Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:08

Imago01 schreef:
Tantesam, niet schuldig voelen hoor maar weet hoe je je voelt, heb ik ook altijd met anderen. Maar zo gaat het nu eenmaal: het leven is vol met gelukkige en verdrietige momenten.
Maar wat fijn voor je dat alles goed gaat joh, ben echt blij voor je, lekker van genieten!

Ik heb besloten dat een afscheid van Imago te snel is. Gisteren knoop doorgehakt. Donderdag wordt Imago niet ingeslapen. Ik had het er veel te moeilijk mee en het ging me allemaal te snel, ik twijfelde teveel en hij kreeg net weer 2 goede dagen. Wanneer, hoe etc. er wel een afscheid gaat plaatsvinden, dat weet ik niet. Net als een vervolg: ik weet het niet. Kan er nu ook niet helder over nadenken. Komt tijd, komt raad.
Vanaf nu ga ik wel zijn goede en slechte dagen bijhouden op papier etc.

Lief van je, bedankt.

Verder weet ik niet veel te zeggen, zoals je zelf zegt, komt tijd..... veel sterkte .
Uit je verhalen blijkt wel dat je een heel lief en toegewijd baasje bent.

Mijn jongens gaan 15 april over.
Dagelijkse weidegang was er op huidige stal ook, in de winter werd er 5x per dag hooi gevoerd.
Nieuwe stal is echt onbeperkt hooi, plus de enome boxen.
En wat voor mij fijn is.... solarium (oh nee is fijn voor paard, maar ik vind het zo lekker om onder te poetsen/zadelen in de winter) en warm water op de poets/spuitplaats, en dat is wel lekker als ik mijn andere weideblubberpaard weer moet omtoveren tot dressuurpaard, want met hem rijd ik redelijk fanatiek wedstrijden.

Vrijdag of zaterdag is bloed afgenomen voor acth bepaling, ben erg benieuwd. ..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:07

Ik ga vandaag of morgen even die PB bestellen.
Hoe lang is jullie ervaring, voordat je effect ervan hebt gemerkt bij jullie paarden?

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 23:19

Voor die van mij was dat 3-4 weken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 00:47

Pandora2 schreef:
@focussed als je die expert op gebied van prascend aan de lijn moest krijgen, mag je hem altijd mijn '' verhaaltje '' ook even voorleggen... ;) je weet maar nooit wat eruit komt hé !

Het enige wat mij vandaag opviel was dat er op de oude bijsluiter stond dat je als persoon last kon krijgen van je ogen als je de pillen breekt - weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben verder nog.. Wilde het toch even noemen.
Echinacea van Bloem of van Dr Vogel is prima via de drogist.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 01:21

cynthiar schreef:
Illo heeft toch af en toe zo'n kwijlmoment. Het is dan maar even en na een stukje wortel eten is het weer weg.
Er was hier nog een fjord die veel kwijlde, hoe is het daar mee?

Ik weet niet of de eigenaresse hier nog meeleest, ik ben de bijrijder van die fjord :)

Hij staat nu al een hele tijd op lucerne en kwijlt sinds een paar maanden bijna niet meer. Heel af en toe nog wat maar helemaal niet zo erg meer.
Hij krijgt nu ook meer hooi en dat zit nu in een slowfeeder dus waarschijnlijk heeft dat ook geholpen. Wij zijn hier erg blij mee! Helaas haalt hij af en toe zijn neus op voor de lucerne maar hij heeft dat vaker met eten, dat hij het opeens niet meer lust.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 07:41

Mijne laat de pb staan... in de musli/brok/sublislobber.
Ga het nu proberen met pavoslobber, maar eerst gaat de sand clear erdoor. Als deze emmer op is ga ik verder experimenteren.
Mijn paard is een enorme vreetzak, maar supplementen grrr

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:04

Ik maakte de PB nooit nat, gewoon bij droge mueslie evt met wat appel en wortel erbij, misschien is dat een idee?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:38

De mijne at pb ook droog over zijn muesli heen, geen probleem.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:42

Pandora2 schreef:
Mijn DA belde mij net terug...hij wou mij bute laten geven voor haar ontstoken oogje :? Heb hem verteld dat we dat nu toch maar even mooi niet gaan doen...

Ik ben gedurende alle jaren dat ik al in contact ben met eigenaren van PPID- en IRpaarden en de gebruikers van pergolide, het opzwellen c.q. ontsteken van de ogen van het paard nog niet als 'bijwerking' tegengekomen.. het is meer voor de hand liggend, zoals Fargo ook al schreef, dat een PPID paard een verzwakt immuunsysteem heeft ( door de aandoening op zich, NIET door het gebruik van Pergolide) en daardoor vatbaar is voor verschillende aandoeningen.
Overigens: ik vind het advies van je DA om buut te geven helemaal niet verkeerd: een oogontsteking (door welke oorzaak dan ook) is zeer pijnlijk - met bute bestrijd je niet alleen de pijn maar het is ook ontstekingsremmend. Een van mijn paarden heeft CRU (chronic recurring uveitis) en als zij een aanval heeft is dat zeer pijnlijk - een zakje bute herstelt de zaak meestal binnen een paar uur.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:01

Is wat jullie paarden hebben niet dezelfde aandoening?
Een NSAID (bijv bute) zou je bij mensen niet geven met een oogontsteking, wel anti-inflamatoire zalfjes/druppeltjes. Dit werkt lokaal (>direct op de plek waar het zijn moet) en niet systemisch (>door het hele lichaam heen) plus dat je meer ontstekingsremmend effect hebt dan wat je met een NSAID zou bereiken.
Ik gebruikte wel is CAF voor mijn paardje als hij zomers door de vliegen en wind wat irritatie/prut/traanogen had. Ik denk niet dat dat een goed middel is om vaak te gebruiken overigens.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:08

Imago01 schreef:
Ik voer een mix van Natures Best, Care4Life (anders vreet ‘ie het niet) en brok. Hij krijgt ¼ schep brok en ¾ schep muesli. Let wel: schep! 1x ’s morgens en 1x ’s avonds. Verder voldoende hooi, geen kuilgras maar meest dieetvorm eet hij ook niet (‘schapenhooi’). Sinds paar dagen zelfde spul nu ook in zijn slowfeeder buiten want hij eet dat soort hooi toch het liefste.

Heb ik nou goed begrepen dat jouw paard niet veel meer doet dan longe-arbeid, stapmolen, wandelen? Of rij je hem nog regelmatig in training of buitenritten?

Als alleen de eerste zin van toepassing is, dan vraag ik me af waarom je hem Nature's Best, muesli en brok voert? Je geeft het paard dan toch tamelijk energierijke voeding, terwijl dat helemaal niet nodig is. Het vervelende is dat de perceptie van mensen over wat 'stevig werken' nu eigenlijk is, meestal verkeerd ingeschat is en naar de menselijke norm gemeten wordt. Als een paard niet meer doet dan dat je beschreef, dan heeft hij die extra energie ( die hem ook onrustig zal maken als hij dat er niet vanaf kan werken) helemaal niet nodig.
Bovendien, en dat is nog belangrijker in dit geheel, geven de koolhydraten c.q. suikers ( = brok en muesli) een extra belasting voor het PPID paard. Zoals ik al schreef: een PPID paard moet net zoals een IR paard gevoerd worden: zo weinig mogelijk zetmeel. (Grenswaarde circa 10%)

Als ik jou was zou ik het geven van Nature's best, brok en muesli afbouwen. Nature's Best alleen al heeft een suiker/zetmeelpercentage van maar liefst 26,4% ! Ik weet niet welke brok en muesli je daar nog bijgeeft maar wat het ook is, je vliegt vér over de dagelijkse suiker/zetmeelgrens heen. En zoals je zelf wel weet zijn suikers sterke oppeppers dus als jouw paard van dat soort onrustperiodes heeft, is dat niet goed. Daarbij komt nog dat je ook beschreef dat je paard soms 'sloom' is: een direct gevolg van het metabolisme ná een suikerpiek.. ( en die kunnen PPID paarden nu eenmaal niet goed verwerken).
Nature's best kun je vervangen door Pavo, Daily Plus ( 12,1% z/s) en ter aanvulling kun je ook bietenpulp gaan geven. Dat is een stowisseling-neutraal maar goede energie aanvuller zonder het paard over de kling te jagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:19

IMJ schreef:
Is wat jullie paarden hebben niet dezelfde aandoening?
Een NSAID (bijv bute) zou je bij mensen niet geven met een oogontsteking, wel anti-inflamatoire zalfjes/druppeltjes. Dit werkt lokaal (>direct op de plek waar het zijn moet) en niet systemisch (>door het hele lichaam heen) plus dat je meer ontstekingsremmend effect hebt dan wat je met een NSAID zou bereiken.
Ik gebruikte wel is CAF voor mijn paardje als hij zomers door de vliegen en wind wat irritatie/prut/traanogen had. Ik denk niet dat dat een goed middel is om vaak te gebruiken overigens.

Hoe bedoel je 'dezelfde aandoening'?

Ik denk dat als jij een stevige oogontsteking hebt, je arts je ook een pijnstiller zou aanbevelen en tegelijkertijd de ontsteking zou behandelen met een locaal toepasbaar middel. Het advies om bute te gebruiken is niet zozeer om de ontsteking te remmen dan wel om de pijn te bestrijden.

Het is sowieso raadzaam om de ogen als zich dit meermaals herhaalt, de ogen door de DA te laten controleren. Je wilt niet weten hoeveel oorzaken er voor ooglijden kunnen zijn en de medicatie moet met zorg gekozen worden, gebaseerd op de diagnose. Een CAF zalfje kan bij gewone irrritatie (stof, vliegen) verlichting brengen maar is voor ernstiger oorzaken absoluut niet van toepassing. Er zijn zalven/druppels die op het oog blijven en zalven/druppels die bv door het hoornvlies kunnen dringen. Ook hebben allerlei middelen verschillende toepassingen afhankelijk van de oorzaak van de ontsteking ( zoals het om zeep helpen van verschillende bacterieën).

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:45

Ook mijn Imago had last van ontstoken oog in de periode van ontdekken van Cushing. Hij had het net voordat de mok doorbrak (dus in de tijd van verminderde weerstand. In de periode van/net na constatering van Cushing heeft hij nog 2x een ontstoken oog gehad. Wel overduidelijk in de periode van zwaar verminderde weerstand (maar dat ontdek je dus altijd pas achteraf…). Moet wel zeggen dat ik het oog dan behandelde met gekookt water c.q. babydoekjes om schoon te maken en dat het dan binnen 2 dagen weg was getrokken.

@JP thanks voor je tips maar volgens mij was het hele voerschema voor mijn paard hier al een keer breed uitgemeten en toegelicht of heb je dat toen niet meegekregen? Even in het kort: ik rij mijn paard nu minder omdat hij zo mager is dat het zadel er niet fijn op ligt. Paard is te mager. Paard eet meeste van wat jij noemde niet. Krijgt een brok met <9% suikers totaal. Natures B. ben ik bekend mee en heb ik in de ton gemengd met C4L en probeer de NB af te bouwen tot paard het eet. Paard is verder niet explosief maar heeft een gedragsstoornis; al zijn hele leven…

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:58

Jannepauli schreef:
Pandora2 schreef:
Mijn DA belde mij net terug...hij wou mij bute laten geven voor haar ontstoken oogje :? Heb hem verteld dat we dat nu toch maar even mooi niet gaan doen...

Ik ben gedurende alle jaren dat ik al in contact ben met eigenaren van PPID- en IRpaarden en de gebruikers van pergolide, het opzwellen c.q. ontsteken van de ogen van het paard nog niet als 'bijwerking' tegengekomen.. het is meer voor de hand liggend, zoals Fargo ook al schreef, dat een PPID paard een verzwakt immuunsysteem heeft ( door de aandoening op zich, NIET door het gebruik van Pergolide) en daardoor vatbaar is voor verschillende aandoeningen.
Overigens: ik vind het advies van je DA om buut te geven helemaal niet verkeerd: een oogontsteking (door welke oorzaak dan ook) is zeer pijnlijk - met bute bestrijd je niet alleen de pijn maar het is ook ontstekingsremmend. Een van mijn paarden heeft CRU (chronic recurring uveitis) en als zij een aanval heeft is dat zeer pijnlijk - een zakje bute herstelt de zaak meestal binnen een paar uur.

Ja maar buut an sich is weer NIET bevorderlijk voor cushings.. dus dan komen er weer andere symptomen versterkt naar voren. Dus liever de weerstand ondersteunen en met gekookt water het oog goed schoonmaken en evt een antibiotica zalf vragen van DA.
Buut "zo maar" even geven aan een cushings paard als het niet echt nodig is, zou ik NIET doen, dat doe je als je er niet OMHEEN kunt omdat het paard bijvoorbeeld vergaat van de pijn....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:18

JP: jij gaf bute aan omdat het ook ontstekingsremmend werkt, vandaar mijn antwoord. :)
Verder wat Fargo zegt, bute/cushing. Ik zou voor wat anders gaan, mijn CAF was maar een voorbeeld, ik ga er vanuit dat er meer smeersels zijn die lokaal werken. Is gewoon beter dan systemisch als het even kan.
En mogelijk is de cushing nog niet op orde, maar tot die tijd heb je wel dit vervelende probleem.

Imago, hoe is het vandaag met je?
Kan je alles een beetje loslaten?

Ik heb van mijn bokt-huiskamergenootjes iets toegestuurd gekregen, vind het zo ongelooflijk lief! Ga het even spammen hier als jullie het niet erg vinden. Ik heb er een foto van gemaakt, door mijn tranen konik de camera niet helemaal stilhouden, de foto is wat scheef :')
De foto is mijn paardje afgelopen december. Het is van plexiglas en er zit een steum bij waarmee je hem rechtop kan zetten.
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:27

Wa een prachtig kado IMJ! Onwijs mooie tekst en foto!

Jannepauli: is buut niet wat heftig voor een oogontsteking? Zou een wat mildere pijnstiller en NSAID (meloxicam/Metacam) niet beter zijn? (Zit maar wat te denken hoor).
En bestaat er geen lokaal toepasbaar verdovende crème?

Ik heb eens m'n harde lenzen met de eiwitoplossende zeep ingezet, en dat deed zo'n gruwelijke pijn dat ik pijnstillende en onstekingsremmende oogdruppels heb gekregen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:56

Och IMJ wat prachtig! Dat is een gedicht dat ik ook heel mooi vind, heb het al eens naar een stalgenootje gestuurd ..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 12:57

Dank jullie.. :-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:11

Zou je misschien eens kunnen informeren waar en hoe ze de standaard hebben laten maken? Dat is wel iets om een keer te laten doen eventueel en zo blijft de foto natuurlijk ook mooi..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:16

Ik zal mijn topicgenootje vragen het jou te laten weten. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:31

Citaat:
Ja maar buut an sich is weer NIET bevorderlijk voor cushings

en jij baseert dat op..??
Het is niet waar trouwens - zelfs Dr Kellon adviseert bij heftige pijn buut te geven ( bv bij hoefbevagenheid wat bij PPID paarden regelmatig kan voorkomen) maar.... alleen als er LANGDURIG pijnstilling nodig is, dan zijn er alternatieven die te prefereren zijn ( meestal uit natuurlijke bron, zoals bv boswellia & kurkuma) . Metacam hoort daar overigens zeer zeker niet bij want als jullie eens aan de studie zouden gaan :+ , dan kom je tot de conclusie dat het net zo slecht is op lange termijn, als buut.

In z'n algemeenheid: bute is een behoorlijk stevig middel, dat is ontegenzeggelijk waar. Maar - laten we niet overdrijven: goed toegepast is het een werkzaam hulpmiddel en het is echt niet zo dat het paard bij het eerste zakje bute al in elkaar stort. Soms moet je gewoon - er is niet veel erger dan pijn in de ogen. Denk zelf maar 's hoe het voelt als je een zandkorreltje in je oog hebt, hoeveel last je daarvan kan hebben. En dat is nog niet eens pijnlijk.

Aangezien oogproblemen heel veel verschillende oorzaken kunnen hebben, is het zaak om de ogen goed te laten nakijken door een DA. Doe je dat niet dan ben je imo verkeerd bezig.

@ Imago .. alleen gedragsstoornis? En dat heeft de door jou bekende gedragsgeconsulteerde deskundige niet kunnen oplossen? Een gedragsstoornis kan overigens ook heel goed ontstaan door verkeerde voeding - denk maar eens over die ADHD kindertjes die véél en véél te veel suikers binnen krijgen. Maar goed, doe er mee wat je wilt, het is een onderbouwd advies. Blijft het feit dat z/s uit den boze is voor PPID paarden en dát is een vaststaand en beproefd feit.

ZwarteMerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:44

Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie zagen dat er iets mis was met jullie paard en dan met name cushing? Wat hadden ze dan van beginsymptomen? En hoe word dit aangetoond?
Ik heb hier een paard die vorig jaar een klein hersenbloeding heeft gehad. Da dacht op een gegeven moment aan een tumor maar dit is nooit verder onderzocht. Paard heeft geen last meer gehad sindsdien maar begint ouder te worden en soms heb ik wel eens bang dat ze mss toch cushing zou kunnen hebben...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:51

Jannepauli schreef:
Citaat:
Ja maar buut an sich is weer NIET bevorderlijk voor cushings

en jij baseert dat op..??
Het is niet waar trouwens - zelfs Dr Kellon adviseert bij heftige pijn buut te geven ( bv bij hoefbevagenheid wat bij PPID paarden regelmatig kan voorkomen) maar.... alleen als er LANGDURIG pijnstilling nodig is, dan zijn er alternatieven die te prefereren zijn ( meestal uit natuurlijke bron, zoals bv boswellia & kurkuma) . Metacam hoort daar overigens zeer zeker niet bij want als jullie eens aan de studie zouden gaan :+ , dan kom je tot de conclusie dat het net zo slecht is op lange termijn, als buut.

In z'n algemeenheid: bute is een behoorlijk stevig middel, dat is ontegenzeggelijk waar. Maar - laten we niet overdrijven: goed toegepast is het een werkzaam hulpmiddel en het is echt niet zo dat het paard bij het eerste zakje bute al in elkaar stort. Soms moet je gewoon - er is niet veel erger dan pijn in de ogen. Denk zelf maar 's hoe het voelt als je een zandkorreltje in je oog hebt, hoeveel last je daarvan kan hebben. En dat is nog niet eens pijnlijk.

Aangezien oogproblemen heel veel verschillende oorzaken kunnen hebben, is het zaak om de ogen goed te laten nakijken door een DA. Doe je dat niet dan ben je imo verkeerd bezig.

@ Imago .. alleen gedragsstoornis? En dat heeft de door jou bekende gedragsgeconsulteerde deskundige niet kunnen oplossen? Een gedragsstoornis kan overigens ook heel goed ontstaan door verkeerde voeding - denk maar eens over die ADHD kindertjes die véél en véél te veel suikers binnen krijgen. Maar goed, doe er mee wat je wilt, het is een onderbouwd advies. Blijft het feit dat z/s uit den boze is voor PPID paarden en dát is een vaststaand en beproefd feit.

Het is wel waar en TJA bij hoefbevangenheid kun je nu eenmaal niet veel anders dan buut geven, maar liever zou je dat bij cushings niet doen. Hoefbevangenheid of erge pijn is daarop nou inderdaad net de uitzondering..
Maar als een paard last van zijn ogen heeft zou ik er nooit zo snel maar naar grijpen.

En metacam op de lange termijn - maar wij hebben het hier nu niet over de lange termijn op dit moment. En dan nog is metacam een middel dat geen weerslag heeft op de cushing zelf en buut wel degelijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:52

ZwarteMerrie schreef:
Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie zagen dat er iets mis was met jullie paard en dan met name cushing? Wat hadden ze dan van beginsymptomen? En hoe word dit aangetoond?
Ik heb hier een paard die vorig jaar een klein hersenbloeding heeft gehad. Da dacht op een gegeven moment aan een tumor maar dit is nooit verder onderzocht. Paard heeft geen last meer gehad sindsdien maar begint ouder te worden en soms heb ik wel eens bang dat ze mss toch cushing zou kunnen hebben...

Laten we het omdraaien, waar heeft jouw paard last van op het moment?
Hoe zijn huid, hoeven, ogen, neus en vacht en spieren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 13:55

Nee, Fargo dat is niet waar. Buut heeft ook niet onmiddelijk desastreuze gevolgen. En nogmaals: het gaat om een oogprobleem dat minstens even pijnlijk ( zo niet méér) is als hoefbevangenheid.
Maar ik herhaal mijn vraag: op welk wetenschappelijk onderzoek of gegevens baseer je "metacam een middel dat geen weerslag heeft op de cushing zelf en buut wel degelijk" ?