[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:35

Onze eczemers hebben nu een week de deken op en ze schuren niet meer...
We waren er wat laat mee dit jaar, maar dat lijkt helemaal goed gekomen te zijn nu!!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:09

Iemand ervaring met de Premier Combo Vliegendek(nu in de aanbieding bij powerhorse.nl)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:19

Sorry, die ken ik niet...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:11

nee roos ik ook niet

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:17

roosje84 schreef:
Iemand ervaring met de Premier Combo Vliegendek(nu in de aanbieding bij powerhorse.nl)

Heb er geen ervaring mee, maar op de foto lijkt me de hals wat kort. Bloos

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:28

Nou weer van die rotbeesten hier het lijkt wel een invasie.
Heb besloten een halsstuk of anders een hele deken aan te schaffen.
Wie gebruikt er een los halsstuk? Of wie weet waar deze te koop zijn?

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:46

hallo, ik wil hier even meekijken, want mijn pony heeft ook zomereczeem. en die heb ik nu een boett deken op. en spray hem 2 x per dag helemaal in met zelfgemaakt vliegenspray recept voor de mensen die geinterreseerd zijn:
halve liter azijn
1 pot thee met 3 zakjes citroenthee erin
1 flesje citronella-olie!
en heb nu ook een vliegenmasker gekocht want haar hoofdje gaat ook kapot. het werkt tot nu toe wel want ze heeft alle manen nog en de hele staart is nog heel, maar toch zag ik haar vanavond nog schuren. en ook met opzadelen kan ze bijna niet stilstaan door die vliegjes (dat was dan wel net savonds in de tijd dat de vliegjes hier meeste zijn).
iemand misschien nog een tip en andere dingen?

en had ik nog een vraagje zou het helpen als ik haar overdag op stal doe en snachts buiten?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:48

zonsopgang-zondsondergang zijn er de meeste vliegen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 21:56

Welke merken verkopen nog meer losse halsstukken die je gewoon los kunt gebruiken, behalve Ivanhoe?

En wie heeft er ervaring met de QHP vliegendeken. En wie weet of je de hals ook los kunt gebruiken zonder halster.

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:01

angelax schreef:

dan zou je dus zeg maar ze rond. 9 uur na buiten moeten doen en voor 8 uur op stal ofzo?
gr

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:03

Bojangles schreef:
Welke merken verkopen nog meer losse halsstukken die je gewoon los kunt gebruiken, behalve Ivanhoe?

En wie heeft er ervaring met de QHP vliegendeken. En wie weet of je de hals ook los kunt gebruiken zonder halster.

ik denk dat je geen halsdeken hebt zonder dat die aan halster bevestigd moet worden. zelfs mijn deken moet aan het halster bevestigd worden anders schuift die naar achteren

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:14

Zammie schreef:
Er staat wel in de lijst die we maken, dat babyolie verbranding kan veroorzaken... Geen idee of dat zo is. Heb het nog nooit geprobeerd. ik gebruik cojosol en hier zit een soort creme in wat ook vettig aanvoelt. Heb ook al gehoord dat sommige uiercreme gebruiken met tea tree. Is ook vettig. Wassen doe ik zo weinig mogelijk. heb niet het idee dat die van mij een droge huid heeft. Is volgens mij gewoon normaal, net zoals de andere paarden die ik heb...

Uiercreme met tea tree erdoor gemengd bevalt ons ontzettend goed.
Ook bij paarden in mijn kennissenkring geeft het goeie resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:32

loveginger schreef:
angelax schreef:

dan zou je dus zeg maar ze rond. 9 uur na buiten moeten doen en voor 8 uur op stal ofzo?
gr

mijn pony gaat om 8 uur sochtens naar buiten en om 4 uur smiddags naar binnen dan heeft ze het misnte last snachts juist veel meer

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:33

Yvank_ schreef:
loveginger schreef:

gr

mijn pony gaat om 8 uur sochtens naar buiten en om 4 uur smiddags naar binnen dan heeft ze het misnte last snachts juist veel meer

mijn pony gaat om half 9 naar buiten en half 4 naar binnen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:32

Wie heeft hier de Pagony excema en tot hoever loopt dat halsstuk?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:34

Bojangles schreef:

Ik heb een QHP vliegendeken. Op zich wel een fijne deken qua stof maar de mijne past niet goed en trekt daardoor erg naar achteren.
Bij deze deken zit een losse hals en die gebruik ik zonder halster omdat het halsstuk te kort is om aan het halster te bevestigen (past ze niet meer bij de grond). Dat vind ik niet ideaal, want vooral het bovendeel van de manen jeukt nu.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 00:12

Bojangles schreef:

Ik heb die deken en hij loopt tot precies achter de oren.. alleen ik heb een vliegenmasker over dr hoofd, waaraan ik die hals heb vastgemaakt anders schuift het halsstuk naar achteren.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 00:16

Als we dan toch in de dekens zitten:
Wie heeft er een Imperial Riding UV vliegendeken?

Is zo eentje met gaten in de hals die over de oren kunnen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 01:19

Ik zit echt te twijfelen wat ik moet doen. Mijne heeft heel licht last van jeuk. 2 plekjes in de manenkam. 1,5 week geleden heeft ze die gekregen, gestoken door die mugjes precies in plooien van de manenkam. Daarna niet meer last gehad en nu vanmiddag weer wat. Ik weet ook niet of het echt eczeem is, het komt iig wel door die mugjes. Verder heeft ze geen last van jeuk.
Ze staat 24 uur buiten.

Exzeemdeken kopen? Maar ja voor een beetje jeuk niet overdreven? Moet ik mijn paard het aandoen om bijna de hele zomerperiode zo'n deken op te doen.
Halsstuk kopen? (Ivanhoe) Heb alleen enge verhalen erover gelezen en er staat bij dat het onder toezicht moet dus dat gaat niet lukken, dus deze optie valt dan af.
Toch nog met andere middeltjes proberen? Lifeaid sioskin stond me wel aan.

Ik let al op de voeding, weide, ze krijgt reinigingskuren, was haar manen, smeer er antijeuk op, 2x daags vliegenspray.
Wel wordt ze 1x per jaar geent (ivm wedstrijden) en wordt ze natuurlijk ontwormd.
Verder heeft ze nog nooit medicijnen gehad tot nu toe.

Wat zouden jullie doen met zo'n geval.

Ze heeft overigens ieder jaar hier last van al vanaf dat ze 3 is, alleen ik ben bang dat het een jaar een keer erger wordt zeker als er veel van die mugjes zijn, zoals nu dit jaar het geval gaat zijn ivm de zachte winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:25

Bojangles schreef:

tot achter de oren Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:26

Tja, de mijne had in het voorjaar ook maar een beetje last en is dus erger geworden. Ik heb toen de halsdeken van ivanhoe gekocht (omdat ik het toch wel raar vond om een paard helemaal in te pakken Haha! ) en dus door hier in dit topic zoveel goede ervaringen hoor over en deken, dat ik hem nu dus wel in een pyama inpak. Heb verleden jaar verschillende producten geprobeerd, maar kon niet echt iets vinden wat echt tegen de jeuk hielp Hij kreeg wel minder jeuk bij de manen, maar ging echt zijn staart kapot schuren. De cojosol is ook een vettig product en daarom heb ik dat dus voor mijn paard. Hij heeft tot nu toe 1 x een beetje geschuurd en staat dus dagelijks overdag buiten met zijn pyama om en heb nu ook een hele vliegenkap gekocht, omdat de "oude" hem te klein was geworden. Ik heb ze vaak nog tot half 7 buiten lopen en hij vind het zalig... Ben wat dat aangaat blij dat ik bokt heb ontdekt, want er staan zulke goede tips in... De tip van uiercreme met tea tree ga ik ook proberen... waar halen/bestellen jullie dit? Zit er verschil in merken?
Over het voer kan ik met mijn ma niet helemaal uitkomen. Hij vind het eigenlijk onzin en wil gewoon biks blijven voeren (tja, mannen he) Ik geef Zam nu nog een beetje biks, met nature's best en wat zemelen en haver en hij krijgt nu wat extra vitamines/mineralen enz en ik geef ook nog steeds de bach druppels... Is er iemand die weet wat voor rotzooi er precies in biks zit? Vroeger werd er echt rotzooi in gestopt zoals afgewerkt frituurvet, maar ik wil graag wat concrete dingen weten en waarom het slecht is voor paarden. dan kan ik mijn man misschien overtuigen om over te stappen naar marstall voer... (hij kijkt me dan aan of ik niet goed bij mijn verstand ben als ik zeg dat voer er invloed op heeft... het komt toch van de mugjes? Haha! )
En dan had ik nog een vraagje... Zam heeft echt een hekel aan inenten en dit is een groot probleem bij hem. Het is wel weer gelukt, maar vroeg me af of er mensen zijn die niet het paard laten inenten en waarom.... Kan natuurlijk gaan zoeken en zal dat ook wel doen, maar kan wezen dat er juist niet geënt wordt ivm zomereczeem...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:08

Wie weet er toevallig of de Rambo Sweetitch Hoody ook in pony maten te krijgen is?
Ik zou wschl een 155 moeten hebben. Ik heb een 165 Pagony deken en die valt dus wat klein. De hals zit overigens echt mooi tot achter de oren bij alle paarden hier op stal die hem dragen (en dat zijn er 5!)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:12

Maar in mijn geval zou ik dan toch overdag de deken wel af kunnen laten? En sommige dagen dan zijn die mugjes hier niet eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:15

ik zou hem gewoon altijd omlaten want je weet het maar nooit bij mijn pony begon het ook zo ...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:18

Ja maar waarom omlaten als er geen mugjes zijn en dus ook niet kunnen steken?
Mijne is nu 7 jaar en al die jaren heeft ze altijd maar 1 of 2 jeukplekjes gehad in de manen, verder niks. En dát zou ik graag willen voorkomen. Door die deken op te doen wanneer het nodig is.

Het kan alleen erger worden door de mugjes, want alle andere dingen zoals voeding e.d. wordt al op gelet.