[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:29

Ik knip het in sportcoupe, lekker kort en dan hals erover.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:45

Lissie, paarden weten inderdaad heel goed hoe ze de beestjes kunnen ontlopen, bij mij kunnen ze altijd de stal in en dat doen ze dan ook vaak, ook bij slecht weer dus regen en kou, maar zeker ook op de tijden dat er veel vliegjes enz. zijn, ik denk ook dat dit zeker bijdraagt aan het verminderen van de jeuk!., ze regelen het gewoon zelf.
En manen blijven hier veel mooier als ze gevlochten zijn, ben ik vorig jaar mee begonnen dus dat blijft erin, is ook koeler lijkt me, en losse vlechten blijven beter zitten dan een hengstenvlecht, die zakt er snel weer uit, werkt wel sneller :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:54

Mijn fjord heeft lange en enorm dikke manen, maar ik durf het niet te vlechten omdat ik bang ben dat als ze schuurt er dan ineens een hele vlecht weg is.. Ze had het eergister wel warm onder de deken.. Ze verhaarde toen ook veel erger dan de dagen ervoor en na.
Afbeelding

De oren doe ik er niet meer door. Daardoor gaat ze alleen maar schuren om dat ding af te krijgen en volgens mij krijgt ze daar juist plekjes van. Ze heeft ook al een paar keer zo gestaan dat ze niks meer zag dus ik klap hem gewoon naar achter :)

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:10

Ik vlocht mn fjord met hele dikke manen ook altijd maar nog nooit gehad dat er een vlecht af was.
Wel van die plakkaten haar maar dat was door wrijving vd deken zelf niet door t schuren.
Als ik niet vlocht plakte het helemaal om zn hals en krulde t weer op naar boven aan de andere kant van zn hals.
Vlechten bleef het mooiste.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:40

Ik doe de oren er wel door, maar zodra hij heeft gerold dan gaan ze er vaak uit.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:52

Haha ok die oren zijn dus een beetje mission impossible haha

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:06

Sorry dat ik hier kom binnen vallen, maar heeft iemand ervaring met Equisolone (cortisone) als jeuk onderdrukking? Ik heb een 35 jarige pony met extreme zomer eczeem, hij staat sowieso altijd onder een deken, maar gezien 't feit dat zijn eczeem jaar na jaar erger wordt en hij zich helemaal suf krabt, ben ik nu op zoek naar extra jeuk onderdrukkers. Deze pony is echt erg oud dus ik weet de consequenties van cortisone (cushing etc) maar gezien zijn leeftijd kan mij dat eigenlijk niet deren, het enige dat ik voor hem wens is nog enkele jaren zonder jeuk. Als we zijn jeuk niet onder controle krijgen, vrees ik dat we hem misschien wel inslapen. Hij heeft er echt enorme last van... vandaar, mijn oproep. Dank je!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:26

SofieHavan schreef:
Sorry dat ik hier kom binnen vallen, maar heeft iemand ervaring met Equisolone (cortisone) als jeuk onderdrukking? Ik heb een 35 jarige pony met extreme zomer eczeem, hij staat sowieso altijd onder een deken, maar gezien 't feit dat zijn eczeem jaar na jaar erger wordt en hij zich helemaal suf krabt, ben ik nu op zoek naar extra jeuk onderdrukkers. Deze pony is echt erg oud dus ik weet de consequenties van cortisone (cushing etc) maar gezien zijn leeftijd kan mij dat eigenlijk niet deren, het enige dat ik voor hem wens is nog enkele jaren zonder jeuk. Als we zijn jeuk niet onder controle krijgen, vrees ik dat we hem misschien wel inslapen. Hij heeft er echt enorme last van... vandaar, mijn oproep. Dank je!

Dat werd mij ook geadviseerd, ik durfde dat niet aan hoe verleidelijk het ook was, een jeukvrij paard. Kans op hoefbevangenheid is groot, plus wat wordt er nog meer onderdrukt door de cortisone? Als hij ziek wordt zal dat eerst onderdrukt worden en pas zichtbaar worden als hij al heel ziek is. Plus dat de werking ervan ook niet altijd is zoals men beloofd.

Maarja, net wat je zegt. Hij is 35, lekker jeukvrij is dan ook fijn. Als hij ook wordt ingeslapen als hij niet jeukvrij zou zijn zou ik het gewoon proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:33

Kennisje van me geeft het aan haar paard van 25,daar helpt het wel.
zou het ook gewoon proberen :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:32

Ik heb het een keer laten spuiten toen mijn paard 2,5 was en in het najaar voor het eerst ZE kreeg en nog in een opfokgroep 24/7 op de wei liep.
Op dat moment was de overweging van mij en de DA dat ze met de spuit dexametson (een corticosteroïde) het seizoen uit in het koppel kon blijven zonder jeuk en dat het risico op bevangenheid voor een warmbloed niet zo groot is als voor veel pony-rassen.
Ik heb haar niet bevangen gezien, maar ze had wel een enorme dikke groeiring in haar voet.

Afgelopen zomer was ze dus wel licht bevangen door een voerwisseling bij een paar nachtjes logeren, ze blijkt dus wel gevoelig te zijn, en nu hebben we dus het vermoeden dat ze dat van de spuit ook is geweest maar dat we dat niet hebben gezien doordat ze altijd op zachte ondergrond liep.

Ik begin er niet meer aan, veel te link.
als je het toch wil bij zo'n stokoude pony dan moet je wel heel zeker weten dat er geen sprake is van (beginnende) cushing.
Zowel ik als een vriendin zijn vorig jaar een cushing-pony/paard verloren door een ernstige HB en dat is dramatisch. Een pijnlijk einde, daar moet je niet mee gokken.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:53

T is wel een profuct om door het voeder heen te doen (poeder) en voorheen werd hij ook 2x per jaar corticos gespoten om toch even de prikkel te doorbreken. Daar heeft hij nooit op gereageerd en hij is ook
Niet gevoelig voor bevangenheid. Maar gezien de risico's wil ik eigenlijk gewoon graag weten of er iemand positieve ervaringen met heeft op vlak van de jeuk, ik wil niet iets geven waar dan geen positief resultaat mee komt... dank jullie voor de reacties!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:09

Mijn ervaring is dat de jeuk zo'n 6 weken onderdrukt wordt, dat was dus wel fijn voor mijn paard, in het najaar was het daardoor maar eenmalig nodig te spuiten.
Als je er nu mee begint en dat iedere 6 weken moet herhalen lijkt me zeker niet wenselijk.

Poeder heb ik geen ervaring mee maar zal ook nooit komen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:40

Die oren heb ik omgeslagen van de deken. Werkt prima.

Manen heeft mijn fjord bijna niet vanwege eczeem vind het echt bijzonder dat ik hier eczeem fjorden zie met bossen manen vraag me bijna af of ze wel eczeem hebben. Die van mij schuurt namelijk altijd wel iets en ook door de deken verliest hij wat haar in de winter groeit dit slecht aan dus die heeft niet veel manen en zeker niet lange manen.. die foto dat die oren zo zit dat die niks ziet is wel zielig maar stiekem wel een grappige foto xD hihi

Wat betreft dingen inspuiten ben ik geen voorstander van die van mij is overal allergisch voor en krijgt van veel chemische dingen ook een allergische reactie. . Dus ik ga er niet eens aan beginnen.
Hij heeft een keer na gebruik van hypo eczema (wat nog niet eens ingespoten wordt maar wat hij moet eten) trof ik hem de volgende dag aan dat zijn hele hoofd opgezwollen was en zijn oog helemaal dicht zat vanwege allergische reactie... ik sjoemelen niet te veel met hem en wil alleen nog natuurlijke producten gebruiken voor als iets gevoerd moet worden..

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:45

SofieHavan schreef:
T is wel een profuct om door het voeder heen te doen (poeder) en voorheen werd hij ook 2x per jaar corticos gespoten om toch even de prikkel te doorbreken. Daar heeft hij nooit op gereageerd en hij is ook
Niet gevoelig voor bevangenheid. Maar gezien de risico's wil ik eigenlijk gewoon graag weten of er iemand positieve ervaringen met heeft op vlak van de jeuk, ik wil niet iets geven waar dan geen positief resultaat mee komt... dank jullie voor de reacties!

De druppels van puur (puur culicio en puur allergie) super makkelijk in gebruik. Kan gewoon op een stukje brood oid gegeven worden. En ik voer nu sinds 2 dagen fibra anti itch voer maar daar weet ik de resultaten nog niet van behalve dat hij een ontzettend glimmende appeltjes vacht heeft

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:52

SofieHavan schreef:

Ik heb dat nog staan in poedervorm wat door het eten moet.
Heb dat afgelopen najaar bij die van mij geprobeerd maar helaas werkte het voor haar niet. Dus ben er na ik geloof 2 weken toen weer mee gestopt.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:07

lissie_zigor schreef:
Die oren heb ik omgeslagen van de deken. Werkt prima.

Manen heeft mijn fjord bijna niet vanwege eczeem vind het echt bijzonder dat ik hier eczeem fjorden zie met bossen manen vraag me bijna af of ze wel eczeem hebben. Die van mij schuurt namelijk altijd wel iets en ook door de deken verliest hij wat haar in de winter groeit dit slecht aan dus die heeft niet veel manen en zeker niet lange manen.. die foto dat die oren zo zit dat die niks ziet is wel zielig maar stiekem wel een grappige foto xD hihi

(...)

Niet over een fjord maar over een shet. Ik hou de manen van mijn shettie bewust kort, maar die groeien wel als een tierelier! Ik moet ze 4x per jaar bij knippen. Dus het kan zeker wel.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:08

@SofieHavan, heb je weleens permetrine geprobeerd, zo'n pour-on waar ze het hier in het topic vaak over hebben? Ik zou dat denk ik eerst proberen en snel nu mee beginnen, je hebt nog wel een deken nodig maar de jeuk is in elk geval stukke minder als ik de ervaringen hier zo lees en er zit minder risico aan.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:46

Jets schreef:
Mijn fjord heeft lange en enorm dikke manen, maar ik durf het niet te vlechten omdat ik bang ben dat als ze schuurt er dan ineens een hele vlecht weg is.. Ze had het eergister wel warm onder de deken.. Ze verhaarde toen ook veel erger dan de dagen ervoor en na.
[ [url=m/wLmaRL.jpg]Afbeelding[/url] ]

De oren doe ik er niet meer door. Daardoor gaat ze alleen maar schuren om dat ding af te krijgen en volgens mij krijgt ze daar juist plekjes van. Ze heeft ook al een paar keer zo gestaan dat ze niks meer zag dus ik klap hem gewoon naar achter :)

[ [url=m/kBacHo.png]Afbeelding[/url] ]

Welk hoofdstel en welke maat is dat? Zit echt keurig

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:18

Vandaag een andere deken gekocht .
Betekend dat mijn shires en EJ full neck voor een fijn prijsje de verkoop in gaan .
Tot heden weinig jeuk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:24

SofieHavan, misschien is jouw pony wel een goede kandidaat voor het nieuwe product van Equiprotecta, mosquito-go, schijnt erg goed te werken tegen de vliegjes. Anders moet je papagroom hier op bokt even een berichtje sturen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:09

Hallo,

ik kom me hier ook maar weer eens melden nu het eczeem-seizoen echt van start gaat -O-

Vorig jaar was een vreselijk jaar wat betreft eczeem hier. Dit jaar paard verhuisd naar nieuwe locatie met een beek, bomen, gras... niet zo goed dus...ik hou mijn hart vast. Maar op de vorige locatie zaten we vlak naast een bos met grote vijver, dus dat was ook niet ideaal.

Ik ben nieuw wat betreft middeltjes smeren. Vorig jaar voor het eerst geconfronteerd geworden met heel erge eczemer en dit jaar hoop ik het toch iets meer onder controle te kunnen houden door op tijd te beginnen.

Van dekens had ik de sweet-itch, maar die is helaas vorig jaar gesneuveld, ook het dikke boett-deken is kapot... Dan ben ik maar met gewone vliegendekens begonnen, maar helaas ook zeker 5 dekens gesloopt vorige zomer...

Het is nog een jong paard en hij bijt helaas alles open en schuurt tot het bloed eruit gutst ;(

Tea Tree shampoo en betadinezeep, heb ik vorige zomer gebruikt en dat leek telkens wel iets de pijn te verzachten en de wondes schoon te houden. Door extreme schilfers in staart en manen ben ik begonnen met uiercréme smeren en dat heeft ook echt geholpen, maar schuren was nog steeds heel erg helaas. de créme zorgde er alleen voor dat de huid soepel bleef en er dus geen zo'n grote kloven meer waren, wat de pijn en jeuk wrs iets milderde.

Ik heb ook al appelazijn in het eten en over de manen geprobeerd, maar na 2 maanden testen zag ik eigenlijk geen verschil. Iemand die hier wel goede resultaten mee gehaald heeft?

Granenvrij voederen adhv Vitalbix ook geprobeerd, maar na enkele maanden geen verschil, ben ik daar maar weer mee gestopt (paard at het niet zo heel graag).

En dan hoorde ik vorig jaar het verhaal van een fjord die zo ontzettend eczeem had dat ze hem gingen inslapen, maar via een tip van een oude boer zijn ze hem beginnen wassen met het water waarin de aardappelen gekookt hadden. Die eigenaar beweerde bij hoog en bij laag dat zijn paard sindsdien niet meer schuurde.
Iemand die dit op de één of andere manier kan beamen of mij kan uitleggen of dit een fabeltje zou zijn of enige wetenschappelijke onderbouwing kan hebben?

Alvast bedankt. Ik hoop hier veel te leren :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:17

Om te zorgen dat je dekens niet kapotgeschuurd worden is het van belang dat je de deken opdoet voor de jeuk begint. Als er toch sprake is van jeuk dan kan je het beste smeren met een jeukstillend product.
Veel hier hebben goede ervaring met Derfen, ik gebruik zelf graag de eczemabalsam van sectolin.
Het verschilt van paard tot paard wat goed werkt, helaas geen standaard recept.

Om je paard te beschermen kan je hem ook op stal zetten voor de schemer en ruim na zonsopkomst weer naar buiten. Wel in een schuur, een stal met buitenluik is weinig zinvol.

Eczeem is in basis een hyperreactie van het immuunsysteem, daarom laat ik mijn paard altijd enten in december, dan heeft het immuunsysteem nog een paar maanden om zich te herstellen van deze extra prikkel.

Verder even een pagina of 10 terug lezen omdat veel tips vaak herhaald worden.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:29

@Crines Als je paard Vitalbix niet graag eet denk ik dat hij een beetje suiker verslaafd is, afkicken dus! :P
Dat zou namelijk ook de jeuk kunnen verergeren, dat hij een te suikerrijk/zetmeelrijk dieet heeft. Granen en melasse in bix of voorjaarsgras bijvoorbeeld.

Betadine shampoo is natuurlijk goed om te gebruiken als er wondjes zijn, maar anders is teershampoo hier het enige wat een beetje helpt tegen jeuk (qua shampoo).

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:02

Silver_Fox: ik denk dat het eerder is dat hij zijn gebruikelijk halve emmer voer miste :o Alle paarden krijgen hier namelijk bietenpulp, zemelen, luzernebrok, muesli (evt. aangevuld met noden zoals merriebrok voor de drachtige en lacterende merries en veulenbrok voor de veulens en opgroeiende paarden). Dus van zodra dat gereduceerd werd naar 250 gram (of hoeveel was het ook al weer) groene brokjes... :+ In ieder geval ik heb denk ik 5 of 6 zakken gegeven (dus toch enige maanden) maar het leek niets te helpen.

Ik heb al wel teruggelezen en vroeger ook al wel meegelezen diagonaal. Dus Derfen had ik al van gehoord. Maar dat is blijkbaar niet aan te raden in de zon?

Ik was eventueel eens van plan om de skincalmin te proberen. Er is net een actie dat je een fles shampoo erbij krijgt bij bestelling van de lotion. Maar zou dit kunnen helpen bij heel zware jeuk?
Er zijn zoveel producten te koop... de ene al duurder dan de andere. Ik vind het echt moeilijk om zomaar in het wildeweg vanalles te beginnen testen. Zeker omdat het toch een eind duurt vooraleer zo'n product aanslaat normaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:32

Skincalming heb ik gebruikt op mijn hond met onrustige huid en dat werkte heel goed, eerst de shampoo en daarna de lotion.

Heb nu buikflappen gepast, lijken precies te bedekken wat nodig is dus hopen dat het een beetje comfi blijft zitten en dan heb ik geen volledige deken nodig voor ze :Y)