[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:39

Bregh staat ook gewoon in burka. Wel staat ze op een open weiland, dus eigenlijk altijd wel een windje dat waait. Vanavond maar lekker longeren, lijkt me minder inspannend (voor ons beiden :D ) dan rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:41

TE veel wassen is niet goed, maar wat vind jij veel wassen?
Als hij over zijn HELE lijf jeuk heeft, dus ook benen en billen enz dan zou het inderdaad best iets anders kunnen zijn. Heeft de DA goed gekeken naar luis/schurft/mijt?
Waar behandel je hem nu mee via de DA?

Tienn jammer dat de deken niet goed bevalt, hij leek eerst wel mooi te liggen op de foto?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:18

Nou ze hebben mij vertelt dat ik de eerste paar weken.(2 weken ofzo.) 3 keer in de week moest wassen.
daarna afbouwend naar 2 en daarna afbouwend naar 1. (Dit zei de dierenarts.)
En iemand anders zei dat dit te veel wassen is en dat je moest beginnen met 2 keer in de week wassen en dan daarna een paar weken 1 keer per week.

Hij heeft over zijn hele lijf inderdaad jeuk!
normaal hebben de meeste paarden 1 plekje wat ze fijn vinden, maar bij hem is het dus werkelijk overal.
Ik ben er niet bij geweest toen ze het vast stelde.
Maar echt nagekeken heeft ze denk ik niet. Want toen ik een keer voor onderzoek moest langs komen omdat toen al de twijfel was zomereczeem of luis, deed ze een luizen kammetje er door heen, vond luizen en het was klaar. Niet verder gekeken. Dus denk eerlijk gezegt nu ook niet...

Ik moet hem wassen met equimyl shampoo.
ik moet er een spray over doen van fenonolf.
En heb een pakket van cavalesse gekregen,
Waar een soort zalfje inzit en een soort poeder wat je moet mengen met water en dat in zijn mond moet spuiten.
Dit heb ik idd allemaal via de DA gekregen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:17

Ik heb een klein beetje door de bladzijdes gelezen (maar om nu 368 bladzijdes te gaan lezen is een beetje veel) maar kon niet echt vinden wat ik nodig heb.

Mijn shetland pony (die in nederland staat, ik woon in londen) schuurt alleen z'n staart en volgens mij schuurt hij daarmee ook z'n kont open. Vraag is dus is er iets dat de jeuk kan verlichten zonder meteen met dekens en weet ik veel wat in de weer te gaan. Is echt alleen de staart manen is helemaal prima schuurt hij nooit.

alvast bedankt!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:32

Je zou een mairframe op kunnen hangen, dan kan ie veilig schuren zonder zichzelf kapot te maken. En anders wellicht ook smeren met Derfen....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:33

Wat een belachelijke temperatuur zeg...Gelukkig staat Veer op een open land en is mijn bijrijdster even gaan kijken hoe ze dr bij stond onder dr soepjurk...

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:37

@ maartje1990
Kijk eerst even of het niet komt door een schimmel, zo ja probeer daar imaverol voor. (je kunt uiteraard gewoon proberen of even aan de veearts vragen). Misschien gewoon zomerexceem?
Wat ook weleens wil helpen, als de huid er droog en ruw is, is babyolie. Gewoon etos eigen merk ofso. Gewoon goed wassen (met een echte paardenshampoo!) en dan babyolie een paar dagen 1 x per dag goed in masseren.
Succes!

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 16:39

opisop_shop ; op het begin leek hij inderdaad goed te liggen, alleen na 3 dagen waren zo ondertussen alle klipjes die de deken op zijn pplaatst moest houden gebroken. (door rollen denk ik want ze laat hhem zelf netjes liggen).
Heb ik andere klipjes erop gedaan, begon het klittenband constant los te laten ( waarschijnlijk door het grazen, dan toch steeds dr hoofd omhoog en omlaag). Het mooie aan deze deken vond ik juist dat ik hem niet over haar hoofd hoefde aan te trekken, maar elke keer was de hele voorkant los. Dit bleef een tijdje liggen maar daarna was ze constant der deken kwijt omdat de voorkant helemaal los was. Ze is nu ook helemaal een beetje bang voor de deken omdat die dus telkens achter der aan slingert en valt. Werd er niet goed van en was ook bang dat ze nog is een keer bleef hangen.
De uierflap (waarom ik die deken heb), hielp ook niks omdat de deken of eraf lag, of helemaal naar achter schoof en de uierflap gewoon slap hing....

Echt totaal geen succes dus, en baal er ook behoorlijk van. ( t was niet zo'n koopje). Maarja heb het geprobeerd. Ik zag nu op hun site dat ze de dekens verbeterd hebben, erg jammer voor mij dus maar ga ze wel nog even een mailtje sturen want ze heeft hem nooit langer dan een paar dagen aaneengesloten op kunnen houden.

Ik heb net een nieuwe eczeemdeken gekocht. Deze moest ik over haar hoofd aantrekken dus dat was nogal een uitdaging aangezien ze dat ding liever niet meer ziet bij haar in de buurt.
MAAR! hij past gelukkig! hij kan dus niet los aan de voorkant want het is echt zon standaard deken.
Hij ligt goed en bleef ook liggen toen ze rolde dus dat was mooi.

Deze week maak ik mijn uierflap vann die andere deken er aan vast en dan moet het goed zijn. Jammer dat ze de uierflap nu niet op heeft maarja, ik wil de deken met dit weer echt ophouden voor de rest van der lichaam. Uier heb ik dus maar ingesmeert met sweet itch.
Denk dat ik over 2 dagen de flap er aan maak dan weet ik meteen of alles een beetje heel blijft, aangezien bij die ander het er na 2 dagen half af lag! ;)

Ik juich nog niet te vroeg maar hoop dat het goed gaat :)

Ik had ook wel nog even een vraagje, als ik Jintthe in de stal zou zetten zou ze zich helemaal gek schuren. ( vast meer van jullie paarden ook )
Hoe doen jullie dit met een trailerrit? Hebben ze dan geen tijd om er overna te denken om te gaan schuren? of doen ze dit alsnog?

Flink heet trouwens he :P

@ Maartje1990 ; er zijn genoeg smeerseltjes en dingen om te proberen. Het is wel even aanzien wat het beste werkt voor je pony sowieso.
Veel mensen hier zijn erg te spreken over Derfen. Dit helpt bij mijn pony niet, maar hoor er hier goede berichten over.
volgenns mij zijn er ook veel mensen die die exema balm gebruiken??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:23

Maartje1990 schreef:
Ik heb een klein beetje door de bladzijdes gelezen (maar om nu 368 bladzijdes te gaan lezen is een beetje veel) maar kon niet echt vinden wat ik nodig heb.

Mijn shetland pony (die in nederland staat, ik woon in londen) schuurt alleen z'n staart en volgens mij schuurt hij daarmee ook z'n kont open. Vraag is dus is er iets dat de jeuk kan verlichten zonder meteen met dekens en weet ik veel wat in de weer te gaan. Is echt alleen de staart manen is helemaal prima schuurt hij nooit.

alvast bedankt!

Even na laten kijken op aarsmaden (daar kunnen ze ook flink van gaan schuren).

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:28

@ Tienn: Vita heeft ook een tijd behoorlijk geschuurd. Zo erg dat ik het niet vertrouwde als ze op stal kwam te staan. Nu staat ze een paar weken met ZE deken op en de jeuk is aanzienlijk minder. Ze kan nu rustig op stal staan. Ze heeft afgelopen weekend 2 dagen op stal gestaan ivm de nattigheid.
Op de trailer schuurt ze wel. Maar dan alleen tegen de achterstang aan. Hierdoor schuurt ze de staart niet stuk gelukkig.

Was zonet na mijn werk naar Vita gegaan en het waait daar gelukkig. Vita voelde niet extreem warm onder haar ZE deken :) .

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:35

corinagirl schreef:
@ Tienn: Vita heeft ook een tijd behoorlijk geschuurd. Zo erg dat ik het niet vertrouwde als ze op stal kwam te staan. Nu staat ze een paar weken met ZE deken op en de jeuk is aanzienlijk minder. Ze kan nu rustig op stal staan. Ze heeft afgelopen weekend 2 dagen op stal gestaan ivm de nattigheid.
Op de trailer schuurt ze wel. Maar dan alleen tegen de achterstang aan. Hierdoor schuurt ze de staart niet stuk gelukkig.

Was zonet na mijn werk naar Vita gegaan en het waait daar gelukkig. Vita voelde niet extreem warm onder haar ZE deken :) .

Oke dat klinkt hoopvol ;)

Jinthe moet binnekort namelijk misschien vervoerd worden, en aangezien ze een stal letterlijk afbreekt was/ben ik hier nogal bang voor!

Een stalgenoot heeft net nog even bij haar gekeken en haar deken ligt nog op en alles zit nog vast.
Dat is alvast de 1e paar uur overleefd :+

Ging net even boodschappen doen, maar wat is het nog achterlijk warm zeg...pfoe.. %)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:23

Bregh staat zonder burka momenteel. Weliswaar op stal, ze stond drijfnat van het zweet dus lekker in de douche gezet en zo terug. Morgenochtend ben ik er zelf, kan ik even kijken en als het weer zo warm is laat ik hem af. Neem even de gok, ze krijgt nu een kleine drainagekuur dus wie weet...

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:10

Hallo ,
mijn verzorgshetlander shetta ( ongeveer 30 jaar ) heeft zomereczeem.
Ze heeft een deken maar schuurt haar hoofd helemaal kapot ( zijn stukken kaal , wondjes )
Een kap heeft ook geen zin ,probeert ze af te schuuren, en de andere shetties vinden dat ook wel leuk om in te gaan bijten.
weten jullie wat? ;(
groetjess

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:14

barouche schreef:
Hallo ,
Ze heeft een deken maar schuurt haar hoofd helemaal kapot ( zijn stukken kaal , wondjes )
Een kap heeft ook geen zin ,probeert ze af te schuuren, en de andere shetties vinden dat ook wel leuk om in te gaan bijten.
weten jullie wat? ;(
groetjess

Spuit je voordat de eczeem begint met een muggenspray?

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:17

Elamor schreef:
barouche schreef:
Hallo ,
weten jullie wat? ;(
groetjess

Spuit je voordat de eczeem begint met een muggenspray?

Nou toen ik haar kreeg had ze al een deken op,
dus ik weet niet of de eigenaar dat al heeft gedaan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:26

Te koop:

Ivanhoe bodydeken
licht van kleur
Maat S
Nooit gedragen, alleen gepast.

* Deze deken had ik vorig jaar overgenomen van iemand, eenmaal gekregen in de kast gegooid.
Daar was hij alleen gepast.
Toen ik hem gister bij mijn monster om wou doen, bleek de hele maat dus niet te kloppen.
Hij was mij verkocht als M, maar het is dus een S. *

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:18

Op de trailer doe ik altijd de stang over de staart, dan kunnen ze in elk geval de staart niet kapot schuren. En omdat ze dan dus alleen de billen schuren, zullen ze het ook minder doen, want daar was het ze natuurlijk niet om te doen ;)

Ik heb Wisse vandaag weer nieuwe vlechten ingedraaid en hij vond het helemaal niet erg!
Zal dan denk ik toch door de halsdeken komen dus die blijft mooi op.
Hopelijk blijft het zo goed gaan en kan ik volgende maand op de kampioenschappen knotten erin krijgen :D

Plassen door de drainage is nu ook niet meer overmatig, urine was nu ook mooi licht van kleur en stonk niet meer. Ga dan nu de dosis weer wat verhogen denk ik.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:22

opisop_shop schreef:
Op de trailer doe ik altijd de stang over de staart, dan kunnen ze in elk geval de staart niet kapot schuren. En omdat ze dan dus alleen de billen schuren, zullen ze het ook minder doen, want daar was het ze natuurlijk niet om te doen ;)

denk dat je bedoelt staart over stang ;)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:52

Oei, ben nu bij Liza en heb haar best warm en nat aangetroffen onder haar deken. Voor het eerst dat ik haar heb zien zweten eronder. Haar weigenootje (zonder deken) zweet ook wel trouwens maar iets minder heftig. Heb ze allebei afgesponst en twijfel of ik de deken er nu meteen weer op gooi.. Volgens mij gaat de temperatuur wel flink omlaag en het begint al te onweren. Denk dat de deken erop het beste is he?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:53

eehhh ja :P

Deken zou ik erop laten. De paarden moeten gewoon schaduw en voldoende water hebben (bij voorkeur plaats je water en voer in de schaduw) maar goed dat telt ook voor de bloteriken.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:09

Hallo allamaal
Ik meld mij even...
hebben jullie nog goede middelen om jeuk bij een fjord wat weg te nemen?
(sorry als dit al vaal gevraagd is... )
mijn fjord is 3 jaar
Ik voer normale basisbok ongeveer 1 kilo per dag
verder heeft hij een vliegendeken op.
Hij heeft eigenlijk over zijn lichaam jeuk..
denk niet dat het zomerexceem is, maar wil zoveel mogelijk doen om de jeuk wat te laten minderen.
hijdoet het ongeveer sinds 2 weekjes nu...
misschien komt het we;l omdat de wintervacht alweer een beetje aan het komen is?? al die loszittende haartjes??

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:17

is minder voeren een optie, vind een kilo wel veel voor een fjord :)
of werkt hij heel hard?

zie je iets bijzonders aan de vacht?

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:20

Ik denk niet (kan me niet voorstellen) dat er wintervacht opkomt met dit weer :D

mijn pony had echter ook niet een mooie strakke zomervacht als mijn paard na de rui en is nu ook wat in de rui verwacht nog een minder dik vachtje uit te komen.

voeren lijkt me idd wat veel :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:27

ik zou hem ook terugzetten in voer, gezien de leeftijd (en dus mate van werken) en het (sobere) ras.
Daarnaast is niet teveel gras geven een goede tip en kijk ook eens of je andere brok kunt geven, zo weinig mogelijk melasse/suikers. Ook geen appel/wortel/brood.

De wintervacht komt nog lang niet, jij bedoelt denk ik dat hij aan het uitharen is.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:30

opisop_shop schreef:
eehhh ja :P

Deken zou ik erop laten. De paarden moeten gewoon schaduw en voldoende water hebben (bij voorkeur plaats je water en voer in de schaduw) maar goed dat telt ook voor de bloteriken.

Heb hem er inderdaad maar opgelaten. Ze heeft schaduw en water zat. Ook een grote schuilstal :)