. Hopelijk morgen wel! :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:30

Ik moet vooral in het voorjaar en zomer scheren, en in het najaar :j

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:32

Wow! 2 à 3 keer per jaar? :oo

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:20

Hier ook vollop verharen amai van waar komt al dat haar lol

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:28

:')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:34

hier ook volop verharen...terwijl het koud is.
Maar goed,deken op :D
Hij ziet er wel mottig uit mijn Pablo.Maar dat is ieder jaar om deze tijd zo. ;)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:43

Ik spring hier even in als jullie dat goed vinden
Ik vermoed dat mijn oude merrie ook Cushing heeft. Ze komt slecht uit haar haar en heeft een soort puisten (net als bij mensen) die openbarsten. Nu heb ik haar in februari geschoren en ziet ze er al stukken beter uit.

Vandaag kwam de DA toch voor een ander paard en heb gelijk gevraagd of hij haar ook wilde bekijken. Hij denkt ook dat het Cushing is omdat haar poriën 'vervormd' waren en dat ze slecht uit haar haren kwam.

Verder is het een vrolijke pony die goed eet en drinkt. Heb mij nog niet zo verdiept hierin maar ga dat zeker doen. Donderdag mag ik bellen voor de uitslag

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:52

Pandora2 schreef:
Heeeel errruuug rustig hier in dit topic :j
Vermoed ook dat geen nieuws, goed nieuws is !
Hier met mijn Pandora alles ok so far...we gaan nu week 3 in met de pergolide volledig tabletje.
Het gezwollen traanoogje komt nog maar af en toe de kop es opsteken, maar verdwijnt ook weer snel terug. Benen worden nog altijd iets dikker in de stal. De '' moraal '' van het beessie is goed tot uitstekend, maarrrrr.....ze verhaart tot nu toe enkel op haar koppie.. :( Beter als niks natuurlijk, maar ik hoop wel dat het zich zo langzamerhand gaat doorzetten of ik moet mij een tondeuse aanschaffen om de winterjas eraf te halen. :j

Het is een goed teken dat het op haar koppie aan het starten is, dat hadden wij indertijd ook. Als het zo wat warmer is en als je week 4 of 5 van de pergolide doorbent zal het als het goed is toch ook meer gaan doorzetten! Fijn dat ze het verder goed doet!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:53

Zucchero schreef:
Wow! 2 à 3 keer per jaar? :oo

Dat was het ook ongeveer bij willy maar bij hem werd het minder naar mate hij langer op de pergolide stond en beter onder controle kwam.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:55

rienne schreef:
Ik spring hier even in als jullie dat goed vinden
Ik vermoed dat mijn oude merrie ook Cushing heeft. Ze komt slecht uit haar haar en heeft een soort puisten (net als bij mensen) die openbarsten. Nu heb ik haar in februari geschoren en ziet ze er al stukken beter uit.

Vandaag kwam de DA toch voor een ander paard en heb gelijk gevraagd of hij haar ook wilde bekijken. Hij denkt ook dat het Cushing is omdat haar poriën 'vervormd' waren en dat ze slecht uit haar haren kwam.

Verder is het een vrolijke pony die goed eet en drinkt. Heb mij nog niet zo verdiept hierin maar ga dat zeker doen. Donderdag mag ik bellen voor de uitslag

Die lelijke plekken dat klinkt inderdaad herkenbaar. Dat zit vaak onder slecht/dichter/verstikkend en niet echt luchtig haar maar komt ook door de lage weerstand van cushing paarden. Wassen met betadine shampoo of de plekjes met betadine verdunning insprayen dat wil wel helpen en verlichting geven. En helpen met de weerstand door bijv echinacea te gaan geven .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:33

@zucchero: ook wel 7/8 keer per jaar :j

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 08:49

Dat wassen met Betadine shampoo had ik idd al gedaan.
Voor de weerstand geef ik ze vitamine's van pavo? dacht ik. Lijkt op hagelslag en hier lijkt ze het ook goed op te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:09

@zucchero ik heb ze nog nooit hoeven scheren, alhoewel ze de laatste 2 jaar best wel een flinke winterjas had, maar telkens kwam ze zelf goed in de rui.
Zou dus nu de eerste keer zijn dat ze onder de scheermachine terechtkomt :D , maar fargo heeft mij goeie hoop gegeven ! :j
Aangezien de dame zééeeeer éénkennig is, zal ik ze in elk geval zelf moeten scheren ( een vreemd iemand met een tondeuse is geen optie vrees ik ... ) dus hopen en duimen dat die dikke jas er vanzelf afvalt. Ik ben jaloersssssss op degenen die zo hard ruiven :j Nou ja, de 2 andere hier zijn ook hun jasje al kwijt, dus ik heb al wat haartjes zien voorbijkomen hoor !

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:42

Imago is al een paar weken in de rui en heeft een aardige vacht om kwijt te raken maar het loopt wel al wat op het einde inmiddels. De ene dag komt er meer vanaf dan de andere dag. De rui verloopt heel mooi; geen rare plekken ofzo in zijn vacht.
Imago heb ik begin oktober 2012 geschoren, daarna niet meer (ivm ziek worden).
Hij zat gisteren op 13 weken PraScend, waarvan ik de eerste 5 a 6 weken de dosis heb opgebouwd.

Ik scheer Imago al zijn hele leven in de winter en dan 1 a 2 keer maar komt omdat hij van jongs af aan al een dikke vacht heeft in de winter en maakt echt niets uit of ik nou wel of niet al vroeg begin met dikke dekens op te doen etc. Dus zolang het bij 1 a 2x in de winter blijft, vind ik het wel prima.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:55

Nu we het toch over scheren hebben, mijne is morgen aan de beurt.
Er komen warme temperaturen *\o/* en ik ben klaar met die dikke vacht.

Kan er gewoon Sedasan in een cushinger?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:16

ik heb pablo nog nooit geschoren :o
Hij heeft ook niet echt een hele lange vacht.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:44

Ben net in de ruitersportzaak gestopt en heb een tondeuse gekocht... :o Een rib uit mijn lijf, maar nu kan ik er tenminste al mee oefenen :D
@tantesam geen idee eigenlijk welke verdovingsspullen geen kwaad kunnen voor cushingers...heb het nog nooit hoeven doen. Als ik het dit voorjaar wel moet doen, probeer ik in elk geval zonder ...ik kan het desnoods in 5 keer doen, nu met mijn eigen scheergerief ! ...zal wel een grappig zicht zijn vermoed ik :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:40

Breek hier even binnen . Maar hoorde vandaag over jeugd cushing . Iemand hier er van gehoord en waar vindt ik meer over symptomen ed.
Alvast bedankt .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:49

Sorry nee maar ben wel benieuwd naar info erover

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:09

Ik ook ... Kan er niks over vinden . Hoorde er voor het eerst over en ben dus zeer benieuwd .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:21

Hoezo 'jeugdcushing'? Als je bedoelt dat Cushing niet persé een aandoening is voor oudere paarden, ja dat is juist. Er zijn diverse gevallen geconstateerd waarbij paarden veel jonger waren dan men normaliter verwacht. De hypothetische grens die men meestal aanhoudt is 15 jaar en ouder. Maar zoals gezegd er zijn diverse paarden die veel jonger zijn en Cushing hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:25

Nou daar zal de man op gedoeld hebben het paard is vrij jong . Vandaar miss die benaming .
En ben dus benieuwd of de symptomen gelijk zijn aan cushing zoals bekend !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:28

Zinzi_jewel schreef:
Breek hier even binnen . Maar hoorde vandaag over jeugd cushing . Iemand hier er van gehoord en waar vindt ik meer over symptomen ed.
Alvast bedankt .

Nou er zijn inderdaad jonge paarden die cushing hebben, vanaf zo'n 8 jaar komt het zelfs voor. En misschien dat iemand dat dan zo noemt omdat je normaliter verwacht dat het bij oudere paarden voorkomt. Maar cushings komt - helaas - bij paarden vanaf zo'n 8 jaar al voor. Meestal zullen paarden ouder zijn, maar er zijn paarden die jonge zijn. Billy een pony in dit topic die inmiddels is ingeslapen was vlgs mij nog jonger. Het is in principe min of meer een ouderdomsziekte maar het komt zeker bij jongere paarden voor..

De symptomen zijn verder hetzelfde als bij cushings. Hoe oud is het paard waar het om gaat?