[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:46

*\o/* Oeeeh thanks!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:50

harry's horse heeft ook 100 grams dekens hoor,ap heeft er straks een op.
voor nu doe ik de regendeken nog

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:58

Ik heb de meeste van die van mij zonder dek staan. Alleen mijn Floor krijgt een deken op omdat ze ziek wordt als ze zeiknat regent (echt waar). Zij heeft nu een regendeken op en daarna gaat ze naar een 200 grams. Wel een beetje OT want Floor schuurt zich gelukkig niet ;-)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:31

Nou, vandaag de proef op de som. De ponys voor een nacht zonder deken en in de grote wei gezet (kunnen ze minder schuuren) morgen maar weer zien hoe het is gegaan. Maar met dik **** weer vind ik het ook wel zielig om het deken op te houden, en het is lekker koud dus, komt wel goed ;)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:01

Ik heb het vermoeden dat mijn jaarling zomer exceem heeft, ze heeft van de zomer haar lange mane afgeschuurt en momenteel heeft ze een soort ribbeltjes en witte aanslag bij de manen kam aan beide kanten , en zodra ze de kans heeft schuurt ze zich suf.

Je zou denken dat ze nu minder last krijgen door het weer of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 08:23

zeker weten dat het geen andere allergie of schimmel is?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:42

Ik heb even wat vraagjes:
- Ik wil voor onder de Rambo SIH dit regendeken kopen: http://www.paardendrogist.nl/product/156/674/horseware_waterproof_rug_liner/117801/. Senna blijft dan wel droog, alleen het eczeemdeken wordt wel nat, kan ze het dan nog koud krijgen/ ziek worden door het natte eczeemdeken? Ze blijft er zelf natuurlijk wel droog onder.
- Ik wil Senna weer ondersteunen met de verharing. De vorige keer heb ik Omega-olie gegeven. Iemand anders nog ideeen hierover?
- Heeft iemand ervaringen met appelazijn? De omschrijving er van vind ik wel interessant.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:19

Ik geef sophie het hele jaar door lijnzaad
En flosje waarom koop je niet gewoon een normale regendeken en doe die over de eczeem deken ze hebben hier geen last van hoor:)
Die van mij is altijd erg blij als de regendeken op gaat haha..

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:26

Ik voer nu appelazijn omdat ik de fles had staan (echt een goed reden). Ik voor het aan allemaal dus niet alleen aan Freya. Colin die ik licht verdacht vind, lijkt vrijwel onmiddelijk minder jeukerig. Ik heb bij hem trouwens het idee dat hij geen eczeem heeft maar dat hij dat gekriebvel gewoon mega irritant vindt. Als dus die appelazijn zorgt dat hij minder gekriebeld wordt, dan heb ik mijn doel al bereikt :)

@MSophie, welke lijnzaad voer jij? Ik voer nu nog steeds gebroken lijnzaad van de reformzaak maar die zijn nu in andere handen over gegaan (de tuinen) en nu heb ik een half zo groot zakje voor dezelfde prijs. Hoezo afzetterij, dus ik sta open voor alternatieven. Ik geef de lijnzaad trouwens rauw.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:47

Ik heb 2 regendekens, alleen Senna gaat 's nachts op stal en dan is een gewoon regendeken echt te warm. Dus wilde ik dat onderdeken uitproberen, maar als het van te voren wordt afgeraden dan ga ik daar ook niet aan beginnen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:08

Aline4 schreef:
Ik voer nu appelazijn omdat ik de fles had staan (echt een goed reden). Ik voor het aan allemaal dus niet alleen aan Freya. Colin die ik licht verdacht vind, lijkt vrijwel onmiddelijk minder jeukerig. Ik heb bij hem trouwens het idee dat hij geen eczeem heeft maar dat hij dat gekriebvel gewoon mega irritant vindt. Als dus die appelazijn zorgt dat hij minder gekriebeld wordt, dan heb ik mijn doel al bereikt :)

@MSophie, welke lijnzaad voer jij? Ik voer nu nog steeds gebroken lijnzaad van de reformzaak maar die zijn nu in andere handen over gegaan (de tuinen) en nu heb ik een half zo groot zakje voor dezelfde prijs. Hoezo afzetterij, dus ik sta open voor alternatieven. Ik geef de lijnzaad trouwens rauw.

Ik heb lijnzaad brokken van de paarden drogist, dit voert makkelijker en gooi en dan nog heel klein beetje bij kant en klaar uit een fles en daarbij nog wat brandnetel spul dan plak dat eraan:)
daar doet ze het de hele zomer al mega goed op..

Ik heb nog nooit lijnzaad gekookt trouwens daar begin ik niet aan :o teveel gepruts hihi

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:27

ik geef gewoon gewone olie. wel met een ander doel, maar dit schijnt net zo goed te werken als dure lijnzaadoie enzo?

vanochtend heb ik even gereden (nahja meer gegraasd dan daadwerkelijk wat gedaan) en mevrouw had toch echt nog enorme last van de vliegen hoor...

ik heb trouwens een namaak rambo sweet itch hoody (sectolin) maat 195. Als iemand daar intresse in heeft (is niet gewassen, en met hier en daar een klein gaatje (kan gewoon genaaid worden!) hoor ik het graag. Hij past niet ideaal om mijn paardje...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:07

Ik geef shadow nu al sinds 2 weken lijnzaadolie, zit wel beter in haar vacht daarmee.
Appelazijn heb ik jaren terug ook gevoerd, tof spul.
Shadow vond het heerlijk en het zit boordevol vitamines e.d. en schoont ook wat op.

Regendeken ligt hier gewoon bovenop de eczeemdeken.
Eronder lijkt me echt niet fijn zitten voor beessie.
Maar een Rambo SHI is wel wat stugger denk ik dan een echte bodydeken (die sluit iets meer aan als een 2e huid).
Zou gewoon een degelijke regendeken erover heen gooien. Is vaak maar voor 1 maandje ongeveer.

Shadow heeft de hele zomer in de nachten op stal gestaan en haar heeft het echt gebaat. Ook niks geen geschuur op stal of wat ook. Maar snap dat er voor sommigen een te groot risico aan zit.
Heb een hele verandering bij haar waargenomen doordat ze op stal ging.
Ze is hierdoor ook nog eens wat afgevallen (mocht ook wel), puur omdat ze niet meer 24/7 op het gras stond.

*Hier gaat het nog steeds goed :D *

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:16

Dan bespaar ik me maar de kosten en gooi maar weer de regendeken over SIH heen. Ik heb ook een hals en een bodydeken van de standaardstof van eczeemdekens, maar daar krijgt ze jeuk van doordat de losse ruiharen in de deken blijven zitten en gaan kriebelen.
In Omega-olie zit ook lijnzaadolie. Kan je Omega-olie en Appelazijn samengeven? Appelazijn lijkt me wel wat door de vitamines en dat het opschoont, en Omega-olie is goed voor de vacht (rui enz).

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:42

@ CS: mooi dat het nog steeds zo goed gaat met je paard :)
@ Flosje: ik heb ook gewoon een regendeken over de SIH gedaan, eronderdoor leek mij niet echt iets, bovendien is zijn regendeken groter dan z'n SIH, dus dat zou niet gaan passen.
Olie voor de vacht vind ik zeer dubieus, ik heb het bij Kaspar al vaker bijgegeven maar ik zie nauwelijks verbetering. Nu zit Kas op zich wel goed in z'n vel, maar toch.

Met Kaspar gaat het nog steeds niet echt goed, ik heb zelfs het idee dat de ontsteking in z'n manenkam naar beneden aan het uittrekken is.. ik maak me toch wel zorgen. Die driehoekige spier van de hals is nu ook dikker, harder en ribbelig, en ook daar vindt hij het niet al te prettig als je eraan zit.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:09

Even een vraag

Wat vinden jullie van een enting influenza/tetanus(in 1 vaccin,dus mét hulpstoffen) en er meteen daarna een wormkuur induwen...

Ik heb daar gisteren een hele heftige discussie over gehad met de dierenarts...die vond dat dat makkelijk kon bij eczeem paarden...maakte helemaal niks uit,zei ze.

Ik baal al van alleen de enting als trigger,laat staan er nog een wormspuit achter aan!!!!
Nu vraag ik mij af;zit ik er helemaal naast?Maak ik me druk om niks?Of vinden jullie dit ook niet kunnen bij de gevoeligheid van eczeem paarden?

Ben heel erg benieuwd naar jullie meningen hier over.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:17

Dat gedoe met dubbele dekens vind ik niet werken.

Ik had ook mijn regendeken over de eczeemdeken heen liggen. Maar mooi dat de regen in de eczeemdeken trok en daardoor ook onder de regendeken terecht kwam....

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:18

Ik was ook bang om te enten omdat ik van sommige hier had gehoord dat het inderdaad een trigger kan zijn.
Mijn pony heeft niet meer jeuk gehad na de enting.
Ook is hij van de week ontwormd en ook daar geen reactie op.
Hoe het zou zijn als je beide tegelijk zou geven weet ik niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:21

AngelsDitch schreef:
Dat gedoe met dubbele dekens vind ik niet werken.

Ik had ook mijn regendeken over de eczeemdeken heen liggen. Maar mooi dat de regen in de eczeemdeken trok en daardoor ook onder de regendeken terecht kwam....

Daarom doe ik de regendeken dus ook onder de eczeemdeken en bij Bobo werkt dat goed alleen de buikflap sluit niet helemaal lekker maar hij heeft op zijn buik toch geen last

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:26

Wie kookt hier lijnzaad? Ik hoor allemaal verhalen maar ik weet nou niet hoe het precies werkt zou iemand mij willen helpen? Want als je het te lang kookt komt er weer iets vrij?

Vlak bij mij staat een paard met licht eczeem en die heeft deze hele zomer niet geschuurd (2 keer heel licht) en die eigenaar geeft sinds een tijdje lijnzaad (die gekookte zaadjes dus) en sindsdien schuurd ze dus niet echt meer. Nou heb ik het wel eens aan haar gevraagd maar de uitleg was me niet helemaal duidelijk en elke keer als ik haar zie heb ik geen tijd of zij niet, of is zij er niet. Dus ik dacht probeer het hier even. Ook is gekookte lijnzaad goed voor paarden die wel eens zand eten toch?

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:29

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nou precies zit met lijnzaad.
Ik wil het mijn paard en pony nu ook bijvoeren omdat ze nu een dikke wintervacht moeten maken.
Ik hoorde inderdaad dat gekookt lijnzaad goed is om het zand uit de darmen te krijgen.
Maar geld dat alleen voor gekookt lijnzaad, en niet voor olie?
En hoelang moet het nou precies gekookt worden?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:20

lijnzaad zelf koken vind ik echt 3x niks, vies, bah, iewl!!!
Daarnaast dat blauwzuur (dat is het toch), vind het te riskant.
Daarnaast geef ik het liefst zoveel mogelijk in vloeibare vorm, omdat Shadow een spuitje in de mond veel plezieriger vind dan van alles in haar voerbak.

Ze zeggen toch niet voor niets dat een goede weerstand begint met een goede darmwerking etc. Dus denk dat het wel degelijk uitmaakt of je alles precies afstemt of er zomaar wat ingooit.

Inenting, ja die van mij heeft vroeger haar basis- inentingen gehad, met 4e jaar gestopt, en afgelopen winter weer. Moest omdat we gingen verhuizen naar een pensionstal. Heb het zo kunnen regelen dat de entingen in het winterseizoen vallen.
Heb bij haar dan ook niets gemerkt van extra jeuk ofzo.
Wormkuur heb ik nooit problemen mee gehad of gehoord.
Maar zo is alles heel paard verschillend, waar de 1 niet of nauwelijks op reageer, heeft de ander binnen no time een reactie waarbij ze zich helemaal open schuren.
Hetzelfde met allerlei middeltjes, wat bij de 1 verlichting geeft, heeft bij de ander geen enkele werking.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:31

Hoi! Mag ik me hier ook melden?
Ik rijd een haflinger X tuiger die ook last heeft van zomereczeem. Nu gaat het wel beter, alleen heeft ze helaas nog een hele hap uit haar manen..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:32

heeeeeeeey patty :D

Nou dames, zoals ik van de week dus schreef, dit is de merrie die ik bedoelde met ZE mede door hormoon kwestie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:46

merrie van een stalgenoot van me heeft dat dus ook.
nooit last van eczeem en ze is gedekt en meteen begon de jeuk.
en nog flink extreem ook, starat weg,manen weg, ze had plekjes op de flanken zitten.
moeilijke bij drachtige merries is ook nog dat je ze niet van alles kunt geven aan supplementen of smeersels.

kwam nog interresante info tegen over lijnzaad:
http://www.metabolisme.be/olien-en-vett ... anken.html