[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emma_evg

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:14

Crines: Hoe is het op dit moment met je paard? Nog geen jeuk? En al wel deken op neem ik aan.
Qua middeltjes werkte Efrata Dode Zee Gel en Grand National Itch Free bijna niet bij mijn pony, uiercreme vond ik wel fijn om de huid zacht en soepel te maken. Wat bij mijn pony (naast de deken natuurlijk) heel goed werkt is dagelijks een (natuur)azijnoplossing sprayen op manen en staart. Als ik het zomers een keer een dagje vergeet heeft ze de volgende dag gelijk geschuurt.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 18:23

@Crines ah ja dat is misschien een wat karig contrast :+ Op zich zat je al goed, je zou bietenpulp en zemelen met zeewier en lijnzaad kunnen proberen. Heb ik ook een poos gevoerd, kan je een beetje hetzelfde voeren als normaal maar dan zonder muesli en dus granenvrij. Je kunt trouwens ook niet verwachten dat je de jeuk oplost met een halfjaar geen granen voeren, het probleem zit vaak wat ingewikkelder in elkaar.. meestal zijn het een aantal factoren die meespelen. Bovendien kan het een jaar duren eer de spijsvertering van een paard gereset is.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:12

lissie_zigor schreef:
Die oren heb ik omgeslagen van de deken. Werkt prima.

Manen heeft mijn fjord bijna niet vanwege eczeem vind het echt bijzonder dat ik hier eczeem fjorden zie met bossen manen vraag me bijna af of ze wel eczeem hebben. Die van mij schuurt namelijk altijd wel iets en ook door de deken verliest hij wat haar in de winter groeit dit slecht aan dus die heeft niet veel manen en zeker niet lange manen.. die foto dat die oren zo zit dat die niks ziet is wel zielig maar stiekem wel een grappige foto xD hihi

Ze heeft echt eczeem hoor :j Als ze per ongeluk zonder deken staat zie je direct dat ze gaat schuren en een deel van de manen weg is. Drie jaar geleden had ze ook geen manen en was de staartwortel helemaal kaal. Ik ben toen van alles tegen de eczeem gaan doen waardoor de manen wel groeiden :j

Afbeelding

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:16

Mijn fjordje die zo slecht ging weten jullie dat nog? Na 5 dekens in 1 week gesloopt te hebben staat ze nu jeukvrij zonder deken op gras

Geef haar puur Culico, allergie en drainage

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:57

Fjordengek93 schreef:
Mijn fjordje die zo slecht ging weten jullie dat nog? Na 5 dekens in 1 week gesloopt te hebben staat ze nu jeukvrij zonder deken op gras

Zijn dat 2 apparte potjes? En wat voer je daarbij? Fijn dat ze nog steeds jeuk vrij staat!

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:25

Ann_Pam schreef:
Fjordengek93 schreef:

Zijn dat 2 apparte potjes? En wat voer je daarbij? Fijn dat ze nog steeds jeuk vrij staat!

Voer het over Equilin balancer naast onbeperkt hooi

Zijn 3 flesjes

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:16

@jets oh wauw wat goed! En mooie fjord zeg !

Oh wat fijn dus het kan wel hah

Ik geef mijn fjord toevallig ook de druppels van puur werkt bij hem erg goed behalve voor zijn buik die schuurt hij nu weer tot bloed open :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:29

Ik heb mijn dame zojuist maar weer haar Shires aangetrokken. Volgens mij heb ik het dit jaar langer uit kunnen stellen dan vorig jaar. Vandaag zonder zou nog wel lukken waarschijnlijk, maar het schijnt morgen warm te worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:31

Klopt, morgen 20 graden. Toch ga ik morgen om 8u mn paard nog een keer insmeren met derfen en dan in zn blootje zetten. En voor de nacht laat ik hem denk ik ook bloot. Wilde maandag pas weer een regendekentje op doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:47

Die van mij staat toch met een deken aan
Ze had beetje geschuurd .
Better safe Then sorry

Afbeelding

De hals had ze vakkundig naar beneden geduwd

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:28

Afbeelding

Bloot en van eau de derfen voorzien :D

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:56

Ik heb voor mijn paardje nu een rambo sweet itch deken. Maar ze heeft eigenlijk alleen maar eczeem aan haar manen en staart. Zijn er geen dekens die alleen de manen en de staart bedekken?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:58

De manen wel, alleen een losse hals.
Maar de staart is nog wat anders denk ik. Daar weet ik niets voor

Die losse hals gebruik ik wel met een regendeken en soms als het heel heet is.

Er bestaan wel dekens die vanaf de zijkant niets hebben zitten.

Deze:
https://www.atorka.nl/contents/nl/p871_boett_light.html

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:06

elisedcl schreef:
Ik heb voor mijn paardje nu een rambo sweet itch deken. Maar ze heeft eigenlijk alleen maar eczeem aan haar manen en staart. Zijn er geen dekens die alleen de manen en de staart bedekken?

Je ziet het alleen aan de manen en staart maar je moet haar hele lichaam bedekken, het maakt namelijk niet uit waar ze geprikt wordt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:19

Ik denk dat het bij de mijne echt heel erg voer gerelateerd is. Ik heb hem nog niet betrapt op schuren, alleen toen hij gisteren van de wei kwam wel. Gras geeft hem dus kennelijk jeuk. Vanochtend had hij alweer geen jeuk, hij staat nu dus ook nog lekker bloot. Dat is ook wel zo prettig met die verharende shet vacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:37

Kinke schreef:
elisedcl schreef:

Je ziet het alleen aan de manen en staart maar je moet haar hele lichaam bedekken, het maakt namelijk niet uit waar ze geprikt wordt.

Dat wilde ik ook net zeggen, de jeuk uit zich bij manen en staart, dus wel je dier goed in pakken :j

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:05

Dan moet je toch ook de benen inpakken?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:14

Bij extreme gevallen wel.
Bij mijn merrie zijn die kleine krengen vooral druk bovenop haar lijf, bovenop haar kont is de favoriete plek.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:39

Kinke schreef:
Voor degenen die Vitalbix voeren, bestellen jullie het online bij Feral Horsecare? Zo ja, hoe lang duurt het voor je het ontvangt?

Voor 12:00 besteld is de volgende dag in huis.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:55

Fjordengek93 schreef:
Dan moet je toch ook de benen inpakken?

Knutten komen het liefste op plekken met vet meen ik, benen zijn minder aantrekkelijk.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:52

Ok Thx dat wist ik niet!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:33

Afbeelding

Ik keek vanmorgen bij mijn pony tussen zijn benen en zag allemaal bultjes op en rond zijn koker. Ik heb het idee dat het van de knutjes komt. Het is ook gevoelig want hij trekt zijn buik op als ik er aan zit.

(Her)kennen jullie dit en wat doen jullie er aan?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:34

Lastig, zou t daarvoor toch moeten voelen. Lijkt ietsje op daas, maar ik heb ze nog niet zien vliegen. Lijkt ook op de sarcoid die mn paard had en begon als bult en toen een wrat werd, maar die waren niet gevoelig. Die waren ook wat harder.
Geen idee..

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:50

Geef nu 2 weken finecto . Hij eet het graag op als ik de biks even nat maat. 1week 3schepjes, 2e week 2 en nu op 1 . Totnu toe geen jeuk

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:28

Jotoma schreef:
Lastig, zou t daarvoor toch moeten voelen. Lijkt ietsje op daas, maar ik heb ze nog niet zien vliegen. Lijkt ook op de sarcoid die mn paard had en begon als bult en toen een wrat werd, maar die waren niet gevoelig. Die waren ook wat harder.
Geen idee..

Ik denk dat je op mij regeert?
Sacroid is het niet gelukkig. Hij had het vorig jaar ook, ze trekken wel weg en in de winter geen last gehad.
Gisteren was ik aan het wandelen en volgens mij zat er in eens een daas op mijn arm :oo althans.. Dat denk ik want ik ben panisch voor grote insecten die in eens op mij zitten :o . Was vast een verdwaalde.

Op stal zijn alleen knutjes. Ik vermoed dus dat die echt de veroorzaker zijn.
Voor zijn koker zijn de bulten nog groter, duim breed.
In de zomer heeft hij ook een soort zomermok van waarschijnlijk de knutjes aan zijn benen dus daar ga ik flyboots voor aanschaffen en hopen dat het werkt.

Wat kan ik aan de koker doen? Lastige plek om een deken langs te doen >;)
In de zomer is het een dazenmagneet dus een deken moet hij wel op.