[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:54

Ootie schreef:
Ik voer ook sinds een paar maanden Vitalbix aan mijn eczemer, maar nu eet ze het niet meer :(
Waar zou ik het mee kunnen mengen?

Gewoon even 2-3 weekjes niet geven. Heeft die van mij vorig jaar ook gehad in het voorjaar na een paar weken weer geprobeerd en toen weer met smaak opgegeten. Zou kunnen dat ze de vitaminen en mineralen nu gewoon even niet nodig heeft. Tenminste dat was vorig jaar bij die van mij de verklaring door de osteopaat.

bruintje123

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:05

Dank je wel Henny.
Hmmm dat zou inderdaad wel een ding zijn dan.
Wel jammer op zich want de metazoa eten ze hier goed. Vitalbix nog nooit geprobeerd.
Maar ik heb er een bij zitten die enorm kieskeurig is. En ik was al zo blij dat hij dit at en nog eet. Want soms lust hij een proefzakje wel en dan heb ik de hele zak in huis en stopt hij als hij 1/4 op heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:16

Ootie schreef:
Ik voer ook sinds een paar maanden Vitalbix aan mijn eczemer, maar nu eet ze het niet meer :(
Waar zou ik het mee kunnen mengen?

Ik mengde de Vitalbix met de standaard muesli (MijtenQuatro) maar dat zocht ze gewoon uit in de voerbak. De Vitalbix bleef liggen, dus dat hebben we maar opgegeven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:32

bruintje123 schreef:
Dank je wel Henny.
Hmmm dat zou inderdaad wel een ding zijn dan.
Wel jammer op zich want de metazoa eten ze hier goed. Vitalbix nog nooit geprobeerd.
Maar ik heb er een bij zitten die enorm kieskeurig is. En ik was al zo blij dat hij dit at en nog eet. Want soms lust hij een proefzakje wel en dan heb ik de hele zak in huis en stopt hij als hij 1/4 op heeft.

Klinkt als mijn paard. Daarom heb ik nu 5 proefzakjes waar ik net met de eerste begonnen ben.
Vitalbix at hij eerst goed en bij aanvang zak 2 was hij er klaar mee.
Toen 1 jaar havens gastro, bevalt fantastisch, maar iets te veel van het goede nu hij niet in training staat. Wil m wel aan de vitamine, maar zonder de energie.
Net gister weer begonnen met mengen door de gastro, eet hij keurig. Morgen even puur. En als dat goed gaat tot de proefzakjes op zijn, komt er een hele zak.
En twee zakken gastro liggen in de schuur voor alsie t niet meer blieft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 18:47

Hihi, ik had eerst een poefzakje, daarna een kleine zak, een grote zak en dat ging allemaal goed dus toen twee grote zakken tegelijk besteld... Halve zak van gebruikt en de rest is door andere paarden op stal opgegeten.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:33

bruintje123 schreef:
Sorry niets gezegd dan papagroom.

Hier jeuken de paarden ook nog niet.
Bij eentje weet ik niet zeker of het ZE is, die ging vorig jaar ook pas in september jeuken.

De ander is wel een lichte eczemer maar die heeft ook nog niet een keer geschuurd.

Maar ik speel vals, wel alle Tectonic gebruikt.
Vorig jaar ook, maar toen pas laat er mee begonnen.

Wou dat ik hetzelfde kon zeggen :(
De mijne staat als vanaf begin maart met eczeemdeken 24/7 per dag op de wei. Heeft helaas al wel wat jeuk aan manen en staart.. :(
Ik heb haar nu bijna een jaar en weet dus nog niet of ze een erge eczemer is of niet. Maar als ik jullie hoor is die van mij wel vroeg he? :(

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:07

Mijn paard heeft ook nog geen jeuk en ik weet ook niet 100% zeker. Hij staat nu op een nieuwe pensionstal. Kan best zijn dat hij gewoon teveel gras kreeg. Hij staat nu veel schraler. Ik durf hem niet zonder deken te zetten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:21

Mijne gaat dit jaar voor het eerst minder gras krijgen. Benieuwd of dit veel verschil gaat maken. Ik denk het wel.
Haar stukje wordt eerst kaal gegeten door andere pony. Dan mag zij t verder kaal eten en zal ze gewoon haar hooi daar krijgen. Ideaal :))

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:27

Kort gras, de afgeknaagde paardenlandjes, is gestressed en maakt daardoor juist veel fructaan aan.
Als suikers een probleem zijn dan kan je ze beter kort op een gezond weiland laten lopen, eventueel met graasmasker. De rest van de tijd op een zandpaddock.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:52

Bij ons komen ze er toch pas op als het gras al bloeit denk ik, en dan stripbegrazing.
Maar dit jaar veel meer paarden,dus ik gok dat dat gras zo op is.
Maar maakt niet uit,appie hoeft geen gras,is al mooi als hij buiten is en ze kunnen rondom de wei lopen,dus bweging genoeg :j

Ja met al die supplementen, ik voer niet dagelijks,mijn paarden krijgen alleen als ik kom.
Maar ik meng liever wat vitaminebrok met ander voer, ze vinden het gewoon beiden fijn als ze een emmer hebben waar lekker wat in zit voor ze om op te eten.
Appie krijgt dan subli dieetmix met wat geweekte grasbrok en vitamines en de ander pavo 18+ met geweekte grasbrok en vitamines
Ik ben toen juist op aanraden van iemand begonnen om gewoon niet dagelijks te voeren.
En ik vind het ook niet nodig, ik eet ook niet alle dagen van de schijf van 5 en ik heb ook geen tekorten, en nee mijn paarden zijn geen mensen,maar ik geloof er niet zo in dat ze elke dag alles nodig zijn.

Kayleigh, zit wel veel fructaan nu in het gras , denk eerder dat de jeuk daar dan vandaan komt?
Maar dan zou het na een week weg moeten trekken als je je pony er van af haalt.

Jotoma had jij zoiets als de dieetmix van subli ook al geprobeerd om te geven?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:16

Graasmasker geen optie ivm alles wat om hoofd zit afschuren. Lang weiland is er ook niet en kort erop gaat ook niet. Dan heb ik liever een weiland wat in een week kort is waar ze niets meer mee kan met hooi erop dan een vol weiland waar ze zich vol aan eet.

Op dit moment staat ze nog op stuk wat modder was. Maar die stukken moeten straks bijkomen voor de winter weer dus dat gaat ook niet. Afgelopen zomer was het al kaal toen ik kwam en is het ook redelijk goed gegaan voor zover je dat kan zeggen halverwege seizoen.
Liefst helemaal geen gras maar het is niet anders helaas. Niet de luxe van zand paddocks. Er heeft al eens een snel bevangen haflinger gestaan die het op deze manier ook goed deed dus duim dat het voor de mijne ook werkt zo.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:50

ellepel schreef:
Kayleigh, zit wel veel fructaan nu in het gras , denk eerder dat de jeuk daar dan vandaan komt?
Maar dan zou het na een week weg moeten trekken als je je pony er van af haalt.

Ze staat wel op een wei met 4 andere paarden met heel kort gras. Maar ik begrijp dat kort of lang gras qua fructaan niks uit maakt, of juist minder goed is?
Morgen gaan ze naar een andere wei waar het gras een stuk langer is.

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om haar van de wei te halen.
Het is Of met de anderen op de wei, of alleen op stal..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:01

Nou ja ik weet het ondrrhand niet meer hoor hoe het nou zit haha :D
ik zie het zo, als het gras kort is en groeit zit er toch iets in waar paarden op reageren, en of dat nou dan suiker is of wat anders, het is best uitkijken met voorjaarsgras.

Nog en handige tip.. grasmonitor begint volgende week weer, daar kun je mooi zien hoe het ongever zit met de suikergehaltes en eiwit, etc in gras.
Op deze pagina staat ook handige info

https://www.agrifirm.nl/nieuws/bodemtemperatuur/

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:43

ellepel schreef:
Jotoma had jij zoiets als de dieetmix van subli ook al geprobeerd om te geven?

Yup. En pavo VC, subli ponybrok, healthy herbs, pavo c4l, marstall force, subli prestatiebrok... eh dat was het geloof ik wel. En voor alle brok geldt dat hij er met een paar maanden wel klaar mee is :Y) . Behalve Havens Gastro. Dus dat is mijn troef-voer :D

Mijn paard krijgt jeuk in zowel lang als kort gras. Maar die wordt er ook super gassig van (en bevangen en ir). Dus die komt gewoon niet meer op gras. Ik ben er inmiddels zo van genezen dat ik geloof ik nooit een paard meer op gras wil. :+ Ellendig.
Ik ben pro paddock en bestrating :D

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:51

bruintje123 schreef:
De shires heeft wel een fijne buikflap, fijner dan die van rambo.

Heel erg mee eens! Ik ga mn rambo verkopen en voortaan alleen maar shires kopen, wat ben ik blij met die deken

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:52

Vorig jaar ben ik begonnen met een Paddock Paradise. Echter te laat in het seizoen. Ik meen dat het al mei was en het was toen niet zo'n succes omdat er zodanig veel gras op de paden stond dat de paarden zich flink rond aten en er bar weinig gewandeld werd. Het ruintje moest al vrij snel apart omdat hij zich tonnetje rond at en erg veel jeuk kreeg.

Op 2 supernatte dagen na hebben de paarden het hele winter de Paddock Paradise ter beschikking gehad en tsjonge wat werd er dagelijks wat afgesjouwd. Heerlijk :-)

Het gras wat er nu op de paden staat is superkort. Ik vind het best wel eng vanwege fructaan e.d. maar probeer het toch. Ze gaan daarnaast momenteel dagelijks een uur in dikker gras en ze krijgen onbeperkt hooi bij.
Dit jaar werkt de Paddock Paradise wel. Er wordt erg veel door de paarden gewandeld. En het verbaasd me hoeveel ze nog weten te knabbelen overdag. Ze zijn er bijna de hele dag zoet mee. Daarnaast kunnen ze dus hooi eten. De ene dag zijn de 2 slowfeedernetten bijna leeg, een andere dag soms nog half vol aan het eind van de dag.

's Nachts staan de 2 oudjes op stal en de 2 jonkies in de rijbak en paddock met hooi.

Er wordt nog steeds niet geschuurd maar ... eentje gaat wel eind van de middag en nacht onder een eczeemdeken. Hij heeft 's avonds zoveel last van ongedierte zonder deken, gewoon sneu. Overdag kan hij dan zonder deken en krijgt lekker zon mee. Eén van de anderen staat overdag onder een halsdeken. Als er veel ongedierte is loopt ze zo het gras uit en gaat in de bak staan. Nu met de halsdeken op heeft ze wel de rust om lekker door te grazen.

Ik was ook altijd voorstander van sobere paarden uitsluitend in lang stengelig gras zetten maar het nadeel daarvan is dat dat gras vaak veel langer vochtig blijft na de nacht en dan best veel kleine mugjes bevat. Althans hier.
Ik zag vaak hele wolken ongedierte uit het gras komen als de paarden er 's ochtends in gingen.

Dit jaar wil ik proberen om het gras op de extra graas stukken niet hoger te laten worden dan ongeveer 15 cm. Eén stuk laat ik wel doorgroeien tot stengelgras maar daarvan ga ik dan dagelijks maaien met de zeis en gewoon voeren. Maar 's kijken of dit beter gaat werken dit jaar.

Pff... het blijft puzzelen wat de beste oplossing is maar hopelijk ben ik dit jaar een heel eind verder.
Vorig jaar moest het ruintje apart maar hij loopt nu nog lekker tussen de dames.
Wel zo gezellig en scheelt een bult werk :)

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:48

Heeft iemand ervaring met deze Horsgear eczeemdekens?
Ik heb wel vaker een goedkopere gehad, maar die stof wat ook meteen veel stugger en zat minder fijn op mijn paard. Deze ziet er wel goed uit. vandaar mijn vraag hier :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:54

_Woodstock schreef:
Heeft iemand ervaring met deze Horsgear eczeemdekens? Ik heb wel vaker een goedkopere gehad, maar die stof wat ook meteen veel stugger en zat minder fijn op mijn paard. Deze ziet er wel goed uit. vandaar mijn vraag hier :)

ik heb hem maar pasvorm was bij mn beide pony's wel totaal anders.
hij ligt op mijn jonge speelse ruin en overleefd tot nu toe nog steeds.
hij is niet van dat stretch pyjama spul wel steviger maar heb nog geen vergelijkbare deken gehad dus kan niet zeggen de stof lijkt op die of die.

Fritsfrats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:04

_Woodstock schreef:
Heeft iemand ervaring met deze Horsgear eczeemdekens? Ik heb wel vaker een goedkopere gehad, maar die stof wat ook meteen veel stugger en zat minder fijn op mijn paard. Deze ziet er wel goed uit. vandaar mijn vraag hier :)

Bij mijn paard had de deken een hele rare pasvorm. Bij de borst te strak en aan de kont had ik een heel groot stuk over.
Ik ben uiteindelijk voor de Shires gegaan.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:12

_Woodstock schreef:

Ja, ik heb er nu 2. Liggen op mijn merrie prima.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:06

Hier de eerste verzoeken om tegen mij aan te mogen schuren, zwiepende staarten en licht gestamp. Paard staat nog met regendeken, zonder hals.
Komende dagen meer regen, dus vocht, dus vrees meer vliegende ongein.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:03

Bij jou wel al?
Appie gelukkig nog niet,komt wel ineens een mega pak haar af, wat wel wat kriebel geeft,maar nog totaal geen andere jeuk
Al verwacht ik dat wel een beetje.
Er zijn 2 groepjes paarden samengevoegd , en dat is op zich heel mooi, het paddock paradise gedeelte waar hij nu op kan is echt heel erg lang nu :)
Maar daardoor is er wel een klein deel vrijgekomen van een pad waar wat gras op staat .
dus zit er een kansje in dat hij daar op reageerd.

Of toch ook niet want er is nu zoveel afleiding ineens door de andere paarden(positief hoor !)
Ap had afgelopen week wat last van zijn hooikoorts,wat benauwd en niet helemaal lekker en daardoor stond hij wat te sjaggerijnen,
maar ik -zag vandaag ineens een heel blij ponietje staan, dus dat is heel fijn :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:08

Jai raakt zn vacht ook kwijt, maar waar hij t laat? Ik kom 't niet tegen in mn borstels en ook niet in zn deken, mooi makkelijk :D
Ik hoop dat t goed gaat met t gras voor Appie! Hij hinnikte om 20 uur ook heel vrolijk naar me, alsof ik degene was die nog met een ronde ruwvoer kwam, maar helaas :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:37

Hij is gewoon blij om je te zien :D
Ja dat gras, staat niet erg veel,maar ik weet uit ervaring dat het wel jeuk kan geven.
Nou ja ik merk het vanzelf wel.
Hoe dan ook gaat die eczeemdeken er toch binnenkort wel weer,op,daar ontkomen we niet aan vrees ik

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:48

Think so too :(