[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:38

Shanna schreef:
Shanna schreef:
Ik kwam dit topic tegen, waarbij ik voor het eerst bekend werd met grasbrokken. Schijnt vrijwel niks in te zitten en dezelfde voedingswaarde te hebben als hooi. Zijn jullie hiermee bekend bij jullie cushing-paardjes?
Lijkt mij opzich wel handig om medicatie door te geven, of voor HB paardjes die op een paddock staan en zich snel vervelen, deze brokjes in een voerbal te doen?

[VS] Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Niemand hier ervaring mee?

Grasbrok destijds aan mijn oudje zonder tanden ( nou ja, slechte tanden ) gegeven, gemengd in pap met zijn voer... puur vond ie het maar niks. Dus ik betwijfel of het met de medicatie erdoor wel gaat opgegeten worden...Grasbrok heeft ook geen structuur, draagt mijns inziens weinig bij voor paarden die wel nog gewoon goed hooi kunnen kauwen. In een voerbal in een paddock vrees ik dat ze lekker gaan zandhappen ook...zo'n voerbal rollen de brokjes toch uit, of zie ik dat verkeerd ?

Iemand vroeg hier laatst ook nog tips om de pillen te geven...ik geef ze opgelost in een spuit met wat water in hun bek :P

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:44

Gwendolyn heeft de pillen heel lang in een boterham gekregen maar krijgt hem nu al heel lang gewoon over haar brokjes.

Pil vooral niet in nat(ter) voer geven, omdat dan alleen maar de bittere smaak extra vrij komt.

Ik had hier een tijd terug nog tips gevraagd, omdat Gwendolyn, nadat kies nr 4 getrokken was, haar hooi alleen maar als pruimtabak gebruikte en flink in begon te leveren qua vetjes. Ik heb flink bijgevoerd met seniores priores, zonnebloemolie en luzerne en ze heeft daarnaast gewoon haar hooi gekregen (wat ik dus de volgende dag grotendeels voorgekouwd aan één van de andere paarden kon geven).
De laatste dagen viel me op dat ze bijna geen natte troep meer op de grond had liggen: ze krijgt haar hooi weer goed weg! *\o/*
Het bijvoeren werkt ook goed gelukkig, want moe(s)t wel wat achterstand wegwerken. Ze is nu echt officieel ruim 27 en still going strong! <3

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:52

Mijn truc van het moment is knoflookolie.

Ik neem een handje Care for Life van Pavo, meng daar magnesium, duivelsklauw, lijnzaad en Schindeles minerals doorheen, maak het aan met een klein kopje water en een paar ml kloflookolie.

Bovenop gaat de pil en alles gaat als koek naar binnen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:55

Dan gebruik je geen pure knoflook olie, dst is niet te harden en veel te sterk. ;)

Juud was gister weer heel boos ovrr haar boterham. Roggebrood gaat prima dus die vanmorgen maar weer gegeven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:03

Hier gaat het nog steeds perfect met een een stukje gewone meergranenboterham. Verder gaat het ook goed met haar, vanmiddag een staprondje gedaan met het andere paard aan de hand mee. Ze was wat erg kijkerig, het was me niet duidelijk of dat was omdat we een week of 2 niet op pad zijn geweest of omdat haar zicht achteruit is gegaan.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:09

Het is een fles van de Welkoop met lijnzaadolie en knoflook inderdaad :). Maar meuren doet het wel!

Gelukkig heb ik nu die Pavo-emmer met een deksel, zo kan ik het thuis veilig maken en vervoeren in de auto :P.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:17

Gewoon bruin brood moet meneer niet meer, maar de allison zonnepittebrood gaat er met veel smaak in.

Vrijdag en zaterdag hoefde meneer niet zijn senior priores/speedibeet (3 handjes senior priores en 1 hand speedibeet) en dit dan ook nog gevoerd over 2 dagen. Kan merken dat het voorjaar eraan kom, want hoef nu steeds minder te voeren. :D

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:22

Welke duivelsklauw voeren jullie? Ik die van NAF, maar ik moet even nieuwe kopen woensdag op equitana :D

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:16

Ik van de paardendrogist.
Geef jij het permanent en waarom?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:58

Joh megan dus toch bevangen! Ik zou dan de pergolide niet verlagen hoor!

En van de zomer... Ik stond destijds voor dat zelfde dilemma als jij een met die vette weides (engels raaygras) heel eerlijk Ik zou het niet aandurven.
Als het goed is blijft er nog 1 van stal van het land af. Mogelijk kunnen jullie samen wat proberen?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:26

Idd IMJ, hoewel het nu wel mee lijkt te vallen.

Ik ga daar eens even rustig over nadenken. Sanne is altijd van het gras af natuurlijk en ook Layla gaat maar zeer beperkt het land op. Jammer genoeg zijn ze niet van dezelfde groep, misschien valt er wel wat te regelen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:45

Mijn pony staat in het zomerseizoen wel gewoon op gras. Wel pas laat in het zomerseizoen, aangezien we dat stuk eerst hooien. Dan werken we met strookbegrazing. Nu staan ze op een stuk waar de boel helemaal kaal is gegeten. Een voordeel ervan vind ik wel dat ze langzaam aan wat weer suikers kan wennen wanneer het gras weer groeit, want met 2 man is dat stukje ook zo weer kaal.

Update over mijn pony. Laatste paar dagen was het flink warm en haar ademhaling sloeg meteen weer op hol. Dierenarts laten komen en die zegt weer aan de ventipulmin, had niet anders verwacht eigenlijk. Ook meteen weer bloed laten trekken.

Pony meteen geschoren die dag en ja hoor de messen zijn bot wanneer we een halve bil, benen en hoofd nog moeten. Dus messen liggen nu bij de slijper en we hebben een 3 kwart geschoren pony. Het ziet er niet uit :'). Hopelijk kunnen we snel weer verder.

Gisteren even een test rondje gereden om te kijken of het rijden ging lukken en de pony ging zelfs dravend de bak in, ze was niet te houden. Maandag was ze na een rondje stap al helemaal buitenadem en zwetend. Hoezo een wereld van verschil. 8)7

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:44

Ze hebben het dan gwoon echt te warm met die dikke vacht.
Ik denk dat de Ventipulmin niet eens nodig is geweest.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:19

Megan, Sanne is weg hè?
Je zou het voorzichtig kunnen proberen met masker? Halve dagen? Bij jer ging het niet maar die had toen nog geen pergolide. Volgens de DA leek het niet op cushing namelijk -:(-

Ik vond het vreselijk dat hij niet op het land kon. Wist ook niet zo goed Hoe ik dat nu voor me moest zien voor hem. Zeker omdat je niet wil dat ze alleen staan.

Ik was destijds voor 6.00uur in de ochtend op stal. Zodat hij zijn hooi eten kon voordat de anderen erbij kwamen op de plaat. Anders moest hij in zijn eentje op een andere plek. En dat wilde ik echt niet voor hem .

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:26

Mag ik hier even binnenvallen met alle cushing deskundigen hier :D :Y)
Ik heb het vermoeden dat een merrie hier ook cushing heeft, wordt verder bijna niets meer met het paard gedaan (1 of 2x per week een klein staprondje). Ze heeft echt een enorme vacht, maar in die vacht zitten ook kale plekken, is dat normaal of moet ik het dan toch ergens anders zoeken? Ze heeft ook een hangbuik maar ook een heel aantal veulens gehad dus daar zou het ook aan kunnen liggen, en haar stal is wel natter dan die van de andere 2 merries. Verder is ze gewoon wel vrolijk en niet ellendig ofzo, dus dit is meer uit nieuwsgierigheid.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:54

IMJ schreef:
Megan, Sanne is weg hè?

Sanne is weer terug :')

Kasmir schreef:
Mag ik hier even binnenvallen met alle cushing deskundigen hier :D :Y)
Ik heb het vermoeden dat een merrie hier ook cushing heeft, wordt verder bijna niets meer met het paard gedaan (1 of 2x per week een klein staprondje). Ze heeft echt een enorme vacht, maar in die vacht zitten ook kale plekken, is dat normaal of moet ik het dan toch ergens anders zoeken? Ze heeft ook een hangbuik maar ook een heel aantal veulens gehad dus daar zou het ook aan kunnen liggen, en haar stal is wel natter dan die van de andere 2 merries. Verder is ze gewoon wel vrolijk en niet ellendig ofzo, dus dit is meer uit nieuwsgierigheid.

Ik zou het dan niet 1-2-3 verwachten. Hoe oud is ze?

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:34

Hallo allemaal!
Ben al wat aan het meelezen. Na het overlijden van Ingrid (Jackie hier op bokt) heb ik haar paard Silver Briolette "geërfd", de moeder van mijn paard Moon. Jackie heeft hier in het verleden veel "gepost" over haar paard Eros. Briolette krijgt ook al een paar jaar Pergolide. Het gaat goed met haar. Maar ik moet me echt gaan inlezen over het fenomeen "Cushing". Binnenkort laat ik haar bloed nog een keer testen of de hoeveelheid Pergolide (anderhalf tabletje) nog voldoende voor haar is. Ze zweet nogal snel, heeft op haar borst, benen, schouders en buik nog lang haar, gelukkig komt het nu wat los. Haar hoeven en tanden werden altijd door Ingrid zelf gedaan. Gelukkig al een andere tandarts gevonden, de hoeven ga ik zelf onderhouden, samen met een natuurlijk bekapper. Julie zullen me dus waarschijnlijk af en toe langs zien komen met een vraag. Groet!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:21

Het is verder niet mijn paard, geloof dat ze een jaar of 22 is.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:58

Dank jullie. Er is blijkbaar niet zo heel veel over dat voer bekend.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:24

Of topi:
RadicalM. Ingrid overleden? Ze heeft mijn paard nog wel is gedaan. Was ze ziek? Veel te jong hoor!

Goed dat je je verdiepen gaat in cushing!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:22

Hier gaan de pillen heel goed naar binnen, maar doen ze hun werk nog niet..
Lianne haar pijnstillers zijn momenteel op, en ze is nog steeds heel erg hoefbevangen. Ik heb haar al op het stuk wei gezet waar amper/geen gras is, koel haar hoeven 2x per dag, maar het is zo ver gekomen dat ze praktisch niet meer kan wandelen.. Ze gaat niet meer in of uit haar stal, ik krijg ze heel moeilijk uit de wei 's avonds (zelfs niet als er een ander paard naast staat en verder wandelt) en ze heeft gewoon nog steeds heel veel pijn.. Ze gaat volgens de stalbaas ook meermaals liggen als ze buiten staat, iets wat ze normaal nooit doet..

Ik zit met de handen in het haar en weet echt niet wat ik nog kan doen.. Ze is vorige donderdag begonnen met haar eerste pil, dus het duurt nog even voor deze effectief beginnen te werken.

Wat raden jullie aan? Haar op stal houden en niet naar buiten pushen? Of haar op de wei zetten en daar gewoon dag en nacht laten staan?
Ik overweeg ook om nog voor 2 weken pijnstillers te halen zodat het leefbaar is totdat medicatie tegen cushing echt begint te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:29

jasmine nog altijd geen graasmasker geregeld? Dan echt niet naar buiten doen, als je zo doorgaat word het serieus haar dood nog, sorry dat ik het zo hard zeg misschien, maar zo is het wel. Er zit niets anders voor je op als met stalbaas in gesprek te gaan en een klein stukje voor haar af te zetten , naast de wei waar de rest staat bv, hier zand te storten zodat ze wel een klein beetje vrije beweging heeft (uit zichzelf wel of niet gaat lopen) en hier meerdere malen per dag alleen maar kleine hoeveelheden droog/onverpakt hooi te geven, en water uiteraard. Is het hooi zelfs nog te veel aan voedingsstoffen , dan zul je dat moeten gaan weken. Lees jezelf aub ook eens goed in in het centrale HB topic!

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:41

ohjajoh6 schreef:
jasmine nog altijd geen graasmasker geregeld? Dan echt niet naar buiten doen, als je zo doorgaat word het serieus haar dood nog, sorry dat ik het zo hard zeg misschien, maar zo is het wel. Er zit niets anders voor je op als met stalbaas in gesprek te gaan en een klein stukje voor haar af te zetten , naast de wei waar de rest staat bv, hier zand te storten zodat ze wel een klein beetje vrije beweging heeft (uit zichzelf wel of niet gaat lopen) en hier meerdere malen per dag alleen maar kleine hoeveelheden droog/onverpakt hooi te geven, en water uiteraard. Is het hooi zelfs nog te veel aan voedingsstoffen , dan zul je dat moeten gaan weken. Lees jezelf aub ook eens goed in in het centrale HB topic!

Ik heb net de hele openingspost van het HB topic doorgelezen, net zoals de bokt wiki pagina, en hier meen ik te lezen dat boxrust de beste oplossing is, terwijl er door mijn DA en jullie gezegd wordt dat beweging belangrijk is?
Mijn DA heeft me eveneens wijsgemaakt dat de hoeven geKOELD moesten worden, en in de openingspost lees ik dan weer dat het absoluut niet met koud water mag, maar met lauw water?
Ik ga mezelf vanavond maar eens verdiepen in verschillende wetenschappelijke artikels om over alles een beetje duidelijkheid te krijgen..

Ik kan haar jammer genoeg op deze moment nog niet op zand zetten, want het enige stuk waar geen gras op staat is aan de stallen zelf, maar daar ligt beton dus dat lijkt me absoluut niet aangenaam voor haar.. Ik ga morgen vragen of ik desnoods een deel van de wei mag omploegen en dit afzetten, want ik word stilaan hopeloos.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:48

Jasmine, als dat paard er zo beroerd aan toe is dat ze uit eigen beweging geen stap meer verzet, laat ze dan in haar box staan op een dik zacht bed van zaagsel/vlas. De grond buiten is nu ook veels te hard voor haar voeten...
Frog pads onder de straal plakken geeft ook vaak minder pijn ( even googelen...zijn soort rubberen driehoekjes die je onder de straal met tape kan kleven om de buiger wat te ontlasten )

Wat krijgt die merrie aan voer op een dag ?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:53

Dat was inderdaad ook mijn intentie, maar staleigenaresse is ervan overtuigd dat ze dan niet meer kan gaan binnenkort, en dat als ze gaat liggen ze misschien niet meer recht geraakt...

Ze krijgt momenteel niets buiten hooi, en 1 boterham met haar pilletje in 's ochtends.