Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:56

@ JP: ja prima, geloof ik ook helemaal dat het een feit is, maar paard moet toch wel iets te eten krijgen en het ook wíllen eten? Ik vertel nu al een paar keer dat hij bijna alles laat staan. En dat ik daarom genoodzaakt was voor minst kwade te kiezen en daarbij ben ik de C4L aan het inmengen, en dan duimen dat hij het blijft eten. Dus ik denk dat ik daarmee mijn eigen voermethode ook wel onderbouwd heb :+

geerke

ik heb vorig jaar Pablo but gegeven,hij stond met een achterpoot omhoog :+
Ik had wel alle waarschuwingen die ik hier kreeg in mijn achterhoofd gehouden.
Het poot deed het weer maar Pablo was niet in goede doen.
Waarschijnlijk een maagzweer....door in plaats van iedere drie uur hooi te geven kreeg hij toen ieder uur hooi met wat pulp.
Hij knapte toen op.Maar ik denk wel even drie x na voor ik weer but geef ;)

cynthiar

Bute is toch een naisd ( ik spel het fout maar weet het even niet meer) maar in de mensen pergolide staat het in de bijsluiter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:58

cynthiar schreef:
Bute is toch een naisd ( ik spel het fout maar weet het even niet meer) maar in de mensen pergolide staat het in de bijsluiter.

:j is dat zo?

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:59

Ja

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:10

Maar Metacam is ook een NSAID , dus qua Cushing even slecht dan?

Ik prefereer Metacam omdat Naomi al gevoelig is voor maagzweren en buut toch slechter op de maag ligt. Daarom geef ik ook liever geen Ascal, gezien ook dat slecht op de maag ligt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:18

Jannepauli schreef:
Nee, Fargo dat is niet waar. Buut heeft ook niet onmiddelijk desastreuze gevolgen. En nogmaals: het gaat om een oogprobleem dat minstens even pijnlijk ( zo niet méér) is als hoefbevangenheid.
Maar ik herhaal mijn vraag: op welk wetenschappelijk onderzoek of gegevens baseer je "metacam een middel dat geen weerslag heeft op de cushing zelf en buut wel degelijk" ?

Ze heeft helemaal niet gezegd dat het een heel pijnlijk probleem is, ze heeft aangegeven dat haar paard af en toe vieze ogen/oogontsteking heeft een paar dagen. Dat is niet onoverkomelijk..

Heb jij je paard al eens op en pergolide én buut en echt slecht qua cushings gehad voor langere tijd dan een week en heb je gezien hoe hij er toen bijstond???? Nee dus. Dus zeik toch niet elke keer zo. Ik heb het wel gezien en mijn paard is nog nooit zoo depressief geweest als toen en zo verschrikkelijk down, het licht was uit in zijn ogen en hij was helemaal afgesloten van de wereld en in zichzelf. Toen stond ie ook met een olifantsbeen waardoor we buut waren gaan geven. Toen ben ik gestopt met buut en binnen een halve dag kwam er weer licht in zijn ogen en ging hij weer dingen zien en opende hij zich langzamerhand weer.

En Jezus moet er dan altijd overal een wetenschappelijk onderzoek aan te pas komen????
Willy had soms maandelijks een onwijs pijnlijk olifantsbeen. En dan werd hij met antibiotica en vaak ook jammer genoeg met dexamethason of soortgelijke middelen (hoe heet die andere ook al weer- ben zoo pissed??) ingespoten om het onder controle te krijgen. En daar werd hij dan weer slechter van qua cushings maar zijn been ging uiteindelijk vooruit soms pas na 2 of 3 weken pas. Op een gegeven moment merkte ik dat als ik op tijd metacam ging geven en een aantal dagen dat vol hield dat we niet eens aan de antibiotica of de spuiten moesten. Dit gemeld en voorgelegd aan Mijn kliniek De Raaphorst en de Keerhoeve en zij gaven aan dat dat zeeer te verkiezen was boven het spuiten omdat die spuiten weer niet goed voor zijn cushings waren maar wel voor zijn been. Dus op hun advies dat blijven doen EN daarbij geconstateerd dat Willy het laatste jaar zonder problemen een week of anderhalve week metacam kon krijgen zonder daarbij terug te vallen in andere symtomen qua cushings. En dat zijn been dan weer dun en onder controle was.

Zo en nu ben ik het even zat.

ZwarteMerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:23

fargo schreef:
Laten we het omdraaien, waar heeft jouw paard last van op het moment?
Hoe zijn huid, hoeven, ogen, neus en vacht en spieren?

Op het moment heeft zij facialys paralytis maar volgens da komt dit door de hersenbloeding. Het is een beetje zoals bij de mensen na een hersenbloeding, een lip die scheef hangt etc... haar linker oog waarvan soms het ooglid half lam is maar dat is dag tot dag te bekijken. Ze heeft geen pijn en kan eigenlijk alles. Voor de rest heeft ze een heel lange wintervacht, langer als anders. Hoeven zijn ok. Ogen zijn ok, buiten dan dat ene oog. Neus is ok. Bespiering is schraal maar die is ze verloren met haar attackje en we krijgen het er niet terug volledig aan, aangezien we niet meer mogen rijden.
Ze eet goed en is vrolijk.
Wat mij wel opvalt is dat wondjes minder goed genezen dan vroeger. En ze heeft vaker eens een dik been, al trekt dat na een dag ofzo al weer weg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:39

Ach Fargo, het JOUW keus om pissed off te zijn als iemand het niet met jouw eens is of vraagtekens zet bij wat er geschreven wordt. Mij heb je er niet mee. Vind het wel een zwaktebod om iemand dan maar meteen 'zeiken' te verwijten, je voelt je kennelijk in je autoriteit aangetast.

Dat ik er wetenschappelijk onderzoek erbij haal en mij op vergelijkend onderzoek wil baseren, is MIJN keus. Ik vind onderzoek namelijk betrouwbaarder dan anecdotische verslagen van een willekeurige paardeneigenaar, waarmee ik overigens niets wil afdoen aan het feit dat ook ervaringsdeskundigheid waarde kan hebben, maar bepalend in mijn meningsvorming is het niet.

Ik vind het een zwaktebod als je mijn 'tegenspraak' wenst te classificeren als 'gezeik' - wat mij betreft zou er gewoon gediscussieerd moeten kunnen worden zonder de messen op tafel en vooral zonder de 'ego's 'in het geding te brengen. Dus kalmeer een beetje en respecteer mijn mening, net zoals ik de jouwe respecteer. En ja, dat ik een no-nonsense-tiepje ben die wat minder tijd besteed aan bolletjes-aaien, dat is dan maar zo. :) nobody's perfect!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:59

Zwarte merrie:
De langere vacht en slecht door het haar heen komen, daar begon het bij de mijne mee.
Bij mensen met diabetes genezen wondjes ook minder goed, daarbij is er een grotere kans op attack('je)s dan bij niet diabeten.
Ik vermoed dat dat bij een paard met insuline-resistentie ook zo is. Insuline resistentie en Cushing gaan best vaak samen.
De bespiering die terug loopt zou er ook bij passen.

Maar ja, het past ook allemaal bij het ouder worden.
Als het zeker wil weten zou je een bloedtest kunnen laten doen.
De DA laat dan de ACTH bepalen en je zou gelijk kunnen vragen of ze kunnen testen op insulineresistentie. Dat kost niet veel meer en je weet het dan in 1x.
Het afnemen van bloed kostte bij mij ong. 100,-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:03

cynthiar schreef:

Klopt, is een NSAID, maar wat staat er in de bijsluiter voor mensen dan?

ZwarteMerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:04

IMJ Ja, daarom dat ik twijfel. De symptomen zijn vaag en komen idd ook gwn bij oudjes voor. Ga idd eens bespreken met DA wat hij ervan denkt en eventueel laten testen dan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:08

De DA heeft 2 jaar tegen mij gezegd dat hij testen op cushing niet nodig vond, het leek er nl niet op zei hij..
Tot die van mij bevangen raakte, toen stond ik er op dat het getest werd..
De DA die toen kwam vroeg mij wat de eerder signalen waren, ze was erg verbaasd dat de andere DA het testen onnodig vond...
Ik wil er mee zeggen, DA's weten er vaak niet zoveel van.. als jij toch het vermoeden hebt (en zoek ook wat info op internet over de aandoening) dan zou ik toch laten testen..! :-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:11

Imago01 schreef:
@ JP: ja prima, geloof ik ook helemaal dat het een feit is, maar paard moet toch wel iets te eten krijgen en het ook wíllen eten? Ik vertel nu al een paar keer dat hij bijna alles laat staan. En dat ik daarom genoodzaakt was voor minst kwade te kiezen en daarbij ben ik de C4L aan het inmengen, en dan duimen dat hij het blijft eten. Dus ik denk dat ik daarmee mijn eigen voermethode ook wel onderbouwd heb :+

Wauw, hij eet het dus. Mogelijk zou je steeds iets minder muesli kunnen geven en steeds iets meer C4L, je merkt het vanzelf als Imago de volgende dag zijn 'bordje heeft laten staan'.

Ik heb de zak C4L verdeeld onder een paar paardeneigenaren bij mij op stal.. had net een nieuwe natuurlijk.
Jerry moest al erg wennen, maar de andere paardjes (zo hoorde ik achteraf) ook (op 1 na, die at het direct met smaak).
Het is toch die suiker hè, waar ze aan gewend zijn..

Vandaag zou de dag zijn. Ben je opgelucht over je keuze en hoe heeft hij het de afgelopen dagen gedaan?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:16

Waarschijnlijk heb ik het verkeerd gelezen in de bijsluiter maar dit staat er:
Sommige geneesmiddelen zgn. dopamine-antagonisten, veelal gebruikt als geneesmiddelen bij geestesziekten (anti-psychotica) zoals de groep fenothiazinederivaten bijvoorbeeld: chloorpromazine, alimemazine, perfenazine, de groep butyrofenonen bijvoorbeeld: haloperidol, pipamperon, droperidol, de groep thioxanthinederivaten bijvoorbeeld: zuclopentixol, tiotixeen en ook metoclopramide (wordt gebruikt bij maagledigingsstoornissen

Er staat butyrofenomen, ik weet niet of dat ook bute is.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:17

Maar ik zal het vanavond thuis nog eens nakijken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:19

Phenylbutazone is bute :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:21

Buut is phenylbutazone en geen butyrofenone. Dat is geloof ik een antipsychoticum (Haldol etc.). En inderdaad een dopamine-antagonist (en verminderd dus de werking van pergolide).

Edit: IMJ is me al voor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:41

buut word niet meer gebruikt in de humane geneeskunde,misschien vandaar dat het er niet bijstaat?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:18

Wat een prachtig kado IMJ!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:21

Ja hè? Zo lief...

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 18:46

Inderdaad erg mooi IMJ.

Ben net gebeld, uitslag acth 17, vorig jaar deze tijd 33.
Hij verhaart voorzichtig, voorgaande jaren was dat pas mei, en vorig jaar, net begonnen met pergolide, zelfs in juni.
Hij heeft sinds de start van de pergolide nooit meer mok of rotstraal gehad.

Ik las een paar posts terug over voeren... Ook mijn paard is geen fan van Pavoc4l.
Het is niet simpel te voeren met zo weinig mogelijk zetmeel/suiker.
Ook voor mijn andere paard zou dit erg goed zijn, ivm gevoelig op de maag.

Op de nieuwe stal is stalprijs exclusief krachtvoer, ik vind het prettig zelf te kunnen bepalen wat er ingaat....mochten jullie met me mee willen denken graag!

Hij krijgt op huidige stal 1kg basisbrok van Subli.
Ik vermoed zo'n 8kg voordroog, best nat nog
En als hij gewerkt heeft krijgt hij nog een halve schep c4l(met lange tanden, hij laat er altijd iets van liggen)
Paard is 180cm en ik probeer zo'n 4x in de week te werken met hem.
Hij staat hele dagen in de -momenteel vrij kale-wei

Op de nieuwe stal krijgt hij onbeperkt hooi, voordroog, bijna droog en grofstengelig(mocht dit te hard gaan, dan in slowfeeder)

Dagelijks weidegang

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:21

Mooie waarde tantesam.. :j
Tja, je zou juist zeggen dat het goed gaat zoals het gaat met deze waardes of vind hij hem nog niet optimaal?. Kan de C4L niet door de basisbrok heen? Er zitten en hoop vitamines in en dat is best prettig natuurlijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 20:47

Oefty..wat gaan jullie hard zeg :D Even weer alle pagina's bijgelezen !
Wat een mooie foto en tekst IMJ !
Wat betreft mijn '' oogprobleempje '' ...ziet er vanaf vanmorgen weer helemaal normaal uit. Daarom dat ik ook die bute wil achterwege laten, ik bedoel als ik een zakje in haar eten geef, tegen dat het spul begint te werken, is het oog bij manier van spreken ook weer terug normaal. Heb een afspraak gemaakt met een '' dierenoogarts '' ...wist zelfs niet dat dat bestond :o !
Ik lees hier veel vragen over voeding...kan helaas niet echt veel raad geven hierin, want euhm..laat ik zeggen..hier zijn het allemaal echte vreetzakken :o Ze staan hier allemaal op beperkt droog hooi, strookbegrazing bij gunstig weer, een handje bietenpulp en luzernehaksel voor de medicijntjes onder te mengen, biergist en de Equilife F4F en...ik moet nog erg hard mijn best doen om ze een sportief gewicht te laten houden :j
@Tantesam mooi resultaat van die acth...hier teken ik ook voor! Ben benieuwd binnen een paar weken als ik haar laat testen...maar zij komt wel van 133 als ik mij niet vergis, dus met een kleine daling zal ik mij al tevreden stellen.
@Zwartemerrie hoe oud is jouw paardje? Sorry als ik erover gelezen heb, maar kon het zo direct niet vinden...Even op die acth waarde laten testen lijkt mij inderdaad geen slecht idee

ZwarteMerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:43

@ Pandora2 ze word 20 jaar.