Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:47

Vandaag de veearts bij Illo geweest, hij kauwde heel raar, ook zonder eten en kwijlde steeds. Blijkt dat hij dus een afgebroken kies had met nog een flinke dunne scherpe punt van wel een cm eraan. Dus niet zo vreemd dat hij last had. Hij is geveild en vlak erna ging het een stuk beter. Over 2 weken nog een keer naar de tandarts voor nog extra veilwerk om alles weer goed te hebben. Ik heb gelijk zijn hart ook laten controleren voor het geval dat hij verdoofd moet worden, maar nou blijkt hij toch een duidelijke hartruis te hebben :( . Hebben jullie paarden daar ook last van?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:51

Ohw bah Cynthiar, dat zijn berichten die je liever niet krijgt zeg, bah.

Imago is wat dat betreft heel gezond. Hart klinkt altijd prima en sterk en longen ook. Ik laat beide nagenoeg bij elk dierenarts bezoek controleren. Ook tanden laat ik om de 9 maanden elektrisch behandelen, dús onder verdoving en dús door een dierenarts. Daar gaat toch mijn grote voorkeur naar uit.
Komt ook omdat Imago met 1 kant niet kauwt trouwens, wéér een ander verhaal is dat, lol...

@ tantesam: ik kan me gewoonweg niet eens herinneren dat Imago vóór eind april in de rui kwam. Moet ik er wel bij vertellen dat ik hem de meeste voorgaande jaren dan 2x heb geschoren: 1x in oktober en vaak dan ergens in december nog een keer. Dus dan ook echt wel later in de rui. Vorig jaar ook maar 1x en kwam hij ook pas eind april ind e rui. Dus ben er wel blij mee!

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:57

Illo zijn hartslag en nog een paar dingen die met zijn hart te maken hebben waren gelukkig wel goed. Alleen als hij verdoofd moet worden voor iets moet dat door een dierenarts gebeuren en die moet hem ook in de gaten houden voor het geval het mis gaat. Dus geen verdoving bij/ door een tandarts, alleen als het echt nodig is met een da erbij.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:01

Niemand, buiten een dierenarts, mag uberhaupt verdoven cynthiar, dus maak je daar maar niet druk over.
Je kunt voor een tandenbehandeling het beste je/een dierenarts vragen die dit vaak/vaker doet en die mag meteen verdoven én heeft nog eens medisch goed verstand ervan. Elektrisch is vaak ook fijner qua behandeling voor je paard.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:39

Mijn merrie ( die met cushing ) heeft ook een hartruis....al 3 jaar geleden ofzo heeft de DA dat vastgesteld tijdens een routine onderzoek. Nooit wat van gemerkt verder, en ook nooit last van gehad. Een paard heeft een sterk hart, kan veel compenseren en hartruis komt wel vaker voor naar t schijnt. Juist met verdoving inderdaad moet er voorzichtig omgesprongen worden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:49

@Imago: de tandarts die ik nu heb geeft geloof ik zelf wel verdovingen. Hij heeft een 3,5 jarige opleiding tot tandarts in Belgie gedaan. Maar ik dacht inderdaad ook dat ze eigenlijk niet zelf mogen verdoven. Het schijnt dat dierenartsen maar een paar uurtjes les over het gebit krijgen in hun opleiding, maar of dat ook echt zo is weet ik niet. Maar dat zei mijn tandarts.

Maar als alles meezit hoeft er niks getrokken te worden en hoeft hij ook niet verdoofd te worden.

@Pandora: ik heb er ook nooit wat van gemerkt maar ik werk ook al jaren niet meer intensief met hem vanwege hoefkatrol. Illo wordt in mei 25, hoe oud is die van jouw nu?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:16

tantesam schreef:
Goed nieuws inepeet, fijn!
Imago, wat een toestand qua voer he, mijne is gek op eten, maar de c4l laat ie steeds meer van staan, ook als ik het meng.
Ook de pb moet ie echt pertinent niet... jammer.
Fijn dat je paard al zo mooi in zijn vacht zit, hoe was hij voorgaande jaren rond deze periode?

En IMJ hoe gaat het nu met je?

Je zou eens kunnen kijken met het opbouwen van pb dat je echt maar bijv 1/8e neemt van het schepje dat je moet geven en dat een paar daagjes, dan 1/4 en dat een paar daagjes. Zo heb ik op advies van de groene os de maagcompositum opgebouwd voor whizz die hem toen hij klein was pertinent liet staan. Dus met dat in mijn achterhoofd hele kleine dosis gestart en deze uitgebouwd en dat is gelukkig gelukt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:45

Ik was me er niet eens van bewust dat de PB een probleem zou kunnen opleveren.
Ik vond het wel een heel zacht, zowat 'aaibare' poeder haha.
Ziet er kleurrijk uit in 'het bakje" zo met het witte van magnesium, het hele donkere van de PB en dan nog een bruine substantie van de Immu :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:01

@cynthiar mijn merrie is nog maar 17 ....dus 13 of 14 toen ze het vaststelden ( en waarschijnlijk dus al veel langer..) Ze wordt wel nog heel regelmatig gewerkt ( dressuur ) en ik heb nog nooit iets van vermoeidheid ofzo ondervonden, ook niet bij zware inspanningen. Kunnen ze best wel 35 jaar mee worden denk ik ... :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:13

cynthiar schreef:
@Imago: de tandarts die ik nu heb geeft geloof ik zelf wel verdovingen. Hij heeft een 3,5 jarige opleiding tot tandarts in Belgie gedaan. Maar ik dacht inderdaad ook dat ze eigenlijk niet zelf mogen verdoven. Het schijnt dat dierenartsen maar een paar uurtjes les over het gebit krijgen in hun opleiding, maar of dat ook echt zo is weet ik niet. Maar dat zei mijn tandarts.

Maar als alles meezit hoeft er niks getrokken te worden en hoeft hij ook niet verdoofd te worden.

Ik heb 2 vriendinnen die paardentandarts zijn, beide hebben de opleiding in de VS gedaan. De ene is daarbij ook nog gewoon dierenarts, dus die mag zelf via een naald verdoven. De ander heeft sinds vorig jaar een soort pasta die ook goed verdovend werkt. Degene die ook dierenarts is heeft bewust gekozen nog een aparte opleiding te doen voor paardentandarts omdat er tijdens de DA studie maar heel kort aandacht aan besteed wordt en ze vindt het ook eigenlijk belachelijk dat normale DA's meer doen dan een simpel scherp randje even raspen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:27

Klopt, wat ik van mijn eigen TA (Daan Staller) en mijn eigen DA begreep, is dat je één college over gebitten krijgt in de 6 jarige opleiding diergeneeskunde. :wow:

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:32

Oke dan had mijn tandarts gelijk.
Fijn te horen Pandora dat ze er toch goed mee kunnen leven. Illo zal het waarschijnlijk ook wel al langer hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:34

Nado schreef:
cynthiar schreef:

Ik heb 2 vriendinnen die paardentandarts zijn, beide hebben de opleiding in de VS gedaan. De ene is daarbij ook nog gewoon dierenarts, dus die mag zelf via een naald verdoven. De ander heeft sinds vorig jaar een soort pasta die ook goed verdovend werkt. Degene die ook dierenarts is heeft bewust gekozen nog een aparte opleiding te doen voor paardentandarts omdat er tijdens de DA studie maar heel kort aandacht aan besteed wordt en ze vindt het ook eigenlijk belachelijk dat normale DA's meer doen dan een simpel scherp randje even raspen.

Die vriendin die en dierenarts is en de opleiding in de VS heeft gedaan, waar zit die in NL? Ik heb op dit moment ook een tandarts die wel verdoofd, maar eigenlijk mag dat niet dus ben wel een beetje zoekende naar iemand die en dierenarts is en VS opleiding heeft. En niet electrisch te werk gaat..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:58

Ze heet Mieke Roelse en komt in heel Nederland, woont zelf heel centraal in Bilthoven. Haar website is www.hestadent.nl . Daar heeft ze ook veel uitleg op. Ik weet niet of ze ook met de handvijl werkt, dat zou je haar kunnen vragen. Ik weet wel dat ze redelijk vol zit, dus je moet er wel rekening mee houden dat ze niet volgende week al op de stoep staat (tenzij het net lekker past in een al gepland reisschema).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:05

Nado schreef:
Ze heet Mieke Roelse en komt in heel Nederland, woont zelf heel centraal in Bilthoven. Haar website is http://www.hestadent.nl . Daar heeft ze ook veel uitleg op. Ik weet niet of ze ook met de handvijl werkt, dat zou je haar kunnen vragen. Ik weet wel dat ze redelijk vol zit, dus je moet er wel rekening mee houden dat ze niet volgende week al op de stoep staat (tenzij het net lekker past in een al gepland reisschema).

De tandarts is bij ons net geweest, dus geen spoed gelukkig. Maar ik begrijp dat zij het dus electrisch doet normaliter?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:08

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:21

Ach arme IMJ... misschien dat je nu echt beseft dattie er niet meer is, en de leegte ook echt gaat voelen...
Sterkte meid.

Fargo, nav een pb'tje van jou heb ik dat toendertijd al geprobeerd. Echt met iniminibeetjes, hij laat het gewoon staan... zo jammer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:24

Zeker jammer inderdaad Tamtesam..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:08

@ tantesam: ik heb ook een tijdje pb gegeven voordat hij Pergolide kreeg, en wanneer hij op de wei stond kreeg hij toen geen muesli, dan gaf ik de pb in wat appelmoes, zo at hij het graag op. Misschien kan je dat proberen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:37

Dank tantesam, lief..!

In appelmoes zit weer zoveel suiker hè? Dan kan je bijna net zo goed gewone muesli geven..
Maar ja, je wel die pb er ook graag in natuurlijk..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:35

IMJ schreef:
Dank tantesam, lief..!

In appelmoes zit weer zoveel suiker hè? Dan kan je bijna net zo goed gewone muesli geven..
Maar ja, je wel die pb er ook graag in natuurlijk..

Ligt er misschien ook een beetje aan hoeveel appelmoes je geeft en of je paard inmiddels qua hormoon en suikerhuishouding op orde is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:46

Er is ook suikervrije appelmoes te koop :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:56

Vanavond maar weer eens de voerbak checken maar die van mij is gestopt met het eten van de C4L.
Gister lag er nog een groot deel van zijn ochtendmaaltijd in de bak. In de avond nam hij een paar happen ervan en liet het verder staan maar wellicht dat hij het later op de avond nog heeft gegeten.
Vandaag nog ff checken en anders is het heel jammer, 15 euro de plomp in en stap ik terug naar de Natures Best :+ gemengd met een brokje.

Goed dat hij de C4L niet meer wil eten want hij was gisteren ook nog eens retedruk. Eerst half uur in de molen stapprogramma en daarna heb ik hem nog even gelongeerd maar hij was behoooooorlijk energiek! Veel galopwerk laten doen etc. Maar hij kon nóg wel een half uur. Ben op den duur maar gestopt want dan begint hij zichzelf ook wat op te fokken en dat is dan het begin van ellende...
Dus, duimen dat hij gisteren genoeg moe is geraakt waardoor hij nu weer ontspannen genoeg in de paddock staat...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 14:25

cynthiar schreef:
Er is ook suikervrije appelmoes te koop :D

Bestaat niet, in appels zit namelijk suiker, dat kunnen ze er niet uit halen, er zitten alleen geen extra suikers in toegevoegd.. Net als suikervrije appelsap etc, het bestaat niet! :D

Succes Imago!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:58

*\%/* *\%/* *\%/* IMAGO HEEFT GELEGEN IN ZIJN PADDOCK!!! *\o/* *\o/* *\o/*
Jaaaaaa echt, te gek. Hij schijnt best een tijdje gelegen te hebben. Hij was heerlijk aan het soezelen in het zonnetje etc. Daarna echt heerlijk gereden. Even íetwat spanning maar kwam al vrij snel goed. Hij zag geen andere paarden, staldeur was dicht en die ging regelmatig open als er iemand door ging en is voor hem meestal reden om te gaan brullen, hupsen etc. Niets van dat alles. Dus: geweeeeeeldig. Zal vast nog een keer 'fout' gaan maar deze keer kan ik weer in mijn zak steken.
Hij voelde ook veel minder mager aan dan tijdje terug dat ik erop zat dus eens even zien of ik weer wat vaker kan gaan rijden!