Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6367
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:30

Pumpkins schreef:
Zou je dan niet liever voor een middel wat maagzuur neutraliseert ipv remt? Maagzuurremmers zijn echt geen leuke medicatie en ook niet geschikt om even kort toe te dienen. Be benieuwd wat je DA gaat adviseren.



Absoluut, denk dat je een goed punt maakt. Ben echt geen fan van zo medicatie erin duwen. Ik wil precies weten altijd wat ik doe en wat de context rond de werking is. Ik treed echt buiten mijn eigen principes nu. Als een minder heftig middel dat neutraliseert even goed werkt dan een maagzuurremmer dan heeft dat 200% voorkeur.
Zojuist overlegd met de da, ze denkt dat voor nu even kort ulcergold de meest diervriendelijke oplossing is. Er wordt zo hard geknald met zwaar vuurwerk vlakbij. Op stal zetten is geen optie.

Wil wel naar een middel toe wat minder heftig is uiteindelijk. Maar ik vind de middelen die ekygard en equine74 verkoopt lastig te onderscheiden wat echt effect heeft. Het is altijd een beetje van: “wij van wc eend adviseren wc eend.” Ik was hiervoor al een beetje aan het “rommelen” met dergelijke dingen als de proef verpakking van equine74. Maar denk dat ik voor de maagsupport ga. Goedkoper en kennelijk ook effectief. Voor de “noodsituaties” zoek ik nog iets geschikt. Wil wellicht een volgende keer de ekygard spuiten proberen.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:06

Heeft iemand hier wel eens Protexin Acid Ease gebruikt (ik zie alleen leverbaar in het buitenland), maar misschien weet iemand hier meer van?

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:27

Sassieja schreef:
Heeft iemand hier wel eens Protexin Acid Ease gebruikt (ik zie alleen leverbaar in het buitenland), maar misschien weet iemand hier meer van?


Zeer populair in Engeland en heb wel eens overwogen het te bestellen, maar probeer nu eerst weer eens iets anders. Sowieso zijn er veel goede producten die hier helemaal niet in webshops beschikbaar zijn (wel te bestellen uit buitenland) zoals immubiome, relyne en acid ease. Van acid ease verbaasd dat me altijd omdat protexin met andere producten wel gewoon in NL voorraad heeft.. Ik heb er wel eens aan gedacht de veterinaire groothandel te bellen met de vraag of ze het in hun assortiment zouden kunnen brengen, misschien probeer ik dat nog eens.

Maar heb dus geen eerste hand ervaring voor je helaas.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:55

Dat dus MalaQ; het klinkt als datgene wat ik zoek, en ik weet idd dat Protexin een hoop medicatie ook in NL heeft. Misschien dat ik toch eens ga proberen via Amazon te bestellen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:12

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:22

Je moet t sowieso niet altijd willen geven en langzaam afbouwen dus dan zou je dr er af kunnen hebben voor het dekken?

Hier
1 maand 3
1 maand 2
1 maand 1

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:36

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:50

Hier toch helaas ook kleine terugval…
Weer gevoelig op zijn buik met poetsen, wat meer spanning met rijden, weer opnieuw op de omeprazole spuiten en gastrovet veer naar 2 schepjes en dan kijken of het verbetert…

Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:58

Hier een positief bericht. 2 weken terug begon mijn paard ineens wat lastig te doen, of het echt zijn maag was, spanning van het vuurwerk of gewoon uitproberen weet ik niet zeker, op de stoute momentjes na liep hij wel veel beter dan toen met de maagzweer. Maar zijn voornaamste klacht toen hij maagzweren had was ook lastig gedrag. Was toen net aan het stoppen met de gastrovet die bijna op was, dat was het enige dat hij nog kreeg. Nu krijgt hij toch weer 2 schepjes gastrovet voor het rijden door wat luzerne. En het is helemaal voorbij, ook gaat hij nu nog veel fijner ontspannen lopen sinds een week.

Ik weet niet of het een placebo effect is of echt helpt :Y) , maar de mijne blijft voorlopig op de gastrovet. Hij ziet er ook echt top uit, was al aangekomen in vetjes en begint nu ook spiermassa erbij te krijgen :D .

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:20

Hier heeft een kuur van 10 dagen pepticure helemaal geen effect gehad. Dus op aanraden van DA gestopt om te zien of dat een verslechtering van het gedrag zou geven maar dat was ook niet het geval.
Deze maand vinken we even osteo en zadelpasser af om zeker te zijn dat het niet daardoor komt, al lijkt de kans me klein. Als het gedrag zich daarna nog voortzet gaan we toch een scopie laten doen om te weten waar we aan toe zijn.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 18:11

Nouvel: we zitten weer in hetzelfde schuitje; wat een domper toch dat ze weer zo snel terug vallen he...

Die van mij gaat sinds 2 dagen weer iets beter; is weer wat levendiger en eet tenminste weer met smaak. Als het goed is kan ik via via volgende week weer abprazole korrels ophalen; hoe doe jij dat Nouvel; zet je hem elke keer weer op Gastrogard?

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:40

Ik wil jullie sterkte wensen…

Hopelijk komt alles snel weer zonder klachten

Sjaco
Berichten: 382
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:35

Wat is jullie ervaring met Abprazole pasta (spuiten) en korrels?
Willen ze korrels makkelijk eten?
Doen julllie dat door de brokken?

Mijn da heeft het ook over slaolie als onderhoudsdosering als natuurlijke maagbeschermer. Iemand ervaring mee?

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:47

Sassieja schreef:
Nouvel: we zitten weer in hetzelfde schuitje; wat een domper toch dat ze weer zo snel terug vallen he...

Die van mij gaat sinds 2 dagen weer iets beter; is weer wat levendiger en eet tenminste weer met smaak. Als het goed is kan ik via via volgende week weer abprazole korrels ophalen; hoe doe jij dat Nouvel; zet je hem elke keer weer op Gastrogard?


Ja oliebol is het…
Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld om te vragen wat we het beste konden doen, afkijken of iets ondernemen…
Advies was een aantal dagen toch weer spuiten geven en de gastrovet naar 2 schepjes verhogen en dan kijken of er verbetering is. Dan moet ik van de week weer bellen om te overleggen.
Dus we gaan het even afwachten…

Daanveijken
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:10

Hi allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen hebben. Ik heb een merrie op stal staan waar ik over twijfel.
Ze eet heel goed en graag maar wordt niet echt dikker. Ze heeft een aantal keer lichte koliek verschijnselen gehad en hebben haar toen van het stro en biks afgehaald en het kuil in een hooinet gegeven zodat ze niet zo snel kan eten. Hierdoor gaat het nu goed en heeft ze niet die verschijnselen meer.( ik klop het even af) daarnaast is ze met rijden wel lastiger aan het worden zeker in het begin als je weg wilt draven. Tegen het been en narrig met aan singelen. (ik dacht dat zijn vast merrie verschijnselen) Daarnaast zuigt ze ook lucht en is het wel een merrie die soms wat stress heeft en zich druk kan maken. Nu heb ik alles eens naast elkaar gezet en dacht ik het zouden ook maagzweren kunnen zijn of zien jullie dat anders? Is het verstandig om zo'n maagonderzoek te doen of beginnen met medicatie en kijken of ze daarvan opknapt? aangezien het onderzoek net zo duur is als 1 week gastrogard.... En hoe snel zou je dan verbetering moeten zien?

Hoor graag jullie mening.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:14

Daanveijken schreef:
Hi allemaal,

Ik zou graag jullie advies willen hebben. Ik heb een merrie op stal staan waar ik over twijfel.
Ze eet heel goed en graag maar wordt niet echt dikker. Ze heeft een aantal keer lichte koliek verschijnselen gehad en hebben haar toen van het stro en biks afgehaald en het kuil in een hooinet gegeven zodat ze niet zo snel kan eten. Hierdoor gaat het nu goed en heeft ze niet die verschijnselen meer.( ik klop het even af) daarnaast is ze met rijden wel lastiger aan het worden zeker in het begin als je weg wilt draven. Tegen het been en narrig met aan singelen. (ik dacht dat zijn vast merrie verschijnselen) Daarnaast zuigt ze ook lucht en is het wel een merrie die soms wat stress heeft en zich druk kan maken. Nu heb ik alles eens naast elkaar gezet en dacht ik het zouden ook maagzweren kunnen zijn of zien jullie dat anders? Is het verstandig om zo'n maagonderzoek te doen of beginnen met medicatie en kijken of ze daarvan opknapt? aangezien het onderzoek net zo duur is als 1 week gastrogard.... En hoe snel zou je dan verbetering moeten zien?

Hoor graag jullie mening.


Je klachten klinken wel als een maagzweer. Ik zou het met je DA overleggen en dan een keuze maken wat te doen. Sommige DA's vinden de klachten zo overduidelijk dat ze een scan niet nodig vinden. Bij twijfel zou ik persoonlijk scannen.

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:05

Balen @Nouvel, wel fijn dat je dierenarts zo meewerkend is! Die van mij gaat weer iets fijner door ophogen van de korrels, maar ik wil het ooit toch wel een keer gaan stoppen; alleen elke keer als ik afbouw lukt het toch niet....

Klachten klinken idd wel als maagzweer Daan....

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 11:09

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

IwanLuver
Berichten: 1893
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 12:16

Eve_16 schreef:
Coentjuh schreef:
Medicijnen

* Blauwe super korrels "A", vaak een wondermiddel, maar kans op boetes/problemen douane, dus niet doen. En we mogen er hier ook niet meer over praten.

* Ulcergold Omeprazole
* Gastrogard Omeprazole
* Pepticure Omeprazole
* Sucrulfaat



Graanvrij voer met een laag suiker/zetmeelgehalte Prijzen zijn ongeveer en per 20 kg (evt. omgerekend)

* Aveve Fibre Cubes € 12,30
* Aveve Light Mix Zero € 13,55
* Aveve Sport Mix Zero € 15,25
* Havens Gastro Plus € 16,50 (suikers+zetmeel redelijk hoog!)
* Subli Dieetmix € 17
* Mijten Hippalgo Zero € 21,65
* Cavalor Fiberforce € 23
* Cavalor Fiberforce Gastro € 24,67
* Pavo Care4Life € 26,39
* Equifit Pre Active €18,41
* Equifit Green Power €20.25


Supplementen Prijzen zijn ongeveer en per 1 kg (evt. omgerekend)

* Phytovet Gastico € 65
Ekygard €33,33 (€90 voor 2,4 kg, €200 voor 6kg van laatste uitgegaan)


Zaden en Kruiden

* Psylliumzaad
* Gember
* Zoethout
* Kamille
* Slippery elm (rode iep) "slijmstoffen"


Overige

* Bietenpulp - bij sommige paarden wel, bij sommige paarden niet.

* Luzerne - bij sommige paarden wel, bij sommige paarden niet.


"Test" voor evt. maagzweren (geen garantie, maar proberen waard)

* 5 dagen lang tweemaal daags: Gekookt lijnzaad en een eetlepel baking soda door het voer mengen

Bedankt voor dit lijstje! Zou het ook in de openingspost kunnen staan? Dan is het handiger terugzoeken

maj0

Berichten: 6637
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 13:55

Jullie nog tips.

Helaas begint mijn paard nu wel weer te knarsen met dr tanden |(
Ook is ze nog steeds best boos. Het is wel wat beter dan in het begin maar lijkt weer wat erger dan toen met de omeprazol.
Ze staat nog wel op poeder (staat niet op welke dat is) maar sinds vorige week de surafaat gestopt.

Wat zouden jullie nu doen?

Dierenarts is al gebeld die belt mij zo snel mogelijk terug om te overleggen.

eenitraM
Berichten: 10952
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:16

Voor diegene die nu weer aan het emmeren zijn met paarden die opnieuw een maagzweer hebben of die daarvan worden verdacht.

Wat is de aanleiding? Misschien kunnen we van elkaar leren.

Ik durf bijvoorbeeld die van mij geen luzerne en brokken meer te voeren. Dat waren echte triggers.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:37

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:32

Ik ga er vanuit dat de eerste keer bij mijn paard door pijn was.

Nu had ze weer dezelfde symptomen met verhuizing. De verandering van huisvesting, voeding en vooral manier van voeren (in porties), gecombineerd met stress, gaf echt gelijk klachten.

Ik kan wel gewoon fibrebeet geven en een schep laag suiker/zetmeel musli.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:36

Hier onderliggend IBD als aanleiding voor maagzweren. Gaat nu al bijna 11 maanden goed, met af en toe kleine terugval. Wel hele management opgegooid en deftige kuur pretnison en omeprazole voor nodig geweest.

Bnet
Berichten: 2235
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:07

Omdat ik veel gehad heb aan de tips in dit topic, wil ik graag nog even een update plaatsen. Misschien dat anderen er wat aan hebben of nog tips hebben voor het vervolg.

Omdat de symptomen bij mijn merrie niet geheel eenduidig waren en hier aangeraden werd om ook op zand te laten controleren, heb ik nogmaals contact gehad met de dierenarts. Die adviseerde een stevige psylliumkuur, bovenop de behandeling met omeprazol die we toen al opgestart hadden.

Na 5 dagen omeprazol en 4 dagen psyllium zagen we duidelijk verbetering. Het gapen werd minder, ze stond minder te suffen in de paddock. Beide kuren uiteraard afgemaakt volgens dierenartsadvies, wat in ons geval neerkomt op 16 dagen omeprazol, waarvan de eerste 8 dagen een hele dosis waren en de tweede 8 dagen een halve.

We hebben ergens halverwege de kuur gastrogard het werk weer opgestart. Heel rustig opgebouwd, want ze had voor de maagzweer diagnose vanwege koliek en koorts al even weinig gedaan. Ze is met rijden momenteel súperfit en wil héél graag lopen. Dat zien we maar als een goed teken, want totdat de omeprazol zijn werk ging doen was ze héél sloom en wilde ze eigenlijk niks.

Maar mèn, wat vind ik het soms nog spannend. Zo maakte ze zich van de week vrij druk toen ik met haar maatje ging rijden. Ik ben meteen bang voor weer een terugval. Bij elk dutje in de zon vraag ik me weer af of ze niet weer pijn heeft, terwijl haar maatje er ook naast staat te suffen en het dus ook goed kan zijn dat ze even lekker staan uit te buiken in het zonnetje. Ik vind haar over het algemeen wél een stuk fitter over komen en in het werk dus helemaal, dus wat dat betreft ben ik voorzichtig positief.

En om ook even terug te komen op de vraag van EenitraM:
Officieel weten we bij mijn merrie niet zeker of ze echt een maagzweer had, we hebben nooit een scopie laten doen en de symptomen waren wat vaag. Wel knapte ze duidelijk op van de omeprazol.
De dierenarts en ik vermoeden dat ze een maagzweer ontwikkeld heeft na een verstoppingskoliek. Ze heeft toen via een sonde door de neus een paraffinespoeling gehad. Op advies van de dierenarts hebben we haar toen op stal gezet zodat ze een nacht kon vasten en we bijkomstig haar mest goed konden monitoren. Ondanks dat ze haar maatje continu kon zien en zelfs over de deur contact met hem kon hebben, vond ze op stal staan erg stom en was ze onrustig. Na twee dagen hebben we haar overdag weer bij haar maatje gezet, na dag drie stonden ze weer dag en nacht samen.
Verder kreeg ze 1,5 week na de koliek koorts (40.1), wellicht van een virusje dat ze ergens heeft opgepikt. Mijn andere paard heeft ook een dag lichte verhoging (38.7) gehad, maar bij hem was een koortsremmer niet nodig. De koortsremmer was Quadrisol, en die staat er wel een beetje om bekend dat die op de maag kan irriteren. Twee dagen later bleef ze ontzettend sloom zonder koorts - veel liggen, haar hoofd echt laten hangen - en dat was voor de dierenarts toch wel reden om weer langs te komen en toen is op basis van de symptomen een maagzweer vastgesteld. We hebben bewust gekozen om geen scopie te doen, om er geen extra stress op te leggen, en hebben dus alleen de behandeling gedaan.

Kortom, ik vrees dat wij pech hadden met een héél ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar inmiddels lijkt ze gelukkig een heel eind opgeknapt.