[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:27

felineepino schreef:
Even tussendoor.. is dat benauwdheid wat ik nu weer 2 keer voorbij zie komen een symptoom van de Cushing of gewoon ouderdom?

longproblemen hoort bij cushing.Mijn paard heeft daar nooit last van gehad,nooit gehoest,huidproblemen,gebitsproblemen...dat is ons allemaal bespaard gebleven. ;(

Siers83

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:58

Die van mij hoest enkel met het eerste drafje onder zadel. Briest erna en verder niks meer. Nooit wat achter gezocht maar kan dus bij de ppid horen?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:19

Siersma schreef:
Die van mij hoest enkel met het eerste drafje onder zadel. Briest erna en verder niks meer. Nooit wat achter gezocht maar kan dus bij de ppid horen?

Die van mij ook alleen even 2/3 keer na het eerste drafje. Maar dat kan ook gewoon zijn dat alles ff los komt hoor. Ik zoek er in ieder geval niet veel achter..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:25

De mijne had toen hij 17 was een periode in het voorjaar gehad dat hij snel pompte. Heb er toen geen da bij gehad, hij stond toen op rust vanwege kreupelheid. Na de weiperiode was het over en heeft er geen last meer van gehad. Je kon hem ook goed zien ademen bij zijn flanken. Dat is weg sinds hij op Pergolide staat.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:25

die van mij ook, al jaren

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 20:41

Hier ook ééntje...1 kuchje bij de eerste drafpassen...daarna niks meer. Heeft ze al jaren...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:12

Die van mij heeft het zomers wel eens dat hij na een zware les behoorlijk stond te pompen, maar dat was over verhitting. Na de les deed ik vaak toch nog een paar rondjes stappen. Daarna afspuiten ergste water er weer vanaf halen. Stappen en mocht het nog een keer nodig zijn afspuiten en daarna weer stappen. Dit herhalen tot gewenst resultaat en dat is rustige ademhaling.

Trouwens maar een keer gehad en hierna op warme dagen gewoon rekening mee gehouden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:42

Bij Illo was het pompen al na 15 min aan de hand wandelen, zonder dat het warm weer was.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:53

Nu jullie het zeggen... Megan was altijd heel snel buiten adem, maar sinds ze pergolide krijgt veel minder :S.

Maar dat zal wel een gevalletje toeval zijn, het lijkt me erg sterk dat dat al die tijd van de ppid is geweest.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:03

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:05

Pandora2 schreef:
Hier ook ééntje...1 kuchje bij de eerste drafpassen...daarna niks meer. Heeft ze al jaren...

Hier eentje die dat ook heeft. Ook al jaren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:16

Meganyr: ik denk niet dat het toeval is. Een hoop kleinigheden die eerst niet eens echt opvielen kan te maken hebben met Cushings. Vaak hebben ze het al jaren voordat je er achter bent gekomen. De mijne heeft het hoogstwaarschijnlijk sinds zijn 12e. Maar pas met 21 jaar wist ik het door te testen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:29

Dat zou wat zijn zeg...
Ik vind het een steeds vreemder en vreemder iets, dat ppid...

De da komt trouwens toch maar even langs morgen. Er moet toch weer een enting in, misschien ook gelijk nog een keer testen en toch even naar het voetje kijken. Kan die man ook weer eten :P.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:01

felineepino schreef:
Siersma schreef:

Die van mij ook alleen even 2/3 keer na het eerste drafje. Maar dat kan ook gewoon zijn dat alles ff los komt hoor. Ik zoek er in ieder geval niet veel achter..

is ook zo. Heb er is en artikel overgelezen. Niet teveel achter zoeken.

Ben benieuwd Megan. Hopelijk gaat t gewoon over. Merkte wel dat blessures naarmate ze ouder worden ook gewoon meer tijd nodig hebben. Herstel duurt langer.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:08

Mijne verliest momenteel heel weinig haren, maar er is ook nog geen medicatie opgestart.
DA heeft net gebeld, normale waarden voor cushing moeten onder 29 liggen, Lianne staat momenteel op 229.. Dat is dus het 10-dubbele. Ik kan medicatie proberen, maar ze zou 2 pillen per dag moeten nemen door de extreem hoge waarden. Een doosje met 160 pillen kost 300 euro. Het zou me per maand dus ongeveer 115 euro alleen al aan medicatie kosten, en het risico op hoefbevangenheid blijft vergroot.
Ik weet echt niet wat ik moet doen..
Ik wil haar heel graag helpen, maar het moet betaalbaar en realistisch zijn, ze is ondertussen ook al 21.

Nog eens goed nadenken en piekeren, en zo snel mogelijk beslissen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:11

Jasmine_ schreef:
Mijne verliest momenteel heel weinig haren, maar er is ook nog geen medicatie opgestart.
DA heeft net gebeld, normale waarden voor cushing moeten onder 29 liggen, Lianne staat momenteel op 229.. Dat is dus het 10-dubbele. Ik kan medicatie proberen, maar ze zou 2 pillen per dag moeten nemen door de extreem hoge waarden. Een doosje met 160 pillen kost 300 euro. Het zou me per maand dus ongeveer 115 euro alleen al aan medicatie kosten, en het risico op hoefbevangenheid blijft vergroot.
Ik wil haar heel graag helpen, maar het moet betaalbaar en realistisch zijn, ze is ondertussen ook al 21.

ik denk niet dat ze op twee pillen hoeft te blijven.Misschien even om het te stabiliseren.
Veel paarden,met hogere waarden doen het prima op 1 pil.
Wel heel langzaam opbouwen. ;)

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:23

geerke schreef:
ik denk niet dat ze op twee pillen hoeft te blijven.Misschien even om het te stabiliseren.
Veel paarden,met hogere waarden doen het prima op 1 pil.
Wel heel langzaam opbouwen. ;)

Dat zei mijn DA ook al, maar ik ben momenteel echt nog een leek in cushing en het behandelen ervan. Ben volop bezig met artikels etc. te lezen.
Verhogen de waarden dan niet terug als je medicatie afbouwt?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:49

Ik denk ook niet dat 2 pillen nodig zijn.
Hoe zwaar is je pony?
Ik zou rustig aan opbouwen naar 1 mg, en ze daar op houden. Na een half jaar kan je pas goed beoordelen of er verbeteringen zijn.
Wat zijn de klachten?
Ik zou me ook niet blind staren op cijfers, maar kijken naar hoe ze het doet.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:52

Mijn Vlek begon met een waarde van 735. Ik ben begonnen met een kwart, naar een halve. Daarna getest en toen waren de waardes 106. Daarna op gebouwd naar 3/4. Door omstandigheden staat ze nu op een halve. Ik laat haar rond mei weer testen en pas de medicatie daar dan evt op aan. Ze is trouwens 25.

Naughty begon vorig jaar oktober met een waarde van 400 (Ong). Die staat nu ook op een halve en laat ik in mei ook opnieuw testen.

Ik denk niet dat je naar die 2 pillen toe hoeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:19

Jasmine_ schreef:

Niet nodig - wat je kunt doen is een korte periode een hogere dosering te geven en dan snel terug afbouwen. Maar hoe dan ook: als je nog niet eerder pergolide hebt gebruikt, dan gewoon met een halfje starten en aan de hand van de resultaten naar één tablet per dag opbouwen ( hangt ook een beetje af van het ras van je paard). Twee pillen is helemaal niet nodig, dat ga je pas geven als na lang gebruik blijkt dat de pergolide niet voldoende helpt. Het ACTH cijfer lijkt wel hoog maat geloof me, ik heb het vele malen hoger gezien. Dus...

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:53

De dierenarts is net geweest en Meg blijkt toch weer hoefbevangen :(.

We moeten weer streng op rantsoen en ik bén me daar toch goed in.. NOT.

Omdat de DA er toch was heb ik maar gelijk bloed laten prikken om de acth waarde nog eens te testen na een half jaar pergolide. Ze had een waarde van 33 (150), eind van de week weet ik wat het nu is.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:29

Jasmine_ schreef:

Wel apart.. mijn 30 jarige pony had een waarde van 1250+. Dat is een stuk hoger als jouw waarde. Bij hem is 1 pil per dag genoeg geweest om dat te laten zakken naar een waarde van 50..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:39

Ik vind het ook een raar advies eigenlijk Jasmine. Mijn haf had een waarde van 245 zonder medicatie. Op 1 pil begonnen( weet het slecht) en gezakt naar 5. Dus waarom met 2 beginnen? Of sowieso 2 pillen? Vind het wel heel veel. Wat moet je dan wel niet geven als ze al op de pillen staat en verhoogt is?!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:52

Mijn oudje begint al goed haar haren los te laten. Wel wat meer last van hoefzweren, misschien ook wel door de modder. Maar ik denk dat ze haar afvalstoffen weer niet kwijt kan. Afgelopen zaterdag haar bloed hierop laten testen, dierenarts vond ook haar tandvlees wat licht en beetje geel.
Nog even afwachten op de uitslag...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 01:38

Meganyr schreef:
We moeten weer streng op rantsoen en ik bén me daar toch goed in.. NOT.

Je zult wel moeten want als jij er niet goed in bent.. heeft je paard daarvan te lijden. En dat zul je niet willen.