[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:28

dat zou je kunnen doen, ik denk dat daar mensen zitten met ervaringen die ook een stuk breder zijn. Hoesten kan heel veel oorzaken hebben, we hebben een best droge zomer en er is dus ook een hoop stof.

Mijn ervaring met hoesten is dat het heel divers kan zijn, mijn pony moest ooit losgemaakt worden door een osteopaat omdat zijn middenrif vastzat, hij had steeds maar last van hoest en omdat hij het niet kon loslaten kwam hij ook niet van die hoest af. Met gewone medicatie redden we het destijds niet. Pony was ook nog maar een veulen dus teveel rotzooi wil je er ook niet in hebben.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:54

Hallo allemaal,

Ik meld me hier helaas ook.. Onze lieve merrie Anka, 8 jaar, is denk ik ongeveer rond mei, juni,
zo in 1 keer begonnen met schudden. Constant, in de wei, in de bak, tijdens het rijden, in de stal.
Allereerst hebben we de tandarts er naar laten kijken, hierbij is een wolfstandje verwijderd.
Wij blij, 2 weken niet rijden, en daarna weer lekker aan de slag.. Maar helaas.. het ging niet over, sterker nog, het werd alleen maar erger.
Wat heel typisch was, is dat ze constant met haar neus over de grond sleept, en ze heel veel met de waterbak zat te spelen. Irritatie van de neus waarschijnlijk?
We hebben de ostheopaat erbij gehaald, en ze meldde ons gelijk de mogelijke opties:
- zon allergie
- pollen allergie
- rhino virus.

Helaas dacht ze aan het laatste, omdat ze het binnen ook zo hevig had. We waren ten einde raad, want Anka werd steeds zieliger. Ze sloot zich af van de groep en je zag dat ze niet Happy was.
We hebben een stuk manen opgestuurd naar een laboratorium wie ons kan vertellen wat anka heeft, door middel van DNA. Ben erg benieuwd wat hier uit komt, wacht al 1,5 week hihi.

Maar toen, wat doen we tot deze tijd. We hebben haar een masker opgedaan, haar humane druppels in de ogen gedaan tegen allergie, en zijn met otrivin hooikoorts begonnen.
En ja, het ging wat beter, een beetje op en af. We rijden nog niet op haar, ik wil eerst de uitslag horen, maar ik denk nu meer aan pollen allergie dan aan het rhino virus.

Ze kijkt bijna nniet meer naar de waterbak om, en het gaat steeds beter.

Hebben jullie nog tips? Probeer dit of dat? Of ik zou juist dit of dat doen??

Hoor graag van jullie! en lees graag mee!

Groetjes, Henrieke

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:30

Onze Tinker merrie (4 jaar) heeft het momenteel ook weer. Al kan ik er geen peil op trekken. Ze is al twee keer behandeld door een, naar mijn idee, goede osteopaat. Tuig is goed onderzocht maar ook daar zit het hem niet in. Ze heeft weken dat ze het niet doet maar zoals afgelopen week heeft ze het wel wat heftiger. Ik merk dat het bij spanning toeneemt én als er veel vliegjes om haar hoofd vliegen. Ook lijkt het alsof soms de wind en de felle zon een rol speelt. Maar ook vaak is het helemaal omgekeerd; harde wind, felle zon, vliegjes en dan heeft ze er weer geen last van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:00

Je kunt het zo bekijken, vliegjes om het hoofd en bijv. felle zon zorgen ook voor spanningen. Denk maar aan je eigen gezichtsspieren als je tegen de zon inkijkt of door een zwerm beestjes fietst. Je spant van alles aan en als je dat erg lang doet krijg je ook last van pijnlijke spieren/ irritatie. In die zin is het mijns inziens dan ook goed mogelijk dat spanning van gezicht/ hoofd/ nek een hoofdrol spelen bij veel paarden. Zeker als een paard toch al bepaalde spanningen heeft, kunnen factoren als zon, stof en vliegjes de HS triggeren. Dit is wss. wat bij de mijne het probleem is geweest. Hij reageerde direct op stof en vliegen/ hommels en dergelijke, maar wat eraan ten grondslag lag was spanning. Het kleine beetje extra dat de vliegen/ stof/ pollen/ zon toevoegde maakte dat de klachten zichtbaar werden. Ik heb uiteraard geen bewijzen maar ik dénk dat dat het geval is (geweest). Nu de 'spanning' is weggenomen zijn de klachten ook weg. In de overgangsperiode zeg maar, die we hadden, kon ik door gericht trainen door de HS heenwerken en hem 'erover heen tillen', als je snapt wat ik bedoel.

Onze dieren zijn nog steeds 100% schudvrij, ondanks het vele stof, de felle zon en de vele vliegbeestjes.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 06:32

Dat klinkt wel logisch zoals jij het uitlegt. Ik ben dan wel erg benieuwd hoe je die spanning hebt weggenomen door je training. Wij rijden verder nog niet weer met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:07

Ik val ook weer even binnen, heb de voorbije maanden héél erg weinig met de pony gedaan, dus ook weinig gemerkt van het hoofdschudden .. Ondertussen zijn we verhuist van stal en zijn er wel weer plannen om actief vanalles te gaan doen. Enige nadeel van de nieuwe stal is dat het in een gebied is met wat meer dazen en dergelijke .. Gisteren met hem aan de hand eens naar het bos geweest, om te kijken waar de ingang was (moet een stukje over de weg) en hoe het daar uitzag enzo .. Hij heeft heel veel geschud en geslagen met zijn hoofd, maar wel op de momenten echt (bijna) in het bos, waar ook enorm veel beestjes zaten ... Niet zo leuk natuurlijk, aangezien ik wel de plannen heb om meer het bos in te gaan ... Maar langs de andere kant geloof ik ook wel in dat spanningsgedeelte, want alles was gisteren natuurlijk enorm spannend (nieuwe omgeving alleen al .. ) en dat merkte ik met het gewoon wandelen ook. Alleen ging hij op de weg dan niet schudden, maar in het bos wel .. Dus misschien net de extra trigger zoals gezegd ... Ben wel benieuwd, wil daar toch serieus op letten/mee aan de slag gaan ... Eens zien of het minder wordt als alles minder spannend wordt .. al zal dat eerder voor volgend jaar zijn want de winter komt er weer aan :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:11

hoe gaat het nu dan?

met appie wel goed, af en toe een knikje,maar verder geen nare dingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:19

Hier gaat het eigenlijk best wel goed .. Toevallig dit weekend 2 dagen buiten geweest (24 km in totaal) en in de week ook nog samen met een ander paard. Af en toe schud hij wel, maar eigenlijk helemaal niet storend (en echt als je tussen de velden zit met veel wind, of als je een zwerm beestjes ziet rondvliegen). En ja, hij is nog wel eens gestopt om aan zijn neus te krabben, maar heb wel het idee als ik hem aan het werk zet buiten dat hij dat niet doet. Dus als ik hem met een los teugeltje maar laat doen dat hij dan eerder gaat schudden en krabben dan wanneer ik contact hou en hem mentaal bezig hou .. Dus dat ga ik verder uittesten ;)

Iets wat me ook ineens is opgevallen, als ik met touwhalster gewoon met losse teugel rij dan heb je onderaan zijn hoofd waar je teugels aan vastzitten dat het eigenlijk best hard beweegt .. Volgens mij reageert hij daar ook op met schudden, want zodra ik wat meer contact neem en dat schudden dan ophoudt dan schudt hij ook niet meer .. Stom dat mij dat nog nooit eerder opgevallen is :=

Dus denk dat het met losse teugel buitenrijden iets is om in stap te doen :Y) maar ben wel benieuwd hoe het gaat evolueren..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:18

Ben wel benieuwd hoe het gaat met jullie paarden/pony's?

Henrieke, heb je al een uitslag?

Hier helaas niet goed, maar ik blijf erbij dat ik denk dat het door lichamelijk ongemak komt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:14

Niek is dit jaar weer schudvrij geweest *\o/*

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:27

Wat superfijn!

Hier een filmpje, van eerste rondjes stappen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:30

wat een geschud zeg... mag ik vragen waarom je aan een touwhalster laat lopen?
ik deed dat vroeger ook eens bij appie,maar mij werd dat af geraden omdat het teveel druk zou geven op de neus :j
maar ik denk dat zij ook met een gewoon halster wel zo schud ?

appie schud nu minder omdat hij een halster met vliegenfrontriem loopt en dat houd toch wel een bepaalde trigger voor hem tegen.
of dat nou zonlicht is of toch ook vliegjes waar hij op reageert dat weet ik niet,maar het valt bij hem nu wel mee :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 13:37

Ze trekt niet aan een touwhalster. Maar ik heb zelfs weleens met alleen een halsring gewerkt. Dan schudt ze ook. En ook gewoon in de wei als ze niets om heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:06

ja daarom, dat heeft bij haar verder geen invloed he.
is bij appie ook zo,die schud toch ook wel zonder wat dan ook op zijn lijf :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:01

De knopen van het touwhalster drukken precies op de aangezichtszenuwen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:19

Dat wordt wel gezegd (al blijft het vreemd, want elk touwhalster zit anders). Maar ik kan een zelfde filmpje maken als ze geen halster om heeft, helaas.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:24

Heb je dat touwhalster vaak om? Het kan ook zijn dat die knopen die zenuwen juist triggeren.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:52

Herkenbaar schud gedrag Dyonne ,
gelukkig is het bij mijn paard inmiddels zo goed als over , hoewel hij nu nog wel weer een extra kuur heeft omdat hij weer wat last van zijn neus kreeg!
merk het gelijk met rijden dan staat de handrem er weer op ! en hij wordt sjagerijnig naar andere paarden
na twee dagen medicatie komt er allemaal snot uit zijn neus enstaat hij ook echt te flapperen vooral met eten (worden de speekselklieren in het slijmvlies actief)
inmiddels heeft hij er al weer bija een week op zitten en het schudden wordt al weer minder...
ook een nieuw zadel aangepast (zit heerlijk en mijn paard leek wel een schommelstoel wat een verschil, helaas moet ik er nog wel een paar mnd op wachten)
dus mensen als je min of meer pollen kunt wegstrepen omdat het ook buiten pollentijd gebeurt! kan het heel goed een chronische shimmel infectie in de holte zijn die bij tijd en wijlen de kop op steekt!
2x 2e prijs afgelopen weekend! :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 19:58

Wat fijn drunny dat het zo veel beter gaat!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 20:16

Drunny, wat voor medicatie krijgt de joue? Wel fijn dat het zo goed gaat.

Singasong, Ja ze heeft altijd een touwhalster om, want een gewoon halster heeft ze een hekel aan.
Maar wat ik al zei, ze doet het sinds ze last heeft van haar lijf. Daar lijkt het direct verband mee te houden.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 22:29

Hoi allemaal.
Sorry dat ik ook maar zo weer kom binnenvallen, maar ik wil even mijn verhaal kwijt.

@dyonne wat jou pony doet in het filmpje komt mij bekent voor, mijn pony schud ook op ongeveer deze manier.

Ik heb deze zomer aardig wat aangetobt met m'n paardje..
Het begon met dat hij ondanks het neusnetje of volledig vliegenkap bleef schudden en laag lopen tijdens het rijden/longeren/etc. (vorig jaar hielp dit nl wel) En hij was erg gevoelig bij het schoonmaken van zijn linker neusgat.

We zijn rustig door blijven trainen en hebben wat buitenritjes gemaakt. Maar ik merkte steeds meer dat hem iets niet lekker zat. Hij kon slecht afbuigen naar links en wilde constant in stelling lopen naar rechts. Op een gegeven moment gaf hij ook weer pijnlijke plekken aan op zijn rug.

Voor de zekerheid heb ik een afspraak gemaakt met Charlotte Willekens van praktijk de riethof. Daar ben ik afgelopen woensdag met mijn paardje heen geweest.
Ze heeft hem helemaal nagekeken en nu blijkt dat hij een herpes virus (niet het rhino virus) op zijn aangezichtszenuwen heeft zitten (deze zitten op de wang van het paard). Dit zorgt ervoor dat zijn aangezichtszenuwen (aan de linkerkant) extra gevoelig zijn voor bijv. pollen, regen, vliegjes, wind?, etc. Ze zei dat je het kon vergelijken met aangezichtspijn bij mensen.

Om deze pijn te onderdrukken ging hij dus 'scheef' lopen.. Hierdoor heeft hij een slijmbeurs ontsteking opgelopen bij zijn bovenste nekwervels (er zit ook echt een bult), dit is ook erg gevoelig, dus helemaal niet gek dat hij moeite heeft met stelling naar links!

Hij had ook nog een paar kleine 'blokkades' in zijn rug, deze heeft ze ook los gemaakt.

Verder heb ik nu een poeder gekregen (ik zou even moeten kijken hoe het heet), en ik heb Back Spray gekregen voor net achter zijn oren. Ook moet hij even 2 weken op rust.

Ik ben blij dat ik nu weet waar het schudden vandaan komt, en ik hoop dat we het virus kunnen onderdrukken zodat de aangezichtszenuwen weer minder gevoelig worden. En ik hoop dat de slijmbeursontsteking weer weg gaat trekken.

Over twee weken mag ik in ieder geval weer rustig 'dressuurmatig' gaan trainen om zijn rugspieren weer sterker te krijgen. (hij is op dit moment erg ingevallen)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:05

Dyonne schreef:

Singasong, Ja ze heeft altijd een touwhalster om, want een gewoon halster heeft ze een hekel aan.
Maar wat ik al zei, ze doet het sinds ze last heeft van haar lijf. Daar lijkt het direct verband mee te houden.

Maar je kunt het ook extra triggeren ;)

In de tijd dat die van mij er last van had en hij was een keer schudvrij en de tandarts kwam, kon ik er vanuit gaan dat hij daarna weer stond te schudden. Gewoon omdat de tandarts de plekken van de zenuwen had getriggerd.
Je zou het eens kunnen proberen om een poos zonder dat touwhalster te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 10:27

Interessant om te lezen allemaal .. Hier gisteren ook weer geschud, maar niet storend, gewoon sporadisch eens een keertje .. Op een bepaalde plek begon hij vrij hard te schudden en toen heb ik een testje gedaan, teugels opgenomen en zijn aandacht gevraagd (beetje wijken enzo, niet dat we dat goed kunnen maar dan moest hij nadenken :+ ) en toen vergat hij het schudden meteen ... Was wel gek.

Verder hebben we een varken gedreven (ja, I know, raar verhaal, zie [VVDD] Alweer een gemiste carrrière: veedrijverspaard ;) ) en toen was er totaal geen geschud .. en toen was hij dus ook (mentaal) bezig ...

Begin toch te denken dat er ergens een verband zit .. ga nu ook echt met hem werken om hem recht te krijgen enzo, dus meer dressuurmatig zeg maar (aan de lange lijnen en ook af en toe longeren), ben eens benieuwd wat dat doet .. En zit dus ook te denken dat het touwhalster misschien stoort, niet zozeer omdat het drukt, maar omdat het, als je met losse teugel rijdt, onder het hoofd nogal "klappert" ..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:22

Dyonne schreef:

hey...wat doet ze dan om te laten merken dat ze een hekel heeft aan gewoon halster?
wel herkenbaar, appie heeft ook een hekel aan het halster.
ik zet hem altijd vast aan een koeienband om zijn hals, en dan het touw heb ik meestal lang vast.
met halster om gaat hij met het neusgedeelte net zo lang overal tegen aan schuren tot hij de boel los heeft,is dan ook heel vervelend.
met koeienband om blijft hij netjes staan :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 11:24

Meestal laat ze hem niet eens omdoen, terwijl een touwhalster steekt ze gewoon haar neus in.
Ik zet mijn pony eigenlijk nooit vast.