[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:12

Van de week vertelde iemand dat het kan helpen als je je paard/pony met eczeem elke dag een paar groene eikenbladeren geeft. Het looizuur dat daar in zit zou helpen tegen eczeem.

Iemand ervaring mee?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:22

nou, daar zou ik mee oppassen.
Zijn nogal wat discussies erover.
De 1 zegt dat het giftig is, de ander weer niet.

Looizuur kan inderdaad behoorlijk gitfig zijn.
Maar vaak bij hele kleine hoeveelheden een heilzame werking.

Maar ik zou het er niet op wagen!
Niet spelen met het leven van m'n dier, om te kijken of dat soort dingen werken.
Dan maar een deken, en een levend paard,
dan net teveel en een dood paard.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:26

Eiken zelf zijn niet goed voor een paard, als hij er teveel van eet.. kunnen ze volgens mij koliek van krijgen
maar bladeren zou ik niet weten zou er wel mee oppassen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:28

nou dan kan ik je meteen uit de droom helpen dat dat niet werkt :+
appie heeft jarenlang met eikebomen langs de weide gestaan en heel wat bladeren op gegeten,maar eczeem had ie toch .
zelfs nog meer omdat er daar veel meer vliegjes waren.open land is toch nog het beste wat dat betreft.

je kunt het proberen , eikeblad werkt ook goed tegen diarree he?
als je nog meer info wilt:
http://www.wala-nederland.nl/H2/tuin/eik_2.htm

ik moest vanavond nog even op de fiets weg,maar men wat een vliegjes onderweg!!
voor mij dus nog het teken dat appie zijn eczeemhals nog mooi aan zijn regendeken houd.
ik heb wel een echte hals gekocht voor als ie straks een dikkere deken op moet en er nog vliegjes zijn..

*zucht*

wat een zorgenkindjes blijven het ook he :D :P

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:39

Hou die dekens op!!! Zonde van alle ontberingen van de afgelopen maanden. Waarom zou je het niet nog even volhouden? De mijne (zonder dek/kuur cavalesse inmiddels beeindigd/ik hoop iedere dag op betere tijden) schuurt als een wilde. Heeft 'coupe pleeborstel'. Ze zijn er echt nog......

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:51

Helemaal mee eens. Kijk ook eens op de buienradar wat de dag temperaturen doen. Zolang die nog zo ver boven de 10 °C komen, hoef je er niet over na te denken de deken af te doen. Volgens de buienradar gaan de temperaturen boven de 20 °C komen!! Die paar weken kunnen we toch ook nog wel volhouden? Ik ben juist zo trots op manen en staart!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:52

ellepel schreef:
nou dan kan ik je meteen uit de droom helpen dat dat niet werkt :+
appie heeft jarenlang met eikebomen langs de weide gestaan en heel wat bladeren op gegeten,maar eczeem had ie toch .

Die van mij staan ook in een wei met veel eiken maar dat wil denk ik nog niet zeggen dat ze elke dag groene eikenbladeren eten. De bladeren waar ze bij kunnen zijn zo op en afgevallen blad zal denk ik toch minder looizuur bevatten.

Hij gaf de tip overigens aan een dierenarts (voorzitter van de ponyclub) die onlangs zelf een pony met eczeem gekocht heeft. Als het werkelijk zo giftig is zou de dierenarts daar wel wat over gezegd hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:15

giftig valt wel mee hoor.
ik weet bij ap zeker dat hij ze gegeten heeft want ik stond er zelf met mijn neus bovenop.
wij geven vroeger eikenblad aan de paarden als ze aan de diarree waren,dat hielp goed!

kennis van me hefet haar paard met eczeem behaneld met slangengif (ook wel lachesis genoemd dacht ik?)
en met succes.
is allemaal via een homeopaat gegaan.
paard had flink jeuk aan de staart en de buik, en na die behandeling was de eczeem weg.
valt echt zoveel te proberen, ik zeg...gewoon doen :D :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:33

slangengif? Jeetje zeg, wat en extreme middelen.
Maar dit werd dan gedaan onder behandeling en toezicht van iemand die zich er zeer in verdiept heeft en precies weet van hoe of wat.

Zou zelf nooit gaat klungelen met dingen die evt. andere wendingen aan kunnen nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:40

ja ging via een erkend homeopaat.
tja weet je.. je hebt zomereczeem en je hebt zomereczeem
ik ben van mening dat heel veel paarden het stempeltje zomereczeem krijgen terwijl ze dat niet hebben.
en dan kunnen sommige middeltjes best goed werken.

ap is echt allergisch voor de vliegen, dat weet ik echt 1000% zeker.
en wat kun je nou tegen allergie doen?
ja prednison er in,maar dat wil ik niet.
dan maar een eczeemdeken op.

ohw ja, ap loopt nu onder een regendeken met hals he..maar hij vind die regendekn echt niks joh!
eczeemdeken steekt ie zo zijn neus in,maar de regendeken krijgt een hele boze blik }> :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:45

haha, die van mij had het vanmiddag beetje koud toen ik het hele spul eraf haalde.
Haar koppie, benen en begin stuk van de hals, zitten best al goed in vacht, maar waar de rest is?
Hoop dat dat nog wel op komt zetten, is geen gezicht zo, en niet functioneel.

En ja, er wordt veel te vaak en te snel de stempel ZE erop gedrukt. Ik weet bijna wel zeker dat bij die van mij veel andere dingen de oorzaak zijn en de mugjes alleen het doen openbaren.
Maja, vind het maar eens uit, dan ben ik waarschijnlijk tot haar dood bezig met allerlei onderzoeken en testen e.d. en dat doe ik haar niet aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:01

nou ik ben er flink mee bezig geweest, diverse bloedonderzoeken, holistisch arts erbij,haar laten onderzoeken..
enige wat eruit komt is dat appie zijn darmen niet goed functioneren waardoor hij niet alles goed uit de voeding kan opnemen.
tja en ze zeggen toch ook..als je darmen niet goed functioneren dan gaat er wel meer mis?

dit is toch het eerste jaar dat het buiten verwachting goed gaat, ik heb praktisch nergens mee hoeven smeren en geef mijn potjes zalf al weg aan stalgenoten weg :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:56

Wow jongens, volgende week wordt het weer mooi weer..onvoorstelbaar als ik nu al ruim 3 dagen in de regen en kou zit, haha..
Met dat mooie weer waren er haast geen mugjes bij mij..maar nu, tis drama..deken blijft mooi om..helaas is dr voorpluk nu haast niets meer (hing tot over dr neus, hele dikke pak manen, niets meer nu) en paar diepe jeukgaten..volgend jaar dus ook de hoofdkap maar verdeuri..
Wat zal ik blij zijn als ik het geld éindelijk bij elkaar heb kunnen sparen voor mn paddock..vervelende gras ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:05

weet je dat wel zeker?
als ik kijk op Zoover,dan staat er voor volgende week hier steeds 80% kans op regen.

zonde van die voorpluk zeg! en die groeien ook nog es heel erg langzaam..vind ik dan

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:07

Ja, maar wel met temperaturen rond de 20 graden. Dat wordt een drama denk ik.
Mijn ruin heeft afgelopen week de helft van zijn manen afgeschuurd, dwars door de deken heen. ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:08

wat raar?
zeker weten dat er niet wat anders aan de hand is?
schimmel misschien?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:17

Nope, combinatie warmte, vocht en een groeiende vacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:19

he vervelend,hopen dat die vacht dan zo snel mogelijk gewisseld is.
moet wel zeggen dat appie momenteel echt als een gek verhaard,ben wel benieuwd of ie een dikke vacht gaat krijgen dit jaar

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:25

Svalur heeft een extreem dikke vacht. Het is op dit moment gewoon te warm voor hem om onder een deken te staan, maar helaas gaat zonder ook niet. Overigens heeft hij hem nu wel even af omdat het gaat stormen/regenen, maar na het weekend gaat hij gelijk weer op.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:33

Idefix blijft ook mooi zijn deken ophouden!
vorig jaar hadden we hem rond deze tijd afgedaan, en toen hebben ze de hele winter nog geschuurd |(
Ik laat hem gewoon op tot het echt heeeeeeel koud is :P WEl zit idereen te zeuren dat we de denkens af moeten doen,
volgens mij denken ze dat wel de dekens er voor de lol op leggen :z :Y) wij zijn namelijk 15, en hebben allebij een shetlander,
dus echt serieus worden we niet genomen (terwel ik echt wel ambitie heb). nouja... maakt ook niet uit.

Met zee zout en water (daar een mengsel van) wassen, helpt heeeeeeel goed tegen coupe pleeborstel!
en haalt de korstjes weg en verzorgt de huis. Maar het houd de vliegen NIET weg, dus wel deken op blijven houden ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:35

Refagreni schreef:
Svalur heeft een extreem dikke vacht. Het is op dit moment gewoon te warm voor hem om onder een deken te staan, maar helaas gaat zonder ook niet. Overigens heeft hij hem nu wel even af omdat het gaat stormen/regenen, maar na het weekend gaat hij gelijk weer op.

Dat Doen wij ook al eens, Denk dat idefix vandaag ook wel deken loos mag. Doe hem morgen wel weer op, voor de zekerheid

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:35

ik kan dat bij appie echt niet doen he?
als die deken er 1 dag af is heeft ie meteen jeuk :\
heb dat nou een paar keer geprobeerd en steeds was het dan weer mis.

loveidefix:
denk dat je met zout wel uit moet kijken met wondjes.denk dat dat flink prikken kan.
maar is een middel wat heel goed te proberen valt,worden ze ook heel zacht van :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:35

Ik ga straks een half uurtje tot uurtje de deken af doen onder toezicht van mij ondertussen ga ik dan even met mijn andere pony spelen:)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:41

Mijn pon staat wel zonder deken... maar met regendeken.
Die eczeemdeken wordt echt zeikie nat... en als het nou een klein buitje is waait hij daarna wel droog, maar als het blijft regen is het wel erg koud...
Daarbij is madam al een behoorlijke vacht aan het kweken en die wordt onder de deken ook zeik nat... dus drogen duurt wel even.
Gelukkig staat ze gewoon in het land en kan daar niet echt geschuurd worden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:05

ik heb het zo:
Afbeelding
regendeken en daar de hals van de pagony aan gezet.die had ap als eerste maar was heel snel stuk.
kon de hals nog wel gebruiken voor dit weer.

zit wel beetje klungelig met een touwtje vast,maar gebeurd zo niks mee.
klein stukje hals komt wel bloot,maar dat moet dan maar