[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:42

Nouja we zullen zien, vanavond maar even passen.

Heb nu ook een emmertje exceemkruiden, eens proberen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:43

Ik heb een pagony eczeem deken. Blijft wel redelijk goed zitten, af en toe is ie een beetje verschoven. Maar dat maakt voor mij niet zoveel uit, kom er toch iedere dag, vaak meerdere keren Lachen Trek ik de boel weer even recht.
Het nadeel is alleen dat sommige andere paarden er even hun tanden in zetten, zitten dus al een paar gaatjes in. Gaat m'n moeder binnenkort even maken Lachen

Ook ik zou graag een keer wat proberen wat van binnenuit werkt. Ga daar nog even voor rondkijken Lachen

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:48

Ik heb dit jaar de knoop doorgehakt.. Na het alle jaren redelijk goed ervan afgebracht te hebben, dmv veel binnen houden, aangepast voeren en baby-olie-en.. ga ik nu voor een zomer met wat minder gedoe en lekker weidegang...
Ik heb een pagony-eczeemdeken besteld.. en ga kijken hoe hij daarop reageert Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:48

Ohja ook handig idd!! Ik heb een 4 jarige die het leuk vind overal aan te zitten met mond & tanden Bloos
Ik spuit wel wat op de deken en anders jaagt ze haar wel weg als ze het irritant gaat vinden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:50

ellepel schreef:
pluk haar kan ook,die kun je naar josefien hier op bokt sturen,zij kan dan bepalen of je dier eczeem heeft,en waar het eventueel allergisch voor is.
voor meer info kun je haar wel een berichtje sturen

Het is onmogelijk om met een pluk haar een allergietest te doen.

Ik zou je afraden dit te doen. Je zal informatie krijgen die niet klopt, en daar ondervindt je paard alleen maar schade van.
Besteed je geld dan liever aan een echte allergietest door een echte DA. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Je kan veel goeds halen uit het alternatieve circiut, maar voor je begint te behandelen moet echt bepaald worden wat er precies aan de hand is met je paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:36

ja ik bedoelde ook niet dat het hetzelfde is als bij de dierenarts
staat er wel zo lees ik nu.
josefien kan kijken of het eczeem heeft en waar het gevoelig op reageerd maar is geen allergietest zoals bij de dierenarts inderdaad..zij test met een biotensor.en dan is wel anders Knipoog
maar toch heeft het mij wel geholpen en de info die ik kreeg was wel correct

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:45

hier ook 24/7 deken op
anders ligt ze alsnog open op den duur

wat betreft pluk haar onderzoeken
je kunt er an sich een hoop in vinden omdat het lichaam stoffen die het bij zich draagt ook opslaat /gebruikt bij de aanmaak van nieuwe cellen

denk bijvoorbeeld aan cocaine oid wat je bj mensne in het haar kunt terug vinden
aan de hand van waar in de haren de stoffen zich bevinden kun je dan ook weer aan afleiden wanneer bepaalde stoffen zich in het dier zijn/haar stofwisseling bevonden

hoe het zit met allergien opsporen via haar daar weet ik verder niet voldoende vanaf om er iets over te kunnen zeggen

wat betreft boeren/stalhouders die het zielig vinden

tis heel simpel, deken op en jeuk beperken
of bloot buiten en je paard gaat kaopt van de jeuk , en schuurt zich tot bloedens toe open over het hele lijf
keuze is in mijn ogen heel simpel

psvonv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:52

Mijn paard heeft 24/7 de pagony-eczeemdeken op. De pasvorm is niet geweldig, het is een gewurm met aantrekken en ik vind het niet echt fraai om te zien, maarrrr.... ze heeft geen jeuk. En daar gaat het om.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:08

Hier ook 1 met zo'n paard ...

Vorig jaar had ze wel heel erg last van de vliegen (per ongeluk 2x iemand getrapt) maar der maantjes en staartje was nog heel (wel wat dun)

Nu heeft ze al een tijdje jeuk, maar een aantal dagen geleden, was het op haar staart kaal. Haar manen had ik al 30cm weggeschoren omdat het met knotten geen gezicht was. Nu heeft ze nog zo'n 10cm extra dungeschuurt, mag er ook weer af Tong uitsteken

Ik heb sinds vandaag de Rambo Sweet Itch Hoody omdat ze toch nog wel kan schuren en een normale eczeemdeken heeft dan een korte levensduur (durfte de gok niet te nemen)
Ook smeer ik er Bio Huidolie op ...

Geen idee of het gaat werken Tong uitsteken vandaag voor het eerst deken erop + gesmeerd

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:10

Ik ben maar wat blij dat de dekens er tegenwoordig zijn. 15 jaar terug had ik een pony die ook erge ZE had en in die tijd was er weinig aan te doen, behalve binnen houden. Het eerste jaar heeft deze pony zulke erge wonden gehad en had zo'n vreselijk veel jeuk, niet normaal. ik trek de mijne dus lekker zijn pyama aan en heb niet echt het idee dat hij het warmer heeft als anders...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:11

Ik ga vioor het bloedonderzoek. Hij heeft geen last van schifers wel bulten bij zijn manenkam, die de volgende dag weg zijn. Ik zie mijn paardje donderdag weer dus kan ik zelf beoordelen en dan haal ik de VA erbij voor bloedonderzoek.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:33

Weet iemand ook hoe duur een bloedonderzoek is?

Verder staat er nu nog 1 met een eczeemdeken op, die heeft een blauwe everline. Die pasvorm vind ik persoonlijk mooier als ik hem zo om zie. Wil er sowieso ook nog 1 bij, zodat ik die ander kan wassen (mijn pony is nogal een viezerd, 1 dag die deken om en hij zat al onder de stront, maar lekker geen jeuk Haha! )

Wie heeft nog meer ervaringen met de everline eczeemdeken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:55

kaatje89 schreef:
Weet iemand ook hoe duur een bloedonderzoek is?

volgens mij had je daar al antwoord op gekregen Knipoog
ik heb 35 betaald.maar je eigen veearts kan wel een heel ander bedrag hebben.

even bellen dus

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:59

volgens mij staat op de vorige pagina een hoop over kosten van bloedonderzoek Knipoog

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:47

ikenindi schreef:
volgens mij staat op de vorige pagina een hoop over kosten van bloedonderzoek Knipoog

Ow sorry Blond Maar waar hebben jullie precies op laten testen.
Want ik had even met m'n moeder gebeld, die werkt namelijk bij een dierenarts, maar die zegt dat als je een algehele allergie test laat doen dat je dan wel tegen de 100 euro aan zit Verward

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:14

nou, dan weet je tenminste wel gelijk waar je paard wel of niet alergisch voor is...

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:23

ikenindi schreef:
nou, dan weet je tenminste wel gelijk waar je paard wel of niet alergisch voor is...

Dat is zo.. denk er nog wel even overna. En zal mijn DA wel even bellen hoe duur het bij hem is.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:33

Nou, ook ik zal eens iets van me laten horen. Sinds een paar maanden ben ik ook een trotse bezitter van een paardje. Ik kocht hem met wat happen uit zijn manen. Kwam doordat hij met een veulen in de wei had gestaan werd gezegd. Heb ik later nog een keer gevraagd voor de zekerheid. Weer hetzelfde antwoord.
Nou blijkt dus mooi dat ie die korte manen toch echt moet hebben van het schuren. De laatste dagen is meneer (heb een ruin Knipoog ) zich gek aan het schuren. Heb hem gewassen en ingesmeerd met anti-jeuk spul. Helpt wel iets, maar niet voldoende. Morgen komt de dierenarts. Wil een bloedonderzoek uit laten voeren om stofwisselingsproblemen, gebrek aan vitaminen, allergieen etc na te laten kijken. Hoop dat er iets uitkomt waar ik wat mee kan. En hoop stiekem dat het geen exceem is.....

Heb vanochtend ook even in een ruitersportzaak gekeken naar een exceemdeken. Daar zijn volgens mij heel veel verschillen in. Waar moet ik bij aanschaf op letten? En wat maakt een Boetdeken (heb ik ergens iets over gelezen) bijzonder?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:36

is het meest bekend. je moet letten op pasvorm, maar als ik jou was zou ik ook letten op de stof, warm of niet (kleur? ik had een witte en die wordt minder warm als mijn bruine van nu)

verder buikflap vind ik wel weer belangrijk dat hij zo veel mogelijk buik bedekt.

verder moet ie sneldrogend zijn vind ik, en de nek moet lang genoeg zijn...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:37

Nou mijne staat vannacht voor het eerst met haar eczeemdeken op. Ze vond hem wel fijn geloof ik het interesseerde haar niet zoveel.

Nu nog afwachten of die morgen nog heel is..... Zul je zien...

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:43

kaatje89 schreef:

Goede ervaringen: mooie pasvorm, lange hals, brede buikflap, donkerblauw is handige kleur omdat het donker is, Geen jeuk meer! Goede prijs-kwaliteit verhouding, Blijft goed liggen....

Wat kan ik nog meer zeggen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:45

Ben ook zeer tevreden over de everline. fijne deken die goed zit en blijft zitten. Rollen is een hobby van die van mij en deze blijft gewoon goed liggen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:50

waarom wil je juist een donkere kleur?

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:50

Wij hebben een shet met zomerexzeem. Huilen
Hij staat nu een week in de wei met zijn deken op,en het gaat nog steeds geweldig goed Pling (even afkloppen)
Hou hem wel goed in de gaten,zo gauw dat hij weer rondjes op zijn achterwerk gaat draaien haal ik hem naar huis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:12

kaatje89 schreef:
ikenindi schreef:

Ow sorry Blond Maar waar hebben jullie precies op laten testen.
Want ik had even met m'n moeder gebeld, die werkt namelijk bij een dierenarts, maar die zegt dat als je een algehele allergie test laat doen dat je dan wel tegen de 100 euro aan zit Verward

staat ook al op de vorige pagina met een link erbij naar het topic waar de bloeduitslag van mijn pony instaat.
beter lezen?