[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:06

chery schreef:
Ik zal helemaal stoppen met deze 2soorten van pavo. Zit veel suiker in! Je kan eerst iets geven waar zeer weinig suikers en zetmeel in zit. Zoals pavo care4life, maar daar zitten kruiden in of subli dieetmix. Kijken hoe ze reageert. Maar stop in ieder geval met de natures best en de liga!

Van Care4life kreeg ze nog meer jeuk, daar ben ik toen sowieso mee gestopt. Ik kan de subli weleens proberen. Even kijken waar ik t kan halen. Dacht alleen bij de boerenbond/welkoop?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:21

femke_harley schreef:
chery schreef:
Ik zal helemaal stoppen met deze 2soorten van pavo. Zit veel suiker in! Je kan eerst iets geven waar zeer weinig suikers en zetmeel in zit. Zoals pavo care4life, maar daar zitten kruiden in of subli dieetmix. Kijken hoe ze reageert. Maar stop in ieder geval met de natures best en de liga!

Van Care4life kreeg ze nog meer jeuk, daar ben ik toen sowieso mee gestopt. Ik kan de subli weleens proberen. Even kijken waar ik t kan halen. Dacht alleen bij de boerenbond/welkoop?

EDIT: ik heb de subli dieetmix besteld. Ze hadden hem hier nergens op voorraad. Kan vrijdag een zak ophalen.

zuma1

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:06

fibra is misschien niet zo bekend maar kijk maar op voer vergelijk...

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:11

Citaat:
Ik lees veel over Subli. Helaas niet echt in de buurt te krijgen (maar als het niet anders is, ga ik het wel halen natuurlijk). Wat denken jullie van biologisch voer?

Ik haalde het altijd op bij de Boerenbond in Pijnacker. Als ze iets niet op voorraad hadden wilden ze het altijd wel bestellen (ik woon ook in Rotterdam).

Vwb biologisch voer, tja, ik geloof er niet zo in hoor. Ik geloof meer in zo simpel mogelijk voeren, dus zo weinig mogelijk toevoegingen en zo basic mogelijk. Goed hooi/voordroog, stro / die optiform als ruwvoer en wat brok voor de vitaminering. En als je denkt dat ze wat extra's nodig hebben dus pulp / olie.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:40

Ik voer wel biologisch. Weet nog niet of het wat gaat uitmaken ivm de eczeem, maar biologisch krijgt wel de tijd om te groeien, dus wordt minder mee gerommeld om zo snel mogelijk de grond uit te krijgen....

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:21

HeroMy schreef:
Citaat:
Ik lees veel over Subli. Helaas niet echt in de buurt te krijgen (maar als het niet anders is, ga ik het wel halen natuurlijk). Wat denken jullie van biologisch voer?

Ik haalde het altijd op bij de Boerenbond in Pijnacker. Als ze iets niet op voorraad hadden wilden ze het altijd wel bestellen (ik woon ook in Rotterdam).

Vwb biologisch voer, tja, ik geloof er niet zo in hoor. Ik geloof meer in zo simpel mogelijk voeren, dus zo weinig mogelijk toevoegingen en zo basic mogelijk. Goed hooi/voordroog, stro / die optiform als ruwvoer en wat brok voor de vitaminering. En als je denkt dat ze wat extra's nodig hebben dus pulp / olie.

Ik krijg het vrijdag binnen bij een zaak in Spijkenisse.

Vraagje: hoelang na de overstap naar subli weet je of ze jeuk kreeg van pavo? 2/3/4weken of langer? Heb geen flauw idee

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:41

ik heb een schat van een merrie maar ze heeft helaas maan eczeem. heeft iemand tips?
zonder dat ik iets van haar af moet nemen zoals de weide of haar weidegenootjes?
Graag reactie's!

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:29

Nataschax schreef:
ik heb een schat van een merrie maar ze heeft helaas maan eczeem. heeft iemand tips?
zonder dat ik iets van haar af moet nemen zoals de weide of haar weidegenootjes?
Graag reactie's!

Vervelend dat je paard eczeem heeft.
In dit topic staan veel tips. Vaak moet je dingen uit proberen die bij jouw paard passen.
Mijn fjord heeft ook ZE, maar gelukkig niet heel ernstig. Ik begin in het voorjaar op tijd met een deken. Verder krijgt ze ponybrok van Subli, omdat daar weinig suiker en zetmeel in zit. Ook krijgt ze kruidenmix door haar brokken.
Verder staat ze 's zomers gewoon met haar vriendjes in de wei.
Succes!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:00

Mijn haflinger was altijd een twijfelgevalletje wb eczeem. Nu is het sinds afgelopen zomer toch wel écht duidelijk geworden. Staart en manen hebben het flink te verduren gehad.
Dit jaar moet hij dus echt onder een deken. Nu is het zo, dat ik er zelf niet ben. De staleigenaresse zorgt voor hem.

Ik las ergens in het topic over de deken op doen als het overdag boven de 10 graden komt. Of eerder als je symptomen ziet. Doen jullie de deken dan op, en meteen 's nachts al niet meer af? Of doen jullie hem elke keer nog af? Staan ze dan niet te zweten als ze hun wintervacht nog hebben maar wel de deken al om moeten?

Ik baal dat ik er er zelf niet veel van af weet, en er ook niet zelf ben deze zomer.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:08

Ja wanneer je in het nieuws ziet dat het boven de 10 graden gaat worden, de deken erop gooien.
Denk dat je met een wintervacht wel ff wat vaker moet borstelen.
Maar echt warm krijgen ze het er niet onder.

Het liefst dus de deken al op VOOR de symptomen. Anders blijf je de rest vd zomer alsnog jeukerig paard hebben.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:11

Heb een paar maanden exzeemmuesli gevoerd, helpt helemaal niet!
Ook niet een beetje....

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:22

byjou1983 schreef:
Ook niet een beetje....

Wanneer ben je dan precies begonnen en heb je dit als vervanging voor wat anders ?

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:02

Misschien is je paard gewoon in evenwicht en komt het dus echt 'van buiten'. Je kunt voeren wat je wilt en het ene voer zal meer helpen dan het andere maar als ze echt ZE hebben van die mugjes en van niets anders 'aan de kriebel zijn' maakt het de ZE niet anders denk ik :7

Bij die van mij is het duidelijk een combi geweest van moddervet door vet gras (=van dat koeiengras) en beetje schuren. Vraag is nog of het dus ZE is... ik hoop het niet maar goed, hij is nu goed op gewicht dus ... ik merk nog niets... afgelopen twee weken was het toch regelmatig boven de 10 graden. Gelukkig gaat het straks vriezen, naja gelukkig }:0

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:14

Mijn paard is ook jeukerig. Afgelopen zomer heb ik hem onder de vliegendeken gehad. Hij had vage klachten, slappe mest, jeuk, dikke koker en gallen, wisselend gewicht. Dierenarts dacht een eiwitallergie.
Ook was hij meer gestressed en zweette hij enorm op de trailer.
In november na de nachtvorst en zon overdag was het nog erger mis. Hij was ineens erg dik geworden en spuit diarree.
Ik heb hem per direct van de wei gehaald, hooi en een beetje care for liife gevoerd met magnesium er door. Jeuk is weg, zweten en diarree ook. Ik vermoed dat de eiwitallergie eerder een suikerallergie moet zijn.

Het is even kijken hoe en wat in het voorjaar. Jeuk heeft hij blijkbaar altijd wel met verharen. Mocht hij straks weer klachten krijgen dan gooi ik de vliegendeken weer op. Ook het suiker zal ik nu beter in de gaten houden! Hopelijk houd ik hem nu jeukvrij..

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:17

Nivada schreef:
byjou1983 schreef:
Ook niet een beetje....

Wanneer ben je dan precies begonnen en heb je dit als vervanging voor wat anders ?

Begonnen rond maart vorig jaar. Nu mee gestopt.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:28

Ik ben vandaag begonnen met de subli dieetmix. Wanneer zou ik verschil moeten merken als ze jeuk zou krijgen van de pavo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:30

ik denk pas met een week of 3.
duurt altijd wel even voordat een lichaam aan iets nieuws gewent is.
ik voer het al zolang het te koop is en de paarden doen het er super op :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:35

Mag ik hier even iets vragen?
Mijn vader heeft een paard met exzeem, weten we al jaren en gaan daarom in de zomer naar zee. Maar nu staan we nog iets meer naar het binnenland en hij heeft nu plots weer jeuk (buikschuren over de grond) het is nog niet ernstig maar wel vreemd.
Zijn jullie paarden al jeukerig? Hij krijgt al speciale voedig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:41

Jones is hier ook een beetje jeukerig. Ik heb van de week zijn manenkam met TKC ingesmeerd, dat is normaal in de winter nooit nodig..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:52

Normaal is het in de winter ook niet boven de 10 graden. Dé temperatuur waarbij knutten weer actief worden. Jeuk is dus goed mogelijk. Daarnaast verharen de paarden in mijn omgeving ook weer enorm, daar heeft de mijne nu jeuk van.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:29

Ja het is idd veel te warm (ben ook al een mug in mijn kamer tegengekomen >;) )
Van verharen is het zeker niet, omdat hij zijn buik schuurt en dat doet hij ook in de zomer. Arm beest dat hij nu al weer last heeft van eczeem :z en smijten jullie er al een deken op?
Wassen vinden we toch te koud voor.
Hopelijk komt er nog een plotse winterprik, dan zijn ze meteen weg die vervelende beestjes.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:32

Die van mij heeft ook jeuk op de zijkant van zijn buik en zijn hoofd. Zodra de deken eraf gaat blijft hij krabben en bijten.. DA gaf aan dat het komt door het verharen. De manen en de staart zijn verder rustig. Het lichaam weet zich even geen raad met die rare temperaturen..

Volgende week schijnt de winter echt in te treden.. ben heel benieuwd.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:44

Mijne heeft ook jeuk.Goed insmeren en een halsdeken op.

jmjashford

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 12:41

Ik lees van alles dat voer een oorzaak zou hebben bij staart- en maneneczeem. Maar dat is toch echt niet zo.
Ondanks alle gunstige verhalen (ondanks of dankzij...?) is het een aandoening die wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor de steken van het mugje "culicoïdes". Er zijn honderden middeltjes te koop, maar geen enkel middel is eigenlijk afdoende :-(
Lees dit verhaal maar: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... en_eczeem/

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:17

Zal het even doorgeven thuis, toch jammer dat het zo vroeg weer begint :s