[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 09:51

ellepel schreef:
ruwvoer kan ook misschien te rijk zijn dat ze daar jeuk van krijgen?

Mijn Tinker krijgt iedere dag een halve schep muesli Nature's Best van Pavo. Ze krijgen het zogenaamde vogeltjesland hooi. Dat is dus helemaal niet bemest. Ik snap niet en de DA ook niet. :(
Ik hoorde van een kennis wel dat haar Tinkers ook licht jeukerig zijn en ze daarom supplementen gebruikt als brandnetel etc. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:45

Fenna krijgt kruidenmix van de paardendrogist. Daar zit ook brandnetel in.
Afgelopen seizoen had ze minder jeuk dan het jaar daarvoor, maar geen idee of dit door de kruiden kwam.

Sting

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:51

@Mukkie: Hoe lang krijgt je tinker de Nature's best al? Want mijn haf is erg gevoelig voor Pavo producten. Havens gaat echter prima! :)

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 08:33

Hier ooit hoefbevangen en excemerige haflinger opgevangen / gekregen, die had ik toen op muesli zonder van Subli, en daarbij extra zeewier, rozebottel en brandnetel. Plus gewoon hooi.
Pony was binnen paar maanden van alle exceem af (was toen midden in de zomer in exceemgebied!) en hoeven zijn ook heel eind weer goedgekomen (zal nooit helemaal goed maar pony loopt nog steeds vrolijk rond).
Was overigens ook gewoon veel en veel te vet, denk dat exceem daar ook van kwam.

Maar rozebottel en brandnetel plus zeewier denk toch echt wel dat dat toen ook geholpen heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 09:41

Mukkie1979 schreef:
ellepel schreef:
ruwvoer kan ook misschien te rijk zijn dat ze daar jeuk van krijgen?

Mijn Tinker krijgt iedere dag een halve schep muesli Nature's Best van Pavo. Ze krijgen het zogenaamde vogeltjesland hooi. Dat is dus helemaal niet bemest. Ik snap niet en de DA ook niet. :(
Ik hoorde van een kennis wel dat haar Tinkers ook licht jeukerig zijn en ze daarom supplementen gebruikt als brandnetel etc. Heeft iemand hier ervaring mee?

mijn pony kreeg vroeger ook vogeltjes hooi en kreeg daar ook jeuk van.
heeft niet veel met bemesten te maken hoor, juist gras wat slecht bemest word kan juist gestressed zijn en misschien wel erg veel suiker bevatten.

mijn pony krijgt nu voor het 2e jaar hooi van eigen land,( 1e snee nog wel) is tonnetje rond,maar geen jeuk :j

supplementen als brandnetel kunnen wel wat helpen, ik heb het zelf ook wel gegeven en appie kreeg er een mooi glimmend vachtje van :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:55

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 23:06

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 22:12

Zo te lezen moeten we er nog lang op wachten maar zou wel mooi zijn als er zoiets komt. Denk dat veel paarden verdacht worden van ZE terwijl het andere allergieen zijn, vooral dus voedselallergie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:02

Iemand een tip wat ik mijn cruzado van anderhalf zou kunnen voeren?
Ik heb haar met 8 maanden gespeend omdat ze tonnetje rond werd. Ze heeft toen eerst met onze andere paarden mee gegeten: bio-ron muesli en spelt (daar doet mijn eczemer het goed op, zit wel veel zetmeel maar geen suiker in). Daarvan liep ze erg terug in gewicht en begon te schuren. Nu krijgt ze al een tijdje pavo podo grow. Ze heeft een goede conditie maar blijft jeuken (overigens niet zo heftig als wanneer ik mijn eczemer niet zou beschermen). Ze heeft naast het hooi wel wat nodig om op gewicht te blijven. Haar vacht is ook een aandachtspunt, in oktober begon ze ernstig te verharen en kreeg daarvoor in de plaats een mooi glad zomervelletje. Met een flinke boost aan vitaminen en mineralen supplement van de dierenarts is het haar weer wat gaan groeien.. gelukkig hebben we een zachte winter.

Wie heeft de tip! Ik zat te denken aan dieetmix met een supplement voor jonge paarden in de groei..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:26

Je hebt het over veel zetmeel maar geen suiker. Zetmeel wordt in de maag omgezet naar suikers, dus het zou heel goed kunnen dat ze daar van alsnog jeuk krijgt. Heb verder geen tip wat je dan zou kunnen voeren helaas, heb zelf geen ervaring met voer bij 'jonge' ( onder de 3 jaar) paarden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 11:44

Evt lijnzaad(olie) erbij geven of iets van een ruwvoermix?
De dieetmix had mijn paardje niet genoeg aan, ook de care4 life en ik heb hem op pure feed gehad. Hij deed het er niet goed op. Waardoor ik nu besloten heb te beginnen met ruwe spelt van bio ron erbij te geven en hij knapt gewoon op. Heeft hij dat dan toch nodig?? Voordeel van hio ron is dat het biologisch is, dus het de tijd heeft gehad om te groeien en het niet de grond uit wordt gekeken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:59

Een jong paard heeft eiwitten nodig om te groeien en weinig suikers omdat ze niet hoeven te werken.

Een brok die speciaal gemaakt is voor jonge paarden, opfokbrok, bevat sowieso meer eiwit en minder suiker. Dat is voor een paard met jeuk ideaal omdat juist de suikers een trigger zijn om te gaan schuren.
Eventueel kan je de brok aanvullen met lucerne, maar let wel op dat er geen melasse aan is toegevoegd dat is pure suiker. (Hartog Lucerne dus niet geven, bevat melasse)

goed de lijstjes op de verpakking vergelijken.

Ik geef graag Subli.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:34

tiwi1969 schreef:
Eventueel kan je de brok aanvullen met lucerne, maar let wel op dat er geen melasse aan is toegevoegd dat is pure suiker. (Hartog Lucerne dus niet geven, bevat melasse)

Ik geef graag Subli.

Bij veel merken zit melasse in de lucerne ;) subli is er inderdaad 1 zonder melasse. Maar niet elk paard wilt dat eten.
Ik heb dus wel de hartog lucerne en daar doet mijn eczemer het goed op. Als ik die van pavo geef dan zit hij de volgende dag onder de schuur plekken..

Misher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:57

Mijn mini heeft last van zomereczeem of luizen ik denk eerder zomereczeem maar hij heeft hey ook en de winter er staat nog wen mini bij hem en die heeft het niet.. Het ziet er niet uit hij heeft een kala hals, staart en kont.. In de winter heeft ie een hele dikke vacht dus je ziet het vreselijk in de zomer is hij heel kort in de vacht dus zie je het een heel klein beetje.. Wie weet wat het is en wat je er tegen kan gaan doen.. Ik heb zowat alles al geprobeerd..

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:38

ik gok dan op iets anders dan zomereczeem. Want zoals de naam het zegt.. het komt voor in de zomer.
Als je mini in de winter ook jeuk heeft denk ik eerder aan luizen etc. Je kan de DA er naar laten kijken. Als het inderdaad luizen zijn moet je mini ( en de paarden die bij hem staan ) behandelen met speciale shampoo.

Misher

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:40

Oke dankjeh de dierenarts komt binnen kort toch langs voor wormenkuur ofzo dus dan zal ik het meteen vragen

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:16

Ik kom hier weer even binnenvallen,
ik heb een pony die zich vorig jaar helemaal te pletter heeft geschuurd.. Ik heb 2 dekens gekocht voor hem destijds amigo mio fly rug.. Deze waren na enkele weken in 100 stukjes versnipperd.. Dit wil ik aankomende zomer echt voorkomen!

Hij staat iedere zomer op nova mix van mijten en ik ga een stuk afspannen dat hij minder gras krijgt.
Bij jeukplekjes smeer ik derfen.
Is een Rambo Sweet Itch nu echt zo goed als ik overal hoor? Wat zijn jullie ervaringen?
Wanneer krijgen jullie paardjes de eczeemdeken weer op?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:21

Ja, de rsih is helemaal dicht. Daar wordt niet doorheen geprikt, goede pasvorm en blijft relatief koel. Vanaf 10 graden gaat hij ongeveer op. Ik ga van regendeken dus gelijk over naar eczeemdeken. Wanneer dat is, is temperatuurgebonden en niet tijdgebonden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:23

Ok, thanks voor de info! Wil aankomende zomer een pony met manen :p Vanaf 10 graden overdag of 10 graden 's nachts?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 08:25

tiwi1969 schreef:
Een jong paard heeft eiwitten nodig om te groeien en weinig suikers omdat ze niet hoeven te werken.

Een brok die speciaal gemaakt is voor jonge paarden, opfokbrok, bevat sowieso meer eiwit en minder suiker. Dat is voor een paard met jeuk ideaal omdat juist de suikers een trigger zijn om te gaan schuren.

Ik geef graag Subli.

Tiwi, ze krijgt nu opfokbrok van Pavo. Ik heb naar de luzerne van Subli gekeken, maar daarvan is de calcium/fosfor zo uit verhouding, ook niet goed voor een paard in de groei.
Ik heb inmiddels zo'n beetje alle voer vergeleken, maar ik kom er niet uit. Of ze krijgt veel suiker/zetmeel, of ze krijgt onvoldoende eiwitten, mineralen en vitaminen.
Eventueel een andere opfokbrok proberen is misschien een optie..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:05

@samyoo: subli ponybrok is maar 12% suiker en zetmeel en staat het hoogste in vitamine/mineraken van de sublibrokken. Is dat niet wat?

@melissa: 10 graden overdag. Maar zie je al eerder tekenen van jeuk of gebruik je geen regendeken met hals dan zou ik het eerder doen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:45

Ok, hij staat nu onder een 200grams regendeken met hals :) Passen deze dekens ook fijn op pony's die vlak zijn qua rug? Heb de ervaring dat de Mio die ik had heel erg naar achteren schoof waardoor heel zijn schouder kapot ging..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:47

Dat durf ik niet te zeggen. De mio trekt bij mijn paard niet.. Heb je al eens eerder Rambo dekens gehad?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:59

Nee voordien was het schuren onder controle te houden met een vliegendeken met hals en die hadden wij altijd van Premiere. Met Rambo heb ik geen ervaring.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:17

Samyoo heb je al eens gekeken naar voer van Mijten? Die hebben een hele fijne ruwvoermix met flink vetpercentage (schijnt erg belangrijk te zijn bij eczeempaarden, heb ik begrepen, dont' shoot me if I'm wrong Y;( ) als je die bijv combineert met de ponybrok van Subli?

Mijn pony krijgt die ruwvoermix nu door de bix en ziet eruit als een zonnetje. *D

Dit is het Optiform van Mijten
http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... orm-mijten