[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:42

Qua rijstijl niet, maar hij knikt wel stukken minder als hij ontspannen en nagevelijk loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 16:06

Ik zit op dat moment ook te tobben op dat gebied :j Ben er nog niet uit of het echt verschil maakt, of dat hij nu minder knikt omdat het geen zomer meer is .. Dus kan het pas volgend jaar zeggen denk ik. Maar ik ben nu sinds een maand veel actiever met hem bezig, meer longeren, meer rijden, voor de koets en sinds donderdag ook "dressuurles" en ja, het gaat eigenlijk goed. Laatste 2 keer met rijden (dus donderdag in de les en gisteren) niet geknikt, en toen heb ik ook echt gereden. Dus echt met contact en echt rijden, niet met een los teugeltje laten kachelen ... Misschien maakt dat inderdaad verschil :j Met los teugeltje is die wel ontspannen volgens mij, maar loopt hij ook lekker op de voorhand en misschien zit daar toch wel een trigger. Zal het volgend jaar kunnen zeggen :Y)

Nog iets om over te denken .. Laatst voor de koets begon hij ook op een bepaald moment te knikken/met zijn hoofd te gooien. Volgens degene die aan het mennen was deed hij dit uit "vermoeidheid", dus als hij wat moe werd dat hij dan zo'n dingen ging doen. Geen idee of het klopt, ergens lijkt me dat raar want hij doet het eigenlijk nooit aan het einde van een rit ofzo .. Maar misschien zit er ook wel ergens iets in voor sommigen.. ;)

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:41

janouk schreef:
Dyonne schreef:
Janouk, dat is wel apart zeg. Vooral omdat deze zwaar is, maar zou wel kunnen schelen dat deze druk blijkbaar fijn is omdat die over groot oppervlak is?

De dag erna gereden met het Oostenrijkse hoofdstel en helaas weer knikken. De dag erop gereden met menhoofdstel en dat leek beter te gaan; het knikken was veel minder heftig. Oogkleppen/minder zon?
Ik weet het echt niet wat het triggert.
Gisteren heeft ze in de menles super gelopen. Niet één keer knikken.

Vandaag heeft mijn instructrice gereden onder het zadel. Gewoon met het rijhoofdstel op trensbit, maar zonder neusriem. Ik had haar niet verteld dat Janouk de laatste weken weer zo erg knikt, alleen gevraagd of zij haar even eerst wilde rijden. En............
Janouk liep super en niet 1 keer geknikt :? :?
Zij rijdt met veel meer druk in de hand en activiteit dan ik. Het ligt dus niet aan hoofdstel, oogkleppen, bit, etc, maar aan rijstijl?

Ik ben er daarna op gegaan en heb met meer druk in de hand en activiteit gereden. Niet 1 keer geknikt.
Dit is niet mijn normale manier van rijden; ik rijd met veel minder druk. Blijkbaar heeft Janouk de aanleuning nodig om niet te knikken. Voor de kar rijdt ze ook met meer druk en aanleuning.

Iemand van jullie die daar ook ervaring mee heeft? Dat een andere rijstijl verbetering geeft?

Hallo janouk
als een paard met zijn aandacht meer bij jou is zal de aandacht van de klacht worden afgeleid als dat nog mogelijk is dit zegt niet dat hij geen probleem heeft.
bij mij is er tijdens het rijden ook niets te zien maar met eten en af en toe in het land nog steeds wel klachten.
mijn paard had licht ook als grootste trigger in het begin
gelukkig is het nu bijna helemaal weg. :j als het ontspannen in aanleunig rijden (correct rijtechnisch) de oplossing is kun je mischien dry needling of osteopaat erbij gebruiken want dat zou duiden op blokkades.
het kan ook als bij mij een andere oorzaak hebben
nu hij behandeld is aan de infectie merk je dat het bij eten en in de wei ook over is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:47

@drunny, janouk is behandeld door osteopaat, dry needling gehad en wordt nu behandeld voor herpesvirus.

Bedankt voor het meedenken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:09

@ Janouk en Drunny, nou en of een verandering in training/ rijstijl verschil kan maken. zie o.a. enkele van mijn andere posts in dit topic. Mijn pony is 'genezen' door middel van het omgooien van training/ dagelijkse omgang. ik ben me bezig gaan houden met veel meer verfijning en meer vanuit het paard te kijken, door middel van de trainings- en omgangswijzen van Chris Irwin. Ik ben erachter gekomen dat deze manier van werken voor heel veel paarden en heel veel klachten (zowel fysiek als mentaal) een oplossing kan inhouden.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 10:17

Ik merk aan Luna dat het toch echt iets is als ze spanning heeft (moeilijke oefening of opwinding) maar ook vliegen bij haar hoofd vind ze heel vervelend en dan slaat ze ook met haar hoofd. Wat haar wel helpt is dat ik haar na het werk even masseer bij haar manenkam van boven naar beneden en terug. Voor de rest als ze een dag heeft dat ze hier last van heeft, ga ik haar niet overvragen met moeilijke oefeningen of iets dergelijks, dan hou ik het heel simpel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 11:40

@ magica, het feit dat de massage haar goed doet geeft toch aan dat spanning zeker een factor is. Inderdaad is ook mijn ervaring dat moeilijker werk en nieuwe dingen bijdragen aan dergelijke spanning. Op zich is dat niet erg en onderdeel van leerprocessen in je paard. Wanneer je de ontspanning constant als voorwaarde houdt denk ik dat jullie een heel eind kunnen komen.

Ook in mijn ervaring zijn rondzwevende deeltjes (stof, bloesem, vliegen) een trigger. Maar wel één die bij de juiste mate van ontspanning geen trigger meer hoeven te zijn. Bij mijn pony is het zo dat wanneer hij een HS dag had, ik puur en alleen aan de ontspanning door het lijf ging werken (ook wel echt werk maar altijd met ontspanning als uitgangspunt, lossigheid door het lijf om spanning te doen afvloeien). Hiermee was de HS dan eigenlijk 'weg te werken'.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:09

Gisteren top met de koets gereden, 17 km over de veluwe, niet geknikt.
Maar vandaag stond ze in paddock te knikken. En bij het rijden bleef ze knikken. :o ik word er verdrietig van, ik weet gewoon niet hoe ik haar kan helpen.
Hebben jullie paarden ook meer last nu het warmer is?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:34

Nilay doet het super sinds de tweede cranio behandeling. Dat zou ik dus zeker proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:27

appie schud op het moment ook weer :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:55

Donderdag afspraak gemaakt op kliniek, voor mijn eigdn gemoedsrust ga ik foto laten maken van haar tanden, kiezen, sinussen. Zien of alles oké is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:11

Net gereden onder het zadel en ....................ze liep super en niet 1 keer geknikt. Ik snap er echt niets van.
Puzzel puzzel puzzel

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:16

Welcome to the club... Soms word ik er ook echt helemaal gek van! Het is en blijft een lastige puzzel en ieder paard is anders.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:35

Ik vrees dat wij nu ook een schimmel hebben met dit syndroom....

Ze is nu een jaar onder het zadel, altijd wat gevoelige muts geweest, dus we dachten dat de stress met kilometers wel minder zou worden. Zodra ze nu een argument heeft begint ze te schudden; vooral met stress.
We hebben een osteopaat benaderd om haar te controleren en vrees dat het zadel voor de zoveelste keer ook weer nagekeken moet worden. Doordat ze ook heet is / stress heeft is ze zelfs niet te rijden op momenten. Gisteren haar overgenomen van haar vaste ruiter, maar na een paar rondjes galop met losse teugel zonder enige verbetering maar afgestapt. Aan de longeerlijn neigt ze het soms ook te doen, maar ik hoopte dat dit ook kwam door de nog weinig ervaring met bijzetje (als eerste reactie, uiteraard staat ze niet heel strak).

Wanneer kun je bevestigen / hoe weet je zeker dat het om dit syndroom gaat?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:33

Mijn pony had ook wel meer last op warme dagen, maar volgens mij lag dat niet aan de warmte, maar dat er dan meer rondvliegt en doet. Ochtenden waren vaak ook beter dan later op de dag.

Let_be, dat is lastig denk. Ik heb er nooit op laten testen. Maar ja, het was bij ons ook niet het grootste probleem.
Wel wat geprobeerd met neusnetje, oogkap, etc.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:00

Let_be schreef:
Ik vrees dat wij nu ook een schimmel hebben met dit syndroom....

Ze is nu een jaar onder het zadel, altijd wat gevoelige muts geweest, dus we dachten dat de stress met kilometers wel minder zou worden. Zodra ze nu een argument heeft begint ze te schudden; vooral met stress.
We hebben een osteopaat benaderd om haar te controleren en vrees dat het zadel voor de zoveelste keer ook weer nagekeken moet worden. Doordat ze ook heet is / stress heeft is ze zelfs niet te rijden op momenten. Gisteren haar overgenomen van haar vaste ruiter, maar na een paar rondjes galop met losse teugel zonder enige verbetering maar afgestapt. Aan de longeerlijn neigt ze het soms ook te doen, maar ik hoopte dat dit ook kwam door de nog weinig ervaring met bijzetje (als eerste reactie, uiteraard staat ze niet heel strak).

Wanneer kun je bevestigen / hoe weet je zeker dat het om dit syndroom gaat?

een filmpje zegt al heel veel !
dus als je een filmpje kunt plaatsen!?
Dan krijg je van de mensen die al langer met het probleem kampen wel te horen of het HS is of mischien (en hopelijk) iets anders.
verzet ziet er anders uit als HS.
HS kan heel heftig en plotseling zijn maar ook milder flipen met het hoofd.
Je kunt ook naar de filmpjes op dit topic kijken en vergelijken dan kun je het zelf misschien ook wel beoordelen. :)
Mijn dierenarts zei dat ik een voor een alles moest gaan onderzoeken het is een lange weg, ik zelf heb gekozen voor homeopatie , maar ook een ander zadel niet dat dit de oorzaak was, maar ik zie het zo als je al last hebt van iets moet je de situatie zo optimaal mogelijk maken voor het snelste en beste resultaat.
maar dat moet iedereen natuurlijk zelf afwegen i.v.m. koste plaatje.
We willen natuurlijk allemaal het beste voor ons paard maar soms kunnen we het niet betalen.
als het dan HS mocht zijn dan is uitsluiten van blokkades in de rug en hals wel het beste uitgangspunt door: thermografie, osteopathie, scan door dierenarts of homeopaties doormeten .
evenals uitsluiten van kaak /tand problemen. en dan heb je nog de truck met het neusnetje gemakkelijk en goedkoop om uit te sluiten of het stof en of pollen irritatie is!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:56

Eerste week van november komt de osteopaat, ben erg benieuwd!

Ze was afgelopen maandag gewoonweg niet te rijden, moest uit veiligheid voor ons beide afstappen. Ze weet gewoon soms niet meer wat ze doet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:52

Net terug van de Veearts met de Haflinger
Op de röntgenfoto: geen afwijkingen in de sinussen, tanden, kiezen, botten. Alle holtes vol lucht.
Op de bronchoscopie waren beide neusgaten ontstoken: volgens Veearts van een virus of allergische reactie; geen bacteriële infectie.
Naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt dit de kriebel in de neus en het knikken van het hoofd.

Verklaart alleen niet waarom ze het niet doet voor de koets en onder het zadel/aan de lange lijnen/los aan het werk wel.

Nu afwachten hoe ze reageert op de medicijnen.

Bij de veearts natuurlijk niet 1 keer geknikt }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:04

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen, hopelijk doen de medicijnen veel goeds ;)
Maar blijft altijd een moeilijk iets, hier is het ook steeds zo wisselend dat ik gewoon geen flauw idee meer heb waarom wel of niet .. In ieder geval geen allergie, maar verder ben ik nog niet geraakt := :+

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:11

vraag: ik rijd een paard voor een eigenaar. Al een aantal jaar. deze was voor de verkoop en is een kwalitatief goed paard. loopt goed Z2.

nu sinds dit jaar januari is hij begonnen met schudden en proesten en is eigenlijk niet meer gestopt.
Met rijden heeft hij het minste last lijkt het. Natuurlijk niet meer het hogere nivo, maar gewoon rijden gaat wel.

dierenarts is er bij geweest en conclusie hss en dat is een complex verhaal.

De eigenaar wil er geen kosten meer aan hebben en wil er dus heel graag vanaf.
Zou je zon paard nog aan de particulier kunnen verkopen, natuurlijk in de lagere prijsklasse?
ik zou het sneu vinden als zon paard de handel in gaat. helaas is hij niet van mij en heb ik er niets over te zeggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:01

@sassie81: het hangt er helemaal vanaf waardoor hij schudt. Echte headshackers kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn om mee te rijden en zijn pijnlijk om aan te zien, je gunt niemand zo'n paard hoor.
Het paard wat jij beschrijft klinkt alleen niet als een typische headshacker.
Op zich is het niet gebruikelijk voor een headshacker om juist bij het rijden minder problemen te hebben. Ook beginnen de meeste niet in de winter maar juist in het voorjaar/ vroege zomer te schudden. Is er iets veranderd of gebeurd voor dat hij begon te schudden? Ik ben eigenlijk benieuwd wanneer hij het meeste problemen heeft en waarom de DA denkt aan hss.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:17

Hij is goed onderzocht en we weten dat het geen allergie is. Aan de longe doet hij het wel heel erg en natuurlijk onder het zadel met in en uitstappen.
Hij heeft het nooit eerder gedaan.ik rij hem al aantal jaar. Ook op stal niks veranderd. Hij vertoond echt precies dat typische gedrag van hss. Helaas moet hij van de eigenaar weg en wil er geen onderzoek meer aan doen. Misschien dat er nog wel mogelijkheden zijn. Maar daar gaat nu niets mee gebeuren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:03

Sassie, door de DA is dus bepaald dat het geen allergie is. Maar wat was dan wel de oorzaak volgens hem?
Ik ken de eigenaar niet van dit paard maar ik vind het nu al een akelige kerel :( Wat denkt hij eigenlijk waar dit paard uiteindelijk terecht zal gaan komen? Niemand wil toch een paard met HS??!

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:31

Allereerst ga ik er wel vanuit dat er een nette oplossing gezocht wordt voor hem ! Daarom mijn vraag ook hier wat de mogelijkheden zijn.
De da zei dat het van alles kan zijn. We hebben gekeken naar een operatie maar slagingskans was 50%.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 09:33

Maar hoe heeft hij dan een allergie (wat overigens een symptoom is) uitgesloten?