Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:21

Hoeraaaa, dat is goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Go Imago Go!
Super dat het rijden ook goed ging, lekker van genieten en verder oppakken.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:20

Ohw ja, ik wil graag jullie mening nog even horen.
Imago heeft altijd erg goed gevulde, c.q. lange sokken.
Vorig jaar heeft hij, ongeveer 2 weken na het opscheren van zijn benen, in februari, een giga ontstoken achterbeen gekregen. Let wel: ter hoogte van zijn spronggewricht en ik heb toen sokken opgeschoren tot onder het spronggewricht natuurlijk. Ik denk alles met weerstand en dat het toch hoge mok is geweest.
DA had het toen over het scheren als directe oorzaak. Het zou kunnen maar toch twijfel ik daar nog iets aan.

Nu is paardlief afgelopen oktober voor het laatst geschoren, op de gok heb ik toen zijn benen ook gedaan. Dat is allemaal prima verlopen. Maar kreeg toen in december mok in de kootholte.

Dus...tsja, binnen enkele weken na het scheren komt er toch altijd iets van een wonden/mok opzetten maar ja, toen wist ik nog niet dat paardlief Cushing had en deed ik nog niet zo heel veel als nu aan bv. zijn weerstand. Hij heeft bv. ook nog steeds een heel licht klein korstje in zijn kootholte.

En toch...heeft hij weer enorm dikke/lange sokken. Te dik. Ik kan zijn huid amper nog voelen, laat staan zien, laat staan goed schoon borstelen. Ik kan gewoonweg niet meer ontdekken of er wondjes/korstjes etc. zitten.
Zal ik de gok wagen, toch weer licht gaan scheren? Of in ieder geval het dikste pak haar eraf?
Of gewoon lekker kort, kootholtes voldoende uitscheren zodat er lucht bij de huid kan blijven komen en zodat het ook weer makkelijker voor mij is om eventuele mok/korsten etc. goed te blijven behandelen?
Juist wel of juist niet een plukje vacht laten zitten aan de vetlokken ivm afvoer water voordat mok op kan treden?

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:02

Zou hij de sokken ook niet gaan haren ? Mijn IJslander en pony hebben in de winter altijd ook best wat sok en dat haren ze gewoon mee met de rest van de vacht. Daarnaast ga ik er altijd vanuit dat de sokken er zitten, en dan vooral ook de vetlokken, om de huid te beschermen. Als je gaat scheren, dan haal je die bescherming weg en heb je denk ik juist meer kans op problemen denk ik.

Ik denk dat scheren alleen nodig is als je een ras hebt zoals een Tinker waarbij er extreem veel sok ingefokt is, waardoor het niet meer alleen als natuurlijke bescherming dient, maar juist problemen veroorzaakt. Imago is een warmbloed toch ? Ik denk dat tenzij hij al mok heeft, scheren waarschijnlijk ongunstiger is voor hem en bacteriën daardoor mee kans krijgen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:11

We waren eergisteren paloma haar hoefjes aan het uitkrabben en plots staken we erdoor!
Vermoedelijk een blein die open gegaan is, maar er kwam bloed uit...Was even verschieten!!

Heb het 2x uitgewassen met isobetadine, maar ze mankt er totaal niet op (daarvoor ook niet)...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:50

alyel schreef:
We waren eergisteren paloma haar hoefjes aan het uitkrabben en plots staken we erdoor!
Vermoedelijk een blein die open gegaan is, maar er kwam bloed uit...Was even verschieten!!

Heb het 2x uitgewassen met isobetadine, maar ze mankt er totaal niet op (daarvoor ook niet)...

Ik heb dat met mijn paard ook gehad, en dacht toen ook aan een blein-wij noemen het hoefzweer- toch was dit rotstraal en geen enkele behandeling hielp.
Dit was voor de start van behandeling met Pergolide, eenmaal aan de medicatie, nooit meer last van gehad.

@Imago, wat een fijn nieuws zeg!!!!

Ik neem zo een potje appelmoes mee naar stal, eens zien of de pb er in wil.... bedankt voor de tip

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:01

Imago wat een super nieuws!!!!!!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:52

Imago01 schreef:
*\%/* *\%/* *\%/* IMAGO HEEFT GELEGEN IN ZIJN PADDOCK!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Jaaaaaa echt, te gek. Hij schijnt best een tijdje gelegen te hebben. Hij was heerlijk aan het soezelen in het zonnetje etc. Daarna echt heerlijk gereden. Even íetwat spanning maar kwam al vrij snel goed. Hij zag geen andere paarden, staldeur was dicht en die ging regelmatig open als er iemand door ging en is voor hem meestal reden om te gaan brullen, hupsen etc. Niets van dat alles. Dus: geweeeeeeldig. Zal vast nog een keer 'fout' gaan maar deze keer kan ik weer in mijn zak steken.
Hij voelde ook veel minder mager aan dan tijdje terug dat ik erop zat dus eens even zien of ik weer wat vaker kan gaan rijden!

*\o/* kan alleen nog maar beter worden denk ik :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 00:42

Nado schreef:
Zou hij de sokken ook niet gaan haren ? Mijn IJslander en pony hebben in de winter altijd ook best wat sok en dat haren ze gewoon mee met de rest van de vacht. Daarnaast ga ik er altijd vanuit dat de sokken er zitten, en dan vooral ook de vetlokken, om de huid te beschermen. Als je gaat scheren, dan haal je die bescherming weg en heb je denk ik juist meer kans op problemen denk ik.

Ik denk dat scheren alleen nodig is als je een ras hebt zoals een Tinker waarbij er extreem veel sok ingefokt is, waardoor het niet meer alleen als natuurlijke bescherming dient, maar juist problemen veroorzaakt. Imago is een warmbloed toch ? Ik denk dat tenzij hij al mok heeft, scheren waarschijnlijk ongunstiger is voor hem en bacteriën daardoor mee kans krijgen.

Imago heeft gelders bloed of tuigerbloed en die kunnen behoorlijke sokken hebben, dat hadden wij met Willy ook ;-) Wij schoren of knipten het olifantsbeen van willy zodat we het schoner en droger konden houden als we dachten dat er wat speelde. Als het rustig was lieten we het haar er aan zitten. Dus als je bang bent voor wondjes dan zou je het ook met een goed schaartje kort kunnen knippen. En moet het nog schoner dan scheer je het ??

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:01

Ik volg geïnteresseerd. Vriendin vandaag te horen gekregen dat paard cushing heeft, veearts had het over bep. bloedwaardes die rond de 7 zouden moeten liggen en bij hem over de 100 !! De klachten waren eigenlijk soortgelijk met maag-problemen, slecht eten, humeurig, geirriteerd reageren op bep aanraking met name rond de buik, aansingelen en zelfs losse deken singel niet te doen, gewoon bijten en trappen ! En totaal niet meer voorwaarts te rijden. Arts zegt dat hij door de tumor geen raadt weet met zijn lijf :( super sneu allemaal natuurlijk, maar ook zo raar dat hij niet de andere typische symptomen vertoond. Hij gaat voor 6 wkn aan de medicijnen . . . hij had voor de diagnose een week aan de metacam gestaan gewoon even pappen en nat-houden omdat ze maar niet hun vinger er op konden leggen wat hij had, hij knapte daar wel enorm van op met name in gedrag. Afwachten maar . . . Iedereen veel sterkte met de paardjes hier !!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:53

Ik vrees dat het voor langer dan 6 weken zal zijn jammer genoeg, maar voor de rest van zijn leven

De waarde zal hoogstwaarschijnlijk max 27 zijn dat je bedoeld. Nu mijn paard had 190 en dankzij de medicatie staat hij nu op 20 dus zeg aan je vriendin dat ze nog niet moet paniekeren. Dat de ziekte zeker onder controle te houden is met deze medicatie

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:20

De oogdokter is langsgeweest ! Volgens haar is het ( licht ) oedeem aan het onderste ooglid...in elk geval geen ontsteking en geen kwetsuur, waar ik wel zo blij om ben natuurlijk! Het oedeem drukt het traankanaaltje dicht en dan gaat het oogje dus tranen. Komt ook veel voor bij honden met cushing vertelde ze.... Het is ook te verklaren met het oedeem dat ze aan haar benen heeft wanneer ze op stal staat. Als het oog erg traant, is dit ook altijd 's morgens het ergst ( paardjes staan overdag buiten en 's nachts op stal ) en is het tegen 's avonds als ze binnenkomt alweer stukken beter.
Ik moet er nu 2x per dag druppeltjes anti-histamine indoen en afwachten of dit na een week verbetering geeft en vooral...een potje geduld halen en zien hoe de pergolide zijn werk doet. Als het binnen 6-8 weken er nog altijd is, wil ze het traankanaal doorspoelen om te zien of dit verbetering geeft, maar ze denkt dat dit niet nodig zal zijn.
Dit maar even ter info, moest er ooit iemand zijn met een paardje met dezelfde verschijnselen...je weet maar nooit hé !

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:39

Klinkt goed pandora, toch eertijds dat je de oogarts erbij hebt gehaald en het advies van je eigen DA in twijfel getrokken hebt! Hopelijk helpt het!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:12

Na het overlijden van mijn Shire Jasper, heb ik nog pergolide over.
Als je interesse hebt, pb dan even.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:18

Kan iemand vertellen wat pb precies is ? Ik zie positieve reacties erover en zie de afkorting veel staan maar kom er niet achter waar het voor staat ? Sorry als ik t misch niet goed heb terug gelezen :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:31

provarium breeding ;)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:38

geerke schreef:
provarium breeding ;)

Thanx !!

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:26

Ahh paardje kreeg donderdag de diagnose, gelijk aan de pergolide, hij at al bar-slecht maar nu helemaal niet meer, hij wil amper zijn box uit !! Geloof dat ik ergens gelezen heb dat t bijwerking is (misselijk duizelig) kan het niet meer terug vinden., zooovel opgezocht en gelezen pff ! Wat moet je nou. Er is heus wel een truc om de med er in te krijgen maar hoe beroerd voel je je als je zelfs voor je favo peentjes je neus ophaald, nog meer paarden die slecht eten ? Blijft zo typisch dat hij van die A- typiche symptomen heeft, veel honger, oedeem, vacht verandering, hoefbev, dat heeft ie allemaal niet, alleen slecht eten en chago vooral op zijn buik . . . konden ze maar praten :( waneer zou je wat moeten merken van de pergo ? Geloof me ik heb het hele topic doorgelezen maar dit weet ik niet meer . . . :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 15:46

eet hij nog wel hooi of dat ook niet meer?
Die van mij heeft dat ook gehad,ik kreeg er de zenuwen van :7
Altijd gegeten als een bootwerker en nu er niet eens naar kijken.
Normaal gaat dat met een dag of vier beter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:16

room10 schreef:
Ahh paardje kreeg donderdag de diagnose, gelijk aan de pergolide, hij at al bar-slecht maar nu helemaal niet meer, hij wil amper zijn box uit !! Geloof dat ik ergens gelezen heb dat t bijwerking is (misselijk duizelig) kan het niet meer terug vinden., zooovel opgezocht en gelezen pff ! Wat moet je nou. Er is heus wel een truc om de med er in te krijgen maar hoe beroerd voel je je als je zelfs voor je favo peentjes je neus ophaald, nog meer paarden die slecht eten ? Blijft zo typisch dat hij van die A- typiche symptomen heeft, veel honger, oedeem, vacht verandering, hoefbev, dat heeft ie allemaal niet, alleen slecht eten en chago vooral op zijn buik . . . konden ze maar praten :( waneer zou je wat moeten merken van de pergo ? Geloof me ik heb het hele topic doorgelezen maar dit weet ik niet meer . . . :')

Ben je meteen met de volle dosis begonnen?Het is meestal beter om met kleine stapjes te beginnen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:41

Room heel veel sterkte joh. Ik kan niet echt meepraten want situatie met mijn paard was anders toen ik Cushing ontdekte. Die van mij had ook amper eetlust maar ja, ik weet niet of het door de Cushing kwam of het ziekzijn ervoor (einschuss) etc.
Inderdaad, als je paard zo beroerd is, heel rustig aan opbouwen met de Prascend. Die van mij is er echt soms heel stoned van geweest. Heel sneu.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:47

Meiden, ik ben gestopt met de C4L hoor. Hij moet het echt niet. Dus terug naar de Natures Best waar ik trouwens tot nu toe verder echt heel tevreden over ben. Imago krijgt nu per voerbeurt 3/4 NB en 1/4 brok. Dat gaat nét aan goed en eet hij zijn bord leeg :+

Imago is sinds een week of 2 wat gevoelig op het harde. Vorige week was smid er en overlegd. Imago heeft wat losse straal. Niet van rotstraal-week maar meer van zachte straal. Als je bv. in de straalgroef drukt, zie je straal (het middenstuk) meebewegen. Vandaag zag ik eindelijk welk deel Imago gevoelig op reageert, toch wel deel bij verzenen/straal. Ik kreeg vorige week van de smid de zoolharder en die ga ik morgen meteen aanbrengen (moet met kwastje o.i.d. om uit te smeren). Dus hopelijk is dat de hele oorzaak.
En toch vind ik het gek want dit is echt voor het eerst dat ik Imago gevoelig zie op zijn voeten. Hij gaat ook duidelijk langzamer lopen vanaf zand naar harde. Smid zegt dat het heel logisch is, gezien het verloop van deze winter en omdat Imago met vorst (harde) bodem ook buiten staat etc.
Maar ik vraag me af: gevolg/bijwerking van de Cushing? Of echt puur toeval?
Ik kan er niets aan doen maar bevangenheid schiet wel al een paar keer door mijn hoofd...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:17

Heeft hij in een bak gestaan of gelopen waar veel zout gestrooit is vanwege het vriesweer?
Illo heeft er ook last van, volgens mij door de pekel. Had hij een paar jaar terug ook last van toen er veel gepekelt was.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:29

Wat bedoel je Imago01: is de straal zacht (wat hoort) of echt de zool?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:47

Wilde deze foto even met jullie delen. Naomi is de laatste 2 weken weer heel vrolijk en actief! Erg fijn om te zien! Afvallen gaat ook erg goed, al valt t op deze foto niet zo op. Ribben zijn weer zichtbaar als ze buigt of rent en heel goed te voelen. Schouders en schoft worden steeds wat droger! Blij!! En de magnesium gaat er goed in!
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:07

Ze ziet er erg happy uit Focussed ! Wel nog enkele kilootjes te gaan met haar dieet, maar komt vast helemaal goed ! :j
Mijn merrie liep net zo door de wei vanmiddag...staart in de lucht en gaan ! Lijkt wel of de pergolide haar toch wat hipper maakt, en haar oogje was vandaag ook weer helemaal normaal...dussssss....ik heb goede hoop dat het spul ook bij haar aanslaagt.