[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:50

Schudt hij ook op stal, poetsplaats en in de wei?

sassie81

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:28

Hij heeft prednison gehad. En dat gaf geen verandering. Ook op stal is er niks veranderd. En hij staat er ook al een paar jaar. Maar een allergie is toch een oorzaak? Hoezo enkel symptoom. En ja hij doet het overal. De ene dag meer als de andere dag. Maar hij doet het altijd overal...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:45

Maar als hij altijd en overal schudt hoe kun je er dan over denken om hem als recreatiepaard te verkopen?

Heeft de DA de trigenimus uitverdoofd gehad om de diagnose te kunnen stellen? Ik weet dat ze dat in Someren doen om zeker te stellen dat dit inderdaad de oorzaak is.

Heb je een filmpje van zijn geschudt?

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:07

ik wil graag alle mogelijkheden bekeken hebben.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:09

sassie81 schreef:
Hij heeft prednison gehad. En dat gaf geen verandering. Ook op stal is er niks veranderd. En hij staat er ook al een paar jaar. Maar een allergie is toch een oorzaak? Hoezo enkel symptoom. En ja hij doet het overal. De ene dag meer als de andere dag. Maar hij doet het altijd overal...

Omdat een allergie het gevolg is van een probleem in het lichaam. Pollen, stof, zonlicht, wind e.d. kunnen de trigger zijn voor een allergie maar niet de oorzaak.

Heeft je paard neusuitvloeiing?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:43

maak eens een filmpje, dat geeft voor ons heel veel duidelijkheid namelijk.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:23

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:04

Sassie, heftig om te zien. Dit paard heeft heel veel pijn. Heeft de DA op het herpesvirus of bacteriën getest? Aangezien hij er behoorlijk bij briest kan het heel goed iets zijn op de luchtwegen. Die zetten dan op en triggeren de aangezichtzenuw(en).
Heb je het filmpje bekeken in de beginpost van dit topic van proff. Knottenbelt?

Wanneer de eigenaar als enige optie heeft 'verkopen als recreatiepaard'. Dan zou ik zeggen, laat hem inslapen. Dit gaat namelijk niet zo maar over. De oorzaak kan opgespoord worden en behandeld worden maar dat moet de eigenaar wel zien zitten. Heeft tijd nodig, maar het is wel mogelijk wanneer je de juiste arts/therapeut hebt.

Mijn paard is 10 jr. HS-er geweest en is nu 3 jr. vrij van HS.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 20:43

ik vind het paard ook heel erg neurotisch over komen als ik eerlijk ben.
heb het idee dat hij sowieso het vaststaan niet fijn vind
hij trekt steeds zijn boven lip op en proest inderdaad,
ook valt het me op dat hij de beweging uitsluitend naar 1 kant toe vertoont.

heeft dit paard wel eens gehangen aan het halster bij het vaststaan?

hoe is hij in de stal, staat het dan rustig, heeft het ook wat last van stalondeugd?
weet je stress kan het ook doen bij een paard he.
staat hij veel op stal,of weinig,is er al eens gekeken wat het doet als het op de weide blijft

op wat voor bodembedekking staat het?
als het op stro staat,dit er toch eens uithalen en kijken wat een ander product doet.
bij staan op vlas heb je soms een schimmel die ook toch allergische reacties kan veroorzaken.

is er ook gekeken naar eventuele rugproblemen,.kissing spines veroorzaakt ook schudden
en hoefkatrolproblemen ook.
is het met rijden een beetje goed?
is hij ook scheef?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 23:06

Herkenbaar, heeft veel weg van mijn paardje. Paard heeft duidelijk last van tussen de 2 touwen staan en dan voornamelijk het gewicht wat continu zijn hoofd triggert. Kon de mijne ook niet goed tegen. Ik sluit me wel een beetje aan bij singasong. Ga maar een nieuwe eigenaar vinden die dat traject wil lopen met dit paard. En wil je dit paard langere tijd deze pijn aan doen.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:27

Als hij niet vast staat doet hij hetzelfde.
Hij staat een halve dag buiten.
Heeft geen ondeugden en is eigenlijk super relaxed.
Hij staat al een aantal jaren op die stal en staat op vlas. Deze zijn v verschillende partijen geweest.
Hij doet het nu precies een jaar. En is in de winter begonnen.
Niet hoesten geen tot weinig neus uitvloeiing.
Ik wilde graag weten wat wijsheid is

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:35

Ik vraag me wel af hoe relaxed dit paard is als hij dit de hele dag door doet?? Je moet je voorstellen dat iedere 'knik' die hij maakt voelt als een zenuwpijn die schiet door zijn hoofd van 6000 volt!!!! Laat de eigenaar het filmpje aub zien uit de beginpost. Dan dringt misschien door hoe erg dit paar er aan toe is!

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 10:53

Ik denk niet dat wij kunnen aangeven wat wijsheid is. Zoals al eerder gezegd, zoek maar eens iemand die dit paard wil kopen en dit hele traject wil lopen. Denk niet dat je die vind. En als de huidige eigenaar er niets meer aan wil laten doen lijkt mij het enige humane voor dit paard om hem in te laten slapen. Of ben ik nu te zwart wit?Heb je het filmpje al gekeken in de openingspost?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:13

dat proesten,neus optrekken dat is toch echt wel een teken dat er wel degelijk wat mis is.
als hij is nagekeken,dan is dat naar mijn mening niet goed gedaan.
denk toch dat het een nasleep is van een of ander verkoudheidsvirus?

dit paard knikt inderdaad wel heel erg veel ja, vraag me dan ook af of het nog wel leuk is voor zo'n dier.
rijden is in elk geval uitgesloten, net zo min als je op een kreupel paard stap,doe je dat in dit geval ook niet
maar dat is mijn mening.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:33

Dank jullie wel voor alle info. Ik ben aan het filmpje begonnen en wil dat ff in alle rust afkijken. Het is nogal een verhaal.

Ik bedoelde ook dat hij van nature relax is voor dat deze problemen zich aan diende. Ik snap wel dat hij zich niet fijn voelt zo.
Ik ga dit aan de eigenaar laten zien . En hoop op een goede beslissing. Ik laat het jullie weten.
Mochten jullie iemand weten die hem helemaal Door de mangel wil halen en dit probleem wil proberen op te lossen. Hoor ik dit natuurlijk graag. Het echt een kwalitatief goed paard!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:46

Het ziet er precies uit zoals bij Nilay. Bij hem hebben de Cranio Sacraal behandelingen (Door Margreet Bouwmeester van http://www.alona.nl) heel erg goed geholpen. Dit paard heeft absoluut hulp nodig. Dat laten is in ieder geval verwaarlozing en staat naar mijn mening zelfs gelijk aan mishandeling. Helemaal nu de kennis aanwezig is.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:07

Nou zeg.. ik probeer te zorgen dat er een goede oplossing komt. Ik mag toch info vragen hier? Alsof ik niet weet dat dit zo niet langer kan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:59

Natuurlijk. Ik ben ook blij dat je info vraagt. Het was ook geen oordeel over jou. Wel over het mogelijk niet behandelen van dit paard door zijn eigenaar. Als (!) dit paard niet behandelt gaat worden dan is wat ik in mijn vorige bericht schreef mijn mening over degene die verantwoordelijk zijn voor het welzijn van het dier. En die mening mag ik net zo goed geven. Helemaal als ik ook probeer mee te helpen aan de oplossing en aangeef dat mijn paard hetzelfde liet zien en ik je deel hoe wij er van af zijn gekomen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:48

6000 volt zie ik er bij het paard van het filmpje niet in, eerlijk gezegd. Ik zie wel duidelijk irritatie die mijns inziens erger wordt of deels getriggerd wordt door de wiebelende ketting aan de ene kant. hoewel het er ook nog een beetje op lijkt dat hij probeert aan die ketting zijn neus te krabben. Veel HS paarden hebben jeuk aan de slijmvliezen. Idd opvallend dat hij het enkel naar links doet, ik ben dan ook benieuwd of dit paard wel goed rechtgericht is.
Neurotisch vind ik hem niet overkomen in gedrag, ik heb paarden gezien die op een veel 'hyperder' manier schudden. Ik ben ook erg benieuwd naar bijv. zijn hartslag, is deze hoger dan normaal? dit zou je zelf kunnen opnemen als hij op de poetsplaats staat.

dat het paard hulp nodig heeft staat mijns inziens buiten kijf. Ik ben ook erg benieuwd naar beelden van o.a. longeerwerk en het rijden. Onder welke omstandigheden heeft het schudden zich voor het eerst gemanifesteerd? was dit tijdens een training of juist niet, hoe was het weer, zijn bui die dag, etc.

Nogmaals krijg ik niet het idee dat dit paard erg veel pijn heeft. Eigenlijk is dit vrij gemakkelijk te checken door de hartslag op te nemen. Een paard met pijn, en zeker met veel pijn, zal een verhoogde hartslag hebben. Dat er irritatie is, milde pijn, stijfheid/ blokkades of iets dergelijks lijkt me wel duidelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:25

ja dat vroeg ik mij ook af of het paard ook erg scheef is.

ik moet wel zeggen dat appie vaststaan aan halster ook niet fijn vind, gaat dan ook staan zwaaien met zijn hoofd.
daarom zet ik hem aan een koeienband vast, dan is er niks aan de hand.
misschien ook een idee voor dit paard?

ik denk bij headshaking ook niet meteen aan pijn.
heb namelijk wel op appie gereden die vreselijk kon schudden, maar tegelijkertijd heel ontspannen liep :j
nou ja dan lijkt het mij niet pijnlijk toch?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:57

Op basis van dit ene filmpje zou ik niet constateren dat het paard stijf is aan 1 zijde. Ik vermoed eerder dat alleen de linker trigenimus is aangedaan. Je ziet in het rechter oog ook niet de wazige of juist verontruste blik die je bij een headshacker meestal ziet. Eigenlijk zou je hem van de andere zijde moeten filmen.
Het lijkt er op dat het paard snel wordt getriggerd (bij een kleine druk van b.v het halster) maar dat de trigenimus niet heel zwaar is aangedaan.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:35

Hij doet het ook naar rechts. Dit is toevallig een stukje dat hij het links doet. Maakt weinig verschil links of rechts.
Hij doet dit ook als ik hem zonder halster daar neer zet. Op stal staat hij ook zonder halster en doet hij het ook.
Hij is idd naar mijn mening niet neurotisch. Happy is ie niet. Maar verder wel gewoon attent en wakker.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:45

Is hij gevoelig op zijn hoofd?

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 22:27

Hallo,

Aangezien hier de "kenners" zitten, wil ik mijn verhaal veerleggen.

Ik heb nu bijna een jaar een 3,5 jarige grote merrie (zie profiel). Het is ook een shaker, ik ben er nog niet uit waar het door komt.
- Ze is ongeveer een half jaar zadelmak, ik rijd ongeveer 3 x in de week een minuut of 20.
- Zadelmaker is al 2 x geweest, zadels passen.
- Tandarts is ook al 2 x geweest; doppen, wolfskiesje en wat scherpe stukjes verwijdert.
- Smid komt elke 6 of 8 weken, ze staat nog zonder ijzers.
- Ze staat op vlas, loopt overdag op de wei, 's nachts op stal. Ze krijgt 3x voer (biks, lucerne, kuil/hooi en elke dag plak stro om op te knabbelen).

Ze schud af en toe. Het maakt niet uit of ik overdag rijdt of 's avonds (dus licht/zon of kunstlicht).
Soms schud ze met poetsen, soms met rijden, soms in de wei.
Ze is erg geïrriteerd door de vliegen, niet alleen op haar hoofd, maar ook op benen.
Ze vindt het fijn als je haar neus vasthoud. Ze vindt het fijn als ik aan haar hoofd zit, behalve als ik hard borstel. Ik mag overal aan komen (oren enz.)
Ze stoot regelmatig haar hoofd, ze is groot en slap (en beetje dommig ;) )

Ik wil haar binnenkort even laten checken, osteopathie. Heb ook gelezen over cranio sacraal. Kennen jullie dit en wat vinden jullie ervan?

Ik heb denk wel filmpjes, maar wil deze niet op you-tube zetten, ik kan ze eventueel wel mailen naar e-mail adres.

Groetjes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:01

@ Tiahastrona, ik zou eens beginnen met er een goede fysio bij te halen (of evt. een osteopaat zoals je zelf aangeeft, maar bij voorkeur zou ik dan een osteo hebben die ook fysio doet), die mis ik nog in je rijtje. Opvallend is vaak dat fysio's en bijv. zadelmakers weleens lijnrecht tegenover elkaar staan in hun mening. hoewel dat voor ons als eigenaren lastig kan zijn, kan een andere kijk ook een hoop goed doen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar beelden van het rijden/ werken, maar ook van de dagelijkse omgang. Ook zou ik weleens willen zien hoe het eruit ziet wanneer ze haar hoofd stoot. Ik heb diverse leerlingen die even uitleg nodig hebben over de omgang met het paardenhoofd, zoals bijvoorbeeld het feit dat wij verantwoordelijk zijn voor het niet-stoten van het paard wanneer wij het leiden. Dit maakt een paard namelijk erg wantrouwig en onzeker en kan voor (inwendige) spanning zorgen, het paard voelt zich immers niet 100% veilig. Spanning is één van de hoofdoorzaken van HS.

Ik heb al meermaals aangegeven, maar doe dat bij deze nogmaals gezien het aantal nieuwe namen, dat ik erg goede ervaringen heb met het gebruik van bepaalde omgangsvormen en training bij HS paarden. Mijn eigen dieren zijn nog steeds HS vrij.