[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:59

Ik word helemaal gek van die haren na het poetsen doe ik mezelf ook even na poetsen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:03

Marcella schreef:
Ik word helemaal gek van die haren na het poetsen doe ik mezelf ook even na poetsen.

Haha, nou dan werkt het allemaal nog wel lekker vlot bij die van jou.. Zelfs als ik trek komt er zo goed als niks vanaf, en hij voelt best klam aan zo met het zonnetje nu. Maar wil hem wel een kans geven om het zelf te doen, ik ben niet zo van het scheren, bang dat hij het dan koud krijgt en het is wel de bedoeling dat hij weer 24/7 naar buiten kan deze zomer.. moeilijk

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:29

hier gewoon in rui hoor... het meeste is er al af ( hoop ik ) :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:49

Nado gaat voor het dekbed :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:50

Die van mij was ook klam onder zijn deken, maar durf hem ook niet zonder deken te zetten. Zeker ook omdat de nacht temperaturen best laag zijn. En daarbij heel gevoelig op zijn spieren.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:18

sorry moest pb zijn

Maar over het verharen:

Hier sinds zaterdag de regendeken af. Als het veel gaat regenen gaat ie weer op. Verharen gaat goed. Dat was vorig jaar wel anders zonder de prascend. Toen heb ik de onderhals en borst eruit geschoren.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:41

Klinkt goed meiden.. Als ik ga scheren ga ik inderdaad ook alleen een lijn scheren dénk ik, een streep vanaf zijn borst/hals, doorgetrokken naar zijn kont.. Ik durf nog niet helemaal te scheren, de temperaturen hier in Nederland zijn zo per dag verschillend..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:44

zo heb ik in die warmere winterdagen ook geschoren... ze kunnen de warmte kwijt en toch niet te koud hebben

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:44

Ik geef trouwens ook nog elke dag trouw zijn pilletje, en in zijn ArtiGold schijnen ook stofjes te zitten die meewerken met verharen. Ik wilde namelijk weer Equitop Forte gaan voeren, maar mijn dierenarts zei dat dit dus overbodig was omdat ik ook al ArtiGold geef. Wel dan de lijnzaad gaat er nu iedere dag in, geen idee of dit zin heeft. In de winkel zeiden ze dat de kans klein is dat hij dan nog alles los gaat laten, als er nu al geen enkele haar vanaf komt, was benieuwd of er nog meer late verhaarders zijn.. Maar zo te horen zijn zelfs jullie oudjes al bezig!! *zucht*

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:46

vorig jaar verhaarde de mijne in 2 fases... het stopte even toen het plots kouder werd... paar weken later ging ie weer verder...
gelukkig meerdere op stal ook.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:38

Het oude heertje hier laat zijn dekbed ook alweer flink los.
Je merkt in zijn gedrag dat het lente begint te worden en de Prascent inmiddels goed zijn werk doet. Hij kijkt weer een stuk helderder uit zijn ogen en was vanmiddag flink de showhengst aan het uithangen toen er een grote jonge merrie in de losgooibak naast hem stond :+

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:46

Vlek verhaart ook goed, maar er blijft nog heel veel vast zitten. Ik denk dat ik haar binnenkort weer helemaal ga scheren. Ze begint ook wat te schuren, dus ze heeft wel last van haar lange vacht. Maar de haren die er nu afkomen, zo heeft ze dat nooit gehad. Goed teken, maar ik denk niet dat ze het helemaal alleen kan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 00:46

Wouter begint ook te verharen nog niet megaveel maar wel genoeg. Zou persoonlijk ook nog niet scheren (behalve mega zweeters) het is nog maar begin maart. Wie weet wat het weer nog doet. En ook de niet cushing paarden verharen nig niet allemaal.

sinds het bloedonderzoek staat wouter nog maar op kwartje pil en doet het hier goed op. Hij heeft wat last gehad van hoest dit is nagenoeg over en we crossen weer wat af buiten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 10:19

Net overleg met de DA gehad, beetje een dubbel gevoel. Waarde zou <29 moeten zijn en is 29.6. Iets verhoogd maar volgens de DA zou hij met een kleine verhoging niet zo extreem moeten reageren.
Hij staat nu op 1/2 en moet hem nu op 3/4de pil zetten en paar weken aankijken. Als hij niet verbeterd toch verder zoeken waar zijn gedrag en benauwdheid vandaan komt.

Afwachten maar weer.

Fijn dat de meeste al lekker in de rui zijn. Haf helaas nog amper. :(

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:30

Succes, Ash_
En heel fijn alle reacties op het verharen, ik ga het nog wat tijd geven het is ook pas net wat warmer aan het worden. Als ik moet gaan scheren, raden jullie mij een bepaald model aan of zouden jullie gewoon alles kaal? Vorig jaar kwam hij ook erg moeilijk door zijn vacht heen, pas eind zomer glom hij. En zijn baard heb ik zelf weggeknipt haha..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:41

Mijn pony verhaart momenteel ook goed, maar stond gisteravond gewoon in haar stal zeer zwaar te ademen, zelfs pompend. Na een paar rondjes stappen had ze zelfs al zweet op haar borst. Nou denk ik er over om haar toch te scheren, zodat het ademhalen makkelijk word. Als dan wat ventipulmin voor de ademhaling niet meer helpt naast het verdunnen van de vacht, dan moet ik toch is serieus gaan nadenken over haar in te laten slapen deze zomer.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:45

Megan is sinds een paar weken begonnen met licht verharen, die is er nog lang niet maar ze doet er altijd heel lang over.

Plakbeslag update dag 6: het zit nog stevig vast!

Minder leuk: Megan is weer kreupel. Ze blijft gevoelig op linksvoor. Ik begin te twijfelen aan de diagnose 'dunne zool, korte hoef'.

Hebben meer van jullie dieren onverklaarbare kreupelheid (aan de hoef)?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 11:56

@Ash is ze echt benauwd of versnelde ademhaling? Wouter heeft sinds dat hij cushing heeft een versnelde ademhaling.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:01

Nee echt benauwd, en ook niet de hele dag maar in periodes. Soms een uur wel dan weer niet enzovoort.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:37

Meganyr schreef:
Megan is sinds een paar weken begonnen met licht verharen, die is er nog lang niet maar ze doet er altijd heel lang over.

Plakbeslag update dag 6: het zit nog stevig vast!

Minder leuk: Megan is weer kreupel. Ze blijft gevoelig op linksvoor. Ik begin te twijfelen aan de diagnose 'dunne zool, korte hoef'.

Hebben meer van jullie dieren onverklaarbare kreupelheid (aan de hoef)?

had die van mij ook,varierend van stokkreupel naar de volgende dag gewoon rad.Geen zweer...hij had dit 20 jaar geleden ook eens,toen zijn er scans gemaakt,rontgen...niets kunnen vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:44

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:52

@ Tamary, is hij ook op getest. Die was gewoon op pijl.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:50

geerke schreef:
had die van mij ook,varierend van stokkreupel naar de volgende dag gewoon rad.Geen zweer...hij had dit 20 jaar geleden ook eens,toen zijn er scans gemaakt,rontgen...niets kunnen vinden.

Hmmm, bijzonder. Nooit achter gekomen wat het was dus?
Heb je daar wel gewoon mee gewerkt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:30

de laatste jaren reed ik hem niet meer.Na de kreupelheid van 20 jaar geleden ben ik hem gewoon weer gaan rijden.dat ging goed.Pas de laatste drie maanden van zijn leven kwam die kreupelheid terug.De laatste keer kon de hoefsmid het ook niet meer beter krijgen.Het rare is wel dat met uit de stal halen hij goed liep.Met binnenhalen steeds kreupel.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:32

Even tussendoor.. is dat benauwdheid wat ik nu weer 2 keer voorbij zie komen een symptoom van de Cushing of gewoon ouderdom?