[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:34

Jannepauli schreef:
Meganyr schreef:
We moeten weer streng op rantsoen en ik bén me daar toch goed in.. NOT.

Je zult wel moeten want als jij er niet goed in bent.. heeft je paard daarvan te lijden. En dat zul je niet willen.

True! Maar ik moet het echt leren. Mijn man is gelukkig veel beter en die houdt me goed de spiegel voor.
Knoflook is trouwens nu het toverwoord, een paar druppels knoflookolie over de medicijnen (poeder) en het gaat als koek naar binnen. Zelfs de pil. Ik ben benieuwd hoe lang ze dat lekker blijft vinden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 14:49

Misschien is het leuk om alle tips en tricks om het pilletje te geven eens op te sommen?

Die van mij moet ik ook steeds weer voor de gek houden. Eerst at hij het pilletje gewoon op, daarna moest het met wat muesli, nu doe ik het met zwartbrood en een klein beetje stroop, dubbel klappen en smullen dat hij doet.
Wellicht hebben jullie nog meer tips hiervoor?

tylando

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:13

nog steeds in stukje brood..

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:26

Ik vond het inderdaad ook heel gek.. Heb naar een DA gebeld voor second opinion en deze raadde me inderdaad aan om gewoon met een half pilletje te beginnen, indien nodig op te bouwen naar een heel.
Ik twijfel echt heel hard, want ze is uiteindelijk al 21 en het zou gewoon zijn om bij ons de rest van haar ("zieke") leven op de wei te slijten.
Ze is nu ook nog eens hoefbevangen aan haar 4 hoeven en heeft nog steeds veel pijn, het wilt maar niet beteren ondanks het constant koelen, de medicatie en het strenge dieet :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:39

Maar het niet beginnen met de medicatie is uiteindelijk nog veel wreder voor het dier Jasmine, want het zou ook zomaar eens de reden kunnen zijn dat paard niet van de hoefbevangen situatie afkomt. Lees hier de OP eens door , dan vooral het gedeelte over het opbouwen van de medicatie, zie je ook gelijk met hoeveel dit gemiddeld gaat qua grootte van je paard/pony.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:45

Jasmine_ schreef:
Ik vond het inderdaad ook heel gek.. Heb naar een DA gebeld voor second opinion en deze raadde me inderdaad aan om gewoon met een half pilletje te beginnen, indien nodig op te bouwen naar een heel.
Ik twijfel echt heel hard, want ze is uiteindelijk al 21 en het zou gewoon zijn om bij ons de rest van haar ("zieke") leven op de wei te slijten.
Ze is nu ook nog eens hoefbevangen aan haar 4 hoeven en heeft nog steeds veel pijn, het wilt maar niet beteren ondanks het constant koelen, de medicatie en het strenge dieet :(:)

vier hoeven bevangen...jee.De medicatie duurt even voordat het aanslaat.Ik kan mij voorstellen dat je je afvraagt of je haar dat wel moet aandoen. |(

Ik heb mijzelf ooit beloofd dat als mijn paard bevangen zou worden ik hem in zou laten slapen.
Dat heb ik dus ook gedaan,26 februari.Of hij echt bevangen was weet ik niet,hij draaide wel zo en stond ook alle vier zijn benen te ontlasten,en hij bewoog niet meer |( .Hij heeft het drie jaar goed gedaan op pergolide en is bijna 29 geworden.Op een gegeven moment zijn de mogelijkheden gewoon op.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:58

ohjajoh6 schreef:
Maar het niet beginnen met de medicatie is uiteindelijk nog veel wreder voor het dier Jasmine, want het zou ook zomaar eens de reden kunnen zijn dat paard niet van de hoefbevangen situatie afkomt. Lees hier de OP eens door , dan vooral het gedeelte over het opbouwen van de medicatie, zie je ook gelijk met hoeveel dit gemiddeld gaat qua grootte van je paard/pony.

Dan neem ik jammer genoeg gewoon de beslissing om haar in te laten slapen, dan laat ik haar niet nog langer pijn lijden..
Als ik mijn hart volg start ik liever vandaag dan morgen de medicatie op. Maar ik moet eerst eens alles op een rijtje zetten, en kijken of het financieel haalbaar is en of haar vooruitzichten nog positief zullen zijn :(:)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:38

Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek binnen. De witte en rode bloedlichaampje blijken net onder de grens te zitten. Ik wil nu tijdelijk iets geven voor het immuunsysteem. Iemand ervaring met NAF opkikker, Pavo HealthBoost, puur weerstand of Echinacea druppels/tabletten van de drogist?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:57

Moeilijk Jasmine. Ik heb net als Geerke het besluit genomen dat als ze bevangen is dat het klaar is. Ze is tot nu toe nog nooit bevangen geweest, klopt af. Maar mocht het gebeuren dan vind ik dat het klaar is, wil geen ongelukkige pony.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:06

Ik heb vandaag een andere DA gecontacteerd en deze raadt aan om 1 doos prascend te kopen (die €120 euro gaat het verschil nu ook niet meer maken). Hij raadt aan haar 2 maanden lang 1 pil per dag te geven, te zorgen dat ze veel beweging heeft en haar op een heel streng dieet te zetten.
Volgens hem een immens verschil moeten maken. Ik kijk het dan 2 maanden aan, betert het niet en blijft ze bevangen, dan neem ik de beslissing om haar uit haar lijden te verlossen.. :(:)
Nu dus duimen dat de medicatie aanslaat!

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:15

Jasmine_ schreef:
Mijne verliest momenteel heel weinig haren, maar er is ook nog geen medicatie opgestart.
DA heeft net gebeld, normale waarden voor cushing moeten onder 29 liggen, Lianne staat momenteel op 229.. Dat is dus het 10-dubbele. Ik kan medicatie proberen, maar ze zou 2 pillen per dag moeten nemen door de extreem hoge waarden. Een doosje met 160 pillen kost 300 euro. Het zou me per maand dus ongeveer 115 euro alleen al aan medicatie kosten, en het risico op hoefbevangenheid blijft vergroot.
Ik weet echt niet wat ik moet doen..
Ik wil haar heel graag helpen, maar het moet betaalbaar en realistisch zijn, ze is ondertussen ook al 21.

Nog eens goed nadenken en piekeren, en zo snel mogelijk beslissen..

Mijn paard begon ook met een waarde van bijna 12 keer zo hoog..
Begonnen met opbouwen naar 1 pil, na 5 weken hertesten kon hij al naar een halve pil, 5/6 weken later na opnieuw testen naar 1/4 pil. hij doet het nu al een half jaar goed op 1/4 pil, (ik ga binnenkort weer testen) en dat voor een paard van bijna 600 kilo.
misschien kan je met de DA overleggen om eerst met 1 pil te beginnen om te kijken hoe hij het daarop doet?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:17

Lijkt mij een hele mooie oplossing voor nu Jasmine. Succes en sterkte

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:22

Mijn oude opaatje zit vol energie, eet zijn hooi maar wil zijn krachtvoer niet meer. Pavo18plus, Pavo Care4life, Speedybeet, na een paar hapjes wil hij niet meer. Verder ziet hij er goed uit, maar maak me een beetje zorgen of hij wel genoeg voedingsstoffen en vitamines binnenkrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 22:01

Volgens mij zit er in hooi al alles wat ze nodig hebben. Je zou een paard geheel zonder krachtvoer kunnen houden en daar worden ze niet ziek of zwak van zolang de kwaliteit en hoeveelheid hooi maar goed is. Ik zou me niet te veel zorgen maken, eerder wanneer hij ook zijn hooi niet meer goed eet wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:37

Daarom adviseerde ik ook om toch eerst nog de medicatie te proberen Jasmine. Want het kan dus echt heel erg goed meewerken aan sneller herstel bij hb, dat heb ik zelf ook al mogen ondervinden , als MiniMe hb werd tijdens de SR en die knapte op met een kortdurende verhoging van de prascend.
Ik denk persoonlijk dat je het deze kans nog wel geven kan, maar ik weet niet hoe groot en zwaar de pony is, maar lees nou aub de OP goed door qua opbouwen van medicatie betreft, wat gelijk 1 hele pil erin kan wel bijwerkingen geven waar je ook niet op zit te wachten.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:42

ohjajoh6 schreef:
Daarom adviseerde ik ook om toch eerst nog de medicatie te proberen Jasmine. Want het kan dus echt heel erg goed meewerken aan sneller herstel bij hb, dat heb ik zelf ook al mogen ondervinden , als MiniMe hb werd tijdens de SR en die knapte op met een kortdurende verhoging van de prascend.
Ik denk persoonlijk dat je het deze kans nog wel geven kan, maar ik weet niet hoe groot en zwaar de pony is, maar lees nou aub de OP goed door qua opbouwen van medicatie betreft, wat gelijk 1 hele pil erin kan wel bijwerkingen geven waar je ook niet op zit te wachten.

Ik had inderdaad ook al wat die DA zei absoluut niet klopte, en hij heeft me ook totaal foute informatie gegeven..
Lianne is 1,65 en weegt rond de 600-700 kg. OP is ondertussen al doorgelezen, en we gaan met een half pilletje opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:55

Jasmine_ schreef:
ohjajoh6 schreef:

Ik had inderdaad ook al wat die DA zei absoluut niet klopte, en hij heeft me ook totaal foute informatie gegeven..
Lianne is 1,65 en weegt rond de 600-700 kg. OP is ondertussen al doorgelezen, en we gaan met een half pilletje opbouwen.

:j Helemaal goed, succes ermee en houd je ons op de hoogte?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:28

Jasmine_ schreef:
Ik heb vandaag een andere DA gecontacteerd en deze raadt aan om 1 doos prascend te kopen (die €120 euro gaat het verschil nu ook niet meer maken). Hij raadt aan haar 2 maanden lang 1 pil per dag te geven, te zorgen dat ze veel beweging heeft en haar op een heel streng dieet te zetten.
Volgens hem een immens verschil moeten maken. Ik kijk het dan 2 maanden aan, betert het niet en blijft ze bevangen, dan neem ik de beslissing om haar uit haar lijden te verlossen.. :(:)
Nu dus duimen dat de medicatie aanslaat!

Ik zou wel voorzichtig zijn met het laten bewegen terwijl ze nog bevangen is.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:02

ohjajoh6 schreef:
:j Helemaal goed, succes ermee en houd je ons op de hoogte?

Doe ik zeker :)) eerste halve pilletje is binnen, hoeven zijn gekoeld en ze staat nu rustig op de wei.

Nado schreef:
Ik zou wel voorzichtig zijn met het laten bewegen terwijl ze nog bevangen is.

Met laten bewegen bedoel ik uiteraard gewoon zo vaak als mogelijk op de wei zetten :) ik ga haar de eerste maanden sowieso niet aan het werk zetten, eerst alles rustig zijn gangetje laten gaan!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:08

Een bevangen paard op de wei? Zeker nu met af en toe nog een nachtvorstje en overdag dat stralende weer lijkt mij dat niet echt bevorderlijk.
Op het zand met arm hooi, en zeker niet op het gras is beter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:22

Jasmine@niet op de wei hoor!Beter is op zand met regelmatig kleine hoeveelheden hooi.Is je paard ook insuline resistent?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:32

Ze wordt 's ochtends buitengezet en 's avonds komt ze binnen. Volgens DA moest ik haar net zoveel mogelijk op de wei gooien, maar het was wel dezelfde DA die zei dat ze 2 pillen per dag moet krijgen.. Ik ben echt heel hard in de war nu, wat raden jullie dan aan?

Er is geen beschikbaarheid om haar op enkel zand te zetten, aangezien we geen paddock hebben. De wei waar Lianne in staat is wel heel schraal, met hier en daar een stukje kort gras.

Ik voel me echt een leek en heel naïef, ik heb haar nu al 7 jaar, maar nog nooit problemen gehad. Heb ik eens problemen, denk je dat de DA het allemaal wel zal weten maar niet dus..
Laatst bijgewerkt door Jasmine_ op 13-03-15 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:42

Geen hap gras als ze bevangen zijn. Pas als ze echt helemaal goed zijn (en nu ingeval van cushing ook eerst de medicatie opbouwen) HEEL voorzichtig op bouwen. Veel bevangen paarden kunnen na een herstelperiode ook maar max een paar uurtjes op het land.

Kort gras is vaak gestresst gras waardoor er nog meer suiker in zit. Tel daar de nachtvorst en zon overdag bij op en ze staat suikerklontjes te snoepen op het land.

Die van mij (2 cushies waarvan 1 bevangen geweest, een IR pony die bevangen geweest is, en de gezonde pony's gaan in dit dieet mee) gaan nu absoluut het land nog niet op. Over een maand of 2 ga ik het per kwartiertje in de paar dagen opbouwen tot we aan een max van 5 uurtjes zitten.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:45

Maar het probleem is dat we enkel weides hebben waar gras op staat.. Haar een hele dag op stal laten staan lijkt me ook niet bevorderlijk voor het genezingsproces?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:51

Heb je geen rijbak?