[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 15:50

Maakt niet uit. Ik was dat ook, maar ben echt wel overtuigd nu.
Kijk anders ook even hier: [VS] Metazoa horse
en op hun site. http://www.metazoa-horse.nl

Ik ben ermee begonnen omdat 1 van mijn ander pony's doodziek was (HB + diarree in de ergste vorm) en ik radeloos was. Ook hij is weer helemaal opgeknapt.
En mijn merrietje is 100% eczemer, dat weet ik zeker ;)

Op basis van mijn ervaring, baat het niet dan schaadt het niet :o

chery

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:09

Helemaal goed als dat helpt! Hou ons op de hoogte! Ik dacht alleen dat de verhouding calcium/fosfor noet goed was in dat voer......

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:38

zit anders niet erg veel aan toegevoegde vitamines in...haast hetzelfde wat in veel andere voeders zit?
maar maakt ook niet uit, die van jou doet het er goed op.

zo zweer ik bij de subli dieetmix,ik voer het vanaf dat het op de markt is en de paarden doen het er super op :D
maar....ik voeg wel een schepje veteranensupplement toe omdat ze anders te weinig vitamines binnen krijgen.
maar ja ,ik voer maar 3x per week krachtvoer...meer hebben ze niet nodig bij mij

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:31

:wave:
Hebben jullie paarden ook nog steeds een beetje kriebels? Normaal is Misty altijd van de een op andere dag jeukvrij, en nu tilt ze nog steeds dr been op en neuzelt ze nog steeds als ik in haar manen en staart kriebel. Meer mensen die dit merken?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:50

Sodeletuut schreef:
Hebben jullie paarden ook nog steeds een beetje kriebels? Normaal is Misty altijd van de een op andere dag jeukvrij, en nu tilt ze nog steeds dr been op en neuzelt ze nog steeds als ik in haar manen en staart kriebel. Meer mensen die dit merken?

Met een "warme" dag als vandaag staat die van mij ook te stampen naar de kriebels onder haar buik (als ze op het gras staat), verder gelukkig niet meer

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 07:56

Sodeletuut schreef:

Die van mij heeft dus ook nog steeds kriebels, maar er zijn ook nog steeds van die kleine mugjes overdag bij ons -O-

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 08:56

Voor mij leek dieetmix ook de ideale oplossing, maar paardlief blieft het niet. Ik heb een erg kieskeurig paard. Hij stond op ponybrok, maar na 10 maanden moest hij dat ook niet meer. Nu aan subli prestatiebrok, gelukkig gaat dit goed (qua jeuk) en ga ik vanaf maart weer proberen hem op ponybrok te krijgen. Wil hem in het ZE seizoen zo laag mogelijk in suikers hebben..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:03

het heeft gevroren...!
daag vliegjes! :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:08

:D

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:55

ellepel schreef:
het heeft gevroren...!
daag vliegjes! :D

Dat was mijn eerste gedachte toen ik vanmorgen met de hond naar buiten liep! :brr:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 10:11

Durante schreef:
De mijne schuurt nog steeds met haar staart,en de deken heb ik nog om,want zodra het even droog is zijn die mugjes er weer....
Owja; mocht een paard mijt hebben,zie je dat dan lopen,net als bij luizen?

Nee, mijt zie je niet lopen. Daarvoor moet de da even een huidschraapsel nemen, die wordt dan onder de microscoop bekeken. Is heel eenvoudig dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:19

maar mijt zie je wel aan de huid...de mijt graaft gangetjes en je kunt toch wel vaak zo'n soort gang zien. :j
deze tijd van het jaar kan het ook luis zijn, of toch ook nog wel jeuk van bijvoorbeeld het laatste gras wat nog op komt.
zit veel suiker(fructaan) in nu met die koude nachten en sommige paarden krijgen daar ook wat jeuk van :j
kwestie van een aantal zaken uitsluiten...bepaalde voeding kan ook nog jeuk geven

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:24

lang niet altijd bij mijn weten ellepel. Bovendien heb ik de indruk dat diegene die de vraag stelde daar sowieso niets van weet, lijkt me een goed moment om niet zelf aan te prutsen maar de diagnose aan de veearts over te laten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:40

ohw ja, moet ik er natuurlijk nog bij zeggen. :D

maar als je dus niet zeker weet waar de jeuk vandaan komt moet je de veearts vragen!

zo goed? :P

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:44

hier ben ik weer.....ik heb al eens eerder gevraagd over mijn Fjord Chris. Die had in NL zomereczeem, en hier in PT 5 jaar niet. nu van de zomer begon het weer...eerst dacht ik dat dit door de lading appels kwam die hij naar binnen had gewerkt maar dit bleek niet het geval. Hij schuurde op een gegeven moment behoorlijk aan manen, staart en boven op zijn kont.... dit is wel een heel eind beter geworden.. manen zie ik nu niet meer, maar kont wel elke dag. Maar hier vriest het al een 2 weken 's nachts (moet elke dag auto krabben) en normale vliegen zie ik niet meer..... ik heb al wel een goede deken gekocht maar durf die niet zo goed om te doen omdat er ook een speels veulen in de wei loopt.....en ben als de dood dat die met wat gehups vast komt te zitten in een singel van zijn deken. sluit mooi aan, maar zo'n veulen beentje kan er naar mijn idee wel tussen...... dierenarts heeft vd zomer naar hem gekeken toen hij er was voor wat anders en zei meteen dat het kwam van de vliegen, maar zou nu toch over moeten zijn? andere paarden hebben nergens last van.... mijn vraag...andere suggesties behalve ongedierte en verandering voeding.... en ervaring met dekens in combinatie met veulentjes?

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:52

Ik heb niet alles gelezen :list: maar mijn jonge pony heeft ook wat gevoeligheid, denk ik. Heb hem in september gekocht, toen had hij een wat verharde manenkam met schilfers en een wat geschuurde staart. Kwam ook wel uit erg 'exzeem' gebied (Twente) en volgens eigenaar schuurde hij wel af en toe.
Vond hem veel te leuk om hem te laten staan :D

Maar lees graag mee met ervaringen.

Toen we hem net hadden had hij nog wel wat kriebel, af en toe wat schuren. Nu totaal niet meer al een week of 3, 4. Staat paar uur per dag buiten (natuurlijk niet tegen zonsondergang) en op stal.

Hij krijgt 1 kg basisbrok en hooi. Plus senior priores slobber :9

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:48

ydnew…kan hij geen last hebben van iets anders? aarsmaden bijvoorbeeld?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:56

Ik heb onze pony dit jaar ook op de metazoa gehad, maar helaas met minder resultaat. Ik moet zeggen dat ik haar dit jaar op het gras heb gehad en metazoa heb bijgevoerd. Uiteraard heeft ze ook haar deken daarbij opgehad. Andere jaren had ik haar niet in het land maar op een paddockje met deken.

Ze had misschien wel wat minder jeuk, maar het was zeker niet over. Ik heb haar ook eigenlijk iets te vroeg haar deken afgedaan, omdat het zo ontzettend regende, begin november dit jaar. Ze stond dagen met een kletsnatte deken op, zodat ik deze er maar afgehaald heb. Direct begon ze met schuren helaas |(
Ik voer het nu overigens nog wel, maar twijfel nog of ik er mee verder ga, als deze zak leeg is.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:57

Kinke schreef:

ze zijn onlangs nog ontwormd,hij had dat wel eens een keer maar dan schuurt hij onder/ aan de zijkant van de staart....

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 01:51

ydnew schreef:
Kinke schreef:

ze zijn onlangs nog ontwormd,hij had dat wel eens een keer maar dan schuurt hij onder/ aan de zijkant van de staart....

Aarsmade was idd ook het eerste waar ik aan dacht, vooral omdat er ook een veulen bij loopt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 10:48

hormonen?
ik zie wel merries die voor dat ze het veulen krijgen nergens last van hebben,maar als het veulen is geboren en eenmaal een maand of 3 oud is dan beginnen ze ineens met schuren :j

misschien toch iets tekort in de voeding?
zou wel even kijken naar zaken als ijzer,koper etc..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 11:01

Even een opmerking in het algemeen.
Paarden die voldoende werk aangeboden krijgen hebben in de regel minder klachten.
Dat is ook logisch daar deze dieren koolhydraten (lees suikers)beter verbranden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 12:12

ellepel schreef:
hormonen?
ik zie wel merries die voor dat ze het veulen krijgen nergens last van hebben,maar als het veulen is geboren en eenmaal een maand of 3 oud is dan beginnen ze ineens met schuren :j

misschien toch iets tekort in de voeding?
zou wel even kijken naar zaken als ijzer,koper etc..

Het veulen is niet van Chris...(ruin) dus door zijn hormonen ivm bevallen kan ik uitsluiten.... :D

Ik kan eens navragen waar ze mest controleren op wormen. de tandarts komt vd week, die weet dat vast wel. om hem nu een kuur te geven als het niet nodig is, is ook niet slim, dit omdat het nog niet lang geleden is.

Hij is wel wat te dik....en werkt op het moment niet veel..... beweging krijgt hij wel, maar dit op zijn eigen tempo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 14:10

ohw hhahah,niet goed gelezen dus :o

tja te dik..
appie staat eigenlijk met pensioen.. die doet ook niks meer behalve af en toe in de bak rondrennen.
en is de hele zomer wel wat te zwaar geweest.
maar doordat ik consequent de deken er op heb gehouden en ervoor gezorgd heb dat hij zijn zout binnen kreeg en wat extra vitamines heb ik dit jaar alleen wat op het hoofd moeten smeren tegen wat plekjes
maar verder dus er helemaal niks geen om kijken naar gehad.
dus tja....zeg maar wat het dan is??

zo was appie
Afbeelding
niet heel duidelijk, maar hij was echt te zwaar!

ik heb appie 14 jaar, 14 jaar lang ook eczeem en ik blijf er bij dat de deken het belangrijkste is. :j
niet in jong gras zetten.. en ook geen voorjaarsgras!
zorg voor voldoende zout in het voer en dat ze toch wel genoeg vitamines binnen krijgen
en ik heb het idee dat dat het belangrijkste is.
maar het is een balans vinden.
appie heeft de hele zomer lang zo'n 3x per week wat dieetmix gehad met vitaminepoeder en wat extra magnesium en selenium en dat was het :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 21:04

Hallo allemaal! Ik kom even binnenvallen hoor....
Ik zoek een eczeemdeken voor mijn shetlander van nog geen 90cm hoog. Kortom: een minimaat deken.
Heb heel bokt doorgespit en ook topics gevonden, maar alle linkjes hierin deden het helaas niet meer. Heb op de Shetshop wel het een en ander gevonden, maar ben hier nog niet helemaal zeker van.

Zijn er hier nog bokkers die mini eczeemdekens weten te vinden? :) Zou onwijs fijn zijn!