[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:56

Neen, er wordt 1 weide kort gehouden, en daarin rijden we als het weer het toelaat en daarin staat springmateriaal. Als het weer het niet toelaat gaat mijn stalbazin op verplaatsing rijden. Ikzelf ben niet zo fanatiek, maar aangezien we aan een bos wonen maak ik vooral buitenritten.

Momenteel staat Lianne op de weide die kort gehouden wordt, maar er is dus jammer genoeg geen rijbak beschikbaar..

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:10

Kun je het paard dan in ieder geval een graasmasker op doen, en een stuk wei afzetten?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:17

Ja een graasmasker of helemaal een muilkorf, dat zou ik ook doen, en dan hooi bijvoeren.
Sterker nog, ik ben me suf aan het prakkeseren hoe ik dat het komende weideseizoen moet gaan oplossen, als Megan nu al (mét pergolide en naar mijn idee een vrij karig dieet) hb is...

Ze leek vandaag wel beter trouwens, de duivelsklauw lijkt wel te helpen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:21

Meganyr,
Ik zou het risico niet nemen en Megan weg houden van het gras.
Better safe than sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:03

Ik kwam dit topic tegen, waarbij ik voor het eerst bekend werd met grasbrokken. Schijnt vrijwel niks in te zitten en dezelfde voedingswaarde te hebben als hooi. Zijn jullie hiermee bekend bij jullie cushing-paardjes?
Lijkt mij opzich wel handig om medicatie door te geven, of voor HB paardjes die op een paddock staan en zich snel vervelen, deze brokjes in een voerbal te doen?

[VSW] Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:31

Jasmine als de donder een graasmasker kopen en omdoen de hele dag als ze op de wei komt. Want als je geen zand hebt of mogelijkheid daar toe, is dat echt de enige manier, maar zonder is vragen om ellende als paard hb is.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:04

janouk schreef:
Meganyr,
Ik zou het risico niet nemen en Megan weg houden van het gras.
Better safe than sorry.

Als ik dat doe dan ontneem ik zo ongeveer haar hele levensdoel...

Moet het dan moet het hoor, maar inderdaad met een grasmasker en misschien maar een paar uurtjes. Anders moet ik een andere stal gaan zoeken want dan zal ze hele zomers in haar eentje op een kleine zandpaddock komen te staan.

Wie van jullie heeft een hb-gevoelig paard en hem/haar wél op gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:06

ik maar alleen met graasmasker en maar beperkt aantal uur per dag. Ik merk wel nu ik net verhuisd ben en de wei nog niet klaar is en die van mij dus nu hele dagen in de bak staan, het toch nog beter gaat met MiniMe, maar ik maak mij grote zorgen om het vele zand dat ze binnen krijgt, ondanks het hooi dat ik bijvoer in de bak...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:39

Mijn paard heeft eerst 2 jaar niet op de wei gestaan, daarna is ze een half uur per dag de wei opgegaan in de zomer (in de veilige periode)
Vorig jaar is ze voor het eerst een paar uur op de wei per dag gegaan met een graasmasker. Super uitvinding, maar het ligt heel gevoelig: uurtje te lang en ze heeft een harde manenkam.

Als het niet gaat, dan gaat het niet. In de bak vermaakt ze zich ook prima.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:13

Pablo stond op een hele schrale wei...in natte periodes verkleinde ik dat.Anders was het toch een spriet teveel.

Ik ga zondag een paardje erbij halen,heb last van een empty-box syndroom.Niets bijzonders,een hengst van drie ,1.55.Nog groen....maar hij kijkt zo lief.Kleur is precies Pablo <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:15

Ben heel blij met de beperkte weide gang op de stal waar ik nu staat. Vind het maar eng om die van mij op de wei te hebben.

Maar wel de mogelijkheid van 24/7 buiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:18

het scheelt wel of het paard bevangen is geweest of dat het insuline resistent is.
Mijn voormalige lesgeefster had haar paard met cushing op volledige weidegang.Maar die was nooit bevangen geweest.Vorig najaar op 21 jarige leeftijd ingeslapen vanwege in ene blind zijn.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:25

Wat leuk Geerke, iets van een kennis of van internet?

Daar gaat mijn hoop op een normale zomer. Dat vind ik wel heel erg. Ik had gehoopt dat de eerste hb een symptoom was van de ppid en dat het na de start met de pillen 'onder controle' zou zijn.
Maar als ze al mét pillen en zonder gras bevangen wordt moet ik inderdaad even mijn mindset bijstellen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:29

Die van mij is trouwens alleen heel gevoelig voor spierbevangen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:14

Hier ééntje hb-gevoelig op een schraal stuk land van om en bij de 15are. Deze gaat deze zomer terug op het grotere land met strookbegrazing ( de hb is nu dik 3 jaar geleden ). We gaan het zien... :P
De andere cushie, niet-hb gevoelig het hele jaar door ook op een schraal landje met strookbegrazing vanaf zomer.
Moet er wel bijzeggen...ik hou ze mager...een gram vet en het is dieet }>

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:07

De bloedtest is trouwens binnen, ze heeft een hele nette waarde van 9 (was 33).
Van de da mag ik naar een halve pil.
Ik heb mijn bedenkingen omdat het blijkbaar met één pil netjes of deze waarde blijft, maar nou ook niet belachelijk laag is.
Zou de waarde goed blijven bij een halve pil? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:52

De meesten van ons hebben het dus juist precies andersom gedaan en zijn voorzichtig opgebouwd met de medicatie...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:12

@ Maganyr, kan ik je helaas niet bij helpen. Ben met haf met 0,5 pil begonnen en daar deed hij het 1,5 jaar erg goed op. Nu weer aan het zoeken naar nieuwe dossering omdat hij erg humeurig werd en weer benauwd.

Haf staat nu 3 dagen om 3/4de pil. Hij is nu al vrolijker en actiever. Kunnen ze daar zo snel op reageren al?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:51

Ik ben ook op 1 pil gebleven.

mei waarde 33=150 pg/ml, oktober waarde 11=50 pg/ml

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:49

Voert iemand van jullie speciaal paardenvoer van Sanequi Dieetvoer voor paarden met Cushing/IR? Heb een oproepje geplaatst, omdat ik wel benieuwd er naar ben, maar geen enkele reactie er op.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:51

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:20

MaiNat schreef:
Voert iemand van jullie speciaal paardenvoer van Sanequi Dieetvoer voor paarden met Cushing/IR? Heb een oproepje geplaatst, omdat ik wel benieuwd er naar ben, maar geen enkele reactie er op.

Heb in je topic wat gezet :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:34

Nee sorry, ik ken het voer niet.
Hopelijk krijg je veel waardevolle informatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:41

Shanna schreef:
Ik kwam dit topic tegen, waarbij ik voor het eerst bekend werd met grasbrokken. Schijnt vrijwel niks in te zitten en dezelfde voedingswaarde te hebben als hooi. Zijn jullie hiermee bekend bij jullie cushing-paardjes?
Lijkt mij opzich wel handig om medicatie door te geven, of voor HB paardjes die op een paddock staan en zich snel vervelen, deze brokjes in een voerbal te doen?

[VS] Paarden voeren voor de 'lekkerheid'

Niemand hier ervaring mee?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:00

Ik heb ooit wel eens grasbrokken gegeven maar Megan vond ze toen niet bijzonder. Als ik wat zou geven voor de lekker zou ik denk ik ook voor een ponybrok kiezen.