Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:50

Ze heeft nog zeker wat te gaan! Al vertekent haar buik en vacht nog wel aardig, deze foto geeft weer een ander beeld:

Afbeelding

Fijn dat jouw merrie ook zo door de wei gaat :D Ze zal wel energieker worden van de pergolide!!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:20

Jannepauli schreef:
Wat bedoel je Imago01: is de straal zacht (wat hoort) of echt de zool?

Ik weet het eigenlijk niet echt om eerlijk te zijn -O- ;( . De hoefsmid drukte vorige week op een plek nét naast de straalgroeven en toen zag je inderdaad de straal zelf (middenstuk) meebewegen. Smid vond daar teveel speling in zitten en vond dat de zool/straal harder moest worden. Heeft me een busje hoef- en zoolharder gegeven. Vandaag voor het eerst zijn beide voorhoeven mee behandeld.
Imago is bv. gevoelig (alsof hij op een scherp steentje staat) als hij vanaf het zand (paddock) op verhard pad komt. Loopt vervolgens in wat vertraagd tempo mee maar dat kan deels zijn omdat hij bij de paarden vandaan moet. Het gevoelige lijkt van de verzenen af te komen, niet van de toon. Als ikzelf op zijn hoeven buitenzijde klop, reageert hij totaal niet. Binnenzijde hoef ook niet, misschien íets bij straalgroef maar kon ook toeval zijn.

Vandaag in de omgang was hij wel erg tam trouwens (maar was gisteren nogal actief bezig dus kan nawee van gisteren zijn of bv de PB die begint te werken of hij heeft gewoon een tamme dag of te warm onder de dekens...puur gokken dus). Heb hem zelfs even getemperatuurd. Heb zijn hoeven behandeld met spul, daarna terug in paddock gezet. Hij liep nu wel over het verharde deel vlot mee. Was dat dan omdat hij blij was terug te gaan naar andere paarden of heeft de eerste behandeling met spul meteen verlichting gegeven...

Dus het is puur gokwerk en ik ben er nog niet over uit. Wel zit ik er bóvenop (figuurlijk). Feit is wel dat hij op zand prima loopt, niet gevoelig, niets. Alleen op harde wat gevoelig. Eerst 1 pas echt héél gevoelig (steentje-effect en daarna wat voorzichtig).
Sinds een week of 2 en dat komt wel overeen met zijn schizofrene uitspattingen van 3 dagen lang in de paddock. Wellicht toch slijtage, kneuzingen etc. opgelopen daardoor? Geen rotstraal, lijkt zelfs wat droog.
Ik kan op dit moment eigenlijk volgens mij niets anders dan het aankijken en goed in de gaten houden. Bevangen kan er nauw mee samenhangen maar op dit moment neigen alle tekenen meer naar een kneuzing, zelfs wellicht een aankomende zweer (die smid dan vorige week nog niet heeft ontdekt) dan dat het bevangen is. Echter, nog nooit een bevangen Imago meegemaakt dus weet ik veel hoe het eruit ziet. Ben wel een beetje bang en, nog erger, onzeker!

Edit: lijkt ook wel wat overvuld pijpbeen te hebben maar kan ik ook weer niet goed beoordelen door al die vacht. Hoewel het gevoelige zeer zeker niet uit het been komt, daarover ben ik wel heel zeker, zit echt in de hoef. Maar ik kan zijn beenwerk echt niet goed zien of beoordelen dus zit er al meer over te denken om toch voorzichtig wat te gaan opscheren. Daarna meteen wassen met betadine, goed droog maken, vitaminespuit erachteraan en dan de weerstandskuur weer even oppakken. En dan duimen dat het goed gaat....
Laatst bijgewerkt door Imago01 op 31-03-13 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:22

Focussed, hoe hoog is Naomi eigenlijk? Want op die laatste foto komt ze veel groter over dan ik dacht dat ze eigenlijk is!
Hihi volgens mij heb ik Naomi bij de foto's waarop ze overeind stond, alleen altijd nog maar in standje staart op kont gezien, een echte vlaggendraagster! *\o/* <3

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:43

Jeetje wat lastig allemaal Imago! Ik heb nauwelijks ervaring met zoolproblemen, dus kan lastig meepraten!

Naomi is 1.52 m trouwens! En wat een leuke naam, vlaggendraagster :D Dat doet ze inderdaad erg graag :D :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 08:53

@focussed: op die laatste foto is ze toch helemaal niet meer dik?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:17

Hoi Imago,

Ik heb in de zomer van 2012 exact dezelfde klachten gehad met mijn paard.

Moet er wel bij vertellen dat dit samenging met een poging hem ijzerloos te houden.
Terug op ijzers voelde hij zich beter, smid kon toen nog niet veel zeggen over wel/niet bevangen.
De keer daarop kon hij aan de hoef zien dat hij licht bevangen is geweest....
Dit was voor mij een teken om van een halve-via 3/4-naar een hele pil te gaan.

Focussed, wat ziet je paard er goed uit! Leuk!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:22

Goed bezig Focussed ! :j Laatste foto is idd weer een ander beeld dan de foto's in beweging. Hoe lang ben je nu bezig met haar dieet ?
Ik zie hetzelfde hier namelijk ook...heb er hier 2 op dieet gezet ( de cushing merrie en de ex-hoefbevangen merrie...volg je nog? :D ) en na een maandje of 5 à6 kon ik ook van ver de ribben zien, dacht toen van oei..begint echt wel mager te worden.....Maar als je doorzet, zie je een paar maand later dat die '' vetdepots '' op de billen, hals en schouder meer verdwijnen...en als ik nu foto's vergelijk met toen ze jong waren, komt de '' oorspronkelijke vorm '' zeg maar, weer helemaal tevoorschijn.
Dit heeft mij geleerd dat met paarden die echt veels te dik geweest zijn, je altijd langs die fase van '' bloot op de ribben '' gaat.... omdat het meeste vet namelijk op andere plaatsen opgestapeld zit en het een hele tijd duurt eer ook dit weer min of meer verdwijnt. Dusssss.....we dieeten heerlijk verder...paardjes voelen zich blijkbaar in hun sas met kilooo's minder en baasje blij ! :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:29

@ imago als ik het goed lees, is de smid vorige week geweest en heeft paardje wat trammelant in de paddock gemaakt...kan heel goed dus een beetje gevoelige zool zijn van het bekappen. Ik heb verder alleen maar ervaring met gevoelige zool bij beessie met hoefbevangen-voorgeschiedenis , was toen te verhelpen met ijzers eronder te zetten ...de eerste keren met straalondersteuning en zooltjes, na een paar keer terug gewoon beslag...gaat nog altijd goed.
Bij gevoelige zool kan het ook wel dat het been iet of wat dikker wordt/vocht vasthoudt...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:39

@Pandora: nee, helaas steekt het anders in elkaar. Had graag de smid de schuld gegeven :+ , hoewel hij in die 20 jaar nog nooit mijn paard verkeerd bekapt heeft.
Paard is 3 weken geleden in de paddock nogal tekeer gegaan. Zie foto's eerder in dit topic en heb er ook een filmpje van geplaatst. Smid is vorige week geweest en toen gaf ik hem al aan dat paard wat gevoelig lijkt. Smid vertelde van gevoelige c.q. dunne zool. En mij eigen uitleg is dat het best zou kunnen komen door het achterlijke gedrag in de paddock. Smid zei ook dat dat mogelijk is. Dus dat heb ik voorlopig als verklaring, ware het niet dat ik toch bang blijf voor bevangenheid omdat dat gewoon vaak voorkomt bij Cushing paarden. Een ijzer heb ik al met smid besproken maar smid zei dat nu nog niet nodig te vinden, dus even aankijken nog.
En wie weet is het helemaal niets hoor...

Over dieten kan ik alleen wat mezelf betreft meepraten maar niet voor mijn paard. Die is eerder te dun dan te dik, hoewel hij nu wat in de goede richting lijkt te gaan. Zal eens even zien of ik vanmiddag wat foto's kan maken weer!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:46

Ja..kan je idd de smid de schuld niet geven :o
Mijn ex-hoefbevangertje ( dus niet de cushing patient..) heeft/had ook dunne zolen...kon je zien aan de zool die ter hoogte van de straalpunt naar beneden gedrukt werd in plaats van naar boven '' kroop '', net of de zool iet of wat bol gedrukt werd van binnenuit ...weet niet of je snapt wat ik bedoel, maar is moeilijk uit te leggen met woorden ... Zij krijgt nu een jaartje ongeveer de Formula4Feet van Equilife...ik zweer echt bij dit product, het is duur, maar het is echt de moeite waard om de voeten ( en het hele paard trouwens ) in goede conditie te krijgen/houden. Misschien iets om te overwegen voor jouw beessie....

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:49

acacia schreef:
Na het overlijden van mijn Shire Jasper, heb ik nog pergolide over.
Als je interesse hebt, pb dan even.

Pergolide is weg.

Sterkte allemaal met jullie paardjes....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:31

acacia schreef:
acacia schreef:
Na het overlijden van mijn Shire Jasper, heb ik nog pergolide over.
Als je interesse hebt, pb dan even.

Pergolide is weg.

Sterkte allemaal met jullie paardjes....

Jij ook nog sterkte Acacia, waaraan is Jasper uiteindelijk overleden? Is het onlangs gebeurd? Heel erg veel sterkte ook voor jou, het was een machtig paard.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:55

Vandaag ben ik een beetje pissed

mijn nichtje van 15 is bij mijn paard
om die te verzorgen
en hij komt super overeen met een ander paard
en daar word niet meer om gekeken
dus ik zeg haar
steek die samen maar een uur in de wei
ze doet het
10 min later komen de eigenaars van dat paard
en hebben haar onder haar voeten gegeven.
ze waren al 6 weken niet meer geweest naar dat paard
dus da kind belt naar mij al huilend
want van de manegehouder ze elke keer samensteken
och arme die pony

En ik vind het ook zo triest voor mijn pony. Het is echt zijn maatje, als ik hem eerst in het weitje zet en haar erna hinnikt hij en die zitten heel veel mekaar te groomen en zo. In de zomer zitten ze ook altijd samen en laten ze mekaar geen seconde uit zicht.

Toen ik studeerde had ik ook minder tijd voor mijn pony en als ik dan langskwam en hij was in de wei of er waren kindjes hem aan het borstelen vond ik dat zelfs fijn.
Ik wou dit wat teruggeven aan die pony maar helaas mag het dus niet meer... Afbeelding

je wilt dan goed doen pffff

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:17

Hier hun laatste keer samen

sorry Sham...

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:30

dookia schreef:
Hier hun laatste keer samen

[ Video ]

sorry Sham...

Tel nr vragen van de eigenaren aan de stal-baas, filmpje naar hun sturen en zeggen dat je geen kwaad in de zin had en dat een beetje extra aandacht toch nooit geen kwaad kan ??
Ik ken het verhaal verder niet, en het is niet de bedoeling dat je zomaar andermans paard er uit haalt
maar als t beessie echt geen aandacht krijgt moeten ze inderdaad blij zijn, vind ook dat een stal eigenaar dat in de gaten moet houden !

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:55

Nee idd maar was met de toestemming van staleigenaar. Dus had in mijn ogen echt niets misdaan

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:34

22 december 2012: Imago 3 weken ziek:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

2 februari 2013, 4 weken PraScend:
Afbeelding

8 februari 2013:
Afbeelding

Begin maart:
Afbeelding

17 maart, 2 dagen na het paddock incident:
Afbeelding

Imago vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En leuk moment: _O-
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:19

*\o/* Zo,wat een verschil!!!!
Op die laatste foto lijkt hij minder knap dan in werkelijkheid :7
Is zijn gedrag nu ook iets stabieler?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:09

Fijn dat het weer beter gaat Imago.

Helaas kan ik jullie qua bijlezen en reageren niet helemaal bijhouden.
Wil wel even laten weten dat het goed gaat met Gwendolyn! Ze eet de pillen redelijk goed en is enthousiast op haar muesli en hooi. Brokken laat ze soms wat lang liggen.
Ik gooi wat olie op haar eten en dat eet ze ook goed. Ze kijkt blij en wakker en deze week is ze 2 keer mee geweest op een klein rustig rondje bos. Tenminste... ik wil graag rustig, zij blijft proberen te bewijzen dat dat nergens voor nodig is :D

Ik hoop dat het met die van jullie ook goed gaat!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:45

fargo schreef:
Jij ook nog sterkte Acacia, waaraan is Jasper uiteindelijk overleden? Is het onlangs gebeurd? Heel erg veel sterkte ook voor jou, het was een machtig paard.

Lief van je, dankjewel !
Jasper werd steeds slechter, zn tumor in zn oog was ook weer terug en naast alle Cushingklachten had hij erge artrose....steeds vaker kreupel en hij kon niet meer zonder buut.

Helaas, ik mis hem nog enorm.
Het was inderdaad een machtig paard, een echte directeur.

Heb mn pergolide opgestuurd naar Dookia, woensdagochtend, maar tot op heden heeft zij het nog niet ontvangen, ik begrijp daar niks van.
Het is een gewone envelop, kon dus door de brievenbus.
Nou, maandag maar even achteraan gaan, balen hoor !

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:10

acacia schreef:
fargo schreef:

Lief van je, dankjewel !
Jasper werd steeds slechter, zn tumor in zn oog was ook weer terug en naast alle Cushingklachten had hij erge artrose....steeds vaker kreupel en hij kon niet meer zonder buut.

Helaas, ik mis hem nog enorm.
Het was inderdaad een machtig paard, een echte directeur.

Heb mn pergolide opgestuurd naar Dookia, woensdagochtend, maar tot op heden heeft zij het nog niet ontvangen, ik begrijp daar niks van.
Het is een gewone envelop, kon dus door de brievenbus.
Nou, maandag maar even achteraan gaan, balen hoor !

Maak je geen zorgen Acacia misschien komt het maandag mee.

Heel veel sterkte met het verlies van Jasper alvast

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:43

dankjewel Dookia, ik hoor morgen graag van je ( liefst met goed nieuws :j )

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:03

Nou ik had net al wat geplaatst maar dat is nu weer weg.
Acacia het klinkt alsof je weinig keuze had meer voor Jasper. En je hebt tot het einde voor hem gezorgd en je best voor hem gedaan dat is duidelijk. Heel veel sterkte!

Imago ziet er super goed uit! Wat fijn!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:10

Zucchero wat fijn dat het goed gaat met je paardje!

Wat is het hier verder rustig? Alles goed verder met de paarden hoop ik?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:29

Geen nieuws, goed nieuws hoop ik!
Met Pauli gaat het goed, ook al vind ik haar iets aan de schrale kant worden op alleen hooi en Care4Life. Ze verhaart enorm, de vogels zijn blij met haar - dat worden heerlijk warme nestjes dit voorjaar!