[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:20

ellepel schreef:
ohw ja, ap loopt nu onder een regendeken met hals he..maar hij vind die regendekn echt niks joh!
eczeemdeken steekt ie zo zijn neus in,maar de regendeken krijgt een hele boze blik }> :+

tsja, hij vind em niet mooi staan... ieder zijn smaak toch? :P hij moet er natuurlijk wel knap bij lopen he ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:23

haha.ja dat en hij vind em ook niet lekker zitten.
beweegt lange niet zo vrij als met een eczeemdeken he :D

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:46

waarom doe je regendeken op dan? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:04

ellepel schreef:
ik heb het zo:
[img]http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/SscTV7ktLkI/AAAAAAAABig/EIF_uRHPwxE/s640/halsdeken.JPG[img]
regendeken en daar de hals van de pagony aan gezet.die had ap als eerste maar was heel snel stuk.
kon de hals nog wel gebruiken voor dit weer.

zit wel beetje klungelig met een touwtje vast,maar gebeurd zo niks mee.
klein stukje hals komt wel bloot,maar dat moet dan maar

Zo staat die van mij ook :)) alleen dan met een hele eczeemdeken dr onder :j
Maar wel dezelfde regendeken en zelfde hals

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:06

Ik denk dat deze vraag al wel eens is gesteld maar ik kan het niet vinden ;)
ik heb rambo sweet ich hoody en wil daar graag een regendeken over doen. kan dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:06

Ja hoor waarom zou dat niet kunnen :) ?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:08

weetniet :P miss is het niet handig ofzo :P
is het dan slim om normale maat deken te nemen of 1tje groter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:08

Als je deken goed past kan je gewoon normale maat doen..

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:09

Naam - Ras - Geslacht - Leeftijd - Eczeem sinds - Eczemers in familie bekend

1) Storm - haflinger - ruin (op 1jr) - 5jaar - 3e jaar - Ja, moeder heeft eczeem
2) Darren - welsh - ruin (op 1 jr) - 7jaar - 3e jaar - onbekend
3) Wisse - friesxgelders - ruin (op 3jr) - 3jaar - 2e jaar - onbekend
4) Miranda - haflinger - merrie - 12jaar - 5e jaar - onbekend
5) Generals Copper Kodi (Nilay) - quarter/nrps - ruin - 6 jaar - 5e jaar - nee
6) Bayo - Criollo - ruin (voor 5jr) - 13 jaar - 12e jaar (na verhuizing) - familie onbekend
7) Diddle - Fjord - ruin(onbekend wanneer) - 11 jaar - ong juni 2008(eerste echte zomer op nieuw adres) - familie onbekend
8) Kaspar - AV/NF - ruin (op 2jr) - 3 jaar - 2e jaar - als het goed is geen (overigens had hij al jeuk voor hij gecastreerd werd)
9) Senna - onbekend (er zit waarschijnlijk wel ergens een koudbloed in) - merrie - 18 jaar - ga ik navragen - onbekend
10) Lidar - Fjord - ruin - 18 -deze zomer voor het eerst op een nieuw adres - onbekend
11) Guus Hinnik - Shetlander - ruin - 6 jaar - 3e jaar - Moeder had waarschijnlijk ook eczeem
12) Amaru - Shetlander - merrie - 10 jaar - 4e jaar - onbekend
13 Zij, tinker-meriie-5 jaar- eczeem gekregen toen ze 1 jaar was-onbekend
14 Amiro- KWPN-ruin- 4 jaar- met 2 1/2- nee, in verdere merrie lijn ook geen eczeem
15) Glóa - ijslander - 5 jaar- met 3 jaar van de begrazing gehaald in Overijssel met eczeem. - ouders,
grootouders en rest lijnen geen eczeem, zusjes en broers ook gen eczeem.
16) Bobo -NF- Ruin- 17 jaar- Volgens zeggen dit jaar- onbekend
17) Sally - Haflinger - Merrie-16 jaar - 4e jaar- onbekend
18)Edda - Ijslander - Merrie- 5 jaat -3de jaar - geen eczeem bij vader en moeder,
19) Tuur - IJslander - Ruin - 10 (dacht ik) - onbekend- geen eczeem
20) Evie - Mini - Merrie - ? - ? - onbekend
21) Æsa- Ijslander - Merrie - 5 jaar - deze zomer - Moeder, rest van moeders kant is in IJsland dus niet bekend. Vader niet, rest familie onbekend (voormij dan)
22) Shadow - NRPS - Merrie - 18 - rond 3e jaar - Onbekend
23) Bismarck - AES - Hengst - 5 - onbekend - onbekend
24) Odessa - Stamboomloze fries- merrie- 3,5 jaar - 3 jaar - Moeder geen last. Vader onbekend. (kreeg irritatie op mugjes na verhuizing)
25) Shadow - onbekend (heeft iets barokkigs ) - ruin (onbekend vanaf wanneer) - 15 jaar - rond zijn 3e - familie onbekend
26) Mr. Ed - Welsh A - hengst - ongeveer 13 - rond z'n 3e - familie onbekend
27) May - Tinker - merrie - 1,5 jaar - 1,4 jaar - onbekend
28) Daantje - Haflinger - Merrie - 8 jaar - 2 jaar - Een hengst die zomer eczeem vererft komt vaak voor in haar stamboom.
29) Cela - KWPN - merrie - 2 - 1 - niet bekend
30) Blomke - Fries- merrie - 9 jaar - niet bekend - niet bekend
31) Sophie - 3/4e welsh C - merrie - 9 jaar - Eczeem zo'n 6 jaar nu - Geen familie bekend
32) Simon - KWPN - Ruin - 10 jaar - Eczeem bekend sinds hij 3,5 jarige leeftijd - niet bekend
33) Ulvy - Shetlander- Merrie - 5 jaar - sinds haar 4e -niet bekend
34) applause-welsh cob,sectie-d - Ruin(met 6 gecastreerd)- 17 jaar-eczeem sinds 7 jarige leeftijd- familie onbekend
35) Cindy - Welsh C - Merrie - 7 jaar - sinds 2e of 3e - Haar dochter.
36) Seprise - Welsh B - Merrie - 3 jaar - sinds deze zomer dus 3 - Haar moeder zie bovenstaande.
37) Pinky - Welsh A - Ruin - 10 jaar - sinds 2e levensjaar (ook dat jaar gecastreerd) - 2 zussen met exceem
38) Senna - Welsh A - Merrie - 6 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
39) Rossy - Welsh A - Merrie - 8 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
40) Pride - Welsh Cob - Merrie - 5 jaar - sinds 2e levensjaar (september pas) - Niet zover bekend
41) Carina - Haflinger - Merrie - 9 jaar - sinds jaarling - diverse half broers/zussen van vaders kant
42) Flint - Tinker - Ruin - 4 jaar - sinds 3e levensjaar (eind oktober) - niet bekend
43) Winnipec-kwpn-Merrie-29 jaar-zoiezo vanaf 12 jaar daarvoor ook al, weet niet vanaf wanneer kocht haar met 12 jaar-niet bekend
44) Freya - Welsh A - Merrie - 5 jaar - sinds 2e jaar - familie voor zover bekend niet schurend maar halfbroertje licht verdacht.
45) Djahil - AV kruising - ruin - 25 jaar - sinds 18e jaar (na vakantie in Drenthe) - onbekend
46) Multanhofs Ferron - Welsh - ruin (onbekend sinds wanneer) - 4 jr - vermoedelijk sinds 2e jr - onbekend
47) Zyta (Relinde) - Haflinger - merrie - 8 jaar - sinds 5 jaar - ouders hebben geen ZE en Zyta haar dochter ook niet.
48) Bangi (Brucht) - Fjord - Ruin (gecastreerd voor 3e levensjaar) - 4 jaar - sinds 3 jaar (voor zover ik weet) - ouders hebben (voor zover ik weet) geen eczeem
49) Venice - KWPN - merrie - 7 jaar - onbekend sinds 2 jaar sowieso - familie onbekend
50) Rosalinde - New Forest Pony - merrie - 7 jaar - sinds 2e jaar - moeder heeft nog nooit een nakomeling gegeven met ZE (zijn toch zeker 20 veulens)/Vader lijkt het wel door te geven, er zijn mij iets te veel nakomelingen van hem met ZE (maar dit is nog nooit bewezen natuurlijk).
51) Nevel- Exmoor- Merrie- 1,5 jaar -nog niet bekend of het eczeem is, heb haar pas een maandje. het kan ook verveling van de vorige eigenaar zijn, daar stond ze aan een stick.- onbekend
52)Zinaldo-fjord-ruin-6 jaar-3jaar ongeveer.- onbekend.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:10

Yvank_ schreef:
Als je deken goed past kan je gewoon normale maat doen..

okee. dankje :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:27

zij schreef:
waarom doe je regendeken op dan? :o

omdat appie van suiker is en niet tegen regen kan. :D }>
is echt zo, zo lang als ik hem heb is het met temperaturen zoals nu zo dat als het regent en hij echt nat word hij gaat staan rillen als een gek.
en ja paarden rillen wel als ze koud zijn want door rillen gaat de lichaamstemperatuur omhoog.

hij heeft 1 herfst/winter zonder deken gestaan omdat zijn weidegenootje alle dekens vernielde maar toen kreeg ik hem echt niet op gewicht.
vond hem toen echt veel te dun.
sindsdien doe ik hem dus een regendeken op en gaat het wel goed.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:34

angelax schreef:
ik heb rambo sweet ich hoody en wil daar graag een regendeken over doen. kan dat ?

Ik heb er een regendeken onder zitten. Zit naar mijn idee prettiger en er kan geen water onder de regendeken lopen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:59

angelax schreef:

Ja dat kan prima. Ik heb dat nu ook bij Senna. Ik heb 2 regendekens, zelfde maat, maar eentje valt net iets ruimer/ breder, dus die heb ik over de SIH gedaan. Ik ben benieuwd of ze vanmiddag nog jeuk heeft. Ik ga haar ook even op stal zetten om te kijken of ze erg gaat schuren, doet ze dat dan ga ik de stalhouder vragen of ze de komende week nog gewoon dag en nacht op het land mag blijven.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:41

Mijn pony heeft vannacht zonder deken gestaan. Ik was heel benieuwd toen ik vanmorgen kwam.
Maar er was niks te zien. Hij heeft niet geschuurd (wel heerlijk liggen rollen in de modder ;) )

Maar nu de deken maar weer opgedaan. Ben zo trots op de lange manen.
Verder heeft hij alleen zijn voorpluk afgeschuurd. Maar die is ook alweer aan het groeien.
Maar vergeleken met zijn manen ziet het er wel raar uit.
ben nu al aan het denken hoe ik aan zijn deken voor volgend jaar iets kan maken dat ook zijn oren en voorpluk beschermd.
Gelukkig heb ik daar nog even voor.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:33

Naam - Ras - Geslacht - Leeftijd - Eczeem sinds - Eczemers in familie bekend

1) Storm - haflinger - ruin (op 1jr) - 5jaar - 3e jaar - Ja, moeder heeft eczeem
2) Darren - welsh - ruin (op 1 jr) - 7jaar - 3e jaar - onbekend
3) Wisse - friesxgelders - ruin (op 3jr) - 3jaar - 2e jaar - onbekend
4) Miranda - haflinger - merrie - 12jaar - 5e jaar - onbekend
5) Generals Copper Kodi (Nilay) - quarter/nrps - ruin - 6 jaar - 5e jaar - nee
6) Bayo - Criollo - ruin (voor 5jr) - 13 jaar - 12e jaar (na verhuizing) - familie onbekend
7) Diddle - Fjord - ruin(onbekend wanneer) - 11 jaar - ong juni 2008(eerste echte zomer op nieuw adres) - familie onbekend
8) Kaspar - AV/NF - ruin (op 2jr) - 3 jaar - 2e jaar - als het goed is geen (overigens had hij al jeuk voor hij gecastreerd werd)
9) Senna - onbekend (er zit waarschijnlijk wel ergens een koudbloed in) - merrie - 18 jaar - ga ik navragen - onbekend
10) Lidar - Fjord - ruin - 18 -deze zomer voor het eerst op een nieuw adres - onbekend
11) Guus Hinnik - Shetlander - ruin - 6 jaar - 3e jaar - Moeder had waarschijnlijk ook eczeem
12) Amaru - Shetlander - merrie - 10 jaar - 4e jaar - onbekend
13 Zij, tinker-meriie-5 jaar- eczeem gekregen toen ze 1 jaar was-onbekend
14 Amiro- KWPN-ruin- 4 jaar- met 2 1/2- nee, in verdere merrie lijn ook geen eczeem
15) Glóa - ijslander - 5 jaar- met 3 jaar van de begrazing gehaald in Overijssel met eczeem. - ouders,
grootouders en rest lijnen geen eczeem, zusjes en broers ook gen eczeem.
16) Bobo -NF- Ruin- 17 jaar- Volgens zeggen dit jaar- onbekend
17) Sally - Haflinger - Merrie-16 jaar - 4e jaar- onbekend
18)Edda - Ijslander - Merrie- 5 jaat -3de jaar - geen eczeem bij vader en moeder,
19) Tuur - IJslander - Ruin - 10 (dacht ik) - onbekend- geen eczeem
20) Evie - Mini - Merrie - ? - ? - onbekend
21) Æsa- Ijslander - Merrie - 5 jaar - deze zomer - Moeder, rest van moeders kant is in IJsland dus niet bekend. Vader niet, rest familie onbekend (voormij dan)
22) Shadow - NRPS - Merrie - 18 - rond 3e jaar - Onbekend
23) Bismarck - AES - Hengst - 5 - onbekend - onbekend
24) Odessa - Stamboomloze fries- merrie- 3,5 jaar - 3 jaar - Moeder geen last. Vader onbekend. (kreeg irritatie op mugjes na verhuizing)
25) Shadow - onbekend (heeft iets barokkigs ) - ruin (onbekend vanaf wanneer) - 15 jaar - rond zijn 3e - familie onbekend
26) Mr. Ed - Welsh A - hengst - ongeveer 13 - rond z'n 3e - familie onbekend
27) May - Tinker - merrie - 1,5 jaar - 1,4 jaar - onbekend
28) Daantje - Haflinger - Merrie - 8 jaar - 2 jaar - Een hengst die zomer eczeem vererft komt vaak voor in haar stamboom.
29) Cela - KWPN - merrie - 2 - 1 - niet bekend
30) Blomke - Fries- merrie - 9 jaar - niet bekend - niet bekend
31) Sophie - 3/4e welsh C - merrie - 9 jaar - Eczeem zo'n 6 jaar nu - Geen familie bekend
32) Simon - KWPN - Ruin - 10 jaar - Eczeem bekend sinds hij 3,5 jarige leeftijd - niet bekend
33) Ulvy - Shetlander- Merrie - 5 jaar - sinds haar 4e -niet bekend
34) applause-welsh cob,sectie-d - Ruin(met 6 gecastreerd)- 17 jaar-eczeem sinds 7 jarige leeftijd- familie onbekend
35) Cindy - Welsh C - Merrie - 7 jaar - sinds 2e of 3e - Haar dochter.
36) Seprise - Welsh B - Merrie - 3 jaar - sinds deze zomer dus 3 - Haar moeder zie bovenstaande.
37) Pinky - Welsh A - Ruin - 10 jaar - sinds 2e levensjaar (ook dat jaar gecastreerd) - 2 zussen met exceem
38) Senna - Welsh A - Merrie - 6 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
39) Rossy - Welsh A - Merrie - 8 jaar - sinds 2e levensjaar - 1 broer en 1 zus met exceem
40) Pride - Welsh Cob - Merrie - 5 jaar - sinds 2e levensjaar (september pas) - Niet zover bekend
41) Carina - Haflinger - Merrie - 9 jaar - sinds jaarling - diverse half broers/zussen van vaders kant
42) Flint - Tinker - Ruin - 4 jaar - sinds 3e levensjaar (eind oktober) - niet bekend
43) Winnipec-kwpn-Merrie-29 jaar-zoiezo vanaf 12 jaar daarvoor ook al, weet niet vanaf wanneer kocht haar met 12 jaar-niet bekend
44) Freya - Welsh A - Merrie - 5 jaar - sinds 2e jaar - familie voor zover bekend niet schurend maar halfbroertje licht verdacht.
45) Djahil - AV kruising - ruin - 25 jaar - sinds 18e jaar (na vakantie in Drenthe) - onbekend
46) Multanhofs Ferron - Welsh - ruin (onbekend sinds wanneer) - 4 jr - vermoedelijk sinds 2e jr - onbekend
47) Zyta (Relinde) - Haflinger - merrie - 8 jaar - sinds 5 jaar - ouders hebben geen ZE en Zyta haar dochter ook niet.
48) Bangi (Brucht) - Fjord - Ruin (gecastreerd voor 3e levensjaar) - 4 jaar - sinds 3 jaar (voor zover ik weet) - ouders hebben (voor zover ik weet) geen eczeem
49) Venice - KWPN - merrie - 7 jaar - onbekend sinds 2 jaar sowieso - familie onbekend
50) Rosalinde - New Forest Pony - merrie - 7 jaar - sinds 2e jaar - moeder heeft nog nooit een nakomeling gegeven met ZE (zijn toch zeker 20 veulens)/Vader lijkt het wel door te geven, er zijn mij iets te veel nakomelingen van hem met ZE (maar dit is nog nooit bewezen natuurlijk).
51) Nevel- Exmoor- Merrie- 1,5 jaar -nog niet bekend of het eczeem is, heb haar pas een maandje. het kan ook verveling van de vorige eigenaar zijn, daar stond ze aan een stick.- onbekend
52)Zinaldo-fjord-ruin-6 jaar-3jaar ongeveer.- onbekend.
53)U're Kiddin' - KWPN - ruin, met 2,5 jaar gecastreerd - 8 jaar - sinds 5e jaar - onbekend.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:42

Die van mij stond 2 of 3 weken terug (weet niet zeker meer) ook zonder regendeken. Toen ging het 2 dagen behoorlijk regenen, en kon ik m'n meissie met gigantische snottebellen van het land halen.
Wel koutje gevat dus. Met die deken op kunnen ze de haren ook niet omhoog zetten als bescherming.
Die van mij loopt nu dus ook met dubbel dekens op.

Overigens ben ik bang dat die van mij moeite gaat krijgen met haar wintervacht. Combinatie ouderdom en deken denk ik.
Ik ga zien of het zich nog goed ontwikkeld, en anders houd ze deken maar hele winter op.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:49

Guus zit ook nog veel minder in de wintervacht dan andere jaren.
Je ziet ook aan zijn kleurtje dat op delen waar de deken zit hij nog minder vacht heeft aangemaakt.
(zijn zomervacht is veel lichter van kleur dan zijn wintervacht welke echt zwart is)

Maar hoop dat het wel goed komt als de deken eenmaal af is.
Vind het inderdaad koud als het straks wat meer gaat regenen en hij met zo'n natte koude deken op staat.
Heb geen regendeken voor hem, dus moet even kijken hoe ik dat ga doen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:10

Sophie is juist al wel ver met haar wintervacht, mijn andere pony is extreem ver.. maar toch is sophie ook al goed opweg..
ik heb net wel een 150 grams deken voor haar gekocht, niet om op te doen maar mocht ze het nu ineens heel koud worden en zij is nog niet zover.. dan kan die op..

Ik heb heel erg de neiging om de 150 grams op te doen weet niet waarom, maar lijkt me keer anders om mee te maken hoe een paard het doet in de winter met dekens op :o maar ga dat denk ik niet doen want dan moet ik nog meer dekens aanschaffen vrees ik:(

Ik heb ook een gewone regendeken vind ik altijd wel prettig:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:22

angelax schreef:

Je kan er een regenonderdeken onder vastmaken, daarom zitten er ook van die metalen ogen bij de schoft.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:56

Senna staat vannacht voor het eerst weer op stal. Ze had geen jeuk meer, dus ik hoop dat ze ook niet gaat schuren. Regendeken heb ik er afgehaald. Op stal is een eczeemdeken + regendeken gewoon te warm. Wisselen wordt bij ons op stal niet gedaan, dus ze staat voorlopig alleen met eczeemdeken. Ik ga denk ik maar de onderdeken van de SIH erbij kopen zodat ze toch droog blijft.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:44

Die van mij staat sinds vrijdag weer op stal. Toch ergens wel jammer hoor! Ik vind het zo lekker voor de paardjes als ze buiten kunnen blijven, maar ze hadden het nu al gewoon heel erg zwaar. Die van mij en een van de manegepaardjes zijn vrij snel afgevallen ondanks het bijvoeren, dus tijd om naar stal te gaan. Ook qua wintervacht toch wel handiger.

De eczeemdeken blijft op stal wel op, daar heeft hij sinds gisterenavond een staldeken overheen. Ik vind het nu echt net de overgang tussen 0 grams en de dikkere deken. Dan zou een 100 grams toch wel mooi zijn!
Hij zweet niet onder de 200 grams, dus erg warm heeft hij het niet. Ik kijk het even aan en wordt het weer een beetje warmer, of erg zonnig. Dan ruilen we de deken gewoon weer om.

Bij mij op stal worden dekens ook niet omgewisseld, daar moet ik zelf voor zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:47

Die van mij staat nog steeds onder eczeemdeken + regendeken. Overdag op het land snachts op stal. Heb wel een 100/150 grams deken maar die is niet waterdicht :n dus die kan alleen onder de regendeken.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:47

Annetje je hebt wel 155 grams

en 100 grams dekens bestaan volgens mij wel toch ?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:23

Bestaan volgens mij wel, maar ik zie ze nergens. Bij onze ruitershops zijn ze in elk geval niet te koop.
Volgend jaar wil ik alleen nog maar waterdichte dekens, het zit wat minder lekker denk ik, maar met de staldeken kan hij nu ook niet naar buiten met dit weer. Mijn 200 grams is een staldeken.