[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lemanthia

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:07

Die van mij doet het alleen in het bos.
En af en toe in de wei. In de bak bijna nooit.
Ik snap er steeds minder van. Had er een fimpje van gemaakt maar die heeft die helaas Niet goed opgeslagen.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:08

Hij toont spanning niet, alleen door te zweten. Heeft hij ook nooit gedaan, heb hem vanaf dat hij uit z'n moeder rolde. Daarnaast is het wandelen van en naar de wei nu al 2,5 jaar niet spannend, en daar doet hij het ook bij. Longeer hem al een jaar op deze manier met de bijzet en hij heeft er nooit echt op gereageerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was vorig jaar. Hier zie je ook dat de bijzet niet strak staat en alleen maar als gewicht/richtingaanwijzer dient. Vandaag klapte hij er steeds weer vol in, hij ramde z'n hoofd zo hard omhoog dat hij de singel mee naar voren trok :\

Filmpje heb ik wel, zal ik morgen even uploaden.

Overigens waardeer ik het zeker hoor, dat je meedenkt! Begrijp me niet verkeerd, omdat ik alles weerleg. Het is alleen niet eenduidig en dat maakt het zo lastig.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:12

Filmpje nog even snel op YT geknald, ga nu echt slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:17

Is maar kort filmpje natuurlijk, valt ook niet veel uit te halen .. Moet je de kans zien om een wat langer filmpje te maken van alleen het longeren (en dan het volledige paard in beeld) is het misschien interessanter .. Ook om eventueel al eens naar een DA door te mailen (weet niet of je dat kan).

Ik denk ook maar gewoon hardop hoor, kan best zijn dat ik dingen zeg die jij helemaal niet zo ziet, ik ken het paard natuurlijk niet ;) Kan niet zo meteen wat anders bedenken, ga er ook eens een nachtje over slapen :Y) ;)

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:18

Was ik zeker van plan :j Deze is ook niet met dit in gedachte gemaakt, meer een 'kijk die bolle eens blij door het bos hollen' :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:34

berdien ,hoe is hij als je aan zijn oren komt?
ik zie hem namelijk wat flapperen met zijn oren,toch even kijken of er in zijn oren troep zit,of zand/los haar
of misschien zit je kopstuk wat strak,heeft hij met vastzetten eens een keertje gehangen?
kijk in elk geval even of er iets veranderd moet aan het hoofdstel,iets wat wat strak zit kan ook dit soort symptomen geven :j

en 6 jarige ruin, heeft hij zijn ruinetanden al helemaal door?

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:49

Je mag gewoon aan z'n oren zitten. Kopstuk zit los genoeg, en hij doet het dus ook zonder hoofdstel. Hij heeft nooit gehangen. Hij flappert altijd wel met z'n oren, hij heeft dezelfde wiebeloortjes als zijn moeder.

Geen idee of hij al helemaal uitgewisseld is....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:54

op zich zou je in zijn mond moeten kunnen kijken of alles al helemaal door is, ruinetanden kunnen flink irritatie geven.
het is echt een hele speurtocht hoor om uit te vinden waar het vandaan komt.
kan echt van alles zijn, spanning, vliegjes,zon,rugpijn,zadelproblemen, echt zooooooo veel.

wat wel vaak opvalt is dat de paarden die schudden vaak hun rug vasthouden,dat doen ze wel vaak.,
en of het schudden dan komt doordat ze de rug niet loslaten of dat ze de rug vasthouden door het schudden....?

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:57

Hij heeft nu wel een nieuw zadel, maar daar loopt hij juist beter onder dan onder zijn oude. Rugproblemen denk ik niet, hij is niet gevoelig op zijn rug.

Eerst de tandarts maar eens langs laten komen, dan kijk ik vanaf daar wel verder. Bah :\

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:47

Ik heb wel het idee dat de tinker zijn rug niet loslaat, op het filmpje drukt hij de rug ook (wat) weg. de beweging is niet los en ongeremd voorwaarts. Bij het longeren is de staart niet gedragen/ los, hoewel dat lastig te zien is. Ik ben ook erg benieuwd naar een filmpje van het longeren.

Spanning is niet altijd uit specifiek gedrag te halen, oortjes attent erop zegt daarin ook weinig tot niets. Verder hoeft spanning ook niet veroorzaakt te worden door dingen die angst aanjagen. Het feit dat een paard al jaren zonder problemen een bepaalde route wandelt zegt in die zin ook niets over het wel of niet aanwezig zijn van spanning.

Naast spanning (en dan vooral fysiek en dus niet oppervlakkig mentaal), zijn er natuurlijk nog talloze factoren die een rol spelen/ kunnen spelen. Allergie lijkt me niet heel aannemelijk, tenzij bijv. een reactie op felle zon, omdat je dan zou verwachten dat er ook eerder in het jaar al klachten zouden zijn geweest.

Dat dingen al jaren goed gaan zegt weinig tot niets, bij mijn dieren is het ook 'ineens' begonnen, ik heb eerder het 'overlopende emmer' idee. Het probleem is er al wel maar er is nog marge voor de klachten echt bovenkomen zeg maar. op een gegeven moment is de emmer vol en worden de symptomen zichtbaar. Bij mijn dieren was wel een duidelijke link met het voorjaar en bijv. warm weer. Toch zijn bij beiden de problemen opgelost in de top van het HS seizoen. Beiden hadden deels overeenkomende en deels verschillende oorzaken. (overigens heb ik mijn beide dieren ook van baby af aan)
Mijn ene pony had ook geen 'rugproblemen', als in dat hij gevoelig zou zijn op zijn rug of bijv. voor het tuig/ zadel. Tóch functioneerde zijn wervelkolom niet optimaal met alle gevolgen van dien. Ik heb voor deze pony een enorm verschil kunnen maken door de training destijds radicaal om te gooien.

Ik heb sowieso het idee dat HS meestal zijn grondslag vindt in meerdere oorzaken, niet in één klein dingetje.

Een nieuw zadel kan zeker een rol spelen, ook al is hij goed op maat gezet. Tanden is ook verstandig om naar te kijken. Verder ook zaken als mogelijke allergieën, en het is handig om te weten wat zijn triggers zijn. Het feit dat het vooral plaatsvindt tijdens het rijden en longeren geeft wel aan dat er daar mogelijk de belangrijkste oorzaak zit. Dit kan bijv. ook het bit of tuig zijn.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:29

Nou. Vandaag een ontzettend blij paard wat niet één keer geschud/geslagen heeft. Op de terugweg toen we naar de wei wandelden iets, maar dat was meer een ontspannen zwaaien met z'n hoofd dan echt slaan. Vandaag buiten gereden met een ander paard. Hij was wel heel ondeugend en had praatjes voor tien, maar niks geen geschud verder. Denk dat het vooral iets psychisch is, uiting van spanning/blijheid/opwinding en daar een soort bevestiging uit halen.
Vandaag namelijk alles nagelopen qua tuig en bewegen en alles past, ligt goed en hij beweegt ruim en makkelijk.
Dat hij zijn staart niet draagt zeg niks, dat doet hij _nooit_. Als hij heel woest wordt in de wei dan tilt hij hem ietsje op, maar zijn staart is dusdanig zwaar dat hij die altijd af laat hangen. Dus dat zegt niks :) Staart is namelijk wel los en ontspannen verder.

Er is een verschil tussen gespannen attente oren en ontspannen maar attent. Die van hem zijn vooral dat laatste. Hij vindt buitenrijden práchtig. Hij stampt blij en opgewekt door het bos, hoe verder hoe beter en zeker met zijn mattie Kral (Tinkermerrie) geniet hij eindeloos.

Stalgenoot die veel, heel veel paarden heeft gezien en bereden heeft vandaag ook naar hem gekeken en zij kan ook niets zien in zijn manier van doen wat duidt op lichamelijk ongemak. Zij denkt ook dat het eerder iets psychisch is.

Wil niet zeggen dat de TA niet langs komt, dat kan nooit kwaad. Maar na vandaag maak ik me weer iets minder zorgen :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:11

inderdaad. Bovendien kan het ook gewoon een periode zijn. Bijv. dat er een bepaalde merrie in zijn groep hengstig is en dat hij daarop reageert, indirect.

Psychisch en fysiek liggen bij paarden erg dicht bij elkaar, psychische problemen uiten zich dan ook vaak lichamelijk en andersom. In mijn optiek is HS in veel meer gevallen dan gedacht al dan niet deels psychisch, zeker ook gekeken naar de resultaten bij mijn eigen dieren.

Verder veroorzaakt bij paarden (net als bij mensen trouwens, hetzij in andere mate) mentale stress ook zeker voor fysieke stress, op alle denkbare manieren. Zwaaien met het hoofd is voor paarden iets volkomen normaals en zegt iets over de gemoedstoestand van dat moment, eigenlijk net als bijv. staartzwaaien. En ook daarin zijn vele manieren en gradaties van zwaaien/ zwiepen.

Met de oren naar voren bedoel ik overigens meer te zeggen dat het feit dat de oortjes erop staan geen bewijs is dat het paard niets mankeert, net zo goed als dat het niets zegt over of het paard happy is. Als een paard iets doodengs ziet zal hij daarop ook de oren spitsen. Maar goed je begrijpt wat ik bedoel ;)

De staart is inderdaad, zoals ik al zei, moeilijk te zien vanaf stilstaande beelden, vandaar dat ik ook vroeg naar een filmpje van het longeren. De manier waarop de staart gedragen wordt zegt o.a. iets over de gemoedstoestand van het paard op dat moment, maar ook zeker over de gesteldheid van de wervelkolom, die overigens ook inherent is aan de gemoedstoestand. Bepaalde houdingen van de wervelkolom genereren endorfines, anderen adrenaline.
Verder kan praktisch ieder paard de staart gewoon optillen, de één zal dit verder doen dan de ander en inderdaad, het gewicht van de staart speelt daar een rol in. Echter kan ieder paard de staart optillen, anders wordt het mesten onmogelijk. Een paard met een onvoldoende bewegelijke staart (en ik zeg zeker niet dat dat bij de jouwe het geval is, integendeel!!), heeft in veel gevallen te maken met bijv. blokkades of spanning in de wervelkolom.
En dat kan dus zelfs afkomstig zijn uit nek (spanningscentrum bij uitstek), of bijv. borst (denk aan pijnlijke of te strakke singels).

Gewoon even om over na te denken ;)

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:24

Hij tilt hem wel op hoor, om te mesten. Daarom zei ik al, hij draagt hem gewoon niet in beweging. Staart is los en ontspannen maar hij draagt hem niet. Nooit.

Oortjes erop is inderdaad niet altijd blij. Bij hem is dat echter wel 95% van de tijd het geval :) Daar ken ik hem goed genoeg voor, en als het écht spannend is dan draagt hij ze heel anders. Dan legt hij ze plat naar achteren := Hij is gewoon anders dan anders :))

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:17

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:19

heb je buiten al geprobeerd met een neusnetje?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:27

nee dit wil ik de volgende keer al wel doen.

in de bak doet ze het zo goed als nooit,
lange teugel, korte teugel maakt niet uit.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:00

neusnetje kan je dan nog proberen. Sommige paarden hebben last van vliegjes in het bos die ze tegen hun neus aanvoelen.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:38

Vliegenmasker en neusnetje werken bij mijn pony goed.

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:53

Hallo,
het lijkt al weer een hele tijd stil op dit topic.
Het gaat bij ons nog steeds het zelfde, helaas inmiddels alweer een tijd uit training vanwegen overbelaste pees in het bos opgelopen.
net weer begonnen ik hoop dat ik volgende maand kan melden of de homeopathie uitsluitsel heeft geboden.
inmiddels is hij wel gestabiliseerd en schud natuurlijk wel meer maar er zitten dan ook heel veel vliegen bij ons op stal (ook koeien vandaar) en dan schudden alle paarden met hun hoofd ha ha .
met rijden geen enkele last meer nog wel neusvloeing dus dat is een goed teken .(betekend dat de medicatie nog steeds werkt en de infectie dus nog niet geheel weg is)
maar het moet op zijn eind lopen dus ik hoop dat ik over een kleine drie weken kan melden of wij hs vrij zijn of niet!
inmiddels hebben we ook een osteopaat naar hem laten kijken en thermografie gehad omdat ik wilde weten waar die overbelasting vandaan kwam!
geen enkele blokade te vinden C1 eerste halswervel atlas en draaier helemaal in orde.
gelukkig dus een positieve uitslag gezond paard helaas wel een beetje verkeerd bekapt (2x een andere smid gehad de afgelopen twee maanden) dus de kans dat de peesklachten daar vandaan kwamen is groot!
ik mag gelukkig weer aan het werk met hem dus even een kleine corectie van de hoefsmid en dan geen we er weer voor!
sterkte iedereen! en geniet van de vakantie en het weer!!!!
{:}

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:40

Flynn schudt niet meer tijdens het rijden, wel van een naar de wei aan de hand. Tijdens het poetsen, in de wei etc niet. Denk dat het gewoon een uiting van blijdschap en het op een bepaalde manier van bevestigen van zichzelf is. Zijn moeder doet precies hetzelfde als ze blij is, mijn stalgenootje stond laatst haar paard af te sponzen in de wei en Jes kwam er hoofdschuddend aan, parkeerde zich naast stalgenoot en stond net zolang met haar hoofd te slaan totdat ook zij werd afgesponst. Daarna liep ze -zonder met haar hoofd te slaan- weg. Als ik de wei in loop om te voeren doet ze het ook. Niet zo woest als Flynn maar ze knikt/slaat wel. Tja..... blijft apart volk, Tinkers :=

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:11

Hier eigenlijk dit jaar weinig last van headshaking. :)) wel merk ik dat hij weer wat kucht en wat neusvloeiing heeft, dat heeft hij altijd al gehad in sommige periodes. Ik blijf erbij dat dit door de pollen komt. In de winter heeft hij het ook soms, hij heeft namelijk ook last van zijn luchtwegen maar toch zie ik een link. Zodra ik namelijk last heb van mijn hooikoorts heeft mijn paard dat ook. Exact dezelfde dagen...

Gelukkig is het shaken dit jaar minimaal. Waardoor het komt weet ik alleen niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:41

meestal zo rond deze tijd van het jaar dat de schudders weer uitgeschud zijn :j
appie heeft in elk geval nu nergens last van :D

somebitch, denk dat het shaken ook minder is doordat alles anders bloeide dit jaar
heb ook wel van mensen gehoord met hooikoorts dat ze minder last hadden dit jaar?

berdien...tinkers zijn zéker apart!!!! :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:43

Klopt ik heb er zelf ook minder last van gehad gelukkig. :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:36

Ik kan er (wederom) kort over zijn... hier nog steeds alles schudvrij!

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:50

Zag ergens voorbij komen NAF shake relief...iemand hier ervaring mee? T'is best prijzig, maar als het helpt.... :)