[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 08:53

heb ook de enquête ingevuld !!
ben benieuwd

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:33

Ik ook, heb mijn mail achtergelaten dus ben benieuwd

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:06

Mag ik hier mee praten? Mijn merrie van 21 lijdt vermoedelijk ook aan cushing.. Ze heeft nooit eerder echt symptomen vertoond, maar de laatste tijd werd ze wat slomer en begon haar vacht een rare structuur te krijgen.
DA is net geweest, want na een kapbeurt vandaag stond ze helemaal te zweten, snel en zwaar te ademen en had ze duidelijk veel pijn. Verdict: hoefbevangen aan 4 hoeven :(:)
De DA zei dat de andere symptomen konden wijzen op cushing, net zoals de hoefbevangenheid. Na het weekend komt hij bloed trekken om zeker te zijn en aangepaste medicatie te geven.
Heb het topic niet echt doorgelezen, maar kan iemand me een richtprijs geven per maand voor de medicatie hiervoor? Ben namelijk nog student en moet alles zelf betalen, financiële domper dus.. Maar ik wil er alles aan doen om haar terug beter te maken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:08

Prascent hier in Nederland kost als ik zo de berichten hier heb doorgelezen tussen de 100 en 130 euro voor 60 pillen. Niet ieder paard/pony hoeft een hele pil per dag.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:46

Jannepauli schreef:
Voor een D-pony zo'n hoge begindosis geven? Wil ze graag van het dier af of zo??
Misschien moet jij ( of zij) maar even op de site van Prascend kijken - daar staat aangegeven wat er per gewicht gegeven mag worden. De producent B.I. begint altijd hoog en bouwt daarna af - de ervaring leert echter dat je beter laag kunt beginnen voor een aantal dagen ( bv 1/4 tablet) om sterke bijwerkingen te voorkomen. De DA van je vriendin is slecht op de hoogte en gaat zelfs tégen het advies van B.I. in. Zelfs met een torenhoge ACTH-uitslag begin je nooit met zo'n monsterdosis.

nee natuurlijk niet, maar ze blijft het advies van de DA volgen tov mijn advies..
ze geeft ook geen prascend maar pergolide.
en wat is BI?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:51

Pergolide is de mensenvariant van Prascend.
Eerst kreeg je dus Pergolide, wat eigenlijk voor mensen met de ziekte van Parkinson is.
Toen kwam BI (Boeringer Ingelheim) dus een fabrikant, op het idee om Pergolide te patenderen tot medicijn voor paarden met Cushing en het een nieuwe naam te geven. Het werd hierdoor zo'n 5x duurder!
Dus Pergolide en Prascend is exact hetzelfde.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 03:06

Hebben jullie cushingpaardjes ook vaak last van oogontstekingen? Die van mij heeft namelijk in de afgelopen 2 jaar 4 oogontstekingen gehad. Nu weer een.
Ik vraag me af of dit gerelateerd is aan zijn cushing?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 03:19

Die van mij heeft er geen last van. Maar het zou heel goed toch een Cushingsymptoom kunnen zijn hoor. Vaker last hebben van ontstekingen is er namelijk 1 van. ( de symptomen)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:58

Jasmine_ schreef:
Mag ik hier mee praten? Mijn merrie van 21 lijdt vermoedelijk ook aan cushing.. Ze heeft nooit eerder echt symptomen vertoond, maar de laatste tijd werd ze wat slomer en begon haar vacht een rare structuur te krijgen.
DA is net geweest, want na een kapbeurt vandaag stond ze helemaal te zweten, snel en zwaar te ademen en had ze duidelijk veel pijn. Verdict: hoefbevangen aan 4 hoeven :(:)
De DA zei dat de andere symptomen konden wijzen op cushing, net zoals de hoefbevangenheid. Na het weekend komt hij bloed trekken om zeker te zijn en aangepaste medicatie te geven.
Heb het topic niet echt doorgelezen, maar kan iemand me een richtprijs geven per maand voor de medicatie hiervoor? Ben namelijk nog student en moet alles zelf betalen, financiële domper dus.. Maar ik wil er alles aan doen om haar terug beter te maken.

Dag Jasmine, welkom hier ( helaas... zullen we maar zeggen )
Hier in ons kikkerlandje mag je ongeveer 2 euro per pil prascend rekenen. Wel altijd vragen aan je DA of je korting krijgt, dat scheelt toch vaak weer een paar cent ;)
Je merrie is nu toch wel helemaal van het gras en krachtvoer af? Beperkt hooi en water zijn nu even het belangrijkste om die hoefbevangenheid weer onder controle te krijgen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:00

NiKip schreef:
Hebben jullie cushingpaardjes ook vaak last van oogontstekingen? Die van mij heeft namelijk in de afgelopen 2 jaar 4 oogontstekingen gehad. Nu weer een.

Kreeg hier één van de merrie tijdens de eerste weken dat ze pillen kreeg...is ook weer mettertijd verdwenen en niet meer teruggekomen tot nu toe. Dus of het komt door de cushing, of door de pillen.... :? geen idee..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:34

Zit een beetje in dubio vacht eraf of niet. Aan de ene kant hij verhaart goed, maar er zit nog zoveel haar op...... Aan de andere kant het word morgen alweer minder warm. En kon gisteren met rijden nu niet echt merken op zweten na dat hij last had van zijn vacht. Leek namelijk wel alsof hij peper in zijn reet had. :D

Gisteren avond dus gemaakt. -O-
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:25

Dat valt nog wel mee in verhouding met mijn pony's (ook mijn gezonde pony's ). Die van mij beginnen pas net iets te verharen dus laat ze maar lekker gaan. Ik overweeg pas te scheren als het echt al dik voorjaar is, en niet als je af en toe 1 of 2 warme dagen heb.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:00

ik betaal hier in de achterhoek ( En dan heb ik dierenkliniek Zeddam) 90 euro voor 60 pillen prasend.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:04

NiKip schreef:
zelf geen ervaring mee maar wel vaker gehoord van anderen. Ja dus.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:06

lovelygirly schreef:
ik betaal hier in de achterhoek ( En dan heb ik dierenkliniek Zeddam) 90 euro voor 60 pillen prasend.

Ik heb net 80 pillen gehaald voor €131,71. Vroeg om 60 pillen maar de korting was beter bij 80 zei ze.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:44

Ik kan nog pergolide krijgen en betaal daar (gelukkig) aanzienlijk minder voor.

Up:
De plakbeslagjes zitten na vier dagen nog zo vast als een huis!

Down:
Megan blijft gevoelig op linksvoor. Soms wel, soms niet en ze wil er zelf dwars doorheen lopen.
Ik weet echt niet meer waar het aan kan liggen. Foto's, voldoende lengte hoeven, goede NB bekapbeurt, dempende plakkers...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:08

Ligt het wel aan de hoeven? Heb je de benen ook op de foto gezet? Marissa had laatst toevallig ook dat ze niet rad liep, we hadden met een vriendin gereden en dat ging best hard wat we niet echt meer gewend zijn. De dag erna liep ze niet kreupel maar ook niet goed. Heeft uiteindelijk bijna 2 weken geduurd eer ze weer goed was. Maar ik kon niks ontdekken, been niet dik of warm. Dus misschien is het zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:10

Ik zit ook een beetje in dubio over scheren ja of nee. Tot op heden zijn mn 3 gezonde paarden goed en flink aan het verharen, en Sedje heeft zn teddyberen-vacht nog aan en lijkt niet van plan hem op korte termijn los te laten. Met poetsen komt er echt niks vanaf, zelfs niet als ik flink mn best doe. Hoelang zouden jullie nog wachten voor ik me ga oriënteren op scheermachines of scheerders uit de omgeving? Sed staat te zweten in zn vacht ook als hij niks doet, ik vind het best wel sneu hem zo te zien..
Of zijn er misschien andere dingen/ voedingssupplementen waardoor ik de verharing op gang kan helpen?
Ik zou het sneu vinden als hij net als afgelopen jaar maar 2 maximaal 3 maand in zn korte jas rondloopt..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:16

Je zou dan ook met een simpel dingetje een strookje bij de hals kunnen scheren. Kunnen ze net wat makkelijker de warmte kwijt zonder helemaal kaal te hoeven.

Doe die van mij toch nog maar even niet scheren. Het verharen gaat goed en over paar dagen word het weer kouder.

Zit wel te twijfelen om een bucas deken te kopen wegens stay-dry voering en minder gewissel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:28

Ik heb enkel een heel simpel scheerapparaatje. Een Wahl van c.a. 140 euro. Werd mij in de winkel aangeraden voor de benen van mn friezen, maar ik moet zeggen dat hij er verdomd veel moeite mee heeft en ik het dus eigenlijk een miskoop vind helaas.. Denk niet dat ik ermee door de laag van mn shet heen kom, die heeft echt wel 15 cm aan omvang erbij gekregen door zn vacht! :brr:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:51

Als je paard of pony steeds in het zweet staat dan kan het ook zijn dat de pergolide (prascend) nog niet voldoende werkt. Overleg met je DA over de dosis die je geeft, wellicht tijdelijk iets verhogen.
Scheren zou ik voor oudere paarden vooralsnog niet doen.

Wat betreft oogontstekingen: dit heeft zijdelings met Cushing te maken - door deze aandoening is de weerstand van het dier verlaagd en zijn ze vatbaarder voor infecties. Dit geldt ook voor bepaalde huidproblemen. Er zijn verschilllende manieren om de weerstand te verbeteren ( naast uiteraard pergolide voor de Cushing): je zou het beste zowel Vitamine E als Omega 3 ( lijnzaad) extra aan de voeding kunnen toevoegen.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:33

Siersma schreef:
Ligt het wel aan de hoeven? Heb je de benen ook op de foto gezet?

Nee alleen de hoeven, maar het zou wel heel bijzonder zijn als het nu ergens anders in zit. Het is dezelfde kreupelheid aan hetzelfde voetje. Ik geef het maar gewoon weer rust en dan kijken we wel weer.

Over het scheren: ik zou het wel doen en dan misschien niet alles maar gedeeltelijk. Hals, borst en liezen. Dan kun je erna altijd nog wat meer doen als het niet genoeg blijkt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:25

Als die er niet in een keer doorheen kan doe het dan in etappes. Voor een hoop paarden is een streepje bij de hals al een hele verademing. Je kan ook eerst met de haren mee scheren.

De plekken die vaak bij endurance gekoeld worden zijn ook hals, schouders en flanken (of tussen de achterbenen).

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:04

Afbeelding
Is er iemand die ik blij kan maken met 60 tabletten Prascend en 80 tabletten Pergolide? Beide 1 mg per tablet. Mijn pony met Cushing heb ik in December in moeten laten slapen en ik heb deze nieuwe doosjes, incl. bijsluiter nog liggen. Ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben, haha. Stuur me even een pb'tje als je interesse hebt.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 19:55

Hoe gaat het bij jullie paardjes met verharen? Mijn pony laat zelfs na uren rossen geen énkele haar los.. Ik heb nu lijnzaadolie gehaald, en geef hem even de tijd. Ik hoop echt dat scheren niet nodig is.. Hebben jullie nog goede ervaringen wat betreft het verharen?