[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 21:47

HeroMy, mijn dilemma is vooral dat ik krachtvoer met minder zetmeel en suikers zoek, maar wel met voldoende eiwitten, mineralen in de goede verhouding en vitaminen voor een jaarling!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 22:33

Ik geloof dat mijn vorige post niet helemaal duidelijk was.

Ik bedoelde de opfokbrok van Subli, Pavo zou ik niet geven omdat dat bij sommige paarden de jeuk verergert.
Verder geef ik door de brok Fibra, dat is een mengsel van Timotee en Lucerne, met aanvullingen in de juiste verhoudingen voor een paard en zonder toegevoegde suikers/melasse.
Voordeel van het toevoegen van Fibra vind ik dat ze rustiger eten en de brokken beter kauwen.

Daarnaast natuurlijk onbeperkt hooi/droge voordroog voor een jong paard.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 11:34

Tiwi, ik hoor inderdaad ook vaker dat paarden van Pavo gaan jeuken, maar ik snap niet hoe dat zou kunnen komen. Als ik de opfokbrokken vergelijk zit er echt niet meer suiker en zetmeel in de Pavo. Ik voel er niet zoveel voor om een andere opfokbrok uit te proberen omdat ik denk dat ik dan toch weer op zoek moet naar iets anders en ik wil niet zo vaak van voer wisselen.
We hebben prachtig natuurhooi, dat kan ze de hele dag door uit het voerstation eten en er staat altijd een ruif met stro om te knabbelen.
Ik heb de ponybrok van Subli bekeken, en dat ziet er goed uit, heel erg laag in suikers en zetmeel. Het enige wat me opvalt is dat er in vergelijking met opfokbrok weinig B vitamines in zitten. Iemand enig idee of dat een bezwaar is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:36

Sammyoo schreef:
HeroMy, mijn dilemma is vooral dat ik krachtvoer met minder zetmeel en suikers zoek, maar wel met voldoende eiwitten, mineralen in de goede verhouding en vitaminen voor een jaarling!

je hoeft een jaarling niet al te veel krachtvoer te voeren hoor.belangrijkste is dat ze veel ruwvoer kunnen eten
maar zeker ook voor deze dieren is de subli dieetmix heel geschikt! :j

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:06

ellepel, ze heeft een tijdje met onze andere paarden met de Bio-Ron meegegeten, daar liep ze enorm van terug in conditie. Ze is goed bijgekomen van de opfokbrok. Omdat ons hooi zo arm is (wat natuurlijk erg goed is) heeft ze denk ik toch echt wel goed krachtvoer nodig.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:22

Ik ben van granenvrij weer naar iets granen gegaan. Mijn paardje werd alleen maar minder qua vachtconditie, manen voelden als touw. Ik voer nu ruwe spelt en muesli bij van bio ron en moet zeggen, hij is echt al enorm verbeterd.
Nog een vraag, nu het eigenlijk nog steeds geen winter is, zijn er dan nog knutten?? Van de week zag ik wel gewone mugjes zwermen.......

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:24

Ik zie de knutten zelf niet meer vliegen, maar of ze helemaal weg zijn weet ik ook niet..
Nero heeft nog steeds jeuk op de zijkant van zijn buik zodra de deken af gaat.. Manen en staart zijn wel helemaal in orde verder.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:11

Hier ook jeuk, maar dat komt van het verharen. Gezien de temperatuur kunnen er wel knutten zijn, maar ik heb het gelukkig nog niet aan mn paard gemerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:18

Ik was het mij vandaag ook aan het afvragen, het was 10°, an sich een hele fijne temperatuur voor knutten, maar toch merk ik niet aan mijn paard dat ze jeuk heeft, ondanks dat ze nu dubbele portie hooi krijgt + op de wei staat.

Iemand een verklaring daarvoor? (in de zomer staat ze namelijk op armer hooi en niet op de wei en dan heeft ze wél jeuk aan de uier)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:18

Er is bij ons nauwelijks nog gras op t land en ze krijgen 3x zoveel hooi, dus sowieso minder belastende stoffen denk ik?
Ben ook benieuwd hoe anderen hierover denken. Wel 10 graden, maar geen knutten.. Overigens beloofd dit warme weer niet echt een ongedierte vrijere zomer..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:37

Hier heeft pony lief geen last van beestjes
Ondanks de hoge temperaturen.
Best krom.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:53

Bij ons is er nog een HOOP gras, ongelooflijk gewoon :=
Ik heb nu al bang van de komende zomer, ik hoop dat het vrij binnenkort HEEL hard gaat vriezen om alles wat in te halen :\

Dit is echt niet gezond meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:11

Sammyoo schreef:
ellepel, ze heeft een tijdje met onze andere paarden met de Bio-Ron meegegeten, daar liep ze enorm van terug in conditie. Ze is goed bijgekomen van de opfokbrok. Omdat ons hooi zo arm is (wat natuurlijk erg goed is) heeft ze denk ik toch echt wel goed krachtvoer nodig.

daarom..de dieetmix, laag suiker,geen/weinig zetmeel omdat er geen graan in zit.
nou weet je tuurlijk moeten ze genoeg vitamines binnen krijgen,maar begin bij goed ruwvoer,dat is het belangrijkste basisdieet van een paard in de winter.
en zeker voor een opgroeiend dier :j
wat je dan tekort komt vul je aan met krachtvoer.
maar als je hooi hebt met genoeg voedingswaarde ,dan hoef je niet veel krachtvoer te geven,snap je?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:29

Dat snap ik, maar mijn voorkeur gaat uit naar mooi droog grofstengelig natuurhooi, niet naar hooi met een hoge voedingswaarde. Ik ga toch voor de tip van de subli ponybrok. Daar zit maar 0,7% meer suiker en zetmeel in dan in de dieetmix en meer vitamines, mineralen en iets meer eiwitten.
Ik zal jullie op de hoogte houden of het gaat helpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:40

Is het geen optie om half om half te geven dus arm hooi maar ook hooi met een hoge voedingswaarde?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:44

Dat wil ik niet, ik ben juist heel erg tevreden over de kwaliteit van het hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:55

Dan zou ik persoonlijk geen subli pony brok geven mijn paard schuurde zich daar helemaal kaal door. ik voer nu havens basisbrok 1/4 per dag en dat gaat wel goed.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:16

In de ponybrok van Subli zit maar 12,7% suiker en zetmeel, in de Havens basisbrok 31%..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 14:19

Tja maar dat zegt niet alles he... Mijn paard kon ook niet tegen de subli basisbrok wellicht zit er bij subli iets door waar ze van gaat jeuken en dat heb ik hier meer gehoord in omgeving jeuk van subli (en pavo) geen 1 paard is gelijk en op havens gaat het prima.

Maargoed ik geef alleen wat zodat ze niet stal afbreekt als ik de fjord voer. en verder zweer ik bij de combi van rijk en arm hooi em verder bijna niets geven :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:05

Oh ik hoor voor het eerst geschuur op Subli. Ben het in maandenlange zoektocht niet 1x tegen gekomen. Pavo uiteraard wel, daar reageerde mijn paard ook gelijk op. Verder veel eczemers die het op dieetmix en ponybrok goed doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 15:15

Nouja dan hier dus de eerste keer dat je het hoort :)

Het verschilt toch echt per paard!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:10

toen ik appie 15 jaar geleden kocht :D
kreeg hij ook brok van subli,maar kreeg allemaal velletjes in zijn vacht.
mijn toenmalig veearts zei dat het kwam van een bestanddeel wat in brok wel zit en in muesli niet.
ben toen over gestapt naar muesli en geen velletjes meer..

ik hoor wel goede berichten over de ponybrok,dus zou dat zeker gaan proberen :j

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:27

Subli basisbrok is weer wat anders dan Subli ponybrok. De ponybrok doen die van mij het erg goed op. Plus Mijten Optiform erbij en als ze hard hebben gewerkt krijgen ze een handje geweekte pulpbrok. Ik geef expres pulpbrok (dus geen kant en klare slobber producten) omdat je dan gewoon weet wat erin zit.

Mijn exceemachtige lijkende pony aan het eind van de afgelopen zomer heeft nog totaal geen schuurneigingen en zijn manen groeien als kool *\o/* met bovenstaand menu.

En ze krijgen 3x per dag voordroog.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:15

Hallo bokkers,

misschien dat jullie mij kunnen helpen. Mijn paardje heeft snel last van jeuk. Ik loop met haar in Bodegraven omdat ze open plekken had van de jeuk die bijna niet dicht gingen. Overigens had ze ook mijt. Het gaat nu stukken beter, plekken zijn dicht en er komt haar op. Nu jeukt ze nog wel wat, wel stukken minder. Nu staat ze op voer van Pavo. Wat ik lees is dat veel paarden hier jeuk van krijgen. Ze krijgt pony liga brok en Nature's best.

Wat lijkt jullie verstandig? Eerst alleen overgaan naar Nature's best, omdat hier ook wel goed resultaat mee is of helemaal stoppen met pavo? Maar wat raden jullie aan? Ik lees veel over Subli. Helaas niet echt in de buurt te krijgen (maar als het niet anders is, ga ik het wel halen natuurlijk). Wat denken jullie van biologisch voer?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:47

Ik zal helemaal stoppen met deze 2soorten van pavo. Zit veel suiker in! Je kan eerst iets geven waar zeer weinig suikers en zetmeel in zit. Zoals pavo care4life, maar daar zitten kruiden in of subli dieetmix. Kijken hoe ze reageert. Maar stop in ieder geval met de natures best en de liga!