Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janouk schreef:Dyonne schreef:Janouk, dat is wel apart zeg. Vooral omdat deze zwaar is, maar zou wel kunnen schelen dat deze druk blijkbaar fijn is omdat die over groot oppervlak is?
De dag erna gereden met het Oostenrijkse hoofdstel en helaas weer knikken. De dag erop gereden met menhoofdstel en dat leek beter te gaan; het knikken was veel minder heftig. Oogkleppen/minder zon?
Ik weet het echt niet wat het triggert.
Gisteren heeft ze in de menles super gelopen. Niet één keer knikken.
Vandaag heeft mijn instructrice gereden onder het zadel. Gewoon met het rijhoofdstel op trensbit, maar zonder neusriem. Ik had haar niet verteld dat Janouk de laatste weken weer zo erg knikt, alleen gevraagd of zij haar even eerst wilde rijden. En............
Janouk liep super en niet 1 keer geknikt![]()
![]()
Zij rijdt met veel meer druk in de hand en activiteit dan ik. Het ligt dus niet aan hoofdstel, oogkleppen, bit, etc, maar aan rijstijl?
Ik ben er daarna op gegaan en heb met meer druk in de hand en activiteit gereden. Niet 1 keer geknikt.
Dit is niet mijn normale manier van rijden; ik rijd met veel minder druk. Blijkbaar heeft Janouk de aanleuning nodig om niet te knikken. Voor de kar rijdt ze ook met meer druk en aanleuning.
Iemand van jullie die daar ook ervaring mee heeft? Dat een andere rijstijl verbetering geeft?
Let_be schreef:Ik vrees dat wij nu ook een schimmel hebben met dit syndroom....
Ze is nu een jaar onder het zadel, altijd wat gevoelige muts geweest, dus we dachten dat de stress met kilometers wel minder zou worden. Zodra ze nu een argument heeft begint ze te schudden; vooral met stress.
We hebben een osteopaat benaderd om haar te controleren en vrees dat het zadel voor de zoveelste keer ook weer nagekeken moet worden. Doordat ze ook heet is / stress heeft is ze zelfs niet te rijden op momenten. Gisteren haar overgenomen van haar vaste ruiter, maar na een paar rondjes galop met losse teugel zonder enige verbetering maar afgestapt. Aan de longeerlijn neigt ze het soms ook te doen, maar ik hoopte dat dit ook kwam door de nog weinig ervaring met bijzetje (als eerste reactie, uiteraard staat ze niet heel strak).
Wanneer kun je bevestigen / hoe weet je zeker dat het om dit syndroom gaat?