[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:01

jmjashford schreef:
Ik lees van alles dat voer een oorzaak zou hebben bij staart- en maneneczeem. Maar dat is toch echt niet zo.
Ondanks alle gunstige verhalen (ondanks of dankzij...?) is het een aandoening die wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor de steken van het mugje "culicoïdes". Er zijn honderden middeltjes te koop, maar geen enkel middel is eigenlijk afdoende :-(
Lees dit verhaal maar: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... en_eczeem/

Niemand die voer als een oorzaak noemt van ZE. Voer kan echter wel de situatie verergeren. Een paardenleven die op de vliegen reageert moet al harder werken, veel suikers zijn daarbij een extra belasting voor het lijf. Dus zo min mogelijk troep in het paardenlijf stoppen, maakt het prettiger voor het paard.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:43

Hier gelukkig nog geen jeuk gespot, hoop dat het zo blijft :( Nu gaat het hier wel afkoelen, maar het was toch even eng...

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:05

Jotoma schreef:
jmjashford schreef:
Ik lees van alles dat voer een oorzaak zou hebben bij staart- en maneneczeem. Maar dat is toch echt niet zo.
Ondanks alle gunstige verhalen (ondanks of dankzij...?) is het een aandoening die wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor de steken van het mugje "culicoïdes". Er zijn honderden middeltjes te koop, maar geen enkel middel is eigenlijk afdoende :-(
Lees dit verhaal maar: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... en_eczeem/

Niemand die voer als een oorzaak noemt van ZE. Voer kan echter wel de situatie verergeren. Een paardenleven die op de vliegen reageert moet al harder werken, veel suikers zijn daarbij een extra belasting voor het lijf. Dus zo min mogelijk troep in het paardenlijf stoppen, maakt het prettiger voor het paard.

Is het wetenschappelijk aangetoond dat voer meespeelt of is het meer een gevoel...? Kun je aangeven welk voer de klachten verergert en waarom? SME is toch echt puur een allergische kwestie. Niets meer en niets minder. Visoliën (Omega-3, enz) helpen de kwaliteit van de huid te verbeteren, ook bij de mens. Dat is aangetoond. In de betere voeders zit dat ook. Wat suikers met zomereczeem hebben te maken ontgaat me een beetje. Kun je dat uitleggen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:28

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:53

Ik weet wel dat ik nu al bij twee pony's heb meegemaakt dat het in ieder geval met verandering van voeding heel sterk minder is geworden / of misschien zelfs verdwenen (bij een is het verdwenen, bij de ander, weet ik het pas komende zomer).

Zal natuurlijk vast weer niet voor alle pony's gelden en voor alle pony's gelijk maar goed.
Dus dan vraag ik me af of het echt zomerexceem is van de mugjes, of gewoon een reactie op voer / stalling. En het dus valt onder schuren en jeuk :Y)

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:56

Ofschoon deze website zegt onafhankelijk te zijn, is hij dat niet. Als je op de pagina behandelingen kijkt, zie je een twee korte regeltjes gebruikelijke therapiën (en dan lang nog niet allemaal!), en daarna lappen tekst met honderden voedingssupplementen, homeopatische en holistische spulletjes en veel Yomanda'-achtige toverdrankjes... Slim gemaakt, maar trap er niet in.
Duidelijk een website uit de hoek van de alternatieve/holistische diergeneeskunde. Niets mis mee, prima als je daar vertrouwen in hebt en veel geld hebt om het allemaal uit te proberen (met grote dank van de producenten), maar verdiep je eerst in de achtergronden van de aandoening.

En: jeuk kan ook andere oorzaken hebben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:20

jmjashford schreef:
Jotoma schreef:

Is het wetenschappelijk aangetoond dat voer meespeelt of is het meer een gevoel...? Kun je aangeven welk voer de klachten verergert en waarom? SME is toch echt puur een allergische kwestie. Niets meer en niets minder. Visoliën (Omega-3, enz) helpen de kwaliteit van de huid te verbeteren, ook bij de mens. Dat is aangetoond. In de betere voeders zit dat ook. Wat suikers met zomereczeem hebben te maken ontgaat me een beetje. Kun je dat uitleggen?

Geen idee of het wetenschappelijk is aangetoond, het is geen gevoel maar eigen ervaring en ervaring van andere bokkers.
Pavo is bij mij een voorbeeld van voer waar mijn paard gelijk jeuk bij krijgt. Vital complete gaf mijn paard binnen 3 dagen jeuk, ben gelijk gestopt en na ong 3 weken was het klaar. Hele seizoen heeft hij dankzii zn deken en derfen niet geschuurd, tot de pavo. Als de weilanden vol met suikers zitten merk ik dat ook aan mijn paard. Hij gaat dan eerst de paddock in en wat minder uurtjes op het gras.

Wat je zegt klopt: de allergische reactie veroorzaakt de jeuk. Maar er zijn wel zaken die de jeuk kunnen verergeren. Bijv. Ik ben zelf overal allergisch voor. Dat gaat van dieren, tot hooikoorts en huisstofmijt. In de winter is dat te handelen, maar als de dieren in de rui zijn en de pollen rondwaaien reageer ik ook allergisch op fruit. Terwijl ik fruit in de winter kan eten, zorgen de andere allergieen ervoor dat ik op fruit in de zomer ook reageer. Het een versterkt het ander.

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:55

Klopt allemaal, maar we dwalen wat af, geloof ik. Er zijn heel wat allergiën, zelf heb ik ook regelmatig hooikoorts, enz. Het aantal mensen en dieren wat allergisch wordt neemt zelfs toe.
Maar in deze thread gaat het over staart- en maneneczeem. En dat heeft toch echt met een reactie op vliegjes te maken, niet met voeding... Dan moet je daar je behandeling ook primair op richten.
Als je overgevoelig bent voor bijvoorbeeld katten, heeft het niet zoveel zin om je voeding te gaan veranderen, je zult wat aan die kat moeten doen of iets dergelijks (hyposensibiliseren?). Maar wel kunnen bepaalde bestanddelen (vis oliën) de kwaliteit van je huid verbeteren op de lange duur.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 02:08

jmjashford schreef:
Klopt allemaal, maar we dwalen wat af, geloof ik. Er zijn heel wat allergiën, zelf heb ik ook regelmatig hooikoorts, enz. Het aantal mensen en dieren wat allergisch wordt neemt zelfs toe.
Maar in deze thread gaat het over staart- en maneneczeem. En dat heeft toch echt met een reactie op vliegjes te maken, niet met voeding... Dan moet je daar je behandeling ook primair op richten.
Als je overgevoelig bent voor bijvoorbeeld katten, heeft het niet zoveel zin om je voeding te gaan veranderen, je zult wat aan die kat moeten doen of iets dergelijks (hyposensibiliseren?). Maar wel kunnen bepaalde bestanddelen (vis oliën) de kwaliteit van je huid verbeteren op de lange duur.

Dit topic gaat niet uitsluitend over zomereczeem,zie ook de titel.
Citaat:
Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Ben het echter wel gedeeltelijk met je eens,een allergie is in de regel een genetisch probleem,en het genen plaatje verander je nou eenmaal niet.
De allergische reacties daarentegen kun je wel onderdrukken .
Als je bij zomereczeem bv zorgt voor een hoog huidherstel,gecombineerd met een goede anti jeuk behandeling,heb je voor een groot deel gewonnen.
Verandering van voeding kan ook veel doen bij jeukende paarden die dat doen om andere redenen als zomereczeem,houd echter wel goed in de gaten dat je paard wel suikers nodig heeft,en wat meer arbeid ,waardoor die die suikers beter verbrand worden ook goed kan werken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:38

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:22

De meeste paarden met zomereczeem zijn niet op allergien getest, er wordt vanwege de symptomen aangenomen dat ze allergisch voor de mugjes zijn. Mijn pony heeft ook zomereczeem, met alle bijbehorende symptomen. Het stikt hier in de zomer van de mugjes, van de prikken krijgt hij bultjes (bulten als ik ze niet behandel) en erge jeuk. Hij is twee keer getest, en beide keren bleek dat hij niet allergisch is voor insecten / muggen, wel voor bomen.
Ik schrijf dit om aan te geven dat het probleem van de zomereczeem niet zo eenvoudig is..

edit, helaas heeft de wetenschap nog geen oplossing voor dit probleem gevonden. Als je paard je lief is, zoek je tot die tijd naar middelen die voor jouw paard helpen de jeuk onder controle te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:26

Zomereczeem zal ongetwijfeld te maken hebben meteen fout in het genenpakket... Mijn eczemer heeft daarnaast ook nog een andere fout in het genenpakketn (verkeerde hoef) en wordt morgen daarom helaas ingeslapen...

Mijn vorige eczemer had naast ook eczeem ook nog een ander ''defect'' dus ik zie er wel degelijk wat verbanden in..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:29

Heel veel sterkte

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:16

Allergie-testen bij het paard bestaan sowieso nauwelijks, en als ze bestaan zijn ze uiterst onbetrouwbaar. Bij jeuk alleen in de zomer is Staart- en ManenEczeem (SME) waarschijnlijk. In de winter jeuk of zelfs het hele jaar door jeuk is toch echt een andere allergie!
Bij SME kun je van alles proberen, maar vermijden van de vliegjes is toch het enige doeltreffende. Voeding veranderen of allerlei kruiden en druppeltjes zet dan geen zoden aan de dijk. Tenzij je geld teveel hebt en graag al die firma's die dit leveren in deze moeilijke economische tijd wilt steunen... (sorry, hoor)
Bovendien komt voedingsallergie erg weinig voor (nou ja, heel misschien haverbultjes), en ik lees hier dat dermatologen zelfs twijfelen aan het bestaan er van... :
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... /#allergie

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:48

Nou ja in dit topic gaat het over meer dan alleen ZE in relatie tot vliegjes dus je zult wel eens wat over andere 'probeersels' lezen. Dat geeft niet toch, of vind je dat vervelend? @jmjashford

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:01

Ik vind het prettig om hier ervaringen van bokkers te lezen. Zo heb ik nu na van alles te hebben uitgeprobeerd een middeltje gevonden waardoor mijn pony zijn hoofd niet zo kaal wordt in de zomer, gelezen in dit topic! Natuurlijk is de fabrikant van het middel blij, maar mijn pony en ik nog meer! En het meedenken voor ander voer voor mijn jaarling met jeuk (geen zomereczeem) was ook erg welkom!
En er is hier nog nooit gesuggereerd dat paarden allergisch zijn voor voer.. wel dat er door veel suikers in het voer eerder jeuk kan ontstaan.

Heb je speciaal voor deze discussie een account aangemaakt jmjashford?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:05

Het probleem os natuurlijk ook gewoon dat het zo moeilijk te bepalen is wat exact het probleem is en bv allergie gevoelige paarden zijn soms makkelijker vatbaar voor bv SME juist omdat ook dit een allergische reactie is om die mugjes.
Het is vaak een combi, en dat maakt het moeilijk. En dan moet je idd wat gaan experimenteren om te zien wat werkt en wat niet.

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:05

Sammyoo schreef:
...wel dat er door veel suikers in het voer eerder jeuk kan ontstaan.

1. Zelfs dat is nog nooit aangetoond, als ik de echte deskundigen mag geloven...
2. Nee hoor, toevallig stond deze discussie bovenaan. En ik heb een Fries, dus dan ben je wat meer op de hoogte van SME ;-)
Bovendien heb ik het boek over huidaandoeningen wat onderaan de pagina staat vermeld. Erg leerzaam en makkelijk te lezen!!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:08

Maar toch zijn er paarden waar aangepast voer helpt tegen jeuk, al is de exacte reden van die jeuk dan misschien niet helemaal duidelijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:17

jmjashford schreef:
Sammyoo schreef:
...wel dat er door veel suikers in het voer eerder jeuk kan ontstaan.

1. Zelfs dat is nog nooit aangetoond, als ik de echte deskundigen mag geloven...
2. Nee hoor, toevallig stond deze discussie bovenaan. En ik heb een Fries, dus dan ben je wat meer op de hoogte van SME ;-)
Bovendien heb ik het boek over huidaandoeningen wat onderaan de pagina staat vermeld. Erg leerzaam en makkelijk te lezen!!!

Wat is jouw bedoeling in dit topic? Misschien moet je zelf een nieuw topic openen, met het doel te discussieren over zin en onzin van behandeling van zomereczeem. Of over de stand van zaken in de wetenschap. Hier worden toch vooral ervaringen gedeeld van ervaringsdeskundigen waar jij toch geen boodschap aan hebt (wat natuurlijk je goed recht is)!

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:24

Aria_zz schreef:
Maar toch zijn er paarden waar aangepast voer helpt tegen jeuk, al is de exacte reden van die jeuk dan misschien niet helemaal duidelijk.

Zou best kunnen, maar dat moet je dan (als je er echt achter wilt komen of dat de oorzaak is), het 'oude' voer weer geven en kijken of de klachten terugkomen. Dán ben je goed bezig.

Een allergie is helaas een moeilijke zaak, ook bij de mens. Daarom wordt er zo enorm veel zin en onzin over geschreven, en zo weinig inhoudelijks. Iedereen heeft wel een middeltje, een zalfje, een poedertje, een drankje. Daar zit heel veel placebo effect bij. Niets mis mee, als het maar helpt. Dat ben ik met jullie eens. Maar probeer op zijn minst een oorzaak te achterhalen. En dat mis ik hier.
Ik ben medisch onderlegd en graaf dus graag wat dieper, maar ik besef dat daar op dit forum minder plek voor is :-(
Jammer, dus kijk ik eens uit naar een ander forum waar ruimte is voor meer inhoudelijke discussie.
Sorry

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 14:46

Vrees dat je kunt blijven zoeken, aangezien ik tot nu toe ook nog geen echte onafhankelijke wetenschappelijke dingen ben tegengekomen, we kunnen het bijna enkel doen met ervaringen van anderen. Maar moest ik jou zijn, open gerust een topic over wetenschappelijkheid van eczeem oplossingen, vraag me af wat daar uitkomt!

PS: terug op oude voer zetten gebeurd ook erg vaak, wees gerust, er zijn veel mensen die via traiel en error iets van oplossing vinden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:31

Ik heb een onderzoek ergens gelezen dat de mugjes graag paarden prikken met zoeter bloed. Suiker = zoet, net als mensen en muggen. Maar of het waar is? Dat weet niemand..

Ook heb ik eens ergens gelezen dat paarden die gevoelig zijn voor suiker meer kans zouden hebben op ZE. Dat wil je natuurlijk ook niet!

Tja.. Waar ligt de waarheid?

Ik weet dat het ernstig naar is als je paard dol wordt van de jeuk!
Ook weet ik dat paarden vaak te veel en te rijk gevoerd worden en dus te vet zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:13

jmjashford schreef:

Ik probeer in mijn beide reacties duidelijk te maken dat niemand hier voeding als oorzaak ziet van ZE. Het zijn twee losstaande punten, welke beide jeuk kunnen veroorzaken. Maar ik ga het niet opnieuw onderbouwen, want je blijft tegen me zeggen dat ik voeding als oorzaak van ZE zie. Houd ik niet van, woorden in de mond leggen.
Het is me ook onduidelijk of je het over voeding of over ZE wil hebben overigens.

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:50

Voor de laatste keer (want dan stap ik over naar een ander forum): er wordt gesuggereerd dat bepaalde voeding een gunstige invloed zou hebben op SME. Dat is dus onzin! En dat geldt ook voor allerlei kruiden en toverdrankjes. Weggegooid geld.
Wanneer je paard overgevoelig is VOOR IETS ANDERS dan zoek je eerst uit waar dat voor zou kunnen zijn. Heel vaak vind je de oorzaak echter niet. Ga dan maar proberen met andere voeding, suikerloos eten, toverdrankjes, bachbloesentherapie, acupunctuur, ingestraald water, handoplegging, enz. Als het helpt: gefeliciteerd! Maar het laatste wat je moet denken is dat dat door al die middeltjes komt (placebo effect). Als je er wel van overtuigd bent, stop dan eens met die behandeling en ga vervolgens na of de jeuk weer terugkomt. Pas dán ben je goed bezig en kun je je therapie onderbouwen.

Succes verder op dit forum.