[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelien

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:12

@MirandaFuego: Ik bedoel het elastiek wat vlak bij haar oren zit, dat gaat dan een stukje naar achter als ze graast en komt er een plukje manen vrij.
Als ze haar hoofd gewoon omhoog heeft dan heeft het halsstuk genoeg lengte over.
Het riempje bij haar schoft staat op zijn grootst dus dat gaat niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:18

_Evelien schreef:
@MirandaFuego: Ik bedoel het elastiek wat vlak bij haar oren zit, dat gaat dan een stukje naar achter als ze graast en komt er een plukje manen vrij.
Als ze haar hoofd gewoon omhoog heeft dan heeft het halsstuk genoeg lengte over.

Hihi, ik snap er echt helemaal geen bal van :D
Maar als je het elastiek achter haar oren nog strakker kan doen, zou ik dat gewoon proberen (als ze blauw aanloopt zit het te strak :D )

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:27

MirandaFuego schreef:
_Evelien schreef:

Hihi, ik snap er echt helemaal geen bal van :D
Maar als je het elastiek achter haar oren nog strakker kan doen, zou ik dat gewoon proberen (als ze blauw aanloopt zit het te strak :D )

Snap je niet wat ik bedoel? :P Ik durf dat niet zo gauw hoor om dat elastiek strakker te doen hahah :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:55

Ik heb dat anders altijd heel strak zitten O:) Anders krijg je zo'n luchtgat waar voor mijn idee alsnog alle vliegen inkunnen. Ik duw altijd mijn paard 'aan de teugel' om te kijken of het dan heel erg snijdt en trek het ook in die houding aan. Dan weet ik zeker dat hij nog kan grazen, kriebelen en weet ik het wat.
Mijn paard heeft trouwens een nieuw weidemaatje en die vindt het oh zo leuk om de klittebanddingen aan de hals van de rambo los te trekken :D Haha, minder handig, maar volgens mij hebben ze er wel lol om

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:09

_Evelien schreef:
Hallo!

Ik heb een vraagje, het elastiek wat aan het halsstuk zit zakt telkens een klein stukje af als ze staat te grazen, zijn hier oplossingen voor? Het elastiek zit niet op zijn strakst maar ik heb geen idee hoe strak dat elastiek mag zitten bij een paard.
Alvast bedankt!

Groetjes Evelien

Dit gebeurd bij Vita ook. De staleigenaresse moet vaak wel 1 tot 2x per dag (als ze bij de paarden is) de hals ophoog trekken. Ik heb het elastiek op het strakste en nog gebeurt dat. Ik vind het bij Vita nog niet zo erg, aangezien het niet zo erg ver is.
Bij Otello had ik hetzelfde probleem. Maar hij had heel veel last van zijn ZE. Dus als de hals steeds afzakte, schuurde hij direct het plukje achter de oren helemaal stuk. Ik heb toen een stuk 'oude' deken aan de ZE deken vast genaaid, om de deken te verlengen. Dit werkte bij hem prima :j .

Vita heeft trouwens afgelopen nacht op stal gestaan i.v.m. de natte wei en het slechte weer. Ze heeft wel geschuurd, maar geen plukken manen/staart kwijt *\o/* . Je zeg alleen wat stukjes vacht 'omhoog' staan. Ik ben er enorm blij mee! Kan ze iig gerust een nachtje op stal staan _/-\o_ .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:12

dat is voor mij een reden om er een hoofdkap bij te gebruiken, omdat je anders achter de oren een kaal stuk hebt. Dan hoef je ook meteen niet meer de deken strak te zetten achter de oren :)

Mirandafuego, zou jij een paard op stal zetten met stroom erin dan?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:30

Ik heb niet zo'deken met elastiek aan de hals maar zou je dat elastiek niet beter wat losser kunnen laten zodat hij makkelijker weer naar voren zakt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:37

dan glijdt ie alleen maar meer naar achteren.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:39

Ja inderdaad. Losser kan ik 'm niet doen, dan glijd die nog verder naar achteren. En dan word het ook veel te losjes om de hals.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:46

helpt imo maar 1 ding tegen en dat is een hoofdkap :)

Heb vanavond Wisse 10drupppels drainage gegeven en de lycra hals omgedaan. Hopelijk kan ik zo wat van de irritatie weghalen.

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:49

mijn fjordje heeft er ook last van, gelukkig alleen der staart.
ik gebruik efrata echt super spul!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:54

opisop_shop schreef:
dat is voor mij een reden om er een hoofdkap bij te gebruiken, omdat je anders achter de oren een kaal stuk hebt. Dan hoef je ook meteen niet meer de deken strak te zetten achter de oren :)

Ah, nu snap ik het, ik dacht dat het om de hoofdkap ging, wij hebben idd ook een hoofdkap, daarbij zit de het totaan de hals dicht!
opisop_shop schreef:
Mirandafuego, zou jij een paard op stal zetten met stroom erin dan?

Als ik buiten een eenvoudig schuilstalletje zou maken(laat maar zeggen een dak met 2 of 3 muren van hout), dan weet ik zeker dat ze het gelijk kapot maakt, dat zou dus alleen kunnen met stroom.
We hebben nu een betonnen stal thuis met betonnen geraamte, met dubbele houten plankenrij, die weet ze al aardig te slopen, dus zonder betonnen geraamte en fundering blijft dat nooit staan, dan zou het ook echt gevaarlijk worden!
En op zich zou stroom toch niet erg zijn, om onze paddock zit ook stroom omdat ze het anders slopen, dus dat is niet anders, zo'n schuilstal op de wei is alleen om te schuilen dus ik vind dat dat prima kan :j

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:21

Hebben jullie een voorbeeld foto van die hoofdkap en de prijs? Mijn paard heeft wel zo`n hoofdkapje met allemaal kleine gaatjes erin, maar weet niet of die tot de hals komt?

En als ik een stuk van iets aan de deken vastnaai wat voor spul kan dit zijn dan? :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:39

_Evelien schreef:
Hallo!

Ik heb een vraagje, het elastiek wat aan het halsstuk zit zakt telkens een klein stukje af als ze staat te grazen, zijn hier oplossingen voor? Het elastiek zit niet op zijn strakst maar ik heb geen idee hoe strak dat elastiek mag zitten bij een paard.
Alvast bedankt!

Groetjes Evelien

Senna had dat ook en dat kwam bij haar doordat de hals van de deken niet lang genoeg was. Ik heb bij haar de hals langer gemaakt:
http://94.100.124.158/1031900001-1031950000/1031903201-1031903300/1031903228_6_ziEh.jpeg
Het lichte stuk (einde van de hals bij oren) heb ik er tussen gezet. Zelfde heb ik gedaan bij haar halsdeken:
http://94.100.123.175/749150001-749200000/749159401-749159500/749159442_6_HqHK.jpeg
Ik hoef nu het elastiek helemaal niet strak te doen en de hals zakt ook niet meer af.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:48

@Flosje446 dat is een heel goed idee...ik zit met hetzelfde probleem :D
Waar heb je de stof vandaan? Welke? Stretch?

En mijn 2de probleem is: bestaat er een regenhalsdeken?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:51

@iana: Zover ik weet bestaat die niet. De hals die ik nu heb (zelf gemaakt) valt over de schouders en zit dan onder de buik vast. Ik ga deze alleen verbouwen tot een hals die ik aan het deken vast moet maken (netzoals de 'gewone' halsstukken bij dekens). Voordeel hiervan is, is dat de hals niet meer onder de deken zit en als het regent de regendeken niet nat wordt aan de binnenkant doordat de eczeemhals zich vol zuigt met water.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:52

Ben ook wel benieuwd, heb hetzelfde probleem met afzakkende halsen waardoor ze weer gestoken wordt.
Het gaat dit jaar trouwens echt heel veel beter dan vorig jaar, ze heeft nog amper jeuk - alle manen zitten er nog aan en geen wondjes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:56

Ja juist dat kan nadelig zijn natuurlijk en niet de bedoeling dat alles doornat wordt :o

Mag ik nog eens vragen wat voor stof je gebruikt hebt?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:06

Ik heb het losse halsdeken van een oude eczeemdeken gemaakt (achterkant van deken afgeknipt). De stof die ik over had heb ik gebruikt om de hals mee te verlengen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:39

Dat is een goed idee inderdaad Flosje446! Ik wil dit graag ook gaan maken, heb alleen geen oude eczeemdeken. Waar kan ik dit nog meer mee doen ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:34

Wij hebben de eenvoudigste hoofdkap van premiere, die is 14.95 euro.
Je kan zelf een stofje kopen, maar je moet wel opletten dat het dik genoeg is zodat de mugjes er niet doorsteken.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:44

Waar kan ik zo`n stofje kopen? En wat voor stof het liefst dan ?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:45

_Evelien schreef:
Dat is een goed idee inderdaad Flosje446! Ik wil dit graag ook gaan maken, heb alleen geen oude eczeemdeken. Waar kan ik dit nog meer mee doen ?

Misschien op Bokt en/of Marktplaats een advertentie plaatsen dat je oude eczeemdekens zoekt?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:51

_Evelien schreef:
Waar kan ik zo`n stofje kopen? En wat voor stof het liefst dan ?

Denk het beste is om naar een stoffenwinkel te gaan en daar een beetje rond kijken. Ze kunnen je daar best wel adviseren denk ik. Waar je op moet letten is dat de stof niet te dun is, ademend, sterk, een gladde stof (iig de binnenkant) en een beetje elastisch is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:52