[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:35

Fijn al die positieve berichten!

Ik merk bij Nilay dat hij bij elk beetje spanning begint te schudden. Ook onder het eten staat hij te schudden. Maar wat mij meer verontrustend; hij staat op een gegeven moment onbeweeglijk stil. Terwijl hij 'normaal' altijd aanviel op zijn voer.

Verder is het minder heftig. Ik kan de laatste tijd gewoon met hem aan de slag zonder al te veel gedoe. Nu moet ik wel zeggen dat ik hem laat staan als hij in het land al tekenen van schudden vertoond, zoals met zijn neus wrijven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:10

Rohan begon er 2 maanden geleden opeens mee, van de een op de andere dag, niet alleen onder het rijden, maar ook gewoon op de wei, echt heel venijnig schudden, overal aan schuren en schurken. Omdat ik bang was dat het een 'gewoonte' zou worden heb ik hem dezelfde week nog laten behandelen en binnen een week was het weg. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en heb ik hem er niet meer op kunnen betrappen gelukkig.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:38

Hier gaat het ook goed gelukkig! Ik rij hem buiten (buitenbak/buitenrit) nog wel met een neusnetje.

Maryke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 11:12

Hoi allemaal,
Chess lijkt ook over de ergste periode heen te zijn . Hebben we die ellende weer achter de rug, gelukkig!
Ben in gent geweest, in de universiteitskliniek. Daar allerlei onderzoeken gehad. Helaas geen echte afwijkingen gevonden. Aan de ene kant helaas, aan de andere kant gelukkig...
Prof. Vlaminck denkt bij chess toch echt aan allergie voor onze luchtsamenstelling. Incl pollen, industrie enz...
Nu zonder medicijnen aankijken. Wanneer ze weer gaat schudden gaan we overschakelen op gabapentine. Het is experimenteel, maar de resultaten die hij heeft gehaald zijn goed. 70% van de paarden met hetzelfde probleem zijn klachtenvrij na deze medicatie.
Het voordeel van gabapentine is dat je het maar 3 weken hoeft te geven. Heel seizoen dan klachtenvrij. Dit in vergelijking tot cyproheptadine, wat je heel het seizoen moet geven ieder dag.
Misschien hebben jullie wat aan dit verhaal.....?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:34

Maryke,
altijd goed om op de hoogte te zijn van dit soort dingen.

Bij Nilay is het schudden zeker nog niet over. Vooral bij het eten van hooi komt het schudden duidelijk tot uiting.
Zodra hij het hooi in zijn mond heeft kauwt hij er rustig op en zijn er geen problemen. Maar het pakken van een pluk hooi lijkt hem moeite te kosten. Hij twijfelt telkens. Als ik hem hooi vanuit mijn hand aanbied gaat hij mijn hand helemaal uit de weg. 'Normaal' viel hij er bijna op aan.

Gisteren vertelde de eigenaresse van zijn weidemaatje dat ze Nilay ruim een maand geleden mest heeft zien eten. Bij mij gingen de radertjes in mijn hoofd direct werken. Zal hij dan toch overgevoelige zenuwen hebben door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen? Hij krijgt sinds hij hier op stal staat (april 2012) alleen nog maar gras en hooi van het eigen land. Zal er een tekort zitten in de bodem/het gras? Alle andere paarden op stal krijgen krachtvoer bijgevoerd. Het zou verklaren waarom alleen Nilay er last van heeft.

Ik ben gaan zoeken naar welke vooral invloed hebben op het zenuwstelsel en kom voornamelijk uit bij vitamine B6 en Magnesium. Maar ook Natrium schijnt van invloed de kunnen zijn.

Nu twijfel ik: uit zoeken of hij een tekort heeft door bloedonderzoek? En daarna ruwvoeronderzoek (om de oorzaak te vinden... als de staleigenaar dat goed vind)? Of gewoon beginnen met bijvoeren en kijken of er iets veranderd?

Ik denk er over om hem lijnzaadbrok en zeewier bij te voeren.

Wat denken jullie er van?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 06:38

Ik ben zelf wel voorstander van bijvoeren. Zelf gebruik ik hier Marstall Force voor.
Bloedonderzoek heb ik weleens laten doen. Kwam alleen licht magnesiumtekort uit.
Maar dat zegt niet alles. Dus ik zou eerst toch iets bij geven denk.
Hier pony die alleen mag stappen. Maar gister was de stap minder en weer shaken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:07

malenka, bij voeren van ruwvoer alleen krijgen dieren die al een gezondheidsprobleem hebben zeker sneller last van een tekort.
maar mest eten komt eerder door een verstoorde darmflora dan door tekorten meen ik?

zou dus kijken of je de darmen kunt ondersteunen en dan kijken of je dier op knapt.

ik ben zelf op vakantie geweets,dus geen idee hoe het met appie zijn schudden staat.
vanavond heen en dan zie ik het wel :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:22

gaat prima, alleen wat geschud vanwege de vliegen.
verder niks aan de hand.
appie voelt zich goed.
is lekker relaxed,ziet er goed uit,hihi beetje te goed zelfs :P

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:00

zoe begin juist nu weer wat.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:59

Hier nauwelijks nog last. Heb z'n neusnetje nog wel voor maar schudden doet ie nu niet gelukkig..

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:29

Heb het topic doorgelezen en ben bang dat mijn paard hier ook tekenen van vertoont...

Even op een rijtje:
- 4 jarige merrie sinds een half jaar onder het zadel
- Schud met de kop van links naar rechts. Maakt hierbij de nek lang.
- Doet het in stap niet / nauwelijks. Zodra je gaat draven wordt het erger. Het wordt op een gegeven moment zo erg dat ze niet meer stopt met dit gedrag en niet/slecht te rijden is.
- Wat ik al geprobeerd heb: neusnetje, oornetje, van zadel gewisseld, andere singel. Dit alles heeft niet geholpen.
- Een half jaar geleden naar de tandarts geweest.
- Staat dagelijks in de wei en doet het dan niet.
- Gecontroleerd op mijten / luizen maar niets te vinden.
- Circa drie maanden geleden heeft ze dit ook een tijdje gedaan. Daarna is het een tijdje wat minder geworden en nu is het sinds twee weken weer in alle hevigheid terug.

Gisteren met de les geprobeerd om bij elke poging tot schudden en rukje aan de teugel te geven ter correctie/waarschuwing. Na een tijdje werd het schudden inderdaad minder. Maar mijn zorg zit er dat ze dit niet voor niets doet... Er moet iets zijn wat haar niet lekker zit.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken voor een oplossing? Of is het gewoon een stukje frustratie van het een of ander?
Als ze nu toch eens kon praten he?! :?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:34

Tja zeker als het paard het in de wei niet doet, denk ik toch aan een trainingstechnische oorzaak. Mijn advies is dan ook om de oorzaak op te zoeken en niet reactief aan de slag te gaan maar proactief. Een rukje aan de teugel kan het gedrag wellicht temperen of afleren maar het is in zo'n situatie wel een feit dat het paard je er iets mee duidelijk wil maken. Schudden met het hoofd van links naar rechts kan ook een uiting zijn van stress/ frustratie/ boosheid. Ik ben erg benieuwd naar een filmpje van het rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:53

van links naar rechts schudden lijkt mij toch een probleem in de aanleuning?

maak eens een filmpje er van, dat geeft heel vaak veel duidelijkheid

appie schud momenteel weer wat, komt ook doordat hij een tijdje op een wat te rijke weide heeft gestaan en dus ook weer wat last heeft van zijn eczeem.
en hij was wat gestressed, weidemaatje was hengstig en de buurpaarden kwamen te dichtbij dus daar had hij het vréselijk druk mee.
gisteren hebben we hem juist in die groep er bij gezet zodat hij meer afleiding heeft, het schudden was iets heviger door de stress die dat opleverde..
hij is wel een half uur bezig geweest om de wei rond te gaan en zijn mest op die van de andere ruin te deponeren.. zo grappig om te zien hoe hij stond te persen boven een hoopje van die ruin terwijl hij zelf al lang leeg was hahaha :') _/-\o_

morgen weer kijken,denk dat ie dan wel weer rustig is en zijn plekje gevonden heeft :j
stress doet dus ook een hoop met een paard.

bontfire, ik dek dat het en aanleunprobleem is,maar kan ook best zijn dat er toch lichamelijk meer is.
je training bouw je wel rustig op en gaat in het tempo van wat het paard al aan kan?

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:18

We weten inderdaad niet of het een teken van frustratie / vervelendheid/probleem met aanleuning is... Ik heb het in deze mate niet eerder gezien. Misschien is het ook gewoon iets waar ze 'doorheen moet' (vandaar dat we het nu een keer geprobeerd hebben met corrigeren). Maar iets zegt me dat er iets niet lekker zit. Het schudden lijkt een beetje op hetgeen wat een hond doet. Filmpje is eerst lastig. Heb geen goede camera / telefoon en rijd daarnaast vaak alleen.
De training bouwen we rustig op. Eerst rustig aan, stappen, wanneer ze de 'warming-up' heeft gehad gaan we draven. Tussendoor mag ze rustig stappen aan de lange teugel. Al met al geen heel zware training volgens mij. Rijden doen we circa drie keer in de week. Meestal een 1/2 uur - 3 kwartier. Om de week wordt ze 1 x week gelongeerd. Daarbij vervalt een keer rijden.
Ik ga van de week het hoofdstel wisselen. Ze heeft een hoofdstel van kunstleder. Misschien irriteert dit wel?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:49

Hoe is ze bij het aandoen van het hoofdstel? en schudt ze ook tijdens het stappen aan de lange teugel? Schudden na inspanning, bij het lopen aan de lange teugel is vaak een stress-release en in die zin een goed teken, er komt iets los. echter hoort dat wel binnen de perken te blijven en niet alsmaar door te gaan.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:13

Aandoen van het hoofdstel is geen probleem. De eerste vijf minuten schudt ze niet. Daarna al vrij vlot. Van de week zo erg dat ik er na 15 minuten maar afgestapt ben. Ze schudt ook aan de lange teugel; dat maakt geen verschil.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:01

misschien dat het materiaal irriteert of er toch iets knelt bij de oren, je hebt de riempjes niet te strak?

je zou kunnen kijken of het met een ander hoofdstel beter gaat, of halster?

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:56

Ik meld me hier (helaas) ook maar....
Sinds dik een half jaar heb ik een hele lieve tinkerruin van 9 jaar.
Toen de zon begon te schijnen en de temperatuur omhoog ging, begonnen hij wat met zijn hoofd te schudden.
Hij heeft toen zijn neus flink verbrand dus wij dachten dat het daaraan zou liggen.
Het ging een tijdje een beetje op en neer met het schudden.
Sinds een maand of 2, word het echt heel erg, en is hij echt niet meer te rijden als hij zo schudt!
Continu duikt hij met zijn hoofd naar beneden.
Neusnetje heb ik al geprobeerd, helpt wel iets, maar niet heel veel....
Heb nu net een vliegenmasker besteld wat heel zijn hoofd bedenkt, en maandagmiddag heb ik een afspraak met de dierenarts gemaakt....
Ik maak me echt heel erg veel zorgen :(
Hij doet het alleen met rijden, longeren, losgooien, dus als ie aan het werk moet. In de wei doet hij het niet....
Hij doet het ook helemaal "kaal" , dus zonder hoofdstel/halster en zadel.
De tandarts is een paar weken terug geweest en heeft wat bijgevijld, maar dit maakt geen verschil helaas.

Mijn lesgeefster heeft er een filmpje van gemaakt, aub geen commentaar op mijn houding, heb nog maar een half jaartje les!
Hebben jullie nog ideeën/tips?

http://www.youtube.com/watch?v=HlN_o9ES ... e=youtu.be

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:24

merelj93,
je video is ingesteld op privé. Ik kan hem dus niet bekijken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:52

inderdaad, de video is nu niet te bekijken voor ons. Ben wel heel benieuwd.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:06

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:53

Merel, als ik het zo zie denk ik niet gelijk aan een probleem door jouw houding. Ik vind dat je met je handen zijn bewegingen goed volgt en zie weinig of geen los-vast ontstaan aan de teugels. Een erg onregelmatig contact kan ook een (mede)oorzaak zijn voor HS (achtige bewegingen). Ik zie wel duidelijk de irritatie bij je paard, maar deze is niet direct op jou als ruiter gericht, ik zie namelijk geen zwiepende staart, maar een losse, deinende staart. De staart zou wat meer links-rechts beweging mogen laten zien, maar dat is inherent aan het feit dat hij niet heel beweeglijk is door zijn lijf en niet veel barrel-schwung heeft. Ik denk dat je met Connor al eea kunt oplossen door hem meer neerwaarts-voorwaarts te rijden en hem te helpen meer buiging in zijn lijf te hebben. Op die manier opent zijn ruggegraat en kan energie beter doorstromen, zodat hij zich kan ontspannen. Een hoop HS vindt deels oorzaak in stress, en met stress bedoel ik niet meteen angst, frustratie of paniek, maar ook bijvoorbeeld het niet optimaal losgelaten zijn door het lijf.

Het geheel oogt wat vast en inactief. Nu is mijn ervaring wel dat dit een kip-en-ei-verhaal is, omdat veel HS paarden niet graag (meer) hard werken omdat hun klachten dan toenemen. Wat me verder meteen opvalt is dat je bak heel stoffig is. Mijn pony is gevoelig voor stof en op stoffige dagen had hij zeker meer last van de HS dan op niet-stoffige dagen. Om hiermee aan de slag te gaan, zou ik op het gras gaan rijden zodat hij niet door zijn eigen stofwolken hoeft te lopen.

Wat ik wel zie in je houding is dat je vasthoudt in je bekken en onderrug. Om connor meer te laten swingen in zijn beweging en te helpen zijn ruggegraat te 'unlocken' zou het goed zijn om jezelf te trainen in meer lossigheid in je rug en bekken. Daarbij helpt het ook zeker om een minder zittende, en meer staande houding (goed op je bekkenbodem) aan te leren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:54

Hallo, zou ik hier ook mee mogen praten?

Na een tijdje kwakkelen met mijn pony, vallen alle puzzelstukjes nu een beetje op zijn plaats geloof ik.. Na een tip van een vriendin en wat zoeken op internet, denk ik dat mijn pony een pollen allergie heeft. Het schudden met het hoofd doet ze op het moment totaal niet, maar de eerste weken van het jaar waarin het weer erg mooi weer is en de lente echt aanbreekt, is ze constant met het hoofd aan het schudden.. Dacht eerst geklier en dat ze misschien last heeft van de eerste vliegen... Nu denk ik dat het komt door de pollen allergie.
De 1e week van juli heeft ze een luchtweginfectie gehad. Het begon met een klein kuchje, maar ineens werd ze van de 1 op de andere dag erg benauwd en heeft ze 2 weken rust gehad met prednison, ab en ventipulmin. Heel toevallig heeft ze vorig jaar, ook de 1e week van juli precies hetzelfde gehad!! Puur toeval, had de da gezegd.. Na 2 weken rust weer wat opgepakt en ging gelukkig weer goed!
Helaas vorige begon ze zaterdag weer te hoesten, niet veel, maar een paar kuchjes.. Vanochtend wedstrijd gehad, wel met het idee dat als het inrijden niet lekker ging met hoesten ik direct zou stoppen, en een paar kuchjes kwamen er uit. Heb haar gisteren direct aan de Bisolvon gezet en Ventipulmin, weet niet of dat zo snel kan werken hoor na een dag.. Ineens bedacht ik me dat vorige week ook de wei waar ze naast staat en de wei bij onze buren wat tegenover haar wei ligt, allebei gemaaid zijn. Hierdoor zouden er natuurlijk ook meer pollen vrij zijn gekomen wat nu voor wat hoesten kan zorgen..
Ook krijgt ze wel eens in de zomer bulten over haar hele lijf, en na wat zoeken op internet kwam ik dus tegen dat ook dit een teken van pollen allergie kan zijn.
Alles op een rijtje dus, denk ik dat ik de conclusie wel kan trekken dat ze een pollen allergie heeft. Maar graag hoor ik jullie mening. Ik ben wel van plan om haar te laten testen bij de da, maar ben eerst zo gewoon eens wat info aan het inwinnen..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:11

Ik zou zoiets zeker laten testen. De symptomen die je beschrijft kunnen meerdere oorzaken hebben buiten pollenallergie om. Verder zou ik zeker aanraden om het topic eens door te lezen om zo eens te kijken wat je verder nog tegenkomt bij je pony.

Wel goed dat je er zo achteraan zit, ik heb niet de indruk dat de klachten erg zwaar/ heftig zijn, of wel? Ik hoop dat je je antwoord gauw hebt. Heeft je pony ook snot?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:19

De luchtweginfectie was wel ff heftig. Erg benauwd enzo en veel hoesten.. En ook direct op acute rust met behoorlijk zware medicatie. Op dit moment vallen de klachten wel mee, maar doordat het niet zolang geleden is ben ik nu erg op mijn hoede als ze hoest.. Vandaar dat ik me er nu nog verder aan in het verdiepen ben. Ze heeft nu wel snot erbij, dat had ze in juli niet met de luchtweginfectie. Toen was het ook een droge hoest, nu klinkt het meer als vastzittend slijm.

Aan wat oorzaken denk jij dan zoal merrieveulen? Ik heb het topic al grotendeels doorgelezen, maar het echte hoofdschudden heeft mijn pony alleen in het voorjaar gedaan. Maar ik vind de overige symptomen wel teveel overeenkomen met een pollenallergie..

Misschien dat ik ook eens mijn verhaal moet doen in het Centraal topic voor hoestende paarden?