[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:58

Haar forceren om buiten te gaan in zo'n toestand en op die harde bodem is in elk geval heel erg slecht voor haar hoeven, en doet haar immens veel pijn trouwens... :( Dat ze gaat liggen, is juist goed, dat ontlast haar hoeven...en op een zacht bed zal ze eerder rechtstaan dan op de harde aarde. Je zal de staleigenaresse toch echt moeten overtuigen...jouw paard, jouw beslissingen ;)

Over hoeveel kg hooi spreken we hier op een dag ?

Jasmine_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:03

Dus jij raadt aan om haar binnen te laten staan? Dat is ook wat de bokt wiki pagina zegt, maar dat is dan weer absoluut niet wat andere sites zeggen.. En dat is volledig waar, maar ik ben hier een absolute leek in, dus ik weet niet hoe ik dit allemaal het best kan aanpakken.

Ze krijgt 1.5 - 2 kg hooi.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:04

Ik zou haar ook niet meer naar buiten slepen als ze zoveel pijn heeft, maar op stal laten staan.
Bewegen is belangrijk voor de afvoer van alle afvalstoffen maar als ze niet wil lopen dan moet dat maar even wachten.

Hooi goed weken inderdaad en maar minimaal voeren (in een goed fijnmazig hooinet, maximaal twee plakken per dag deed ik) en persoonlijk zou ik haar helemaal onder de pijnstillers zetten als het zo erg is. Dan maar een high paard met troep in het lijf, dit lijkt me geen leven.

Verschrikkelijk dat ze het zo zwaar heeft! En de stalhouder(s) zou ik niet te veel naar luisteren, het is ten slotte JOUW paard en jij moet je goed voelen bij de behandeling.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:08

Een paard wat niet uit de voeten kan, mag je niet forceren om te bewegen...dan gaat er meer stuk dan nu al het geval is in die voeten. Vanaf het ogenblik dat het ergste voorbij is en ze zelf weer terug wat mobiel wordt, kan je haar wat wandelen. Zorg er wel voor dat ze een dik, zacht strooisel heeft zodat er zo weinig mogelijk druk op de zolen komt.
Die frog pads is een aanrader om te proberen...maakte bij mijn merrie in 30min tijd een verschil tussen staan en stappen.

Die hoeveelheid hooi is per 100kg lichaamsgewicht vermoed ik ?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:11

Dan ga ik ze morgen sowieso binnen laten. Raden jullie dan aan om haar hoeven te koelen, of is dat ook niet bevorderlijk?

Ze krijgt anderhalve plak hooi per dag, DA zei dat dit zeker voldoende was?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:21

Voor nu wel, ze moet zo min mogelijk voedingsstoffen binnen krijgen zonder te verhongeren. Zorg je wel dat ze er praktisch de hele dag mee bezig is? Anders heb je (zeker met de prascend) een grote kans op maagzweren en dan ben je daar weer zoet mee.

Koelen met koel water (dus niet ijskoud, wat jij ook lekker zou vinden) lijkt me wel prettig voor je paard om de pijn wat te verlichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:30

Dat bedoelde ik dan ook met vrije beweging hoor, maar als ze zelf niet meer lopen kan van de pijn dan is het zelfs naar de wei brengen al geen vrije beweging meer. Lekker op stal laten staan, zet haar maar op dikke laag zaagsel, want die van mij vrat zich bij gebrek aan hooi ook nog rustig erger hb aan het stro. verdeel het hooi over meerdere voerbeurten in zo fijnmazig hooinet als je vinden kan. En ik zou ook echt een stel zakjes buut gaan scoren bij je DA, want dit klinkt niet goed.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:10

Zal ik zeker doen :)) het is dus niet zo dat als ik haar nu even op stal houd, dat ze de volgende dagen helemaal niet meer zal kunnen gaan?

Bedankt voor jullie hulp, want alle tegenstrijdige informatie op internet maakt me absoluut niet wijzer!
Ik houd jullie op de hoogte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:14

hoe bedoel je helemaal niet meer zal kunnen gaan? de wei op?
Ik denk dat je die x aantal dagen dat ze op stal blijft, juist goed gebruiken kan om een eigen stukje voor haar af te zetten en om te ploegen of zand op te gooien, zodat ze daarna als ze weer een beetje in de benen is, wel op een veilige manier weer voor haar eigen "vrije beweging"kan gaan zorgen. Geloof me, dit houd jou echt wel even flink bezig de komende tijd, aan de ernst te horen, mag die echt maanden niet meer op het gras, want terugval loert ook altijd om het hoekje...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:30

Ik bedoel of ze dan van een aantal dagen 'stil' te staan (of toch niet veel beweging hebben) niet stijf wordt, en dat ze dan net meer moeite zal hebben met terug rechte stukken te wandelen?

En ik ga er zeker voor zorgen dat er een geschikt plekje voor haar gemaakt wordt :))

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:32

Ik weekte het hooi zelfs. Zette het flink onder water voor de volgende voerbeurt en ik spoelde het vlak voor ik het gaf na.
Zo spel je evt aanwezige suikers zoveel mogelijk weg.
Maar ook weer niet te lang onderwater zetten want dan gaat het gisten.
Verder niets geven.
Kort gras zou gestrest zijn en het fructaan niet kwijt kunnen.
Daarnaast zijn de nachten nu koud en overdag zon! Extra gevaarlijk dus voor paarden gevoelig voor bevangenheid!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-03-15 22:35, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

Jasmine_ schreef:
Ik bedoel of ze dan van een aantal dagen 'stil' te staan (of toch niet veel beweging hebben) niet stijf wordt, en dat ze dan net meer moeite zal hebben met terug rechte stukken te wandelen?

En ik ga er zeker voor zorgen dat er een geschikt plekje voor haar gemaakt wordt :))

En paard is en vluchtdier. Wil ze niet meer lopen moet je haar ook niet verslepen!

Als ze zich iets beter voelt ga je weer lopen! Langzaamaan!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 17-03-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

eerst op box, die tijd gebruiken voor het maken van het veilige stukje uitloop, dan daarop zetten. En dan over een paar weken maar eens gaan kijken of je er een stuk mee wandelen kunt. En vergeet de buut niet , die zou ik echt morgen al in huis willen hebben.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:37

Natuurlijk wordt ze stijf. In dit geval zijn alle middelen erg, maar niet erger dan de kwaal.

Je kunt proberen de spieren een beetje los te masseren als het heel erg wordt. Ga er inderdaad maar vanuit dat dit een hele lange herstelperiode gaat worden. Ik zou haar op stal laten, net zo lang totdat ze zelf aangeeft wel weer (een stukje) te willen lopen.

Ik volg ook maar mijn gevoel want ik ben ook een nieuwkomer met hb. Maar met een beetje logisch nadenken en basiskennis van het paardenlichaam moeten we toch een end komen.
Succes en hou ons op de hoogte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:42

Jasmine_ schreef:

Ik denk dat ze zo wie zo wel stijf word...tot het moment dat de bevangenheid onder controle is.Ik wil niet pessimistisch zijn,maar soms duurt dat aardig lang.
Hopelijk krijg je haar snel stabiel.
Zodra ze minder of geen pijn meer heeft gaat ze haar spieren weer normaal gebruiken,eerder niet.
Misschien wel verstandig om een vitamine en mineralen supplement te geven?Een korreltje wat ze gewoon opeet?
Ik vind 2 plakken hooi erg weinig,ik weet niet hoeveel kilo dat is?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:43

Indien ik geen toestemming krijg van mijn stalbaas om een stuk wei om te ploegen, is het dan ook mogelijk om haar de wei op te doen met een graasmasker o.i.d.? Kwestie van een alternatief te zoeken, aangezien ik niet in het bezit ben van de weides..

Alvast heel hard bedankt voor het meedenken allemaal! Fijn om op deze manier bruikbare tips te krijgen :))

Zou het ook kunnen dat de HB een beetje gaat beteren als haar prascend gaat aanslaan? Of denken jullie dat dit geen effect zal hebben op haar HB?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:49

Nee Jasmine op alles!! Half zachte maatregelen , helpen helemaal niet zelfs op het moment. Dus werkt stalbaas niet mee, dan zul je toch echt op zoek naar wat anders moeten.
Dat graasmasker is voor nu al veel te laat, daar kan je over een half jaar wellicht eens aan gaan denken alleen nog maar...
Als jij niet alle voorzorgsmaatregelen nu per direct allemaal tot de letter uitvoert, kantelt het hoefbeen alleen maar meer en sneller totdat je straks een sincker (komt het bot dus door de onderkant van de hoef heen zetten) hebt en dan is het ook einde oefening....

Maar een beetje stalbaas zou toch onderhand moeten weten wat een hel op aarde hb is voor een paard, probeer anders je stalgenoten mee te krijgen in je aktie, want je zal misschien de eerste zijn daar met een hb paard, maar geloof mij nou, hoogstwaarschijnlijk niet de laatste...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:50

zeker...als ze bevangen is door haar te hoge cortisol zal de prascend gaan helpen.Maar niet een,twee drie.Dat duurt even....

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:51

Als ik naar mijn eigen ervaring kijk denk ik niet dat de Prascend de hb gaat verhelpen.
Het stabiliseert alleen de bloedwaarde waardoor er MINDER KANS is op hb, maar als ze het al heeft maakt het geen fluit uit.

Megan heeft nu een keurige waarde van 9 en is toch hb. Ik zou dus niet teveel hoop vestigen op de pil en gewoon hard aan het werk om je pony erdoorheen te helpen.

Let op: het is niet iets wat 'ineens over' is, dit is een gevalletje lange adem.

Als ze een beetje stabiel is kun je misschien met een graaskorf op het land zetten, maar daar zou ik de komende weken nog niet aan denken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:55

meganyr@Is jou paard ook insuline resistent?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:56

Was (sept 2014). Nu denk ik niet meer, ze vertoont geen uiterlijke verschijnselen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:58

IR zijn ze anders voor de rest van hun leven hoor , Meganyr.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:58

wil ik ook net schrijven... :D

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:59

Oh :o?

Ik dacht dat het door het juiste dieet en beweging weer kon herstellen... Dan is dat een aannamefout van mij geweest.

Ja Geerke, ze is IR 8-)

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:01

Dit zijn allemaal dingen die de opgeroepen DA me nooit verteld heeft.. Ik wil mijn paard heel graag helpen, maar ben beperkt in financiële mogelijkheden. Hij zei dat het snel opgelost ging zijn, en dat ze snel weer de oude ging zijn, waardoor ik mijn beslissing vrij impulsief gemaakt heb. Nu voelt het alsof ik mijn eigen paard niet help en enkel maar mishandel :n

Ik sta als enige 'vreemde' op een stal met 10 paarden. De andere paarden zijn van dezelfde persoon, en deze is nog van de oude leer. Ze hebben nog nooit een paard met hb gehad, maar dit is ook omdat paarden voor hun een 'object' zijn. Als ze niet meer dienen in de springsport gaan ze weg of worden ze geslacht, zo simpel is het. Ze verklaarden me ook gek dat ik al mijn tijd en geld steek in 'maar' een paard van al 21 jaar waar ik alleen nog buitenritten mee maak. Ik kan dus niet op veel steun rekenen van hun jammer genoeg..