[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:12

Ik heb Wisse nu sinds 4 dagen op 10druppels drainage staan en ik zie al wel dat er wat bij hem gebeurd, want hij plast meer dan daarvoor. Normaal plast hij als ik hem terug zet na het rijden, nu plaste hij met losstappen en dan in de paddock meteen weer. De tweede dag kon hij niet wachten tot in de paddock en moest het a la minuut in de deuropening bij de paddock.
*\o/* go away afvalstofjes, go away *\o/*

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:15

Ah super opisop! Zo hoort het. :D Ik heb een half flesje drainage kunnen geven dit voorjaar, merk je toch wel wat van. Als Heaven volgend jaar haar veulentje heeft ga ik haar weer op drainage zetten waarschijnlijk, doet ze altijd goed. :j

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:30

Hoi!
Mijn grote shetlander heeft altijd al last gehad van jeuk.
Maar nu is het toch wel heel dramatisch, heb zelf nooit een pony gehad met exceem.
Vandaar dat ik even foto's plaats of dit exceem is. Zo, nee wat is het dan wel?
En hoe los ik het op.
Als het wel exceem is, wat ik al vermoed.
Heeft iemand dan misschien aanbevolen dekens die ik kan bestellen op internet?
Ik zoek een goede deken met hals en staartflap die niet snel kapot te krijgen is!
Maat: shetlander.
Hier de foto's!:

1. Al haar manen zijn er af!:(
Afbeelding

2. En haar staart ziet er echt erg uit!
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. En ze heeft ook wondjes in haar nek. Alle rare obstakels waar ze aan kan schuren in de wei zijn al weg, vreemd dus..
Afbeelding

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:33

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:36

ziet er wel uit als eczeem, maar zou ook nog kunnen komen door te veel gras. Zet haar eens een tijdje niet op gras en voer hooi bij en kijk of dat helpt?

shelty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:31

Dat ziet er wel uit als eczeem op die foto's

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:32

opisop_shop schreef:
ziet er wel uit als eczeem, maar zou ook nog kunnen komen door te veel gras. Zet haar eens een tijdje niet op gras en voer hooi bij en kijk of dat helpt?

Dat is geen optie, aangezien ze in een kudde staat en de hengst vervelend gaat doen als ze ergens anders staat waar hij haar wel kan zien..
Ben aan het denken deze te kopen, iemand ervaring met deze deken?
http://divoza.com/shop/a.visit/4e036b18 ... a8c064067d

shelty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:35

Ookal heb je alle obstakels weg gehaald. Dan hebben ze de hoeven nog. Krabt dan met achterhoef gewoon de hals of bovenop het hoofd. Tenminste dat heb ik die van mij weleens zien doen. Ook schuurt die van mij zich aan de waterbak (hoofd dan).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:51

anneuijttt schreef:
opisop_shop schreef:

Dat is geen optie, aangezien ze in een kudde staat en de hengst vervelend gaat doen als ze ergens anders staat waar hij haar wel kan zien..
Ben aan het denken deze te kopen, iemand ervaring met deze deken?
http://divoza.com/shop/a.visit/4e036b18 ... a8c064067d

Als het probleem je gras is komt de jeuk van binnenuit en zal je deken weinig helpen, behalve dat ze dan ipv lijf schuren benen kapot gaat bijten.
Laat DA langskomen om bloed te prikken (mineralen als magnesium, selenium, kobalt=B12, koper en zink) en te controleren op huidparasieten/schimmel en wormen (aarsmaden).

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:39

Mijn merrie heeft ook zomerexceem, gelukkig niet tot bloedens aan toe. 2 jaar geleden toen ik haar kocht wist ik het niet en was ze al snel verandert in een punkie Afbeelding Vorige jaar heeft zij met deken op gestaan vanaf beginb Maart en dat ging perfect! Nu zijn wij in Januari verhuisd en daar staat ze ook meer binnen (veel meer overgedekte stal) Ook heeft zij toen schimmel gehad en heeft twee entingen gehad die schijnen in sommige gevallen ook zomerexceem te voorkomen. Nou zal het misschien wel komen door dat ze binnen staat of misschien toevallig door de enting maar mijn merrie staat nog zonder deken schuurloos!:D Keep my fingers crossed voor de maanden die nog komen moeten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:33

kan ook door voeding komen bij jou aanfezien ze nu elders staat dus.

RuiterL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:51

Hmhm is mogelijk.. maar heb een oude bijrijder gesproken en ze scheen toen der tijd aan het strand er ook veel last van hebben gehad.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:25

ik heb even een weekje jeuk gehad bij mijn merrie maar dat is nu ook weer over.
dus ben ik weer gaan afbouwen met smeren van sweet itch.
mijn ruintje heeft daar in tegen nog steeds heel heel heel veel jeuk.
gelukkig heeft hij zijn deken nog niet kapot.
maar hij vind de pagony niet leuk (het deel over zijn hooft doen vind hij verschrikkelijk en zijn kop lijkt er ook wel te groot voor.)
dus ben eigenlijk zeker voor volgend jaar op zoek naar een goede deken die je niet over het hooft hoeft te doen maar zeker een stuk goedkoper is als de rambo die ik voor mijn merrie heb (die van rambo die ik nu heb is 155 euro)

joychucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:28

Ik heb vandaag iets heel raars gehoord.

Dat een paard wassen met zeezout en water helpt tegen zomer eczeem

heeft er iemand hier iets meer over gehoord?

joychucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:34

anneuijttt schreef:
Hoi!
Mijn grote shetlander heeft altijd al last gehad van jeuk.
Maar nu is het toch wel heel dramatisch, heb zelf nooit een pony gehad met exceem.
Vandaar dat ik even foto's plaats of dit exceem is. Zo, nee wat is het dan wel?
En hoe los ik het op.
Als het wel exceem is, wat ik al vermoed.
Heeft iemand dan misschien aanbevolen dekens die ik kan bestellen op internet?
Ik zoek een goede deken met hals en staartflap die niet snel kapot te krijgen is!
Maat: shetlander.
Hier de foto's!:

1. Al haar manen zijn er af!:(
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... ske011.jpg

2. En haar staart ziet er echt erg uit!
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... ske023.jpg

3.
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... ske021.jpg

4.
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... ske004.jpg

5. En ze heeft ook wondjes in haar nek. Alle rare obstakels waar ze aan kan schuren in de wei zijn al weg, vreemd dus..
http://i1222.photobucket.com/albums/dd4 ... ske014.jpg

dit is duidelijk het begin van zomerexzeem en dan een zeer agressieve vorm!
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 24-06-11 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet omdat het niet is toegestaan foto's te quoten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:04

@anneuijttt, Obstakels hebben ze idd niet nodig, ze krabben met hun hoeven en schuren over de grond.

@Joychucky, Wassen met zeezout is geen oplossing, paarden met zomereczeem zijn allergisch voor het speeksel van de culicoïdemug.

@Ruitert, je paard kan geen /minder last hebben als hij op stal staat,. daar komen de mugjes niet/nauwelijks binnen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:05

line18 schreef:
maar hij vind de pagony niet leuk (het deel over zijn hooft doen vind hij verschrikkelijk en zijn kop lijkt er ook wel te groot voor.)
dus ben eigenlijk zeker voor volgend jaar op zoek naar een goede deken die je niet over het hooft hoeft te doen maar zeker een stuk goedkoper is als de rambo die ik voor mijn merrie heb (die van rambo die ik nu heb is 155 euro)

Je kan evt. zelf ook wat verbouwen aan de deken?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 13:12

anneuijttt; als van t gras af geen optie is zou je een graasmasker kunnen proberen.
Te veel gras kan wel degelijk jeuk tot gevolg hebben.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:01

En ik mag vanavond weer gaan naaien *\o/* . Krijg net bericht dat er weer een mega gat in zit.
Nu maar nieuwe deken uit proberen dan, maar wel een regendekentje erover heen voor de zekerheid.

Wil niet 2 kapotte dekens :') .

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:15

Wassen met zeezout zou bij eczeem van mensen wel helpen tegen de jeuk. Een beetje hetzelfde als je paard wassen met betadine, keratoo of teatree dus. Niet de bedoeling dat je het vaak doet en echt helpen doet het niet, maar het stilt de jeuk een beetje.

Voor de shet op de fotos: je link naar de divoza site doet het niet, maar ik zal je in elk geval afraden de pagony te kopen. Al die bruine eczeemdekens vind ik echt flutdingen. Ze zijn te glad, trekken naar achteren, de hals is te kort, de elastieken op de schouders/nekaanzet is te los en ze gaan binnen no time kapot omdat het zo dun is. Zonde van je geld.

line wat vindt je paard precies niet leuk aan de deken?

Ik heb nu vanaf het begin de rambo op, maar volgens mij vind ik die deken toch echt niet leuk :( andere jaren de halsdeken opgehad en dat werkte redelijk. Nu is hij kaler dan ooit en in zijn manen heeft hij ook wat kriebel. Ik denk zelf dat de gaten te groot zijn bij de deken. Aan de voorkant kan er vanalles zo invliegen als het maar wil (bij zijn hoofd zeg maar) en bij het klitteband aan de onderkant ook. Het kan ook zijn dat de deken zelf gewoon schuurt en hij daarom geen manen meer overhoudt.

staart is in elk geval rustig en zijn buik ook, dus daarom lijkt het me niet van voeding of eventuele stres komen.

anneuijttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:05

De dierenarts komt morgen om bloed te prikken, baal er zo erg van, want ze was echt zo mooi he! Ze staat wel aan huis, boerderij, heb zelf nog 5 andere shetlanders waarvan al eentje met een graasmasker.
Ben echt aan het nadenken wat ik moet doen. Kan het namelijk niet veroorloven als ik een goede dure deken heb die niet helpt en nog eens kapot gaat! Tips, alles is welkom! (ze is trouwens een alpha merrie, een van de drukste in de kudde dus!)
Hier een foto toen ze er nog geen last van had(hier was ze 2 of 3 jaar)
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:21

een echte alpha merrie is niet druk hoor,die zwiept met haar oor en de hele kudde gedraagd zich.
zou wel kunnen dat jouw merrie hormonaal in disbalans is,maar of je dit kunt laten uitzoeken dat weet ik niet

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:26

Zo, na het omruilen van de te klein gekochte exceemdeken is Diaz nu dan echt ingepakt!

Na hoelang ga je verschil merken? Dat de manen rustiger worden?

Drainage gebruik ik ook voor Diaz ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:48

als ze al flinke klachten hebben dan duurt dat zeker wel 3-4 weken.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:37