[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

drunny

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:10

Mijn paard heeft ook geen last van halster of hoofdstel (je zou denken dat C1 halswervel en atlas mischien gevoellig kunnen zijn) daat zijn wel een paar simpele testjes voor te doen . maar dan blijft de vraag komen de blokkades door het schudden of komt het schudden van de blokkades!
mijn paard is nog eens los gemaakt op een andere praktijk met dry needling hij was ik een klap van alle blokkades af dit hielp echter niet tegen het schudden omdat de oorzaak ik zijn neus zit en daar deden ze helaas niets aan (hoewel ik daar juist voor kwam omdat mijn medicatie op was, en mijn homeopaat helaas afwezig)
drie weken eerder een thermografie gehad en daar waren geen blokkades te vinden...( toen was het schudden ook bijna helemaal weg) mijn conclusie na drie weken weer verergerde irritatie door geen medicatie komen de blokkades weer opzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:18

Vandaag tot de conclusie gekomen dat ik er niks meer van snap :+

Gisteren buiten gereden, echt geweldig .. pony was helemaal gefocussed, had de grootste lol en reageerde zowat op mijn gedachten. Toen ik hem op een bepaald moment even wilde laten pauzeren en laten grazen wilde hij niet, hij wilde verder .. Ik wist niet wat er gebeurde :') Geen last gehad van schudden etc.

Vandaag een ander verhaal, meteen vanaf het vertrek al "veel" geschud (veel omdat ik het opmerk, maar eigenlijk valt het allemaal nog wel mee, niet meer zoals toen, toen was er gewoon niet mee te rijden := ). Er was een stuk meer wind dan gisteren dus ik denk dat wind er wat mee te maken heeft .. Even gedacht om om te keren maar toen dacht ik "ik kijk verderop in het bos wel, als daar minder wind is kan ik ook zien of het schudden minder wordt". En inderdaad, er was minder wind, en minder geschud.

Heel duidelijk dus zou je denken?
Echter, toen we x aantal tijd verder waren heeft ponylief gedraafd en gegaloppeerd, beiden vol in de wind (tussen de velden enzo), en zonder geschud. Dus ja, toen wist ik het niet meer :+

Wat wel zo is is dat [***] beter gaat lopen als we een tijdje aan het rijden zijn, hij heeft een nogal lange opwarmperiode nodig (denk omwille van zijn knieën) en dat merk je echt wel. In het begin moet je hem echt erbij houden, regelmatig zeggen van "doorstappen of doordraven of.. ". En op een bepaald moment gaat er een knopje om (is hij warmgelopen denk ik) en dan reageert hij zowat op je gedachten en moet je ook tussendoor niet meer aansporen of niks .. En volgens mij schud hij vanaf dat punt ook (zowat) niet meer.

Zou het kunnen dat het toch lichamelijk is? En dat dingen als wind enzo dan een extra trigger is, maar als hij éénmaal goed is qua lichaam dat hij van die wind dan niet meer zo'n last heeft? Klinkt best raar eigenlijk .. maarja, ik weet het dus niet :+

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:21

Hier is de kans op schudden een stuk groter als ze lichamelijk niet lekker in haar vel zit. Althans dat is mijn theorie. Natuurlijk is wind, zon, pollen etc. wel een trigger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:28

Ik denk dat [***] over het algemeen niet goed in z'n vel zit. Of ja, bedoel dat niet slecht, maar puur fysiek gezien is hij zo scheef als iets .. dus kan me voorstellen dat dit, samen met zijn knieën die gewoon versleten zijn, niet altijd zo fijn is .. Ga er wel aan werken om hem toch wat meer recht te krijgen enzo, dus ben benieuwd of daar dan verbetering in gaat zijn.

Maar het zou dus kunnen dat hij dan met felle wind bv. gaat schudden doordat hij lichamelijk niet 100% is? En als hij dan over een tijd beter loopt dan zou dat dan minder moeten zijn? Ben eens benieuwd ... En kan het dan ook zo zijn dat hij na opwarmen minder gaat schudden? Heb echt na de eerste 30/45 minuten weer heel fijn kunnen rijden, zonder geschud, terwijl de wind er niet minder op geworden was.. Dus ja :+

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:53

hoi [***]
Het is voor jou duidelijk wel een beetje anders denk ik, als je weet dat je paardje al versleten knieen heeft en volledig herstel dus uitblijft. maar ik denk zeker dat als je paard lekker in zijn vel zit het schudden minder zal zijn.
er is natuurlijk een heleboel om je paard optimaal gezond te krijgen... homeopatie, fysiotherapie, osteopatie, rechtrichten, acupunktuur(dry needling) kortom van alles.
en je zult zien dat alles wel een positiefe werking heeft.
ik heb inmiddels zo'n beetje alles geprobeerd en de homeophatie en de dry needling hadden bij mijn paard alle twee een zeer positief resultaat,
de fysiotherapeut kon niets voor me doen, de een durfde niet aan mijn paard te zitten uit angst voor ernstige gevolgen de andere vond mijn paard uitermate goed in zijn vel zitten wat tevens zichtbaar was op de thermografie die ze erbij heeft gemaakt.
een nieuw zadel geeft ook een zeer positief resultaat! in mijn geval, dus als mijn zadel klaar is doen we de dry needling nog maar eens voor optimaal resultaat zullen we maar zeggen.
maar het kosteplaatje erbij is wat minder!
zo zie je maar soms is het niet een dingetje, maar een heleboel dingetjes bij elkaar!!!

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:57

ik spak laats een vriendin, haar pony deed het hoofdschudden al een paar jaar en ze reed altijd met een netje in het voorjaar en zomer. nu rijd ze al een tijdje op een ander paard en de pony wordt gebruikt voor kinder lesjes .
ineens is het schudden over?
dus wat de aanleiding was?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:11

zou dan dus toch gaan denken aan rijtechnische fouten?

kindjes zijn ook nog eens lichter, hebben de teugels vaak wat losser
rijden een paard niet rond en wie weet wat dat allemaal voor invloed kan hebben?
of is de pony verhuisd.andere omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:39

Ik ga inderdaad kijken wat de toekomst brengt, of er verbetering in komt als hij wat rechter wordt en dergelijke .. Ben wel benieuwd. Het is in ieder geval geen allergie, want cortisone helpt niet .. Dus dan moet het al bijna in die hoek ergens te vinden zijn. We zullen zien .. Vandaag gaan we in principe stukje met de koets rijden, daarnet waaide het ook nog enorm hard, maar de koets is een heel ander principe en ook een heel andere optoming enzo .. Ben wel eens benieuwd hoe hij dan gaat reageren ;)

Ik dacht bij die pony ook meteen aan "andere ruiter" :j Een ruiter heeft veel invloed op een paard natuurlijk, al is het alleen maar het gewicht. Misschien heeft de pony nu ook een ander zadel of dergelijke? Kan vanalles zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:40

Voor de koets schud hij ook (al viel het al bij al wel mee vandaag) dus dan kunnen we het zadel/ruitergedeelte wel al uitsluiten denk ik (dacht ik al wel, omdat hij het met longeren enzo ook doet, maar nu is het nog eens extra bevestigd). Ben benieuwd over een tijd als hij wat beter in z'n vel zit (door training, rechter is enzo .. mentaal zit hij super in z'n vel tegenwoordig dus dat is ook al iets :Y) ).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:45

Dyonne, zo herkenbaar hier thuis, helaas.

Ik ga gebruik maken van jullie kennis en ervaring, want ik kom er niet uit met alle deskundigen.

Mijn haflinger is gestruikeld eind april in de duinen en sinds die tijd was ze erg kreupel. Na het bezoeken van 2 klinieken en 8 veeartsen geraadpleegd te hebben zijn we er achtergekomen dat ze een halsspier gescheurd had.
Inmiddels is dat hersteld, loopt ze sinds augustus super goed, regelmatig en is ze vrolijk.
Ze loopt ZZ dressuur mennen en Z vaardigheid en heeft in beide rubrieken al weer winstpunten gescoord.
So far so good.

Maar sinds de blessure knikt ze met haar hoofd, zoals het paard van DYonne op het filmpje. MAAR grote maar, niets als ze voor de koets loopt. Dan doet ze het totaal niet. En ze loopt ZZ dressuur, dus er wordt echt wel iets aan haar gevraagd.

Ze is goed los in haar lijf, geen blokkades in hals, atlas, rug, etc, alles is nagekeken en goed bevonden.

Maar ze doet het onder het zadel en als je haar los werkt zonder tuig/halster, etc. Ze heeft dit nooit gehad, maar het is echt na de blessure in haar hals. Laatst bij de hoefsmid moest ze lang wachten, toen begon ze ook te knikken: rook in haar neus van het warm beslag?

Net gereden onder het zadel en ze liep super. Niets geen knikken. Ik helemaal blij.
Tot mijn zoon thuis komt en iets vraagt. Ik stop bij het hek en hij raakt de haflinger precies op de zijkant van haar neus, waar normaal de Engelse neusriem loopt. (ik rijd haar zonder neusriem al onder het zadel).
Ze schrikt alsof ze door een bij geprikt wordt en begint te knikken. Vervolgens stopt ze niet meer met knikken.
Ik heb geprobeerd haar er door heen te rijden, maar ze bleef briesen, knikken en gefocust op haar neus.
Blijkbaar is er een zenuw geraakt en dat stopt dan niet.

Ik ben afgestapt en ze blijft knikken. Pas als ik haar stal in loopt (donker) stopt het knikken.

Ik heb al van alles geprobeerd:
- met of zonder neusriem
- rijden met menhoofdstel
- voer veranderen
- neusnetje
- met of zonder bit
- met of zonder zadel
- verschillende tijden van de dag
- allerfree tegen allergie
- lysine tegen herpesvirus om uit te sluiten dat dit misschien speelt
- acupunctuur
- massage
- chiropractor
- shiatsu
- cranio sacraal
- diverse veeartsen en klinieken
- en vast nog meer, maar dat ben ik vergeten.

Het rare is: span haar voor de koets en het is over. Als ik haar daarna op dezelfde locatie uitspan en op zadel, begint ze weer te knikken: ik kan dus allergie voor bepaalde pollen uitsluiten.

Dus aan jullie de vraag: willen jullie mee puzzelen? Wat kan ik nog doen om haar ook onder het zadel te kunnen rijden zonder hoofdknikken?

Ik weet niet veel van Headshaking syndrome en ga dus braaf dit topic doorspitten op zoek naar tips.
Maar misschien is dit heel herkenbaar voor jullie en heeft het niets te maken gehad met de blessure, maar is het iets erbij gekomen is.
Het zit duidelijk in irritatie de neus/aangezicht.

Alvast bedankt als je dit allemaal gelezen heb en als je mee wilt denken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:35

Ik kan je helaas niet helpen Janoek. Het is een ontzettende puzzel waar ik zelf ook maar niet uit kom. En dan is hij ook nog eens voor elk paard anders.

Nilay heeft gisteren zijn tweede Cranio Sacraal behandeling gehad. Ik heb goede hoop. Na de eerste behandeling kon ik hem al veel beter aanraken op zijn hoofd en gisteren stond hij 's avonds rustig zijn hooi te eten in plaats van bij elke hap te schudden/schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:20

janouk:
probeer eens een filmpje te maken van zowel het onder de man als voor de koets lopen?

je verteld dat je dier gestruikeld is,weet je ook of ze toen met haar hoofd/neus op de grond gekomen is?
kan toch zijn dat er een zenuw beschadigd is al zou je dan verwachten dat ze ten alle tijde zou schudden en niet op bepaalde momenten.

al met al ben ik benieuwd of er nog iets duidelijk word.

maar een filmpje zou voor mij heel veel duidelijkheid kunnen geven,

was ze met die struikelpartij toen onder het zadel of liep ze voor de koets?
misschien is het stress gerelateerd??
wat gebeurd er als je er op gaat zitten als ze voor de koets loopt,heb je dat al geprobeerd.puur om te kijken wat ze dan doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:26

Goh, moeilijk hoor janouk :=
Het is dat ze het bij vrij werken ook doet, anders zou ik denken dat het zadel misschien ergens drukt wat dan die zenuw overgevoelig maakt waardoor ze maar een beetje nodig heeft om te gaan schudden.. Of gebruik je met loswerken ook een longeersingel of iets? (alhoewel dat weer zou overeenkomen met het tuig voor de wagen natuurlijk).

Gekke gedachte hoor, maar misschien vindt ze de koets ZO leuk dat ze vergeet te schudden? Dat ze zo geconcentreerd is op haar werk dat ze daar niet aan denkt? Hier lijkt het te werken om hem mentaal bezig te houden (hoeft niet persé intensief, maar echt laten nadenken). Misschien iets in die richting? Dat je dit onder het zadel en met het loswerken niet in die mate kan bereiken als voor de koets? (kan ook wel verklaren dat ze begon toen je ging stilstaan, de zenuwen zullen sowieso gevoelig zijn, maar voor de koets denkt ze daar niet aan, onder het zadel wel en als je gaat stilstaan om met iemand te praten ofzo moet zij mentaal ook niks of weinig doen..).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:01

Bedankt voor jullie reacties alvast.

Ik ga niet meteen reageren. Ik moet er eerst nadenken over jullie suggesties en op me in laten werken :o
Maar ik ben er blij mee, je weet maar nooit.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:53

Jullie mennen altijd met kleppen toch? Gebruik dat hoofdstel eens ohz. Ik had het idee dat kleppen sowieso fijner waren tegen het schudden.

Edit, niet goed gelezen, had je al gedaan. En dat maakt geen enkel verschil?

De tijd dat jullie mennen of rijden, maakt dat verschil? In de ochtend is het vaak minder dan later op de dag is mijn ervaring.

Als je eerst rijdt en daarna voor de wagen zet, is het dan ook over? Mijn ervaring is dat eenmaal getriggerd het wel meer aanwezig blijft.
Is wel de vraag waardoor het getriggerd wordt omdat dit niet alleen ohz is, maar ook met halster op.

Ook al eens lange lijnen gedaan? Hoe doet ze het dan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:32

Dyonne schreef:
Jullie mennen altijd met kleppen toch? Gebruik dat hoofdstel eens ohz. Ik had het idee dat kleppen sowieso fijner waren tegen het schudden.

Edit, niet goed gelezen, had je al gedaan. En dat maakt geen enkel verschil? Nee, geen verschil

De tijd dat jullie mennen of rijden, maakt dat verschil? In de ochtend is het vaak minder dan later op de dag is mijn ervaring. Geen verschil

Als je eerst rijdt en daarna voor de wagen zet, is het dan ook over? Mijn ervaring is dat eenmaal getriggerd het wel meer aanwezig blijft. Zou ik eens moeten uitproberen, nog niet geprobeerd
Is wel de vraag waardoor het getriggerd wordt omdat dit niet alleen ohz is, maar ook met halster op. met halster en hoofdstel dezelfde reactie, ook zonder halster geeft ze reactie als je haar laat lopen

Ook al eens lange lijnen gedaan? Hoe doet ze het dan? Ook knikken helaas; het werkt echt alleen als de koets erachter hangt.

Gisteren gereden met haar zware Haflingerhoofdstel: dikke leer/zwaar en breed, komt niet op de zenuwplekken onder haar jukbeenderen, maar ligt er boven. En......................durf het haast niet te zeggen, maar onder het zadel niet geknikt. Het lijkt of de druk van het dikke leer haar niet triggert.
Wel na het afzadelen, toen ze weer vrij liep, kreeg ze toch een reactie.

Afbeelding

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:54

Jemig wat maf! Die van mij heeft (als er geen trigger is door stof/vliegjes) de neiging te gaan knikken door spanning tijdens het rijden. Maar heel stom: daar helpt een neusnetje in combinatie met masker tegen bij hem >;)

Toevallig iemand in je omgeving met een Rambo micklem multibridle hoofdstel? Dat wil misschien ook wel helpen als ze zoveel beter op het Haflingerhoofdstel reageerd...

Hier een klein vreugdesprongetje! We hebben gereden zónder neusnetje en zónder masker en geen één keer geschud! Maar hij was dan ook wel gelijk vanaf het begin ontspannen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:47

Gisteren heeft Nilay voor het eerst in de regen gelopen zonder te schudden!
Ik denk dat het echt te maken heeft met de Cranio behandeling die hij een week geleden heeft gehad. Ik heb weer hoop. :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:31

Janouk, dat is wel apart zeg. Vooral omdat deze zwaar is, maar zou wel kunnen schelen dat deze druk blijkbaar fijn is omdat die over groot oppervlak is?

Mijn pony liep met een micklem wel beter. Maar rijden deden we toen al niet meer.
Vandaag afscheid van haar genomen. [IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:35

Dyonne heel veel sterkte ... :(:) prachtig topic heb je over haar gemaakt! :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:33

dyonne sterkte..ik schrik wel een beetje van je bericht,had helemaal niet in de gaten dat het zo slecht met haar ging..
:(:)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:45

Sterkte Dyonne.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 07:54

Lieve Dyonne
Wat een prachtig topic, en hoeveel mooie foto heb je van haar!
je zal haar vast heel erg missen. het is altijd een hele moeilijke beslissing om voor het einde te moeten kiezen. mijn hart gaat naar je uit!
Uiteidelijk wist je gelukkig wel de oorzaak van de problemen en kun je gerust zeggen dat je de juiste beslissing hebt genomen niet meer met haar te rijden.
Je mag trots zijn op jezelf en op je prachtige Maybel. je heeft je veel moois gechonken!
veel liefs en sterkte

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:22

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 11:12

Dyonne schreef:
Janouk, dat is wel apart zeg. Vooral omdat deze zwaar is, maar zou wel kunnen schelen dat deze druk blijkbaar fijn is omdat die over groot oppervlak is?

De dag erna gereden met het Oostenrijkse hoofdstel en helaas weer knikken. De dag erop gereden met menhoofdstel en dat leek beter te gaan; het knikken was veel minder heftig. Oogkleppen/minder zon?
Ik weet het echt niet wat het triggert.
Gisteren heeft ze in de menles super gelopen. Niet één keer knikken.

Vandaag heeft mijn instructrice gereden onder het zadel. Gewoon met het rijhoofdstel op trensbit, maar zonder neusriem. Ik had haar niet verteld dat Janouk de laatste weken weer zo erg knikt, alleen gevraagd of zij haar even eerst wilde rijden. En............
Janouk liep super en niet 1 keer geknikt :? :?
Zij rijdt met veel meer druk in de hand en activiteit dan ik. Het ligt dus niet aan hoofdstel, oogkleppen, bit, etc, maar aan rijstijl?

Ik ben er daarna op gegaan en heb met meer druk in de hand en activiteit gereden. Niet 1 keer geknikt.
Dit is niet mijn normale manier van rijden; ik rijd met veel minder druk. Blijkbaar heeft Janouk de aanleuning nodig om niet te knikken. Voor de kar rijdt ze ook met meer druk en aanleuning.

Iemand van jullie die daar ook ervaring mee heeft? Dat een andere rijstijl verbetering geeft?