[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:46

Lastig. Je hebt een luier nodig :o

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:08

Hier ook bultjes op de koker door knutten.. heel irritante plaats.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:10

Luier :=

Luca wat doe jij er aan? Ik heb Derfen of hertshoornolie als advies gekregen. Ik hoop eigenlijk op iets wat meerdere dagen werkt

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:16

No_No schreef:
Luier :=

Luca wat doe jij er aan? Ik heb Derfen of hertshoornolie als advies gekregen. Ik hoop eigenlijk op iets wat meerdere dagen werkt

Op dit moment doe ik er helemaal niks aan, komende dagen wordt het weer terug slechter en gaat het weer regenen. Als het echt terug warm wordt ga ik eens moeten nadenken, het is het eerste jaar dat hij er zo'n last van heeft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:37

Derfen werkt meerdere dagen. Je begint met elke dag (of om de dag) en dat kan je daarna afbouwen. Ik doe het uiteindelijk nog maar 1x in de week.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:56

emma_evg schreef:
Crines: Hoe is het op dit moment met je paard? Nog geen jeuk? En al wel deken op neem ik aan.
Qua middeltjes werkte Efrata Dode Zee Gel en Grand National Itch Free bijna niet bij mijn pony, uiercreme vond ik wel fijn om de huid zacht en soepel te maken. Wat bij mijn pony (naast de deken natuurlijk) heel goed werkt is dagelijks een (natuur)azijnoplossing sprayen op manen en staart. Als ik het zomers een keer een dagje vergeet heeft ze de volgende dag gelijk geschuurt.

Hij staat onder een vliegendeken met hals en buikflap nu (mijn eczeemdekens zijn kapot en moet nog een nieuwe kopen - ik hoopte op een actie ergens binnenkort).

Schuren doet hij al, maar het blijft voorlopig goed te doen. Zeker nu met zijn deken.

Appelazijn heb ik vroeger geprobeerd. Moet dat eigenlijk de insecten weghouden, of zou het moeten helpen voor de jeuk?

Ik kan eventueel wel opnieuw beginnen daarmee, ook al had ik vorige keer niet echt iets van beterschap gezien ermee. De vliegjes en musjes kwam gewoon op de met azijn doordrenkte manen zitten.

Ik overweeg die derfen wel eens te proberen. Helaas is die op niet veel plaatsen verkrijgbaar merk ik. Divoza wel zo te zien.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:13

Crines schreef:
emma_evg schreef:
Crines: Hoe is het op dit moment met je paard? Nog geen jeuk? En al wel deken op neem ik aan.
Qua middeltjes werkte Efrata Dode Zee Gel en Grand National Itch Free bijna niet bij mijn pony, uiercreme vond ik wel fijn om de huid zacht en soepel te maken. Wat bij mijn pony (naast de deken natuurlijk) heel goed werkt is dagelijks een (natuur)azijnoplossing sprayen op manen en staart. Als ik het zomers een keer een dagje vergeet heeft ze de volgende dag gelijk geschuurt.

Hij staat onder een vliegendeken met hals en buikflap nu (mijn eczeemdekens zijn kapot en moet nog een nieuwe kopen - ik hoopte op een actie ergens binnenkort).

Schuren doet hij al, maar het blijft voorlopig goed te doen. Zeker nu met zijn deken.

Appelazijn heb ik vroeger geprobeerd. Moet dat eigenlijk de insecten weghouden, of zou het moeten helpen voor de jeuk?

Ik kan eventueel wel opnieuw beginnen daarmee, ook al had ik vorige keer niet echt iets van beterschap gezien ermee. De vliegjes en musjes kwam gewoon op de met azijn doordrenkte manen zitten.

Ik overweeg die derfen wel eens te proberen. Helaas is die op niet veel plaatsen verkrijgbaar merk ik. Divoza wel zo te zien.

Azijn is alleen om beestjes weg te houden, en bij mijn pony werkt het verbazingwekkend goed. Maar ik denk niet dat het bij jouwe gaat werken als ik het zo lees.
Hopen dat je de jeuk idd voorlopig onder controle kunt houden. Mijne had vandaag ook wel jeuk na zo'n dag als gister :\ wel minimaal gelukkig. En ze staan vanaf een weekje ook weer op de wei, dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:32

Heb een soort uierbeschermer gemaakt van een t-shirt. Maar ik geloof dat ik iets niet goed doe. Langs achterkant, tussen staart en de achterbenen is het nog open, dus kan daar nog ongedierte invliegen denk ik?
Is er hier iemand die ook iets gemaakt heeft en foto's wil delen?
Of iemand die naar mijn foto's wil kijken en helpen?

Hier gebruik ik azijn ik zelfgemaakte vliegenspray. Tegen jeuk helpt dat niet, maar het houdt de beestjes wel lange tijd weg.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:37

Moet die ook niet open blijven voor het mesten?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:12

Goh ik weet het echt niet, heb nog nooit iets gemaakt of gezien

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:23

Ik kan me voorstellen dat een luieridee iets is als een t-shirt om de bios omdoen. Dus dat je drie gaten hebt.
De achterbenen door de mouwen en de hoofdopening voor de staart/mest.
Voor een kat of hond haalbaar, maar voor een paard? Ook met rollen enzo.. hmm leuk idee vd luier, maar of t uitvoerbaar is?

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:30

Ik heb het gewoon aan de deken vast gemaakt. De onderkant van de t-shirt aan de buikflap vast en de mouwen vast aan de sluiting van de bilriemen

Hier de foto's. Weet niet of het erg duidelijk is.

Foto1: vast aan de buikflap, zo ziet het eruit van buitenaf
Afbeelding

Foto 2: gemaakt vanaf de onderkant van het paard
Afbeelding

Foto 3: de opening tussen de achterbenen
Afbeelding

Foto4: geheel beeld vanaf achter bekeken (staart+ staartflap van de deken omhoog gehouden voor foto)
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:47

:oo best een goede oplossing! Trekt het niet bij de achterbenen als het paard loopt? Ik denk dat jij een merrie hebt?

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:06

Hallo allemaal,
Ik kom even binnenvallen met een vraag :)
Mijn paard heeft in het voorjaar en in de zomer altijd erg veel last van jeuk en schuurt dan altijd heel erg bij zijn staart en manen. Ondanks dat ik het nog een beetje vroeg in het jaar vindt, begint hij nu al te schuren bij zijn manen waarbij er nu al kale plekken op zijn hals onstaan. Alleen dit is nog niet hetgene waar ik me zorgen over maak. Hij heeft nu namelijk een kale streep op zijn buik die iets achter de singel begint en helemaal doorloopt tot achter en is ongeveer 5 cm breedt. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik zal ook een foto erbij plaatsen.
Afbeelding

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:09

Mijn paard herfst jeukende harde bobbels aan de linkerkant van haar manenkam en ook aan de linker kant Vd staartwortel. Normaal schuurt ze nooit zo vroeg in het jaar. Toch al zomer exceem?
Afbeelding
[/img][img]
Afbeelding
[/img]
Hebben meer paarden maar jeuk aan 1 kant?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:10

Is dat geen schimmel. Ook gezien de plekken voor ons hier links.

edit als reactie op noetje

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:25

Ja zou kunnen ik weet het niet. Wel raar dat het precies een streep in het midden is die kaal is. En dan die paar kleine plekjes aan de zijkant inderdaad. Ik denk dat ik hier morgen maar even de DA bij ga halen, maar ik dacht misschien dat een van jullie het al ooit gezien heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:51

Mijn paard heeft de ZE voornamelijk op de buiknaad en minder op staart en manen. Al is deze plek op de buiknaad wel erg recht en grotendeels duidelijk afgegrensd.
Naar mijn idee gaat dit dier baat hebben bij een deken met flinke buikflap.

Edit: het is helemaal niet vroeg in het seizoen voor deze uitingen, juist in voor en najaar de ZE flink op doordat er voldoende vocht is om de knuttenlarven te laten groeien en uitkomen. In de warme droge zomermaanden hebben ze dan minder last.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:28

Ik zou nog even mijn ervaring doorgeven van de buikflap bij de Rambo SIH. Ik heb de singels eens een paar dagen recht gedaan, maar dat werkt dus niet met die flap. Die flap glipt tussen de linkse en rechtse door. Dus dan kunnen de vliegen er alsnog tussen vliegen. Dus ik doe de singels weer gewoon gekruist, zoals ik dat eerst had. Voor de rest vind ik het een prima ding.

Ik heb mijn paard nu wel weer onder een regendeken met hals staan. De wind is gemeen koud.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:53

Ik wist niet dat zomereczeem zich ook rond de buiknaad kon uiten. Maar eens opzoek naar een goed deken dan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:14

De shires heeft wel een fijne buikflap, fijner dan die van rambo.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:01

Mijn eczemer schuurt ook altijd het ergste op zijn buik. Hij gaat dan op 1 van zijn achtervoeten liggen en dan buikschuiven.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:22

Die van mij heeft ook vooral last van haar buiknaad op dit moment. Ik smeer er sudocreme op. Ze staat sinds gisteravond trouwens weer zonder deken omdat het lekker waait en koud is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:40

Noetje14 schreef:
Ik wist niet dat zomereczeem zich ook rond de buiknaad kon uiten. Maar eens opzoek naar een goed deken dan.

Ja hoor, ook overal waar haarwervels zitten, :j
Daarom zie je het ook vaak dus aan manen,staart, maar ook bijvoorbeeld de liezen.
We hadden ooit eens hier op bokt uitgezocht dat het op die plekken ook te maken kan hebben met afvalstoffen uit het lijf.
Daarom bij een eczemer ook best belangrijk om er voor te zorgen dat er zo min mogelijk afvalstoffen zijn, dus alles optimaal in conditie houden.
Veel beweging, goed afgestemd voer, genoeg vitamines zodat het lijf goed functioneerd, de maag en darmen in orde houden

Staat jouw dier al in het gras?

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:15

bruintje123 schreef:
De shires heeft wel een fijne buikflap, fijner dan die van rambo.

Ja die zit vast aan de singels. Dat is wel makkelijker.