[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:09

Klijntjuh schreef:
Zo, na het omruilen van de te klein gekochte exceemdeken is Diaz nu dan echt ingepakt!

Na hoelang ga je verschil merken? Dat de manen rustiger worden?

Drainage gebruik ik ook voor Diaz ;)

Vita draagt nu bijna 3 weken een ZE deken. Zij had plotseling in april extreme jeuk. Met name als ze op stal stond.
Ik merk nu verschil en ik ben erg tevreden :j . Door alle regen van afgelopen dagen, was het land erg nat en zijn de paarden gisterochtend op stal gekomen. Vita schuurd wel, maar niet anders als de paarden zonder ZE. Ik was een tijdje geleden erg bang als Vita weer op stal kwam. Bang dat ze haar manen/staart kapot schuurde. Maar dat is nu dus verleden tijd *\o/* .

Vita is ook met een drainage kuur bezig :) .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:36

cyclo86 schreef:
anneuijttt schreef:
Hier een foto toen ze er nog geen last van had(hier was ze 2 of 3 jaar)
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 009005.jpg

ze lijkt dar toch al geen typische shetlanderbos manen te hebben vooral het laatste stuk en een borstel staartje :x

Ja, ik zie hier ook al duidelijk jeukverschijnselen! :j

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:42

cyclo86 schreef:
anneuijttt schreef:
Hier een foto toen ze er nog geen last van had(hier was ze 2 of 3 jaar)
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... 009005.jpg

ze lijkt dar toch al geen typische shetlanderbos manen te hebben vooral het laatste stuk en een borstel staartje :x

De staart hier, is toch echt veeeel mooier dan nu, toen schuurde ze nog niet bij haar staart, en ze heeft nooit veel manen gehad, maar de manen zaten hier aan de andere kant. Iemand nog tips!? :?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:22

Je kan gaan smeren met derfen, helpt dat niet een eczeemdeken op!

Titsia

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:21

Ik ga mee doen aan dit onderzoek http://www.biw.kuleuven.be/genlog/livge ... kheid.html
Ze hebben momenteel reeds genoeg bloedstalen en daarom gaan ze bij mijn paard volgende dingen doen:
een plasma, serum, bloed en haarstaaltje ook nog genomen worden, Op basis van dit plasma staal wordt een diagnostische test uitgevoerd op het bloed. Op basis van deze test schatten wij in of uw paard werkelijk allergisch is aan culicoides muggen

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:42

@Annetje
het deel dat over zijn hooft heen moet vind hij niet leuk,
het lijkt hem ook pijn te doen.
en vermaken lukt mij zelf niet.
misschien mijn oma. (coupeuze)
om de rand dan met elkaar te verbinden kwa andere dingen of zo.
en anders maar kijken voor de anders deken of zo, misschien past hij maxi's oude deken wel.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:41

@MirandaFuego
Een beetje, maar niet zo erg als nu, en ze heeft hier wel manen maar die liggen de andere kant op..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:29

anneuijttt schreef:
@MirandaFuego
Een beetje, maar niet zo erg als nu, en ze heeft hier wel manen maar die liggen de andere kant op..

Het begint wel vaker als een klein beetje ne wordt dan steeds erger naarmate ze meer geprikt worden! :j

@Titsia, ik weet zo al zeker dat de onze allergisch is voor de mugjes, voerveranderingen maken voor haar geen verschil, ze krijgt jeuk/plekken waar het niet bedekt is.
Als je dat niet zeker weet kan het handig zijn.

@Line18, als je oma het kan doen, zou het heel handig zijn!
Dan doe je het net als een Rambo.
Of als de andere deken niet past alleen de voorkant gebruiken, die dan op de gewone deken zetten...

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:47

MirandaFuego mijn DA wil dat onderzoek niet doen, kans dat je daarin vind dat ze echt allergisch is aan die mugjes is bijzonder klein en bovendien een erg dure test.
Probleem is dat ze pas beginnen schuren is half september. Na omschakeling van voer is ze eind november gestopt met schuren maarja toen was het ook volop winter natuurlijk :+ En ze is nu maart/april terug begonnen. Dus gok toch ook wat meer als enkel eiwitprobleem. Maar dat ga ik nu hopelijk echt te weten komen.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:55

goede avond.
sorry voor het binnen vallen, maar ik hoop dat jullie misschien mij kunnen helpen.
mijn shet heeft eigenlijk het hele jaar door last van jeuk.
nu ben ik er achter wat in de winter de trigger is ( een te dikke vacht waardoor de huid niet goed kan ademen) en dan krijgt hij ook die kale plekken op de nek onder de manen als de foto's van de andere shet een paar pagina's terug. ( dit is ook vast gesteld door mn DA)

nu staat hij deze zomer voor t eerst s'nachts op stal ivm gezondheid ( hij is vorig jaar bijna hoefbevangen geweest en op deze manier is zijn eet gedrag beter te controleren )
maar nu staat hij als hij op stal komt enorm te schuren
nog niet tot bloedens toe, maar hij had al wel een kaal plekje op zn staart wortel

nou is er de laatste tijd qua voeding niks verandert,
stress lijkt hij ook niet te hebben, en hij staat al op een schraal landje.

dus nu heb ik een paar opties en vroeg me af welke jullie het beste lijkt.
een DA laten komen en bloed prikken.
een deken op gooien, maar nou vraag ik me af of ik de deken die ik heb voldoende zal helpen ( het is een amigo bug rug)
en anders eventueel een exceem deken kopen.

ik heb hem ook al een paar keer behandelt met tkc 97 wat in het begin goed leek te helpen, maar ook nu steeds minder werkt.

wie heeft er eventueel nog andere ideeën voor me ?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:32

Hier trouwens wel nieuws wbt de verdikte hals en de GreenGuard, haar hals is een heel stuk soepeler geworden! *\o/* Wel vindt ze dat ze nu heul sielugh is hoewel als ik niet kijk ze gewoon graast en drinkt enzo, dus dat sielugh valt wel mee. Het is nog steeds geen smalle dame, maar het gaat goed komen!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:03

iemand ervaring met azijn op de deken tegen dekensloper? :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:38

denk dat een dekensloper daar niet voor terugdeinst ;)
Vandaag zelf voor het eerst sinds tijden ook weer met naald en draad in de weer geweest. De halsdeken van Wisse was nog een probeersel, dus nog niet zo goed afgewerkt enzo en nu dus wat stukjes die gingen loslaten. Vandaag gerepareerd, vanavond gaat ie weer op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:58

Heeft er iemand wel eens geprobeerd met Bytex op de dekens te werken? Zit het me zo ineens af te vragen. Bij ons op stal hebben we een loslopende shet, heeerlijk diertje trouwens, maar die wil wel eens de drinkkuipen van Bregh verplaatsen. En dus doe ik daar dan Bytex of mosterd op, dan laat ie ze staan. Het is vloeibaar spul, althans de Bytex,dus het proberen waard?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:28

stalgenootje van mij spuit haar eczeemdeken altijd in met anti-bijt.
Als een paard echt wil slopen, sloopt ie wel.
Die van haar werd ondanks de anti-bijt gewoon gesloopt.
Maar ligt er denk ik wel aan of de sloper het doet uit boosheid (rangorde zeg maar) of speelsigheid.
Bij het eerste zal het niet helpen, bij het tweede misschien wel?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:25

Ik gebruik altijd finalgon tegen dieren die ergens aan vreten waar ze niet aan mogen vreten. Katten aan planten, honden aan autobekleding, veulens aan staarten, paarden aan hout en noem zo maar op. Het is eigenlijk een spiersmeermiddel maar het brand verschrikkelijk op de slijmvliezen.

Helaas was het in Nederland niet meer verkrijgbaar en heb ik vorig jaar een tube via ebay Duitsland gekocht. Ik dacht ik zal eens kijken of ik nog een link kan vinden en tot mijn verbazing vind ik het op een Nederlandse site.

https://dinxper.com/nl/shop/59/61/gewri ... 0/finalgon

Ik doe een streep van een cm of tien in een plantenspuit en doe daar wat warm water bij even schudden en sproeien maar.

Er zijn meer mensen op bokt die hier goede ervaringen mee hebben, gebruik de zoekfunctie maar eens

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:42

Morgen word er 30 graden voorspeld. Wel weer het nadeel van Vita haar ZE deken. Ze heeft nu de pagony op, maar ben wel bang dat ze er flink onder gaat zweten. Maar ik denk dat ook paarden zonder dekens wel kunnen zweten met zulk warm weer?
Kan ook moeilijk de deken aflaten en ik denk niet dat de staleigenaren Vita op stal willen zetten. Hopelijk staat er een beetje wind, Vita staat wel op een groot open weiland.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:13

deken gewoon oplaten inderdaad. Wat ik wel vaak deed met hele warme dagen is een vliegendeken met hals op ipv de pyjama, is net even wat luchtiger.
Maar de paarden stonden vanavond in hun nakie al te zweten in de paddock.

Ik heb vanavond Wisse's manen kunnen vlechten *\o/*
Geen idee waarom, hij keek niet op of om. Ik dacht ik probeer het gewoon, want ik had les en hij was al helemaal klam onder de manen. Dus hij staat nu met vlechten onder de halsdeken :D
Staart was wel flink geschuurd, dus weer Derfen gesmeerd. Zal het zelf even om de paar dagen doen zodat hij niet meer gaat schuren, nu loop ik steeds achter de feiten aan.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:02

Voor jinthe was het vandaag al verschrikkelijk, laat staan hoe het morgen voor haar word.
Ben inmiddels ten einde raad met der. Vanavond ging ze ook weer de hele tijd rollen en ik zag echt aan der dat ze not amused was...
Op deze manier kan ik ook echt niet genieten van dit weer! Ben nu al bang voor hoe ik haar morgen aantref, vind het zo zielig voor haar!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:14

hoe lang staat ze nu onder de deken?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:20

Tienn: ze staat toch helemaal ingepakt 24u p/d? En dan nog zo jeuken?
Ik heb Vera voor de zekerheid ook maar weer in dr pyamaatje gezet, ze vond het niet leuk na 2 weken dekenloos, maar ik durf het risico toch niet te lopen gezien de temperatuur van morgen.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:18

Ze staat wel onder deken maar dit ding blijft echt voor geen meter liggen en gaat aan alle kanten kapot terwijl ze er zelf eens vanaf blijft.
Ben dus ook totaal niet tevrede met dit ding. Hij lag welgetelt 2 dagen goed en voor de rest is het echt een ellende met dit ding.

Ga vanmiddag dan ook een andere deken halen. Daar zit alleen geen uierflap aan dus die zou ik er zelf op moeten zetten maar die kan ik wel overzetten van de andere deken.
Moet alleen even kijken wanneer ik die er op kan zetten, maar nu doet die flap ook niks.

Baal er als een stekker van omdat ze er voorlopig dus niks aan heeft.
Misschien trek ik het me ook teveel aan hoor, maar ik vind het echt vreselijk om te zien. Helaas zo erg dat het mn dag echt verpest.. Hebben jullie dat ook of niet? Ik geniet totaal niet van dit weer en hoop elke dag maar dat het in ieder geval keihard gaat waaien.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:41

mijn merrie staat onder een rambo.
daarbij vind ik het heel heel erg mee vallen.
ze is totaal niet supper de luxs warm vergeleken met een paard zonder deken.
daarin tegen mijn ruintje met zijn pagony bruine overhet hooft aan doe deken heeft het mega warm.
ga straks kijken of hij de oude deken van maxi past zoadat ik h em die op kan doen.
en dan morgen middag avond weer om gooien.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:25

Oei vervelend dat zoveel paarden last hebben van de warmte. Heb Liza nog nooit zien zweten onder haar deken (equi theme). Heb ook nooit het idee gehad dat ze het te warm heeft. Ze is op het moment wel verkouden, ben bang dat dat door al die regen van afgelopen tijd komt!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:18

Hoi hoi!

Ik had even een vraagje.
En aangezien de meeste van jullie dus goed bekend zijn met zomereczeem....

De dierenarts heeft sinds een paar weken bij mijn shetlandpony van 1 jaar vast gestelt dat hij zomereczeem heeft.
Maar nu twijfel ik heel erg of het eigenlijk wel zomereczeem is. ( Begrijp me niet verkeerd. Zolang het vast gesteld staat volgens de dierenarts behandel ik hem verder wel met de spullen die ik gekregen heb voor zomereczeem.)
En 3 paardeneigenaren willen al komen kijken, omdat ze eigenlijk niet geloven dat het wel echt zomereczeem is.

Hij heeft bij zijn staart aan de bovenkant wel geschuurt, je ziet wel schilfers zitten. Maar het is niet meer erger geworden.
Bij zijn manen heeft hij een heel klein stukje weg geschuurt, wat nu overigens al weer goed aan het groeien is.
Hij heeft over zijn hele lichaam jeuk.
Als je bij hem bent wilt hij graag gekrabt worden, maar als hij zo in zijn wei staat dan schuurt hij eigenlijk niet....

Nu heb ik hem in de winter alleen hooi en veulenbrok gevoert. En verder niks extra's zoals zoutblok en dingen met mineralen.
Zou dit ook de oorzaak kunnen zijn? een te kort koming van?
En overigens zeiden ze ook: doordat de dierenarts mij gezegt heeft dat ik mijn pony ''veel'' moet wassen hij dus ook extra jeuk kan krijgen
omdat je dan iets met de vetlaag doet?!