[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline4

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:18

Precies. Ik dacht het ook zonder te kunnen redden in het begin. Nou, niet dus...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:22

Ja maar ik doe toch al die jaren al zonder.
En die 2 kleine plekjes in de manenkam zijn niet te vergelijk met een echt eczeempaard, maar goed ik zou er toch wat aan willen doen.

Helemaal geen plekjes zou helemaal mooi zijn. Maar ik twijfel nog steeds aan de deken.
Moet ik een paard een eczeemdeken op gaan doen, terwijl het met 2x daags verzorgen ook gewoon goed gaat. Heel af en toe een beetje jeuk. Dat is iets wat ik aan het afwegen ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:23

Bojangles schreef:
Ja maar waarom omlaten als er geen mugjes zijn en dus ook niet kunnen steken?
Mijne is nu 7 jaar en al die jaren heeft ze altijd maar 1 of 2 jeukplekjes gehad in de manen, verder niks. En dát zou ik graag willen voorkomen. Door die deken op te doen wanneer het nodig is.

Het kan alleen erger worden door de mugjes, want alle andere dingen zoals voeding e.d. wordt al op gelet.

maar sta jij dan 24/7 bij je paard te kijken of die musjes erzijn Tong uitsteken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:24

Bojangles schreef:
Ja maar ik doe toch al die jaren al zonder.
En die 2 kleine plekjes in de manenkam zijn niet te vergelijk met een echt eczeempaard, maar goed ik zou er toch wat aan willen doen.

Helemaal geen plekjes zou helemaal mooi zijn. Maar ik twijfel nog steeds aan de deken.
Moet ik een paard een eczeemdeken op gaan doen, terwijl het met 2x daags verzorgen ook gewoon goed gaat. Heel af en toe een beetje jeuk. Dat is iets wat ik aan het afwegen ben.

zoals ik al zij zobegon het jaren terug met mijn pony ook Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:26

Ik kan me voorstellen dat je twijfeld bojangles. Als je paard verder geen last heeft en je kunt het zo onder controle houden dan is het toch goed.... Ik ben nu dus wel bang als ik de deken niet omdoe dat hij weer begint met schuren en dan denk ik dat het moeilijker wordt om het weer rustig te krijgen... Die van mij gaat dus elke dag, ongeacht of er wel of geen knutjes zijn, met pyama aan naar buiten...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:32

Yvank_ , je kan gezien weersomstandigheden heel goed bepalen of die mugjes er zijn. Bij mij zijn ze er alleen als het warm is en het gaat regenen. Of als het warm is en het is zo goed als windstil.

Met al een beetje wind of heel droog weer kunnen ze niet vliegen of komen ze gewoon niet, en bij ons zijn ze er dan iig niet.

Mijne heeft verder ook geen opengeschuurde huid, het is wat kaal bij de plooien, je ziet de kleine puntjes van de muggensteken, verder is de huid mooi roze en ziet het er rustig uit.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:40

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:42

Oké, hoe bedoel je dat ze het daar niet op redt?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:45

Bojangles schreef:
Wie heeft hier de Pagony excema en tot hoever loopt dat halsstuk?

ik. hij is wel iets kort, maar ik vind het nog redelijk te doen... hij zakt wel wat af, zeker als je paard geen dikke nek heeft, want dan heeft het geen nut dat je hem aan t eind strakker doet...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:49

Bojangles schreef:
Wel wordt ze 1x per jaar geent (ivm wedstrijden) en wordt ze natuurlijk ontwormd.

natuurlijk/natuurlijk? wordt ze met kruiden zegmaar ontwormd of wordt ze `zoals elk paard` ontwormd... natuurlijk kan 2 betekenissen hebben hier die toch wel verschil uitmaken.

ik ontworm natuurlijk, in de zin van: met kruiden. verm-x. dat geef ik standaard. verder 2 keer per jaar worm-ei-telling of bloedonderzoek. zolang ze worm-vrij is gooi ik er geen chemische zooi in. pas als blijkt dat ze wel een besmetting heeft krijgt ze een chemische spuit... ik doe het nu al 2 jaar en merk toch wel verschil. al heeft ze ook een deken op. toch lijkt dat ook wel wat uit te maken. sowieso is haar leverwaarde sindsdien veel beter...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:52

Zammie schreef:
De tip van uiercreme met tea tree ga ik ook proberen... waar halen/bestellen jullie dit? Zit er verschil in merken?

ik haal de teatrea bij nature`s best (natuurwinkel voor mensen). dat is een mengsel met lavendel en aloe vera en teatrea. helpt super tot nu toe. als ze jeuk heeft smeer ik haar in en t is gelijk minder en de volgende dag is ze ook nog rustig.

uiercreme is gewoon uiercreme
uierzalf is gewoon uierzalf.

te halen bij o.a. welkoop. tussen de creme en zalf zit wel verschil. ik raad de creme aan (iig die gele vette en niet die witte zalf).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:54

Bojangles schreef:
Ja maar waarom omlaten als er geen mugjes zijn en dus ook niet kunnen steken?
Mijne is nu 7 jaar en al die jaren heeft ze altijd maar 1 of 2 jeukplekjes gehad in de manen, verder niks. En dát zou ik graag willen voorkomen. Door die deken op te doen wanneer het nodig is.

Het kan alleen erger worden door de mugjes, want alle andere dingen zoals voeding e.d. wordt al op gelet.

als je de deken op doet als je mugjes ziet is t al te laat, want dan zijn ze er al, en hebben ze dus al kunnen steken Knipoog

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:55

Ik heb ook de Pagony. De hals is opzich niet te kort, maar zakt samen met de deken altijd wat naar achteren. Zodra Otello gaat rennen met zijn deken, schuift 'ie iets naar achter.

Hierdoor word ongeveer 10/15 cm van de manenkam achter zijn oren wel "bloot". Dit heeft hij vorig jaar afgeschuurd. Ga binnenkort een stukje stof aan de deken naaien of knopen (knoopjes eraan zetten), waar elastiek in zit, zodat deze hopelijk wel blijft zitten of in ieder geval zorgt voor verlenging. Dus ben benieuwd.

Zijn die Pavo Summer Fit koeken goed voor onze eczemers? Wij hebben ze op stal liggen, maar Otello krijgt nu dagelijks een halve kilo brok (ben aan het minderen). Zijn die koeken gezond om aan te vullen? Of om de brok te vervangen? Kan iemand hier antwoord op geven?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:56

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:59

Haha ikenindi, ik ontworm dus standaard nog op tradiotionele wijze, alleen wanneer ik denk dat het nodig is.
Dat is nog een punt (het ontwormen) wat ik nog wel beter zou kunnen doen.

En die pagony deken wordt toch aangeraden om die een maat groter te nemen?
En zit er geen elastiek vooraan de deken zodat die om de nek blijft zitten?
Laatst bijgewerkt door Bojangles op 11-05-08 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:59

Subli Zonder lijkt me ook redelijk goed. Is dat ook zo? En kan je dit ook als enige voeren of is dit alleen een aanvulling?

Pff ik vind het toch een gedoe om te kiezen voor goed voer voor je paard, zonder dat het meer effect heeft op de ZE.

Otello heeft altijd de grootste maat met de eczeemdekens. Altijd 215 Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:00

Bojangles schreef:
Haha ikenindi, ik ontworm dus standaard nog op tradiotionele wijze, alleen wanneer ik denk dat het nodig is.
Dat is nog een punt (het ontwormen) wat ik nog wel beter zou kunnen doen.

En die pagony deken wordt toch aangeraden om die een maat groter te nemen?
En zit er geen elastiek vooraan de deken zodat die om de nek blijft zitten?

ja volgens mij wel. ik heb een 195 iig, maar ik vraag me af of die niet te groot is. hij schuift heel erg, maar kan zijn dat ie dat sowieso doet...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:01

corinagirl schreef:
Subli Zonder lijkt me ook redelijk goed. Is dat ook zo? En kan je dit ook als enige voeren of is dit alleen een aanvulling?

Pff ik vind het toch een gedoe om te kiezen voor goed voer voor je paard, zonder dat het meer effect heeft op de ZE.

je kan altijd alleen hooi geven met mineralen en vitamine supplementen. ik denk dat dat altijd beter is dat een brok eerlijk gezegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:05

Bojangles schreef:
Oké, hoe bedoel je dat ze het daar niet op redt?

te weinig energie haalt ze daar uit Knipoog

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:06

Otello staat nu 24/7 op het land (helaas). Maar ja heb er weinig over te zeggen.
Zal ik toch eens naar de Welkoop in de buurt. Wie weet hebben die een zak Subli Zonder en ga ik dit zelf wel aanschaffen voor Otello. Zullen de eigenaren vast niet erg vinden Lachen .

Die Pavo koeken zijn die wel goed? Of weet je dat niet?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:07

Ik denk dat ik gewoon de pagony eczema bestel + sioskin, ik denk dat ik toch gewoon moet gaan proberen wat het beste werkt.

Yvank_ , voer je al onbeperkt hooi?
En als je toch brok oid wilt voeren, dan zou ik biologische brok (bijv. EKO-Brok van Subli) geven daar zit weinig troep in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:09

Bojangles schreef:
Ik denk dat ik gewoon de pagony eczema bestel + sioskin, ik denk dat ik toch gewoon moet gaan proberen wat het beste werkt.

Yvank_ , voer je al onbeperkt hooi?
En als je toch brok oid wilt voeren, dan zou ik biologische brok (bijv. EKO-Brok van Subli) geven daar zit weinig troep in.

nee want ze staat in een volle wei Knipoog en in overleg met de dierenarts mag ze daarnaast niet teveel hooi hebbenn ivm met hoefbevangenheid. een msuli die echt goed energie geeft kan ook maar ze wordt 5 x per week op ong L/M niveau dressuur getraind en 1x per week springen of buitenrit dus ze heeft echt de energie wel nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:10

ikenindi schreef:
corinagirl schreef:

je kan altijd alleen hooi geven met mineralen en vitamine supplementen. ik denk dat dat altijd beter is dat een brok eerlijk gezegd...

maarja voor een pony die in de sport getraind word redt het daar gewoon niet op